Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In virtutea rolului activ al organului fiscal, ANAF aduce la cunostinta contribuabililor faptul ca in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 977/27.10.2023 a fost publicata Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, care modifica Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Masurile fiscale modificatoare ale Codului Fiscal, cu privire la impozitul pe venit si contributiile sociale, ce intra in vigoare din 01.01.2024, se refera la:
Modificarea art. 68^1 alin. (3) din Codul fiscal in sensul ca impozitul pe veniturile din activitati independente realizate in baza contractelor de activitate sportiva se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut din care se deduce contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) datorata si retinuta la sursa potrivit prevederilor titlului V din Codul Fiscal. Impozitul pe venit se re?ine la sursa, de catre platitorii de venituri, la momentul platii venitului.
Completarea art. 76 alin. 4^1 lit. d) din Codul fiscal in sensul ca prevederile art. 76 alin. 4^1 lit. d) din Codul fiscal referitoare la incadrarea contravalorii serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajatii proprii si membrii de familie ai acestora in plafonul neimpozabil lunar de cel mult 33% din salariul de baza nu sunt aplicabile angajatilor care beneficiaza de vouchere de vacanta, in conformitate cu legislatia in vigoare;
Se modifica art. 118 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal in sensul ca se poate deduce ?i CASS din venitul net în cazul veniturilor din activita?i independente determinate în sistem real. in cazul veniturilor din activitati independente, pentru care venitul net anual se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, venitul net anual impozabil se determina prin insumarea tuturor veniturilor nete anuale, recalculate, prevazute la lit. a) din Codul fiscal, din care se deduc contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate datorate potrivit prevederilor titlului V, cu exceptia diferentei de contributie de asigurari sociale de sanatate prevazuta la art. 174 alin. (5) din Codul fiscal.
La art. 118 alin. (22)-(24), referitoare la deductibilitatea limitata a contributiei de asigurari sociale (CAS) si contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS):
Contributia de asigurari sociale deductibila potrivit prevederilor alin. (2) lit. b) si alin. (21) lit. b) se stabileste proportional cu ponderea venitului net anual determinat in sistem real in total baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale prevazuta la art. 148 alin. (4).
Contributia de asigurari sociale de sanatate deductibila potrivit prevederilor alin. (2) lit. b) se stabileste proportional cu ponderea venitului net anual determinat in sistem real in total baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate prevazuta la art. 170 alin. (1).
Nivelul contributiei de asigurari sociale si al contributiei de asigurari sociale de sanatate deductibile potrivit alin. (2) lit. b), respectiv alin. (21) lit. b) nu poate depasi nivelul venitului net anual recalculat.
(Art. 118 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal face referire la veniturile din activitati independente iar art. 118 alin. (21) lit. b) din Codul fiscal face referire la veniturile din drepturi de proprietate intelectuala).
Completarea art. 142 lit. aa1), pct. 4 din Codul fiscal in sensul ca prevederile art. 142 lit. aa1), pct. 4 din Codul fiscal referitoare la incadrarea contravalorii serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului (acordate de angajator pentru angajatii proprii si membrii de familie ai acestora) in plafonul lunar de cel mult 33% din salariul de baza pentru care nu se datoreaza contributia de asigurari sociale nu sunt aplicabile angajatilor care beneficiaza de vouchere de vacanta, in conformitate cu legislatia in vigoare;
Se modifica art. 157 alin. (1), lit. t) din Codul fiscal in sensul ca se introduce in baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate valoarea nominala a tichetelor de masa si a voucherelor de vacanta, acordate de angajatori, potrivit legii, prevazute la art. 76 alin. (3) lit. h) din Codul fiscal;
Se modifica art. 170 alin. (1) din Codul fiscal in sensul ca persoanele fizice care realizeaza veniturile din activitati independente, din una sau mai multe surse, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, la o baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuala de venit, respectiv norma anuala de venit ajustata, dupa caz, stabilite potrivit art. 68, 681 si 69, dupa caz, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egala cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120 din Codul Fiscal
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Se modifica art. 170 alin. (3) lit. d) din Codul fiscal, in sensul reformularii continutului acestuia. Astfel la incadrarea in plafonul anual de cel putin 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor din dobanzi se iau in calcul sumele platite, diminuate cu impozitul retinut, iar in cazul veniturilor din dividende se iau in calcul dividendele platite, diminuate cu impozitul retinut, distribuite incepand cu anul 2018;
Se modifica art. 174 - Stabilirea, declararea si plata contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) (activitati independente) din Codul fiscal si reglementeaza la alin. (5) – (11) urmatoarele:
(5) In situatia in care baza de calcul prevazuta la art. 170 alin. (1) din Codul fiscal, cumulata din una sau mai multe surse de venit din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) (activitati independente), corespunzatoare veniturilor estimate/realizate sau pentru care s-a aplicat retinerea la sursa in cursul anului, dupa caz, este mai mica decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, persoanele fizice datoreaza o diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate pana la nivelul celei corespunzatoare bazei de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120 si depun declaratia prevazuta la art. 122 pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor.
(6) In situatia in care, in cursul anului de realizare a veniturilor, persoanele fizice obtin, din una sau mai multe surse de venit, venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) (activitati independente), in vederea determinarii contributiei de asigurari sociale de sanatate de plata se ia in calcul contributia retinuta la sursa de catre platitorii de venituri prevazuti la art. 681 alin. (2) (veniturile din activitati independente realizate in baza contractelor de activitate sportiva).
(7) In situatia in care, in cursul anului de realizare a veniturilor, persoanele fizice realizeaza venituri din contracte de activitate sportiva de la mai multi platitori de venituri prevazuti la art. 681 alin. (2) (veniturile din activitati independente realizate in baza contractelor de activitate sportiva) si contributia de asigurari sociale de sanatate retinuta la sursa este mai mare decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, acestea au obligatia recalcularii contributiei de asigurari sociale de sanatate, prin depunerea declaratiei prevazute la art. 122 pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor. Pentru diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate rezultata in plus, in urma recalcularii, persoana fizica are obligatia calcularii, declararii si platii impozitului pe venit.
(8) Diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate rezultata in plus, in urma recalcularii, stabilita conform alin. (7), diminuata cu impozitul pe venit, se compenseaza/restituie, dupa caz, potrivit prevederilor art. 167, respectiv art. 168 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(9) Diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate prevazuta la alin. (5) nu se datoreaza in cazul in care, in anul fiscal precedent, persoana fizica a realizat venituri din:
a) salarii si asimilate salariilor la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare in perioada in care au fost realizate veniturile; sau
b) din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h) (venituri din drepturi de proprietate intelectuale, venituri din asocierea cu o persoana juridica contribuabil potrivit titlului II sau titlului III, venituri din cedarea folosintei bunurilor, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, venituri din investitii, venituri din alte surse), pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120.
(10) Prevederile alin. (9) se aplica si persoanelor fizice care in anul precedent s- au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate prevazute la art. 154 alin. (1) lit. a)-c) si e)-g).
(11) Platitorii de venituri prevazuti la art. 681 alin. (2) au obligatia de a elibera persoanelor fizice beneficiare de astfel de venituri un document cu privire la nivelul contributiei de asigurari sociale de sanatate retinute la sursa, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent, pentru anul precedent, in vederea stabilirii de catre acestia a diferentei de contributie de asigurari sociale de sanatate prevazuta la alin. (5) sau (7), dupa caz.
Se introduce in Codul fiscal art. 174^1 -Stabilirea, declararea si plata contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h) alin. 19 fiind reformulat astfel:
(19) In cazul in care persoanele fizice aflate in situatia prevazuta la art. 170 alin. (2) realizeaza un venit net anual cumulat sub nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, iar in anul fiscal precedent nu au realizat venituri din salarii si asimilate salariilor pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare in perioada in care au fost realizate veniturile sau nu s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate prevazute la art. 154 alin. (1) lit. a)-c) si e)-g), acestea datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la o baza de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara si depun declaratia prevazuta la art. 122 pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, in vederea definitivarii contributiei de asigurari sociale de sanatate.
Se modifica art. 180 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal in sensul ca se elimina trimiterea la art. 155 alin. (1) lit. b) referitoare la activitati independente, noua forma fiind:
(1) Urmatoarele persoane fizice pot opta pentru plata contributiei:
a) persoanele fizice care au estimat pentru anul curent venituri anuale cumulate din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), sub nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120;
La art. 183 din Codul fiscal se introduce alin.persoanele fizice care au optat pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate in conditiile prevazute la art. 180 si care, in cursul anului, incep sa realizeze venituri din activitati independente, astfel cum sunt prevazute la art. (11) care reglementeaza faptul ca 155 alin. (1) lit. b) depun la organul fiscal competent, in termen de 30 de zile de la data la care a intervenit evenimentul, declaratia unica prevazuta la art. 120 si isi recalculeaza obligatia de plata reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate datorata pentru anul in curs.
De asemenea, incepand cu 01.07.2024 se modifica art. 117 din Codul fiscal in sensul cresterii cotei de impozitare a veniturilor constatate de organele fiscale, in conditiile Codului de procedura fiscala, a caror sursa nu a fost identificata, de la 16% la 70% care se aplica asupra bazei impozabile ajustate.
Sursa: ANAF
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Proceduri Fiscale in 2016 - Ghid completConferinta Nationala Modificari de ultima ora in Codul Fiscal si Legea Contabilitatii in 2015Acte normative cu incidenta in materie fiscala publicate in Monitorul Oficial intre 08-12 aprilie 2024TOATE schimbarile fiscale aduse de OG 16/2022: impozite, calculare CAS si CASS, scutiri de venituri, TVA, accizeUnde verde la CONTABILITATE fara erori si fara amenziUltimele articole
3 masuri fiscale importante, in vigoare de la 1 iulie 2024ANAF a publicat lista cu seminarele WEB organizate in luna aprilieMODIFICARI FISCALE 2024. Ce schimbari au aparut pentru salariatii in constructii referitoare la pilonul II de pensii?Tot ce trebuie sa stii despre noile MODIFICARI FISCALEEvitati amenzi de pana la 4.000 lei! 36 de proceduri contabile de actualitate va salveaza la orice control ANAFArticole similare
Masuri de guvernare prioritare (semestrul II, 2019): Cresterea salariului mediu brut, impozit ZERO pentru anumiti contribuabili si vouchere pentru elevii care nu chiulesc!Termen limita in 2024 pentru depunerea D100 si D101Obligatii legate de optiunea de a fi platitor de IMPOZIT PE VENITuri pe microintreprinderi sau pe profitVenituri din consultanta. Care va fi regimul fiscal?Toate contributiile datorate de un PFA in 2016Ultimele articole
Nivelul normelor anuale de venit corespunzatoare unei camere de inchiriat pentru anul 2025Firme care NU mai sunt microintreprinderi din ianuarie 2023. Pot reveni la impozit micro din 2025?Modificari IMPORTANTE aduse impozitului pe profit, suplimentar si pe veniturile microSituatii financiare nedepuse la timp. De cand trece microintreprinderea la impozit pe profitCalendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"