Tags: creante fiscale, recuperarea creantelor fiscale
O societate comerciala are de recuperat creante de la clienti care in urma pandemiei nu mai sunt de gasit, nu se stie daca mai au activitate sau nu, locatiile in care isi desfasurau activitatea (restaurante), sunt inchise. Ce se poate face in aceste cazuri, avand in vedere ca exista posibilitatea sa nu se mai poata recupera sumele respective? Multumesc.
Raspunsul expertului contabil Vera Constantin:
Potrivit Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin Ordinul 2861/2009:
28. - (1) Creantele si obligatiile fata de terti sunt supuse verificarii si confirmarii pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare ale conturilor de creante si datorii care detin ponderea valorica in totalul soldurilor acestor conturi, potrivit "Extrasului de cont" (cod 14-6-3) sau punctajelor reciproce scrise. Nerespectarea acestei proceduri, precum si refuzul de confirmare constituie abateri de la prezentele norme si se sanctioneaza potrivit legii.
(2) In situatia entitatilor care efectueaza decontarea creantelor si obligatiilor pe baza de deconturi interne sau deconturi externe periodice confirmate de catre parteneri, aceste documente pot tine locul extraselor de cont confirmate.
39. Pentru toate plusurile, lipsurile si deprecierile constatate la bunuri, precum si pentru pagubele determinate de expirarea termenelor de prescriptie a creantelor sau din alte cauze, comisia de inventariere solicita explicatii scrise de la persoanele care au raspunderea gestionarii bunurilor, respectiv a urmaririi decontarii creantelor.
Pe baza explicatiilor primite si a documentelor analizate, comisia de inventariere stabileste natura lipsurilor, pierderilor, pagubelor si deprecierilor constatate, precum si natura plusurilor, propunand, in conformitate cu dispozitiile legale, modul de regularizare a diferentelor dintre datele din contabilitate si cele faptice, rezultate in urma inventarierii.
Pentru creantele neincasate societatea va constitui totusi o ajustare de depreciere pentru clienti incerti tinand cont de valoarea probabila de incasare conform pct. 89 alin. (1) din Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.
Inregistrarea cheltuielii cu ajustarea de depreciere in functie de valoarea probabila de incasare a creantei (chiar si la nivel de 100% din valoarea creantei) trebuie efectuata indiferent de faptul ca cheltuiala ar fi deductibila la calculul profitului impozabil.
Prezentarea de situatii financiare care contin date eronate sau necorelate, constituie contraventie se sanctioneaza cu amenda de la 200 lei la 1.000 lei conform art. 41 si 41 din Legea societatilor comerciale.
Poate fi aplicabila si sanctiunea pentru nerespectarea reglementarilor contabile privind aprobarea politicilor si procedurilor contabile prevazute de legislatie (cu amenda de la 300 lei la 4.000 lei).
Inregistrarile contabile sunt:
- trecerea creantei la clienti incerti sau in litigiu
4118 Clienti incerti sau in litigiu = 4111 Clienti
- inregistrarea deprecierii:
6814 Cheltuieli de exploatare privind ajustarile pentru deprecierea activelor circulante = 491 Ajustari pentru deprecierea creantelor clienti.
Din punctul de vedere al impozitului pe profit, conform art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal, sunt cheltuieli nedeductibile:
h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:
1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare
De asemenea, la art. 26 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, se arata ca:
Contribuabilul are dreptul la deducerea rezervelor si provizioanelor/ajustarilor pentru depreciere, numai in conformitate cu prezentul articol, astfel:
c) ajustarile pentru deprecierea creantelor, inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, in limita unui procent de 30% din valoarea acestora, altele decat cele prevazute la lit. d), e), f), h) si i), daca creantele indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
1. sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;
2. nu sunt garantate de alta persoana;
3. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului;
Astfel, daca ajustarile cu privire la deprecierea creantelor in proportie de 30% sunt premise numai daca se indeplinesc conditiile mai inainte mentionate si nu se aplica pentru clientii afiliati.
Din punct de vedere al TVA, potrivit prevederilor art. 287 lit. d) din Codul fiscal este permisa ajustarea tva in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa.
Prin urmare, se poate ajusta TVA, ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului /clientului in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca si bineinteles sunteti in posesia hotararii judecatoreasti de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a hotararii judecatoreasti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei. Ajustarea se poate efectua chiar daca societatea nu s-a inscris la masa credala.
Pentru ajustarea TVA se va intocmi
factura.
Pe factura se va face urmatoarea mentiune, de exemplu: Stornare facturii nr din data, ca urmare a falimentului beneficiarului conform Hotararii nr. .........din data .., iar la rubrica TVA se mentioneaza: Ajustare TVA conform art. art. 287 lit. d) din Codul fiscal.
Ajustarea TVA se raporteaza in
decontul de TVA (cod 300) la rd.16 Regularizari taxa colectata , cu semnul minus.
4118 = 4427 cu minus (doar ptr.clientul Y intrat in insolventa)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustare TVA leasing in situatia iesirii prin optiune de la TVA
Intrebare:
Revin la problema pe care am expus-o data trecuta, dar cu inca o intrebare:
CAND TREBUIE FACUTA AJUSTAREA DE TVA PENTRU AVANS LEASING PLATIT? LA IESIREA DE LA TVA PRIN OPTIUNE SAU LA DATA TRANSFERULUI DREPTULUI DE PROPRIETATE?
Care ar fi explicatia ca pentru suma facturata si platita avans catre soc de leasing, ajustarea de TVA sa se ceara la data iesirii de la TVA, iar pentru ratele de leasing, achitate in perioada de platitor TVA, ajustarea sa se faca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare ochelari
Intrebare:
Referitor la decontarea ochelarilor de vedere, conform recomandarii Directivei Europene.
Firma noastra deconteaza in limita a 400 lei/an, c/val ochelarilor de vedere pentru angajati.
In acest scop a fost intocmita o procedura in care sunt precizate categoriile de personal eligibile si documentele justificative necesare a fi prezentate, adica:
- recomandarea mediculul de medicina muncii privind necesitatea unui control/consult...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<