Tags: d390, tva, prestari servicii, factura cu tva
Societatea X din Romania beneficiaza de intermedieri servicii de cazare de la Booking. In 15 a lunii urmatoarea societatea X din Romania va incasa 85% din suma de la Booking iar diferenta de 15 % va reprezenta comisionul lor.
2. Societatea X trebuie sa emita
factura pe 100%? Cui trebuie sa emita factura? Ce obligatii declarative implica? Factura 100% trebuie emisa cand se primesc banii de la Booking?
3. Societatea trece la TVA lunar? Din ce data?
Raspunsul specialistului
1. Prestari de servicii intracomunitare (persoane impozabile din UE)
La pct. 15 din Normele metodologice, se prevede ca:
“15. (1) Regulile prevazute la art. 278 alin. (2) sau (3) din Codul fiscal se aplica numai in situatia in care serviciile nu se pot incadra in niciuna dintre exceptiile prevazute la art. 278 alin. (4) - (7) din Codul fiscal. Daca serviciile pot fi incadrate in una dintre exceptiile prevazute la art. 278 alin. (4) - (7) din Codul fiscal, intotdeauna exceptia prevaleaza, nemaifiind aplicabile regulile generale stabilite la art. 278 alin. (2) si (3) din Codul fiscal.”
Redam in continuare prevederile de la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal:
“Art. 278 alin. (2) Locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice. Daca serviciile sunt furnizate catre un sediu fix al persoanei impozabile, aflat in alt loc decat cel in care persoana isi are sediul activitatii sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix al persoanei care primeste serviciile. In absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabila care primeste aceste servicii isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita.”
La pct. 15 alin. (6) din Normele metodologice, se prevede ca:
„(6) Serviciile pentru care se aplica prevederile art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, care sunt prestate de prestatori stabiliti in Romania catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti pe teritoriul Uniunii Europene, se numesc prestari de servicii intracomunitare si se declara in declaratia recapitulativa, conform prevederilor art. 325 din Codul fiscal, daca nu beneficiaza de o scutire de taxa. Persoanele impozabile care presteaza astfel de servicii si care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA trebuie sa indeplineasca obligatiile specifice de inregistrare in scopuri de TVA prevazute la art. 316 si 317 din Codul fiscal.”
Asadar, prestarile de servicii intracomunitare se regasesc la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal.
Partenerul din UE trebuie sa va comunice codul sau valid de TVA.
In
decontul de TVA (300) operatiunea se declara la rd. 3 si rd. 3.1 iar in declaratia 390, aferenta lunii in care s-au prestat serviciile intracomunitare, trebuie sa raportati operatiunea cu cod P. Declaratia 390 se depune pana pe data de 25 a lunii urmatoare emiterii facturii de catre partenerul intracomunitar.
2. Achizitii de servicii intracomunitare (persoane impozabile din UE)
Pentru achizitia de servicii din tari membre UE, se aplica prevederile de la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, locul prestarii serviciilor fiind in Romania.
Societatea din Romania, in calitate de beneficiar al serviciilor va avea obligatia platii TVA 19% prin masura taxarii inverse (4426=4427), conform prevederilor de la art. 307 alin. (2) din Codul fiscal si va declara aceste servicii intracomunitare in Jurnalul pentru cumparari/vanzari pentru TVA si in decontul de TVA (cod 300) aferent lunii in care a fost emisa factura de catre furnizorul intracomunitar, la rd.7, 7.1 si rd. 20, 20.1 si in declaratia recapitulativa 390 VIES pentru luna in care au fost achizitionate, potrivit art. 325 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, cu cod S.
Declaratia 390 se depune pana pe data de 25 a lunii urmatoare emiterii facturii, de catre furnizorul intracomunitar.
3. Perioada fiscala pentru TVA
Conform prevederilor de la art. 322 alin. (1) si (2) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal:
"(1) Perioada fiscala este luna calendaristica.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), perioada fiscala este trimestrul calendaristic pentru persoana impozabila care in cursul anului calendaristic precedent a realizat o
cifra de afaceri din operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile in Romania conform art. 275 si 278, dar care dau drept de deducere conformart. 297 alin. (4) lit. b), care nu a depasit plafonul de 100.000 euro al carui echivalent in lei se calculeaza conform normelor metodologice, cu exceptia situatiei in care persoana impozabila a efectuat in cursul anului calendaristic precedent una sau mai multe achizitii intracomunitare de bunuri."
Prin urmare, daca nu ati depasit plafonul de 100.000 de euro si nu eti efectuat achizitii de bunuri intracomunitare in anul 2019, perioada fiscala, ramane trimestrul calendaristic, in anul 2019.
Nu se va schimba perioada fiscala pentru TVA, daca societatea efectueaza achizitii de servicii si prestari de servicii intracomunitare.
4.Monografia contabila. Exemplu
- Prestari de servicii intracomunitare
4111 = 704 1.000 euro
- Achizitii de servicii intracomunitare
628 = 401 150 euro
- Compensare datorii reciproce (daca furnizorul si clientul este aceeasi persoana):
401 = 4111 150 euro
Referitor la intrebarile dumneavoastra, raspunsurile sunt:
1. Prestarile de servicii intracomunitare (parteneri persoane impozabile din UE) si achizitiile de servicii intracomunitare se declara in D390, in liunile in care aveti facturi.
2. Daca societatea incaseaza commission de la Booking, trebuie sa emita o factura catre parteneul de la care incaseaza comisionul. De regula, facturile de prestari serviccii se emit lunar pentru toate tranzactiile efectuate in luna respectiva. De asemnea trebuie sa consultati contractele incheiate intre parteneri (in contract trebuie sa fie stipulata o clauza cu privire la facturare).
3. Daca nu efectuati achizitii intracomunitare de bunuri, nu aveti obligatia schimbarii perioadei fiscale pentru TVA
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Acoperire pierdere contabila
Intrebare:
Societate comerciala a fost microintreprindere pana la sfarsitul anului 2023 cand a inregistrat profit in suma de 30000 lei. In anul 2024 devine platitoare de impozit pe profit si inregistreaza pierdere la sfarsitul anului de 60000 lei. Trebuie sa recupereze pierderea la 2024 din profitul anului anterior (2023) urmand ca diferenta sa o recupereze in anii urmatori? Sau profitul anului 2023 poate fi repartizat la dividende urmand ca pierderea la 2024 sa fie recuperata in anii...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Sponsorizare entitate publica
Intrebare:
O societatea comerciala platitoare de impozit pe profit executa lucrari de constructie pentru o autoritate publica locala. Totodata, societatea doreste sa faca o sponsorizare in bani catre aceasta autoritate publica in vederea oragnizarii zilei copilului pentru 1 iunie. Aceasta autoritate publica locala nu este inregistrata in Registrul entitatilor/unitatilor de cult.
Poate societatea sa scada din impozitul pe profit aceste sume platite ca si sponsorizare atunci cand...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie utilaj prin licitatie si revandut. Tratament fiscal
Intrebare:
Societate comerciala platitoare de TVA in RO: am participat la o licitatie in Spania pt. achizitionarea unui mic utilaj si am achitat intermediarului suma de 750 euro + comision 112 euro. Ulterior, dupa ce am facut plata, am renuntat la aceasta achizitie deoarece mai trebuiau achitate taxe vamale, transport si astfel se ajungea la o valoare destul de mare. Am anuntat firma de licitatie ca nu mai doresc acel utilaj iar firma de licitatie si l-a revandut, pt suma de 450 euro....
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regim achizitie echipament de la persoana fizica
Intrebare:
Doresc sa achizitionez o instalatie de vopsire de la o persoana fizica in valoare de 35.000 lei si sa o trec in patrimoniul societatii ca mijloc fix.
Ce documente trebuie sa intocmesc?
Ce implicatii reprezinta pentru persoana fizica din punct de vedere fiscal (daca trebuie sa plateasca oarecare impozite pentru vanzarea bunului pe care-l vinde din patrimoniul personal)?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inactivitate temporara. Anulare cod TVA
Intrebare:
Activitatea unei societati platitoare de impozit pe profit si TVA trimestrial a fost suspendata temporar la Registru Comertului incepand cu data de 25.03.2025. Deciziile emise de ANAF de intrare in inactivitate fiscala si de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA sunt valabile incepand cu data de 30.04.2025. Pentru luna aprilie 2025 societatea trebuie sa mai depuna D300 si D394?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<