Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In cazul urmator, in urma inventarierii, s-a constatat o lipsa la gestiunea "casa". Administratorul societatii decide ca suma este neimputabila si se inregistreaza pe cheltuieli nedeductibile fiscal.
In urma controlului fiscal, lipsa in gestiunea "casa" este considerata "venituri din alte surse" -pentru administatorul societatii-motivat astfel". Asociatul unic, care indeplineste si functia de administrator nu a intreprins nicio masura pentru identificarea persoanelor care ar fi prejudiciat societatea cu aceasta suma de bani.
Intrucit gestiunea "casa" nu a fost gestionata de catre un gestionar desemnat de catre reprezentantul legal al societatii, administratorul este responsabil pentru aceasta gestiune- rezultand faptul ca suma X a fost insusita de catre acesta. S-a procedat la impozitarea acestor sume de bani prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut impozabil (adica lipsa in casa).
Se constata ca societatea datoreaza un impozit pe venituri din alte surse, intrucat aceasta avea obligatia de a retine, declara si vira acest impozit".
Lipsa in gestiunea casa a fost considerata ca venituri din alte surse" ale adeministratorului, iar pe numele societatii se emite DECIZIE DE IMPUNERE privind obligatiile fiscale suplimentare de plata stabilite de inspectia fiscala pentru persoane juridice - referitor la venituri din alte surse- si se aplica stopajul la sursa - se impoziteaza cu 16% lipsa in casa.
Vom stabili in ce masura se poate intocmi o contestatie la aceasta decizie.
Organele de control au avut dreptul sa reconsidere operatiunea de constatare a lipsei neimputabile din casa conform art. 11 din Codul fiscal:

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
"(1) La stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe in intelesul prezentului cod, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei."
Apoi au tinut cont de prevederile art. 67 din Codul fiscal:
"(1^1.1) Regimul fiscal aplicabil veniturilor din dividende prevazut la alin. (1) se aplica si pentru veniturile considerate dividende, reprezentand sume platite de o persoana juridica pentru bunurile sau serviciile furnizate in favoarea unui participant la persoana juridica, daca plata este făcuta de catre persoana juridica in folosul personal al acestuia."
Practic, asociatul unic - administrator - care este responsabil de Caseria societatii - nu poate justifica sumele lipsa din Caserie. Organele de control au fost indreptatite sa considere - in lipsa unei motivatii rezonabile - ca asociatul si-a insusit acesti bani si trebuie sa plateasca impozit pentru acestia.
Ati putea contesta decizia daca ati aduce o alta explicatie rezonabila pentru lipsa banilor. De exemplu :
- o plangere la Politie referitoare la o eventuala spargere
- documente care sa ateste ca lipsa din Caserie a fost gresit inregistrata astfel, ea reprezentand de fapt avans spre decontare acordat administratorului, avans care dintr-o eroare contabila nu a fost inregistrat in contabilitate la momentul acordarii. Puteti aduce in sprijinul acestei afirmatii o Dispozitie de plata pentru suma respectiva, impreuna cu un Ordin de deplasare datate eventual inaintea inventarierii si o Decizie de corectare a erorii contabile de neinregistrare la momentul acordarii avansului spre decontare si dispunerea inregistrarii sale acum impreuna cu reconsiderarea rezultatelor inventarierii.
- mai puteti considera lipsa din Caserie drept imputabila si decide recuperarea sa de la administrator - la fel , in baza unei decizii de corectare a erorii contabile de inregistrare a lipsei la inventar drept neimputanbila.
Din pacate organele de control - daca singurul dvs. argument pentru lipsa banilor este "lipsa la inventar neimputabila" - au fost indreptatite sa actioneze asa cum au facut-o.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Bon fiscal. Cum procedam la anularea bonului si ce documente intocmim?Contabilitatea stocurilor si comert cu amanuntul. Ce inregistrari contabile facem?Vanzare de bunuri la un targ extern. Tratament fiscalPersoane afiliate. Aplicam sistemul TVA la incasareExceptiile OG 28 din 1999 referitoare la CASA DE MARCATUltimele articole
Bonul fiscal. Cum poate fi corectat bonul emis cu TVA de 21% in luna iulie 2025De la executant la consultant: Cum redefineste tehnologia rolul angajatului in retailul modernSAF-T in 2025. Cum se face declararea facturilor emise cu codul 751Declaratia 394. Cum trebuie completata D394 pentru a evita dublarea TVAAchizitii mari, plati mici: cum sa cumperi in rate la Carrefour fara sa-ti afectezi bugetul?Articole similare
Dividende distribuite in anul 2017. Care este obligatia de plata a CASS in anul 2018Reminder ANAF! 31 martie 2023, termen limita de depunere a formularelor 700 si 010Actualizare legislatie septembrie 2011: Modificarea si completarea Codului de Procedura Fiscala (Partea II.1)ANAF: Ordinul 938 din 2013 privind formularul de IMPUNERE anuala a contributiilor la sanatateOG nr. 8 din 2013 | Impozitul pe veniturile microintreprinderilor de la 1 februarie 2013Ultimele articole
Ai primit Notificare de conformare de la ANAF? Cum sa eviti o eventuala decizie de IMPUNERELista documentelor necesare inrolarii in SPV a persoanelor juridiceObligatii fiscale TVA. Ce sa faci daca ai fost sanctionat abuziv de ANAFIMPUNERE TVA din oficiu. MONOGRAFIE contabila necesara contribuabililorPFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Articole similare
Achizitii si servicii din UE. Se mai depun D301 si D390 de firmele care NU platesc TVA?Inregistrare speciala in scop de TVA si servicii de publicitate prin Google. Se impune inregistrarea in ROI?Forte unite in cazul dosarelor Panama. Tarile se aliaza pentru combaterea fraudelorVanzare mijloc fix catre asociat si resituirea creditarii societatiiAtentie la descarcarea de gestiune: metode, documente si tipuri de gestiuneUltimele articole
Majorare TVA la locuinte. Cota TVA pentru apartamente livrate dupa 1 august 2025TVA 9% la achizitia unei singure locuinte, pana in iulie 2026. Conditii si termene-limitaMajorare TVA de la 1 august 2025. Ce cota se va aplica pentru avansul deja incasat la apartamentee-Factura in TRANZACTII cu reprezentant fiscal. Ai obligatia sa transmiti facturile in sistem?Declaratia 390. Cum sa declari in D390 achizitiile de servicii scutite de TVA din UEArticole similare
Venituri din dividende in 2023. 6 operatiuni care NU sunt considerate dividendeRegimul de facturare al penalitatilor de intarziereTVA platit in vama: REGIM FISCALTichete cadou 2022. Se pot acorda sub forma de bani pe cardul de salariu?Achizitie intracomunitara a bunurilor din import. REGIM FISCAL TVAUltimele articole
Noi cote TVA. Ce REGIM FISCAL se aplica din august 2025 in domeniul turismuluiModificare cote TVA. REGIM FISCAL pentru facturi emise dupa 1 august 2025TVA imobiliare. Care este regimul TVA in cazul livrarii de constructii mai vechi de 2025Deductibilitate cheltuieli si REGIM FISCAL TVA pentru produsele EXPIRATENeplatitor de TVA. Operatiuni pentru care se utilizeaza codul special de TVA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"