Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, subiectul il reprezinta o societate aflata in insolventa si care are un plan de reorganizare confirmat de judecator. In acest plan chirografarilor (furnizori) nu li se plateste nimic din suma inscrisa la masa credala de 2.000.000 lei. In calitate de societate in insolventa, vom vedea daca se pot inregistra aceste sume la venituri si daca trebuie facuta si ajustare de TVA. Se mentioneaza ca furnizorii vor face ajustare TVA.
In opinia noastra puteti inregistra sumele datorate furnizorilor la venituri, neavand insa obligatia de a efectua ajustarea tva dedusa initial, in cazul planului de reorganziare in care s-a dispus anularea creantelor si care este confirmat prin hotarare judecatoreasca, la data pronuntarii acestei hotarari judecatoresti.In acest sens sunt prevederile pct 32 alin .1 si 4 din normele metodologice de aplicare a art 287 mai jos redate:
32. (1) In situatiile prevazute la art. 287 din Codul fiscal, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii sau dupa facturarea livrarii/prestarii, chiar daca livrarea/prestarea nu a fost efectuata, dar evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. In acest scop furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului. Prevederile acestui alineat se aplica si pentru livrari intracomunitare.
(2) In cazul in care persoanele care aplica sistemul TVA la incasare se afla in situatiile prevazute la alin. (1), se aplica prevederile art. 282 alin. (10) din Codul fiscal
. In acest scop furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce, ori, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, indiferent daca taxa aferenta este sau nu exigibila.
(4) Beneficiarii au obligatia sa ajusteze dreptul de deducere exercitat initial, potrivit prevederilor art. 304 alin. (1) lit. b) si art. 305 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal, numai pentru operatiunile prevazute la art. 287 lit. a) - c) si e) din Codul fiscal. Prevederile acestui alineat se aplica si pentru achizitiile intracomunitare.
Partenerii dvs. au si ei dreptul de efectua ajustarea conform art 287 lit d din codul fiscal, mai jos redat, si in consecinta, iar prevederea legala mai sus invocata stipuleaza faptul ca numai in cazurile de la art 287 a-c si e beneficiarii – asa cum este cazul firmei Dvs. au dreptul sa ajusteze tva dedusa initial, nu si in cazul de la 287 li.d
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Manual de politici contabile - Stick USB
Contabilitatea organizatiilor non-profit abonament 12 luni 3 luni GRATUITE
ART. 287 - Ajustarea bazei de impozitare
Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii: - Norme metodologice
d) In cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. in cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate;
Normele metodologice prevad:
"In cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o hotarare judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata, ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, daca aceasta a intervenit dupa data de 1 ianuarie 2016."
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Coma - Consultant fiscal, expert contabil si auditor
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 3.5 din 5 din 4 voturi
Articole similare
Achitarea facturilor in 30 de zile e obligatorieCare este termenul de prescriere pentru solicitarea rambursarii TVAFinantare pentru IMM-uri. Noi parteneriate potrivite pentru finantari inteligenteOrganizarea activitatii de administrare a marilor contribuabili si contribuabililor mijlocii incepand cu data de 1 ianuarie 2015Creanta neincasata. Regim fiscal scoatere din evidentaUltimele articole
Bilantul primei sesiuni de inscriere a proiectelor de investitii cu impact major in economieAmnistie fiscala prin OUG 107/2024. Care sunt obligatiile bugetare restante la 31 august 2024Obligativitate SAF-T de la 1 ianuarie 2025. Va mai exista perioada de gratie de la sanctiuni?Sprijin financiar pentru firme, de pana la 450 milioane de euro. Pana cand se depun cererileDecont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, TermeneArticole similare
Depasirea plafonului limita de sponsorizare. Regim TVARecuperare TVA platita la bugetul de statAjustarea TVA pentru facturi ale clientilor carora li s-a pronuntat falimentul. Cum procedam?Bunuri degradate calitativ. Cum procedam la ajustarea de TVA?AJUSTARE TVA. Schimbare regim de utilizare autoturisme. Cum procedam?Ultimele articole
Manualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziAJUSTARE TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliGHID: Procedura inregistrarii in scopuri de TVAMasina achizitionata cu leasing financiar. In ce conditii se poate ajusta TVA-ul?Cum se calculeaza valoarea despagubirii in cazul bunurilor deteriorate in timpul transportului. Monografie contabilaArticole similare
Modificari importante privind TVA ce intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2024PFA. Ajustare TVA in caz de scoatere din evidentePentru utilizarea E-Factura contribuabilii trebuie sa completeze si sa transmita Formularul 084Zoom fiscal: Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieliTVA stabilit suplimentar in urma inspectiei fiscale. Cum procedam?Ultimele articole
TVA deductibil. Ce este si conditii de aplicareE-Factura. Speta utila cu privire la data de inregistrare a facturii electroniceNotificare de conformare e-TVA: De cand aveti obligatia de a raspunde la notificareD216 in 2024. Care este termenul limita de depunereRO e-Transport: Cum se declara in sistem utilajele inchiriateArticole similare
Noutati legislatie Fiscala 08-12 decembrie 2008 - Monitorul OficialDauna totala, fiscal si contabil, in contractul de leasing financiarObligativitatea depunerii electronice a formularului 112 incepand cu urmatorul termenFirme cu transport in strainatate. Cand NU se vor utiliza sistemele E-Factura si E-TransportAchizitii de bunuri de pe teritoriul Romaniei. Ce documente sunt necesare?Ultimele articole
RO e-Transport: Cum se declara in sistem utilajele inchiriateInformare ITM: Clauze specifice ce pot fi prevazute in CIMDepunere declaratii online. Cum se poate achizitiona semnatura electronicaE-Factura: Din 1 iulie 2024 au obligatia utilizarii sistemului si persoanele fizice?Procedura privind organizarea si inscrierea in cadrul Registrului RO e-Factura executari siliteArticole similare
Tratament impozit pe profit si TVA pentru scoatere din evidenta clienti radiati.Studiu de caz: Aspecte privind inscrierea la MASA CREDALA a unei societati afiliateAjustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliAjustare TVA. Cum procedam in caz de faliment?Ajustare TVA in cazul falimentului clientilor. Cum calculam termenul de prescriptie si care sunt implicatiile fiscale?Ultimele articole
Decont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, TermeneEsalonarea la plata NU se acorda pentru obligatiile fiscale sub 500 lei in cazul persoanelor fizice si 5.000 lei in cazul persoanelor juridiceCreante fiscale. Cum se recupereaza sumele de la clienti care nu mai pot fi gasiti?OUG 19/2021. Scutirea de la plata impozitului specific, amanarea dreptului de deducere a TVA, restructurarea obligatiilor bugetare si esalonarea la plataProgramul „IMM Leasing de echipamente si utilaje†a fost publicat in Monitorul Oficial (OUG 118/2020)Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz"