keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Deschidere procedura faliment debitor/aprobarea planului de reorganizare: Ajustare TVA. Modificari 2019

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 25 Iul. 2019 Exclusiv
Tags: codul fiscal, ajustare yva, creanta, plan de organizare

O societate are o creanta neincasata din anul 2010. Sansele de incasare a creantei sunt nule, compania fiind exclusa anterior din planul de plati catre creditori. In cursul anului 2017 s-a deschis procedura de faliment a debitorului. Conform articolului 287 lit d din Codul Fiscal, poate fi efectuata ajustarea de TVA in cursul anului 2019? Daca da ce inregistrari contabile se efectueaza si ce documente se intocmesc.

Raspunsul specialistului


A. Din punct de vedere fiscal, TVA:
 
Conform prevederilor Codului Fiscal, art. 287 litera d) ajustarea bazei de impozitare se efectueaza in cazul in care detineti o creanta asupra unui debitor si va aflati in una dintre urmatoarele doua situatii, conform modificarilor in vigoare incepand cu 01.01.2019:
 
1. daca a fost pus in aplicare un plan de reorganizare admis si confirmat ptrintr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului a fost modificata (in sensul diminuarii) sau eliminata. In acest caz ajustarea este permisa incepand cu data prountarii hotararii judecatoresti de confirmare a acestui plan de reorganizare;
2. a fost declarata procedura de intrare in faliment a debitorului. In acest caz ajustarea se efectueaza la data sentintei sau dupa caz a incheierii prin care s-a decis intrarea in faliment a beneficiarului.
 
Termenul in care se poate efectua ajustarea este de 5 ani calculat de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea/sentinta judecatoreasca de aprobare a planului de reorganizare sau de intrare in faliment.
 
Caz particular:
 
In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019.
 
In cazul prezentat: societatea a intrat in faliment in anul 2017. Conform prevederilor in vigoare, pentru ca intrarea in faliment a avut loc inainte de 01.01.2019, ajustarea se poate face in urmatorii 5 ani calculati de la 01.01.2019 si nu de la 01.01.2018 (adica anul urmator intrarii in faliment).
 
Extras din Legea 227/2015- Codul Fiscal actualziat:
 
“ART. 287 - Ajustarea bazei de impozitare
……………………………………………………………………………………………………………………………………
d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment.
 In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. In cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate.”
 
 
B. Din punct de vedere contabil:
 
- Se intocmeste o factura cu semn minus pentru ajustarea TVA;
- Pe factura se mentioneaza facturile initiale emise care compun soldul;
- Se mentioneaza pe factura “Ajustare baza TVA conform art. 287 litera d) din Codul Fiscal”;
- Un exemplar se trimite si debitorului pentru a efectua ajustarea TVA dedus. 
 
Norme de aplicare art. 287 litera d) din Codul Fiscal: 
 
“32. (1) In situatiile prevazute la art. 287 din Codul fiscal, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii sau dupa facturarea livrarii/prestarii, chiar daca livrarea/prestarea nu a fost efectuata, dar evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. In acest scop furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului. Prevederile acestui alineat se aplica si pentru livrari intracomunitare.
(2) In cazul in care persoanele care aplica sistemul TVA la incasare se afla in situatiile prevazute la alin. (1), se aplica prevederile art. 282 alin. (10) din Codul fiscal. In acest scop furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce, ori, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, indiferent daca taxa aferenta este sau nu exigibila
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
(6) Ajustarea prevazuta la art. 287 lit. d) din Codul fiscal se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, sub sanctiunea decaderii. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. In cazul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare se opereaza anularea taxei neexigibile aferente livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii realizate.” 
 
 
Inregistrarile contabile: 
 
4427 TVA colectat= 4118 (C-valoarea TVA)
 
 
Alte aspecte nesolicitate: 
 
Aspecte legate de cheltuiala inregistrata la scoaterea din evidenta a debitorilor neincasati si asupra carora a fost deschisa procedura falimentului prin hotarare judecatoreasca:
 
Din punctul de vedere al impozitului pe profit, la scoaterea din evidenta a debitorului, cheltuiala cu pierderea inregistrara va fi una deductibila la calculul impozitului pe profit daca:
- Procedura de faliment a debitorului a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti.
 
Asadar, la pronuntarea hotararii de inchidere a falimentului se va inregistra in contabilitate: 
 
654 Cheltuieli cu debitori diversi (DEDUCTIBIL)= 4118 Clienti incerti
 
Daca a fost constituit provizion (ajustare depreciere creanta), se va anula provizioniul: 
 
491=7814 (Venit neimpozabil sau impozabil dupa cum anterior cheltuiala cu ajustarea ptr depreciere a fost nedeductibila sau deductibila)
 
Art. 25 alin (4) din Codul Fiscal:
“Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile: 
h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:
1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul; Norme metodologice
6. au fost incheiate contracte de asigurare;” 
 
Alte aspecte, extras din Legea 227/2015:
 
“ ART. 26 - Provizioane/ajustari pentru depreciere si rezerve
 
(1) Contribuabilul are dreptul la deducerea rezervelor si provizioanelor/ajustarilor pentru depreciere, numai in conformitate cu prezentul articol, astfel:
 
c) ajustarile pentru deprecierea creantelor, inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, in limita unui procent de 30% din valoarea acestora, altele decat cele prevazute la lit. d), e), f), h) si i), daca creantele indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
1. sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;
2. nu sunt garantate de alta persoana;
3. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului; 
………………………………………………………………………………………………………………………………..
j) ajustarile pentru deprecierea creantelor inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, in limita unui procent de 100% din valoarea creantelor, altele decat cele prevazute la lit. d), e), f), h) si i), daca creantele indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
1. sunt detinute la o persoana juridica asupra careia este declarata procedura de deschidere a falimentului, pe baza hotararii judecatoresti prin care se atesta aceasta situatie, sau la o persoana fizica asupra careia este deschisa procedura de insolventa pe baza de:
- plan de rambursare a datoriilor;
- lichidare de active;
- procedura simplificata;
2. nu sunt garantate de alta persoana;
3. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului
 
NORME:
 
(3) In aplicarea art. 26 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, se au in vedere urmatoarele:
a) creantele, altele decat creantele asupra clientilor reprezentand sumele datorate de clientii interni si externi pentru produse, semifabricate, materiale, marfuri etc. vandute, lucrari executate si servicii prestate, sunt cele inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2016;
b) ajustarile pentru deprecierea creantelor sunt deductibile, in limita prevazuta de lege, la nivelul valorii creantelor neincasate, inclusiv taxa pe valoarea adaugata;
c) In cazul creantelor in valuta, provizionul este deductibil la nivelul valorii influentate cu diferentele de curs favorabile sau nefavorabile ce apar cu ocazia evaluarii acestora;
d) ajustarile pentru deprecierea creantelor sunt luate in considerare la determinarea rezultatului fiscal incepand cu trimestrul in care sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 26 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal si nu poate depasi valoarea acestora, inregistrata in contabilitate in anul fiscal curent sau in anii anteriori.
 
 
(6) In aplicarea art. 26 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal, creantele, altele decat creantele asupra clientilor reprezentand sumele datorate de clientii interni si externi pentru produse, semifabricate, materiale, marfuri etc. vandute, lucrari executate si servicii prestate, sunt cele inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2016. De asemenea, pentru deducerea ajustarilor pentru deprecierea creantelor se au in vedere si regulile prevazute la alin. (3).” 
 
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
 
 
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016