Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Asistenta sociala (inclusiv ajutorul de somaj) si salariile bugetarilor nu vor mai avea ca referinta de calcul salariul minim. Atat bugetul, cat si angajatorii vor avea de castigat deoarece ...
Asistenta sociala (inclusiv ajutorul de somaj) si salariile bugetarilor nu vor mai avea ca referinta de calcul salariul minim. Atat bugetul, cat si angajatorii vor avea de castigat deoarece sindicatele nu vor mai lupta cu aceeasi inversunare pentru majorarea salariului minim.
Ajutorul de somaj nu va mai fi 75% din salariul minim , ci se va calcula in functie de alti indicatori. La fel si in cazul celorlalte indemnizatii si alte forme de ajutor social care, in prezent, depind de salariul minim. In acelasi timp, grila de salarizare a bugetarilor va incepe de la un coeficient rezultat din „limitele bugetului“, dupa cum a afirmat seful misiunii Fondului Monetar International, adica de la atat cat isi permite fondul de cheltuieli cu personalul, stabilit la 39 miliarde de lei pentru 2011. Asadar, calculele privind nivelul salariilor bugetarilor se vor face in sens invers: pornind de la suma totala care poate fi impartita angajatilor, si nu de la baza grilei care genereaza cresterea salariilor pe tot lantul ierarhic odata cu majorarea salariului minim, ca pana acum.
Aceasta noua modalitate de calcul a fost utilizata la constructia bugetului pentru 2011, potrivit unor surse din Ministerul de Finante. Odata cu noua formula bugetara, miza negocierilor in vederea cresterii salariului minim isi va pierde importanta. Sindicatele nu ar mai fi motivate sa lupte pentru majorarea salariului minim si, in acest fel, patronatele ar scapa de aceasta presiune indirecta pentru cresterea arbitrara a salariilor, prin decizie administrativa in firme private. Deocamdata, sindicatele nu cedeaza. Legea bugetului, care depinde de legea salarizarii si de salariul minim, este tinuta inca la secret, iar discutiile de la Ministerul Muncii s-au blocat.
Lupta pentru salariul minim
De cealalta parte a baricadei, patronatele refuza orice majorare si sunt indignate de amestecul sindicatelor in modul de remunerare a angajatilor privati care nu sunt aproape deloc reprezentati de sindicatele respective. Impactul cresterii salariului minim asupra sectorului privat ar fi negativ, in opinia presedintelui CNIPMMR, Ovidiu Nicolescu.
„Salariul minim trebuie sa ramana la 600 de lei pentru ca trebuie corelat cu productivitatea, care in ultimul an nu numai ca nu a crescut, dar chiar a scazut, iar o majorare ar duce automat la majorarea tuturor celorlalte salarii. Cateva zeci de mii de firme ar putea ajunge la insolventa“, afirma Nicolescu. In replica, vicepresedintele Cartel Alfa, Liviu Apostoiu, spune ca un salariu minim de 750 de lei este posibil. „Dar nu s-a dorit nicio simulare, pentru ca, vezi Doamne, omoram acele societati din privat care dau 600, dar nu e adevarat pentru ca circa un milion de angajati sunt platiti cu 600 pe cartea de munca si restul la negru“.
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Proceduri obligatorii pentru implementarea Standardelor de Control Intern Managerial
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Apostoiu sustine ca o crestere a salariului ar putea fi suportata de firme pentru ca acum in Romania se face de fapt „dumping social“ in favoarea investitorilor si ca astfel s-ar reusi chiar sa se combata munca la negru. Ideea este larg impartasita doar de sindicate, iar recent, Blocul National Sindical a dat publicitatii un raport prin care vrea sa demonstreze ca majorarea salariului minim va scoate la lumina locuri de munca, majorand implicit incasarile bugetare. si in aceasta privinta patronatele au o parere contrara. „Daca va creste salariul minim, va creste si evaziunea, pentru ca unele firme nu vor putea sustine costurile cu impozitele si contributiile“, arata Nicolescu.
Opinia sa este intarita de observatiile economistului-sef al ING Bank, Alexandru Nicolaie Chidesciuc. Potrivit acestuia, restrictiile de pe piata muncii, reprezentate de salariul minim, sau prevederile rigide ale Codului muncii, influenteaza negativ angajarile si competitia. In conditiile in care munca la negru este raspandita in Romania chiar si cu un salariu minim de 600 de lei, orice majorare nu ar insemna decat o stimulare a muncii la negru, pentru ca angajatorii nu vor putea plati costuri suplimentare, iar noile angajari vor fi cu atat mai putine. „Nu poti doar sa zici ca tu crezi ca majorarea salariului minim va reduce evaziunea, trebuie sa explici mecanismul prin care ii va determina pe patroni sa treaca pe cartea de munca un salariu mai mare. Eu cred ca este exact invers“, spune Chidesciuc.
Efecte negative
„O crestere a muncii la negru este posibila, avand in vedere ca, in ultimii trei ani si mai ales in 2010, aceasta a explodat. Daca in iunie 2009 erau inregistrate sase milioane de contracte de munca, in iunie anul curent erau 4,3 milioane, iar aceasta scadere nu se regaseste in rata somajului“, explica Mihaela Scarlatescu, avocat Scarlatescu Law Office. Concedierile, dificultatea de a mai gasi un loc de munca, scaderea eficientei actualilor angajati care vor fi nevoiti sa lucreze mai mult pe masura ce personalul va fi mai putin numeros sunt efectele negative semnalate de avocatul specialist in dreptul muncii. O crestere a salariului minim nu este exclusa insa de Guvern, dar la 650 de lei. „O crestere modica de pana la 650 de lei nu are efecte absolut negative, ci un impact usor“, spune Chidesciuc.
Negocierile dintre sindicate, patronate si Guvern, atat cele referitoare la salariul minim, cat si la legea salarizarii, sunt blocate, iar Executivul avanseaza o posibila asumare a raspunderii in fata Parlamentului pentru legea salarizarii. Din aceste motive, proiectul de buget nu este facut public. Constructia acestuia, implicand eliminarea dependentei unora dintre ajutoare, indemnizatii, salarii din sectorul public de salariul minim, nu va fi pe placul sindicatelor.
Surse din Finante spun ca proiectul de buget e batut in cuie dupa aceste principii, iar discutiile se poarta doar pe marginea coeficientilor de salarizare si exclusiv in anvelopa de 39 miliarde lei. Ramane de vazut cum va reusi Guvernul sa treaca de votul Parlamentului acest buget, fiind sustinut de o coalitie fragila.
Salariului minim cerut de sindicate pentru 2011 este de 750 de lei, in vreme ce patronatele sustin ca acesta ar trebui mentinut la valoarea actuala de 600 de lei.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Care e regimul accizelor si al TVA pentru produse din achizitii intracomunitare?Contributiile sociale sunt reglementate de Codul fiscalTitlul I Capitolul ICum se calculeaza corect dobanda dupa noua lege (Ordonanta 50)ContaUtil: Intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economiciUltimele articole
Proiect: Tichetul de cresa se majoreaza cu 20 lei in sem.II 2024Cum se face impozitarea masinilor si imobilelor cu valoare mareIntreprinderi legate. In ce conditii se incadreaza la regimul micro din 1 ianuarie 2024Pro rata. Ce inseamna, formula de calcul si cazuri practiceImpozite pe salarii si contributii sociale. Care este termenul de declarare si de plata?Articole similare
Atentie, contribuabili! Ce declaratii trebuie depuse astazi la ANAFRegimul fiscal al tichetelor de masaRadiere PFA in cursul anului. Plafonul pentru CAS ramane la fel sau se face calculul proportional cu numarul de luni?Angajatorii sunt obligati sa tina evidenta orelor de munca prestate de salariati, conform Legii 55/2003 din Codul MunciiObligatii declarative pentru stabilirea perioadelor fiscale si regimurilor de impunere in 2015!Ultimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Venituri din alte surse. Ce obligatii declarative si de plata avetiCheltuieli cu ocazia petrecerilor de Craciun pentru angajati. Cum sunt considerate dpdv fiscalVenituri din activitati independente. Cat CASS datoreaza persoanele fizice pentru 2024Legea privind salariul minim european a fost promulgata! Ce impact va avea pentru RomaniaAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"