Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
In analiza de mai jos, subiectul il reprezinta o societate aflata in insolventa si care are un plan de reorganizare confirmat de judecator. In acest plan chirografarilor (furnizori) nu li se plateste nimic din suma inscrisa la masa credala de 2.000.000 lei. In calitate de societate in insolventa, vom vedea daca se pot inregistra aceste sume la venituri si daca trebuie facuta si ajustare de TVA. Se mentioneaza ca furnizorii vor face ajustare TVA.
In opinia noastra puteti inregistra sumele datorate furnizorilor la venituri, neavand insa obligatia de a efectua ajustarea tva dedusa initial, in cazul planului de reorganziare in care s-a dispus anularea creantelor si care este confirmat prin hotarare judecatoreasca, la data pronuntarii acestei hotarari judecatoresti.In acest sens sunt prevederile pct 32 alin .1 si 4 din normele metodologice de aplicare a art 287 mai jos redate:
32. (1) In situatiile prevazute la art. 287 din Codul fiscal, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii sau dupa facturarea livrarii/prestarii, chiar daca livrarea/prestarea nu a fost efectuata, dar evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. In acest scop furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului. Prevederile acestui alineat se aplica si pentru livrari intracomunitare.
(2) In cazul in care persoanele care aplica sistemul TVA la incasare se afla in situatiile prevazute la alin. (1), se aplica prevederile art. 282 alin. (10) din Codul fiscal
. In acest scop furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce, ori, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, indiferent daca taxa aferenta este sau nu exigibila.
(4) Beneficiarii au obligatia sa ajusteze dreptul de deducere exercitat initial, potrivit prevederilor art. 304 alin. (1) lit. b) si art. 305 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal, numai pentru operatiunile prevazute la art. 287 lit. a) - c) si e) din Codul fiscal. Prevederile acestui alineat se aplica si pentru achizitiile intracomunitare.
Partenerii dvs. au si ei dreptul de efectua ajustarea conform art 287 lit d din codul fiscal, mai jos redat, si in consecinta, iar prevederea legala mai sus invocata stipuleaza faptul ca numai in cazurile de la art 287 a-c si e beneficiarii – asa cum este cazul firmei Dvs. au dreptul sa ajusteze tva dedusa initial, nu si in cazul de la 287 li.d
ART. 287 - Ajustarea bazei de impozitare
Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii: - Norme metodologice
d) In cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. in cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate;
Normele metodologice prevad:
"In cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o hotarare judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata, ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, daca aceasta a intervenit dupa data de 1 ianuarie 2016."
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Coma - Consultant fiscal, expert contabil si auditor
Autor: InfoTva.ro
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Firma in insolventa si plan de reorganizare. Se face ajustarea de TVA?":
Rating:
Nota: 3.5 din 5 din 4 voturi
Rating:
Nota: 3.5 din 5 din 4 voturi
Articole similare
Din 2011 se schimba modul de calcul al ajutoarelor sociale si al salariilor bugetarilorGabriel Biris vede in split TVA mai degraba crearea unui nou instrument de controlAvantaje pentru intreprinderi: Comisia propune norme moderne de INSOLVENTACe firme intra in sistemul Split TVA de la 1 martie 2018Cum se factureaza anumite bunuri in cazul unei societati careia i s-a anulat dreptul de TVA?Ultimele articole
Ordinul 85/2021. A fost aprobata procedura de anulare a obligatiilor de plata accesoriiAjustare TVA colectata. MONOGRAFIE contabila si tratament fiscalOUG 9/2021. Modificari privind Fondul de garantare pentru plata creantelor salarialePrescriere creante in cazul sistemului TVA la incasare. Inchidere cont 4428. Analiza cu Ionut JingaOrdinul 3581/2020. A fost aprobata schema de ajutor de minimis din cadrul Programului -ELECTRIC UP-
Mai multe articole despre insolventa
Articole similare
Impactul celor mai noi modificari fiscal-contabile din 2019 (explicatii de la specialist)Ajustarea TVA la anularea calitatii de platitorInchiriere utilaje. Cum facem ajustarea de TVA?Ajustarea sumei TVA deduse pentru bunuri defecte. Cum procedam?AJUSTARE TVA de la 1 ianuarie 2013 | Stocuri degradateUltimele articole
AJUSTARE TVA colectata. MONOGRAFIE contabila si tratament fiscalEvidentierea ajustarii de TVA pentru clienti intrati in faliment. Se poate emite doar o singura factura centralizatoare?Ajustarea TVA in cazul clientilor in falimentClient in procedura de faliment. Regim declarativ si AJUSTARE TVA. Studiu de cazInregistrarea in scopuri de TVA a societatilor cu sediul activitatii economice in Romania(Legea societatilor nr. 31/1990)
Mai multe articole despre ajustare tva
Articole similare
Inchiriere cladiri. Cum emitem facturile si ce regim TVA se aplica?Proiect de ordin: Stabilirea operatiunilor care dau dreptul la debitarea contului de TVA, cu acordul organului fiscalExigibilitatea TVA si faptul generator pentru importul de bunuriServicii de publicitate online. Inregistrarea contractelor. AutofacturaPrestari servicii de prelucrare a materiei prime. Care este tratamentul TVA?Ultimele articole
Completarea Declaratiei 112 si veniturile exceptate de la plata CAS. ConditiiTeambuilding. Tratament fiscal al cheltuielilor legate de desfasurarea evenimentuluiObligatii si documente necesare privind delegarea in strainatate a angajatilorVenituri din dividende. Ce obligatii fiscale au persoanele fizice in acest caz?Reguli privind stabilirea venitului net anual din activitati independente
Mai multe articole despre codul fiscal
Articole similare
Contract prestari servicii. Cum procedam la refacturarea cheltuielilor? Doua situatii diferiteFurnizor cu cod de TVA anulat si emiterea facturii cu TVA. Cum procedam corect?Firma in insolventa. Ce inregistrari contabile se fac?Calcul impozit pe venit pentru trimestrul I 2014. Cum se calculeaza baza de impozitare?Facturare cursuri de formare profesionala. Care este tratamentul TVA?Ultimele articole
Teambuilding. Tratament fiscal al cheltuielilor legate de desfasurarea evenimentuluiGuvernul a adoptat o noua masura pentru sprijinirea consumatorilor vulerabili de energie. Suplimentul va fi acordat tot anulGuvernul a aprobat! Programele IMM Invest, IMM Factor si Subprogramul AgroIMM Invest - Editia 2021 continuaComert online. Care este regimul TVA pentru aceste magazine?Obligatie de raportare conform DAC 6 pentru operatiuni in cadrul grupului si plata unor venituri din comision
Mai multe articole despre furnizori
Articole similare
Noile cote de TVA, taxarea inversa si alte masuri privind TVA din 2016Se modifica legea insolventei. Care sunt noutatile?Achitarea facturilor in 30 de zile e obligatorieNorma ASF nr. 16/2015 privind fondul de garantare a asiguratilorANAF: Precizari privind noul Cod al InsolventeiUltimele articole
OUG 19/2021. Scutirea de la plata impozitului specific, amanarea dreptului de deducere a TVA, restructurarea obligatiilor bugetare si esalonarea la plataProgramul „IMM Leasing de echipamente si utilaje” a fost publicat in Monitorul Oficial (OUG 118/2020)ATENTIE! Dupa data de 25 iunie se vor emite deciziile privind dobanzile si penalitatile de intarziere (Comunicat de presa ANAF)Societate in insolventa. Inscriere la MASA CREDALA pentru recuperare dividende neridicateTratament impozit pe profit si TVA pentru scoatere din evidenta clienti radiati.
Mai multe articole despre masa credala

Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARI Majore privind TVA. 5 studii de caz + explicatii detaliate"