Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In analiza de mai jos, subiectul il reprezinta o societate aflata in insolventa si care are un plan de reorganizare confirmat de judecator. In acest plan chirografarilor (furnizori) nu li se plateste nimic din suma inscrisa la masa credala de 2.000.000 lei. In calitate de societate in insolventa, vom vedea daca se pot inregistra aceste sume la venituri si daca trebuie facuta si ajustare de TVA. Se mentioneaza ca furnizorii vor face ajustare TVA.
In opinia noastra puteti inregistra sumele datorate furnizorilor la venituri, neavand insa obligatia de a efectua ajustarea tva dedusa initial, in cazul planului de reorganziare in care s-a dispus anularea creantelor si care este confirmat prin hotarare judecatoreasca, la data pronuntarii acestei hotarari judecatoresti.In acest sens sunt prevederile pct 32 alin .1 si 4 din normele metodologice de aplicare a art 287 mai jos redate:
32. (1) In situatiile prevazute la art. 287 din Codul fiscal, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii sau dupa facturarea livrarii/prestarii, chiar daca livrarea/prestarea nu a fost efectuata, dar evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. In acest scop furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului. Prevederile acestui alineat se aplica si pentru livrari intracomunitare.
(2) In cazul in care persoanele care aplica sistemul TVA la incasare se afla in situatiile prevazute la alin. (1), se aplica prevederile art. 282 alin. (10) din Codul fiscal
. In acest scop furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce, ori, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, indiferent daca taxa aferenta este sau nu exigibila.
(4) Beneficiarii au obligatia sa ajusteze dreptul de deducere exercitat initial, potrivit prevederilor art. 304 alin. (1) lit. b) si art. 305 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal, numai pentru operatiunile prevazute la art. 287 lit. a) - c) si e) din Codul fiscal. Prevederile acestui alineat se aplica si pentru achizitiile intracomunitare.
Partenerii dvs. au si ei dreptul de efectua ajustarea conform art 287 lit d din codul fiscal, mai jos redat, si in consecinta, iar prevederea legala mai sus invocata stipuleaza faptul ca numai in cazurile de la art 287 a-c si e beneficiarii – asa cum este cazul firmei Dvs. au dreptul sa ajusteze tva dedusa initial, nu si in cazul de la 287 li.d

Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Agenda Fiscala a Contabilului 2025
ART. 287 - Ajustarea bazei de impozitare
Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii: - Norme metodologice
d) In cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. in cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate;
Normele metodologice prevad:
"In cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o hotarare judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata, ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, daca aceasta a intervenit dupa data de 1 ianuarie 2016."
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Coma - Consultant fiscal, expert contabil si auditor

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Factura emisa de administrator judiciar
Intrebare: Societatea a fost in insolventa din 2021-04.2024, avand un administrator judiciar, societatea fiind administrata tot de asociatul administrator. Instanta a stabilit un onorariu pentru administratorul judiciar. A fost aprobat prin adunarea creditorilor in decembrie 2023 un plan de reorganizare pentru care administratoul judicar a solicitat o suma in plus fata de onorariul stabilit de instanta. La data de 29.02.2024 a emis factura pentru planul de reorganizare. Acest plan de...vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Articole similare
Proiect MFP: Mecanismul platilor defalcate de TVA poate intra in vigoare de la 1 septembrieDin 2011 se schimba modul de calcul al ajutoarelor sociale si al salariilor bugetarilorModificari noi ale Codului fiscal cu privire la TVAIncidenta asupra TVA a noilor modificari ale Codului de procedura fiscalaAplicarea taxarii inverse in situatia declararii insolventeiUltimele articole
Controale ANAF: 1,96 milioane lei sume stabilite suplimentar in luna decembrie 2024SAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?ATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?SAF-T in 2024. ONG-urile nonprofit sunt obligate sa depuna D406?OUG 107/2024, modificat prin OUG 112/2024. Ce schimbari sunt aduse amnistiei fiscaleArticole similare
Ajustarea de TVA in cazul bunurilor imobile si de capitalAplicarea prevederilor de AJUSTARE TVA pentru clienti aflati in falimentAjustarea TVA – contracte de leasingInchiriere utilaje. Cum facem ajustarea de TVA?Control fiscal finalizat cu diferente de plata TVA. Cum procedam?Ultimele articole
AJUSTARE TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingTVA imobiliare. Care este regimul TVA in cazul livrarii de constructii mai vechi de 2025Platitor de TVA. Cum poate iesi de la TVA prin optiuneMijloace fixe. Ajstarea TVA in cazul casarii mijloacelor fixe + un exemplu util contribuabililorAspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVAArticole similare
Transport extracomunitar de marfa pentru un client din Romania. Justificarea scutirii de TVAFactura de cazare: Deductibilitatea cheltuielilor si TVABaza de calcul concedii medicale. Intra si valoarea tichetelor de masa pentru care se retine CASS din 2024?Plata impozitului minim in cazul in care societatea are pierdereProcedura de faliment. Stoc de marfa. Care vor fi inregistrarile contabile?Ultimele articole
Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorBon fiscal de peste 100 euro. Conditii pentru a putea deduce TVA-ulCoduri SAF-T. Codurile SAF-T in cazul operatiunilor supuse TVA la incasareImpozit pe profit. 4 exemple utile pentru calcularea impozitului si recuperarea pierderilor fiscaleErori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300Articole similare
Solutii in cazul inspectiei fiscale. Cum procedam cand ni se cere sa listam dovada ca FURNIZORIi nu aplica TVA la incasare?TVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleLeasing operational si financiar: Cum deducem TVA-ul si cum inregistram in contabililtate?Servicii transport - tratament TVAANCOM avertizeaza! Puteti fi suprataxati daca raspundeti la numere de telefon necunoscuteUltimele articole
Semnatura electronica: Care sunt FURNIZORIi autorizati pentru semnatura electronicaSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorObligatii fiscale TVA. Ce sa faci daca ai fost sanctionat abuziv de ANAFFacturare amenda. Se factureaza cu sau fara TVA?Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileArticole similare
Se modifica legea insolventei. Care sunt noutatile?ANAF a publicat ordinul privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mijlociiNoutati legislatie Fiscala 17-21 noiembrie 2008 - Monitorul OficialReglementarile noi in 2013 privind contractele intre profesionistiProgramul „IMM Leasing de echipamente si utilaje†a fost publicat in Monitorul Oficial (OUG 118/2020)Ultimele articole
Decont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, TermeneAjustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliEsalonarea la plata NU se acorda pentru obligatiile fiscale sub 500 lei in cazul persoanelor fizice si 5.000 lei in cazul persoanelor juridiceCreante fiscale. Cum se recupereaza sumele de la clienti care nu mai pot fi gasiti?OUG 19/2021. Scutirea de la plata impozitului specific, amanarea dreptului de deducere a TVA, restructurarea obligatiilor bugetare si esalonarea la plata
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"