Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare: O societate se confrunta cu mai multi clienti neincasati, iar acestia pot fi sub incidenta Legii 85/2006 sau in situatia de radiere (inchiderea procedurii falimentului si radierea debitorului). Societatea doreste sa scoata din evidenta acesti clienti. Care va fi monografia contabila de intocmit in aceasta situatia (cu si fara constituirea provizioanelor) impreuna cu tratamentul TVA?
Raspuns:
Din punct de vedere al TVA, astfel cum prevede art. 138 lit. d) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , baza de impozitare a TVA se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila.
Conform art. 159 alin. (2), in situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d).
Asadar, baza de impozitare a TVA se reduce doar in cazul falimentului beneficiarului, in baza hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila. Dovada declararii falimentului prin hotarare judecatoreasca si irevocabila poate fi facuta cu certificat constatator eliberat de Oficiul Registrului Comertului din care sa reiasa radierea datorata inchiderii procedurii de faliment. Pentru obtinerea acestui certificat trebuie sa adresati o cerere Oficiul Registrului Comertului unde beneficiarul a fost inmatriculat.
In acest sens, societatea va emite o factura cu valorile inscrise cu semnul minus. Factura emisa nu se va transmite beneficiarului. Pe factura astfel emisa va recomandam sa inscrieti:
- baza legala a ajustarii efectuate: art. 138 litera d) din Codul fiscal ;
- numarul si data certificatului constatator eliberat de Oficiul Registrului Comertului din care rezulta radierea datorata inchiderii procedurii de faliment.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Din punct de vedere contabil, conform punctului 189 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009 , creantele incerte se inregistreaza distinct in contabilitate (contul 4118 "Clienti incerti sau in litigiu" sau in conturi analitice ale conturilor de creante, pentru alte creante decat clientii).
In scopul prezentarii in situatiile financiare anuale, creantele se evalueaza la valoarea probabila de incasat. Atunci cand se estimeaza ca o creanta nu se va incasa integral, in contabilitate se inregistreaza ajustari pentru depreciere, la nivelul sumei care nu se mai poate recupera.
Inregistrari contabile:
1. Inregistrarea clientilor incerti la intreaga valoare a creantei, inclusiv TVA:
4118 = 4111
"Clienti incerti sau in litigiu" "Clienti"
2. Constituirea unei ajustari pentru deprecierea creantelor:
6814 = 491
"Cheltuieli de exploatare "Ajustari pentru deprecierea
privind ajustarile activelor circulante"
pentru deprecierea activelor circulante"
3. Inregistrarea pierderii din creante:
654 = 4118
"Pierderi din creante "Clienti incerti sau in litigiu "
si debitori diversi"
Ajustarea bazei de impozitare a TVA in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului, in baza certificatului constatator eliberat de Oficiul Registrului Comertului din care rezulta radierea datorata inchiderii procedurii de faliment:
4427 = 4118
"TVA colectata" "Clienti incerti sau in litigiu"
4. Anularea ajustarii pentru deprecierea creantelor, care ramane fara obiect:
491 = 7814
"Ajustari pentru deprecierea "Venituri din ajustari pentru deprecierea
activelor circulante" activelor circulante"
In cazul clientilor pentru care a fost declarat falimentul si pentru care societatea nu a constituit ajustari pentru deprecierea creantelor, in baza certificatului constatator eliberat de Oficiul Registrului Comertului din care rezulta radierea datorata inchiderii procedurii de faliment, se va efectua inregistrarea contabila:
654 = 4111
"Pierderi din creante "Clienti"
si debitori diversi"
4427 = 4111
"TVA colectata" "Clienti "
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
ANAF continua publicarea listelor persoanelor cu restante fiscale: micii contribuabiliSplit TVA: Ce facilitati au cei care opteaza pentru aplicarea sistemului?Legea Minelor, in dezbatere publica. Ministerul Economiei: Sunt asteptate propuneri pentru imbunatatirea textului LegiiEste OFICIAL! Procedura de acordare a esalonarii la plata de catre organul fiscal central a fost publicata in Monitor (OPANAF 3896/2020)TVA la incasare. Prescrierea creantelor in cazul falimentuluiUltimele articole
Controale ANAF: 1,96 milioane lei sume stabilite suplimentar in luna decembrie 2024SAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?ATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?SAF-T in 2024. ONG-urile nonprofit sunt obligate sa depuna D406?OUG 107/2024, modificat prin OUG 112/2024. Ce schimbari sunt aduse amnistiei fiscaleArticole similare
Studiu de caz: Regimul TVA in cazul refacturarii transportuluiNoi criterii pentru inregistrarea societatilor in scopuri de TVA. Opinia consultantuluiSenat: Reducerea TVA la alimente ramane valabilaOrdinul 450 din 2013 reglementeaza depunerea contestatiilor la ANAFSe renunta la impozitul pe profitUltimele articole
TVA locuinte 2025: Studii de caz utileOrdinul 114/2025 a modificat Procedura de restituire a TVA aferenta anumitor achizitii de bunuri si servicii efectuate de entitati nonprofitSAF-T in 2025. Cine trebuie sa depuna D406 pana pe 31 ianuarie 2025Plafoane fiscale valabile in anul 2025, pentru aplicarea TVA, in lei si in valutaFirme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAArticole similare
Plata avans marfa pentru o achizitie intracomunitara nefinalizata. Ce obligatii declarative avem?Autofactura si cadouri acordate partenerilor de afaceri. Colectam TVA?Microintreprinderi: Ce procedura urmam pentru a deduce TVA aferent cheltuieli protocol?Taxa de poluare. INREGISTRARI CONTABILETransformarea unei creante in imprumut. Cum procedam?Ultimele articole
Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVARegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaE-Factura: Ce INREGISTRARI CONTABILE sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Care este procedura corecta pentru gestionarea returului de marfa si restituirea banilorArticole similare
Credit note sau Nota de creditare. Ce conditii/informatii trebuie inscrise in credit note pentru a fi considerata document justificativDeclarare TVA in facturile intracomunitare. MONOGRAFIE contabilaCadou de Paste pentru contabili? Desigur!O societate doreste sa acorde avantaje in natura salariatilor. Sunt cheltuieli deductibile? Se deduce TVA?Contabilitatea Institutiilor Publice 2014Ultimele articole
Cum este acordata asistenta fiscala contribuabililor de catre ANAFCesiune parti sociale. Aspecte contabile si fiscaleVanzarile prin consignatie. Ce este consignatia si studii de caz utileMicrointreprinderi HORECA 2023: Ce firme si de cand trebuie sa tina cont de plafonul de 500.000 euro?Ghidul Monografiilor Contabile: monografiile care pun cel mai des probleme in practica in acest anAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"