Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Conform unui nou Proiect de Ordin, va fi amanat termenul pentru preluarea activitatii de solutionare a contestatiilor din subordinea ANAF de catre Ministerul de Finante. Aceasta activitate va intra in atributiile finantelor incepand cu data de 31 martie 2022.
Propunerea are in vedere evitarea unor disfunctionalitati in ceea ce priveste activitatea de solutionare a contestatiilor, cu legatura directa cu aplicarea legislatiei fiscale in vederea acordarii unui tratament echitabil contribuabililor, precum si faptul ca pana in prezent nu au fost aprobate actele normative de modificare a Hotararii Guvernului nr. 34/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, cu privire la organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, precum si Hotararii Guvernului nr. 520/2013, cu modificarile si completarile ulterioare, cu privire la organizarea si functionarea ANAF.
Descrierea situatiei actuale:
Ministerul Finantelor Publice este organizat si functioneaza in baza Hotararii Guvernului nr. 34/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, act normativ ce are ca obiect de activitate aplicarea Programului de guvernare si contribuie la elaborarea si implementarea strategiei in domeniul finantelor publice, in exercitarea administrarii generale a finantelor publice, asigurand utilizarea parghiilor financiare, in concordanta cu cerintele economiei de piata si pentru stimularea initiativei operatorilor economici.
In momentul actual sunt adoptate acte normative de nivel superior care impun modificari si completari ale prevederilor Hotararii Guvernului nr.34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, dupa cum urmeaza:
1. Legea nr. 295/2020, la art. II – Dispozitii tranzitorii, punctul 9, dispune ca Ministerul Finantelor Publice sa preia, in termen de 6 luni, de la data publicarii, de la Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili si directiile generale regionale ale finantelor publice, activitatea de solutionare a contestatiilor formulate impotriva titlurilor de creanta, precum si a altor acte administrativ-fiscale emise de organul central fiscal, posturile si personalul aferent acesteia. Directia generala de solutionare a contestatiilor urmeaza a fi preluata ca structura functionala in cadrul aparatului propriu al Ministerului Finantelor. Pentru asigurarea functionalitatii activitatii de solutionare a constestatiilor se preiau corelativ din ANAF posturi pentru a asigura functionalitatea structurilor suport necesare functionarii corespunzatoare acestei structuri.
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
In prezent, Ministerul Finantelor are aprobat un numar maxim de posturi pentru aparatul propriu de 1715, exclusiv demnitarii.
2. Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) este organizata si functioneaza in baza Hotararii Guvernului nr. 520/2013, cu modificarile si completarile ulterioare, ca organ de specialitate al administratiei publice centrale in subordinea Ministerului Finantelor si are ca obiect de activitate colectarea veniturilor bugetului de stat, aplicarea unitara a prevederilor legislatiei privind impozitele, taxele, contributiile sociale si alte venituri bugetare in domeniul sau de activitate, exercitarea prerogativelor stabilite de lege prin aplicarea unui tratament echitabil tuturor contribuabililor, combaterea evaziunii fiscale, precum si aplicarea in domeniul vamal a masurilor specifice rezultate din Programul de guvernare si din legislatia in domeniul vamal.
Astfel, in realizarea functiilor sale, ANAF exercita si atributia prevazuta la art.7 lit. A, punctul 25, respectiv "solutioneaza contestatiile si plangerile prealabile formulate impotriva actelor emise in exercitarea atributiilor".
Activitatea de solutionare a contestatiilor este reglementata de Titlul VIII din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, conform caruia organele de solutionare a contestatiilor solutioneaza contestatiile formulate impotriva deciziilor de impunere, a actelor administrative fiscale asimilate deciziilor de impunere, a deciziilor pentru regularizarea situatiei emise in conformitate cu legislatia in materie vamala, a masurii de diminuare a pierderii fiscale stabilita prin decizie de modificare a bazei de impunere, care au ca obiect impozite, taxe, contributii, datorie vamala, accesoriile aferente acestora, precum si contestatiile formulate impotriva deciziilor de reverificare.
In afara de activitatea de solutionare a contestatiilor, se intocmesc si se pun la dispozitia structurii care reprezinta Agentia in fata instantelor de judecata propuneri privind intampinarile in dosarele avand ca obiect decizii emise in solutionarea contestatiilor, precum si documentele necesare constituirii dosarului la instanta.
Prin Legea nr. 295/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si aprobarea unor masuri fiscal-bugetare, s-a statuat preluarea activitatii de solutionare a contestatiilor formulate impotriva titlurilor de creanta, precum si a altor acte administrativ-fiscale emise de organul central fiscal in cadrul Ministerului Finantelor si, in plus fata de atributiile specifice in vigoare la acest moment, acesteia ii revin si urmatoarele:
- solutionarea contestatiilor formulate impotriva actelor care pana la aceasta modificare legislativa erau solutionate de organele fiscale emitente;
- reexaminarea deciziei de solutionare in conditiile prevazute de lege.
Activitatea de solutionare a contestatiilor formulate impotriva titlurilor de creanta, precum si a altor acte administrativ-fiscale emise de organul central fiscal este desfasurata prin structuri organizate atat la nivelul aparatul propriu al Agentiei, cat si la nivelul directiilor generale regionale ale finantelor publice si Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili.
Sursa: MFP
Alina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
De la 01 iunie 2019 ACTIVITATEA DE SOLUTIONARE A CONTESTATIILOR formulate actelor administrative fiscale s-ar putea transfera de la ANAF la MFPANAF: Competenta de solutionare a contestatiilorArticole similare
Persoanele care primesc Notificarea de conformare e-TVA nu sunt obligate sa raspunda pana in 2025Se suspenda pana pe 1 septembrie 2025 obligatia de a avea CNP si cod QR pe bonurile fiscale, conform OUG 125/2024Articole similare
Decontarea a 41,5% din salariu de baza. Perioada de aplicareCooperative agricole. Termen limita pentru depunerea situatiilor financiareNoutati pentru editia din 2021 a programului Rabla pentru Electrocasnice. A doua etapa de inscriere incepe astaziAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"