Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In Monitorul Oficial nr. 648 din 05 august 2019 a fost publicata O.G. nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale.
Debitorii, persoane juridice de drept public sau privat, cu exceptia institutiilor publice si a unitatilor administrativ-teritoriale, aflati in dificultate financiara si pentru care exista riscul intrarii in insolventa, isi pot restructura obligatiile bugetare principale restante la data de 31 decembrie 2018 in cuantum mai mare sau egal cu un milion lei si neachitate pana la data emiterii certificatului de atestare fiscala ca urmare a notificarii privind intentia de restructurare a obligatiilor bugetare, precum si obligatiile bugetare accesorii.
In acest sens, prin obligatii bugetare, se intelege obligatia de plata a oricarei sume care se cuvine bugetului general consolidat individualizata in titluri executorii emise potrivit legii, existente in evidenta organului fiscal central, in vederea recuperarii. Prin obligatii bugetare principale restante la 31 decembrie 2018 se inteleg si obligatiile bugetare declarate de debitor sau stabilite de organul fiscal competent prin decizie dupa data de 1 ianuarie 2019 aferente perioadelor fiscale de pana la 31 decembrie 2018.
NU formeaza obiect al restructurarii urmatoarele obligatii bugetare:
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
SAF-T Ghid de raportare corecta
a) obligatiile bugetare care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala ca urmare a notificarii privind intentia de restructurare a obligatiilor bugetare, intra sub incidenta prevederilor privind stingerea creantelor prin compesare, in limita sumei de rambursat/de restituit/de plata de la buget;
b) obligatiile bugetare stabilite prin acte administrative care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, sunt suspendate in conditiile art. 14 sau 15 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004. in cazul in care suspendarea executarii actului administrativ inceteaza dupa data aprobarii planului de restructurare si comunicarea deciziei de inlesnire la plata, debitorul poate solicita includerea in inlesnirea la plata a obligatiilor bugetare ce au facut obiectul suspendarii sau luarea altor masuri de restructurare a obligatiilor bugetare. in acest scop, organul fiscal competent comunica debitorului o instiintare de plata privind obligatiile bugetare individualizate in acte administrative pentru care a incetat suspendarea executarii, precum si deciziile referitoare la obligatiile accesorii aferente.
c) obligatiile bugetare principale si accesorii reprezentand ajutor de stat de recuperat.
Concret, masurile de restructurare a obligatiilor bugetare care pot fi propuse prin planul de restructurare sunt urmatoarele:
a) inlesniri la plata obligatiilor bugetare constand in plata esalonata a obligatiilor bugetare principale, precum si amanarea la plata a accesoriilor si/sau a unei cote din obligatiile bugetare principale, in vederea anularii potrivit art. 18.
b) conversia in actiuni a obligatiilor bugetare principale, in conditiile reglementate la art. 264 din Codul de procedura fiscala;
c) stingerea obligatiilor bugetare principale prin darea in plata a unor bunuri imobile ale debitorului, potrivit dispozitiilor art. 263 din Codul de procedura fiscala;
d) anularea unor obligatii bugetare principale potrivit art. 18 din OG 6/2019.
Masura de anulare a unor obligatii bugetare principale poate avea loc pentru maximum 50% din totalul obligatiilor bugetare principale, in conditiile OG 6/2019, si nu poate avea ca obiect obligatii bugetare principale si accesorii reprezentand ajutor de stat de recuperat.
Pentru a beneficia de restructurarea obligatiilor bugetare, debitorul trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa nu indeplineasca conditiile pentru a beneficia de esalonarea la plata reglementata de Codul de procedura fiscala;
b) sa prezinte un plan de restructurare si un test al creditorului privat prudent, intocmite de un expert independent;
c) sa nu se afle in procedura insolventei potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare, sau potrivit Legii nr. 85/2006*), cu modificarile si completarile ulterioare;
d) sa nu fi fost dizolvat, potrivit prevederilor legale in vigoare;
e) sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal. Aceasta conditie trebuie indeplinita la data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
f) sa indeplineasca testul creditorului privat prudent. Testul creditorului privat prudent reprezinta o analiza de sine statatoare, efectuata pe baza premiselor avute in vedere in cadrul planului de restructurare a debitorului, din care sa rezulte ca statul se comporta similar unui creditor privat, suficient de prudent si diligent, care ar obtine un grad mai mare de recuperare a creantelor in varianta restructurarii comparata atat cu varianta executarii silite, cat si cu varianta deschiderii procedurii falimentului.
Debitorul care doreste sa isi restructureze obligatiile bugetare are obligatia de a notifica organul fiscal competent cu privire la intentia sa pana la data de 30 septembrie 2019, sub sanctiunea decaderii din dreptul de a mai beneficia de restructurarea obligatiilor bugetare, si se adreseaza unui expert independent in vederea intocmirii unui plan de restructurare si a testului creditorului privat prudent.
In termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data depunerii notificarii, organul fiscal competent elibereaza din oficiu certificatul de atestare fiscala, pe care il comunica debitorului.
Organul fiscal are obligatia de a clarifica cu debitorul eventualele neconcordante cu privire la obligatiile bugetare ce pot forma obiect al restructurarii.
Solicitarea restructurarii obligatiilor bugetare
Debitorul depune la organul fiscal competent solicitarea de restructurare a obligatiilor bugetare, impreuna cu planul de restructurare si testul creditorului privat prudent.
Solicitarea de restructurare se poate depune in termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a OG 6/2019, sub sanctiunea decaderii.
Pentru debitorii care la data intrarii in vigoare a ordonantei se afla intr-o procedura de cercetare sau investigatie a Comisiei Europene din punctul de vedere al compatibilitatii cu legislatia in domeniul ajutorului de stat, termenul de 6 luni incepe sa curga de la data agrearii
modului de acordare a facilitatii fiscale de catre Comisia Europeana.
Solicitarea de restructurare a obligatiilor bugetare se solutioneaza de organul fiscal competent in termen de maximum 30 de zile de la data inregistrarii acesteia.
In Capitolul I al ordonantei sunt reglementate masuri pentru buna desfasurare a procesului de restructurare a obligatiilor bugetare: continutul planului de restructurare, modul de solutionare a cererii de restructurare a obligatiilor bugetare, regimul de monitorizare si supraveghere a debitorului, conditii pe perioada de derulare a planului de restructurare, modificarea planului de restructurare, esecul planului de restructurare, mentinerea inlesnirii la plata, suspendarea executarii silite, finalizarea planului de restructurare s.a.
II. Anularea unor obligatii accesorii
Citeste si:
Oficial! Facilitati fiscale pentru persoanele fizice si juridice: Se sterg penalizarile si dobanzile pentru obligatiile platite pana la 30 noiembrie 2019!
In vederea aplicarii acestei facilitati sunt considerate obligatii bugetare principale restante la 31 decembrie 2018 inclusiv:
Nu sunt considerate obligatii de plata restante la 31 decembrie 2018 inclusiv:
Sunt considerate restante la 31 decembrie 2018 inclusiv si obligatiile de plata care, la aceasta data, se afla in oricare dintre situatiile prevazute la lit. a) sau b) de mai sus, iar ulterior acestei date, dar nu mai tarziu de 13 decembrie 2019 inclusiv, inlesnirea la plata isi pierde valabilitatea sau, dupa caz, inceteaza suspendarea executarii actului administrativ fiscal.
Pentru obligatiile prevazute la lit. b), debitorii pot renunta la efectele suspendarii actului administrativ fiscal pentru a beneficia de anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor. in acest caz, debitorii trebuie sa depuna o cerere de renuntare la efectele suspendarii actului administrativ fiscal pana la data de 15 decembrie 2019 inclusiv.
Conditii pentru anularea accesoriilor aferente obligatiilor bugetare restante la data de 31 decembrie 2018
Dobanzile, penalitatile si toate accesoriile aferente obligatiilor bugetare principale datorate bugetului general consolidat, restante la data de 31 decembrie 2018 inclusiv, se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) toate obligatiile bugetare principale restante la 31 decembrie 2018 inclusiv, administrate de organul fiscal central, se sting prin orice modalitate prevazuta de lege pana la data de 15 decembrie 2019 inclusiv;
b) sunt stinse prin orice modalitate prevazuta de lege toate obligatiile bugetare principale si accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plata cuprinse intre data de 1 ianuarie 2019 si 15 decembrie 2019 inclusiv pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor;
c) debitorul sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor. Aceasta conditie se considera indeplinita si in cazul in care, pentru perioadele in care nu s-au depus declaratii fiscale, obligatiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de catre organul fiscal central;
d) debitorul depune cererea de anulare a accesoriilor dupa indeplinirea in mod corespunzator a conditiilor prevazute la lit. a)-c), dar nu mai tarziu de 15 decembrie 2019 inclusiv, sub sanctiunea decaderii.
In cazul dobanzilor, penalitatilor si accesoriilor aferente diferentelor de obligatii bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declaratie rectificativa prin care se corecteaza obligatiile bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 decembrie 2018 inclusiv, administrate de organul fiscal central, inclusiv in cazul corectarii erorilor din deconturile de taxa pe valoarea adaugata efectuate potrivit reglementarilor legale in vigoare, pentru anulare, pe langa conditiile de la lit. b)-d) trebuiesc indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
In situatia inspectiilor fiscale ce urmeaza a incepe dupa intrarea in vigoare a OG 6/2019, in scopul acordarii acestei anulari organele fiscale iau in considerare declaratiile rectificative depuse de debitori in cel mult 10 zile de la data intrarii in vigoare a OG 6/2019.
Dobanzile, penalitatile si toate accesoriile aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central, cu termene de plata pana la 31 decembrie 2018 inclusiv si individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unei inspectii fiscale in derulare la data intrarii in vigoare a OG 6/2019 se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
Pentru anularea accesoriilor contribuabilii trebuie sa depuna cererea de anulare, la termenele mai sus mentionate, dupa caz.
Debitorii care intentioneaza sa beneficieze de anularea obligatiilor bugetare accesorii potrivit OG 6/2019 pot notifica organul fiscal competent cu privire la intentia lor, pana cel mai tarziu la data depunerii cererii de anulare.
Dupa primirea notificarii organul fiscal competent verifica daca debitorul si-a indeplinit obligatiile declarative potrivit vectorului fiscal pana la respectiva data, efectueaza stingerile, compensarile si orice alte operatiuni necesare in vederea stabilirii cu certitudine a obligatiilor bugetare ce constituie conditie pentru acordarea facilitatii fiscale, il indruma pe contribuabil in cazul in care se constata ca nu si-a indeplinit obligatiile declarative, elibereaza din oficiu certificatul de atestare fiscala, pe care il comunica debitorului. Organul fiscal are obligatia de a clarifica cu debitorul eventualele neconcordante cu privire la obligatiile bugetare ce constituie conditie pentru acordarea facilitatii fiscale sau a celor care pot fi anulate.
Pentru debitorii care au notificat organul fiscal:
Pentru debitorii care nu au notificat organul fiscal, dobanzile, penalitatile si toate accesoriile care pot fi anulate potrivit OG 6/2019 si care au fost achitate se restituie potrivit Codului de procedura fiscala.
Atentie! Notificarea nu tine loc de cerere de anulare. Chiar daca au notificat organul fiscal cu privire la faptul ca intentioneaza sa beneficieze de anularea obligatiilor bugetare accesorii potrivit OG 6/2019 contribuabilii au obligatia sa depuna cererea de anulare a obligatiilor accesorii.
Cererea de anulare a accesoriilor se solutioneaza prin decizie de anulare a accesoriilor sau, dupa caz, decizie de respingere a cererii de anulare a accesoriilor.
OG 6/2019 reglementeaza distinct efectele cu privire la popririle instituite de organul fiscal central, anularea accesoriilor in cazul debitorilor care beneficiaza de esalonare la plata, anularea accesoriilor in cazul debitorilor care au cereri de rambursare.
Economist Experienta: - 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale Expert contabil, CECCAR BUCURESTI
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
REMINDER! Astazi este ultima zi in care contribuabilii mai pot beneficia de anumite facilitati fiscaleModel de DECIZIE de pierdere a valabilitatii amanarii la plata a obligatiilor bugetare principale (proiect de Ordin)Aplicarea prevederilor OUG 29/2020 pentru sumele esalonate la plataSocietate in insolventa: Aplicarea facilitatilor fiscale instituite de OG 6/2019Facilitati fiscale conform OUG 6/2019 actualizata la zi. Conditii de acordareUltimele articole
OG 6/2019, modificata! Guvernul amana termenul de depunere a cererii de restructurareObligatii restante la fondul pentru mediu. Facilitati OG 6/2019OG 6/2019: Cine poate beneficia de ANULAREA unor obligatii accesorii (oficial ANAF)Finantele au publicat Procedura pentru restructurarea datoriilor de peste un milion de lei (proiect de Ordin)Articole similare
Codul Fiscal 2010 TITLUL II - Capitolul II - Calculul profitului impozabilIndemnizatii reducere timp de lucru. Se acorda FACILITATI FISCALE si in domeniul constructiilor?Vreti sa deveniti investitor individual sau sa va finantati afacerea? Iata ce trebuie sa stiti!Noile FACILITATI FISCALE introduse in Codul fiscal. Scutiri la plata CASLegea 120/2015. Legea Business Angels a intrat in vigoareUltimele articole
A fost prelungit termenul pentru acordarea facilitatilor fiscale introduse prin OUG 107/2024Amnistie fiscala 2024: Cererile pot fi depuse pana pe 19 decembrie 2024Termenul pentru aplicarea facilitatilor stabilite prin OUG 107/2024, PRELUNGIT de Min. FinantelorA fost publicat calendarul seminariilor web ANAF pentru luna NOIEMBRIE 2024Scutiri la impozitul pe venit in domenul IT. Vezi cele 7 conditii cumulative necesareArticole similare
Procedura de anulare a obligatiilor fiscale, introdusa prin Ordinul 5521/2024Anulare accesorii conform OUG nr. 69/2020. Posibilitatea de acordare a amnistiei fiscale in cazul unei inspectii fiscale in cursOG 6/2019: Cine poate beneficia de ANULAREA unor OBLIGATII ACCESORII (oficial ANAF)OUG 69/2020: Facilitati fiscale pentru contribuabili. Bonificatii. Prorogare termeneInlesniri la plata creantelor bugetare. Care sunt inregistrarile contabile?Ultimele articole
Amnistia Fiscala 2024: Ce trebuie sa stiiConditii si procedura anulare accesorii aferente obligatiilor bugetare restante la 31.03.2020Conditii de anulare OBLIGATII ACCESORII conform OUG 69/2020. Cererea trebuie depusa pana la data de 31 ianuarie 2022 inclusivCum pot obtine persoanele fizice documentele fiscale necesare in strainatate. Informare ANAFBuletin informativ ANAF. Actele normative cu incidenta in materie fiscala publicate in perioada 15-19 martie 2021Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"