Tags: ajustare negativa, baza de impozitare tva, client in faliment
Pentru o factura emisa in 31.07.2019, neincasata, scadenta 30.08.2019, pentru care nu s-a inregistrat ajustare (270 zile de la scadenta = 26.05.2020), pot emite o factura de storno conform modificarii aduse de legea 30 din 10.01.2019, avand in vedere ca pe site ul ministerului de finante clientul apare radiat din 19.12.2019?
E deductibila cheltuiala cu scoaterea din evidenta a creantei neincasate?
Pentru facturi emise si neincasate, in perioada 2008-2016, (prescrise, pentru care nu s-a inregistrat ajustare (6814=419), nu exista confirmari de sold), catre clienti care apar ca radiati pe site-ul ministerului de finante, pot emite facturi storno (ajustez tva si inregistrez cheltuiala deductibila), sau le scot din evidenta cu formula 654=4111, cheltuiala nedeductibila?
Dar pentru facturi emise, neincasate, pentru care am inregistrat ajustari cu formula 6814=419 (procent 30% deductibil, 70% nedeductibil), dar la care clientul apare radiat pe site-ul ministerului de finante, cum procedez? Cum le scot din evidenta?
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
Asa cum rezulta chiar din textul art. 287 lit. d) din Codul fiscal modificat prin Legea nr. 30 din 10 ianuarie 2019, ajustarea negativa a bazei de impozitare a TVA este permisa doar in urmatoarele doua situatii posibile::
1. clientul intra in faliment. In acest caz, ajustarea negativa poate fi efectuata incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment. Ajustarea poate fi efectuata si in cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la data de 20.01.2019 (data intrarii in vigoare a Legii nr. 30/2019, cap. I pct. 28 1) ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019.
2. clientul este inscris intr-un plan de reorganizare. In acest caz, ajustarea negativa este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare.
Astfel, pentru ajustarea negativa a bazei de impozitare a TVA aferenta facturilor neincasate la care faceti referire, nu este suficienta informatia preluata de pe site ANAF din care rezulta ca acei clienti sunt radiati din evidenta O.N.R.C. Declararea in stare de faliment a unei societati este doar una din cauzele radierii de la O.N.R.C. In acest context, de retinut este faptul ca radierea unei societati poate fi pronuntata, fie la cererea asociatilor de dizolvare a societatii, fie la cererea O.N.R.C. de radiere din oficiu, daca societatea nu depune in termenul legal situatiile financiare anuale si raportarile contabile. Alte cauze care conduc la dizolvarea unei societati si, implicit la radierea acestora de la O.N.R.C., pot fi:
• societatea nu mai are organe statutare sau acestea nu se mai pot intruni;
• actionarii/asociatii au disparut ori nu au domiciliul cunoscut ori resedinta cunoscuta;
• nu mai sunt indeplinite conditiile referitoare la sediul social (inclusiv ca urmare a expirarii duratei actului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social ori transferului dreptului de folosinta sau proprietate asupra spatiului cu destinatie de sediu social);
• a incetat activitatea societatii sau aceasta n-a fost reluata dupa o perioada de inactivitate temporara, perioada care nu poate fi mai lunga de trei ani de la data inscrierii in registrul comertului;
• societatea nu si-a completat capitalul social, in conditiile legii.
Pentru radierea clientului/debitorului din aceste cauze, altele decat falimentul si planul de reorganizarea, nu este permisa ajustarea negativa a bazei de impozitare a TVA.
Asa cum se poate constata, pentru a efectua ajustarea negativa, trebuie sa fiti in posesia unei sentinte din care sa rezulte falimentul clientului sau intrarea acestuia intr-un plan de organizare. Informatiile referitoare la radierea societatilor datorata intrarii in faliment pot fi solicitate, contracost, de la O.N.R.C. care gestioneaza informatiile publicate electronic in Buletinul procedurilor de insolventa (BPI). Informatiile pot fi solicitate, fie direct de catre societatea creditoare, fie prin intermediul unui avocat care detine abonament la BPI. La cerere, O.N.R.C. elibereaza petentului copii certificate (conforme cu originalul) a documentelor publicate in Buletinul Procedurilor de Insolventa, acestea pot fi obtinute de la oficiile registrului comertului de pe langa tribunale, contra cost. Pentru detalii, accesati link https://www.bpi.ro/?page_id=54
Deci, numai dupa obtinerea de la O.N.R.C. a informatiilor referitoare la radierea clientilor determinata de declararea acestora in faliment aveti dreptul sa ajustati, negativ, baza de impozitare a TVA conform prevederilor art. 287 lit. d) din Codul fiscal, cu ultima modificare efectuata prin Legea nr. 30/2019.
Fata de aceste argumente, precizari si prevederi legale cu caracter general, raspund punctual intrebarilor formulate de dvs.;
1) referitor la
factura emisa in 31.07.2019 este putin probabil ca radierea sa fi fost determinata de declararea in faliment a clientului deoarece astfel de proceduri dureaza foarte mult, aproximativ 2 – 3 ani. Pentru efectuarea ajustarii negative a bazei de impozitare a TVA nu este relevanta constituirea provizioanelor, relevanta fiind intrarea/declararea in faliment a clientului. Din acest motiv, consider ca nu poate fi efectuata ajustarea negativa d.p.d.v. al TVA, dar in cadrul inventarierii anuale pentru anul 2020 trebuie propusa scoaterea din evidenta a creantei neincasate, inregistrate contabil in debitul contului 4118 prin formula 4118 "Clienti incerti sau in litigiu" = 4111 "Clienti". Aceasta inregistrare contabila poate fi efectuata la data preluarii informatiei de pe site A.N.A.F. sau de la O.N.R.C. in baza documentului primit la cerere;
Soldul debitor al contului 4118 (baza de impozitare TVA) se inchide prin preluarea acestuia la cheltuieli de exploatare, prin formula contabila:
654 = 4118
"Pierderi din creante" "Clienti incerti si in litigiu"
Din punct de vedere fiscal, cheltuiala (baza de impozitare TVA TVA) cu pierderea din creante neincasate este nedeductibila la determinarea rezultatului fiscal (profit sau pierdere) conform prevederilor art. 25 alin. (4) lit. h) “Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:
1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare;”.
2) referitor la facturile emise si neincasate, in perioada 2008 - 2016, ajustarea negativa a bazei de impozitare a TVA nu poate fi efectuata la aceasta data deoarece, asa cum ati precizat si dvs., creantele respective sunt prescrise, fara a se incadra in prevederile art. 287 lit. d) cu privire la intrarea in faliment “....in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment. In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019.”
Pentru facturile emise in perioada 2008 – 2016 au fost aplicabile prevederile anterioare intrarii in vigoare a Legii nr. 30/2019, conform carora ajustarea era permisa numai dupa declararea falimentului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz.
In acest caz, trebuie urmata procedura mentionata anterior la pct. 1 (transferul creantei neincasate din soldul debitor al contului 4111 asupra contului 4118, urmata de inregistrarea contabila 654 = 4118 la propunerea comisiei de inventariere a creantelor, aprobata de administratorul societatii). De retinut este faptul ca inventarierea creantelor neincasate poate fi organizata si in cursul anului, conform deciziei emise de catre conducatorul societatii, fara a mai astepta inventarierea anuala. Cheltuielile din debitul contului 654 "Pierderi din creante" nedeductibile din punct de vedere fiscal conform prevederilor art. 25 alin. (4) lit. h) pentru partea neacoperita de provizion.
3) referitor la facturile emise, neincasate, trebuie sa identificati, atat data radierii de la O.N.R.C., cat si cauza radierii. De exemplu, daca radierea s-a efectuat in anul 2019 datorita declararii in faliment, inainte de scoaterea din evidenta a creantei, aveti posibilitatea sa efectuati ajustarea negativa a bazei de impozitare TVA daca va incadrati in cerintele de la art. 287 lit. d)
"In cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care ...... s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment."
Daca urmare informatiilor primite si a analizei efectuate pentru fiecare client in parte, aveti dreptul sa efectuati ajustarea negativa a TVA, se efectueaza inregistrarile contabile:
• suma TVA aferenta ajustarii negative a bazei de impozitare a TVA:
4427 = 4118
"TVA colectata" "Clienti incerti si in litigiu"
Dupa aceasta inregistrare contabila, in debitul contului 4118 se regaseste baza de impozitare TVA aferenta bunurilor livrate/serviciilor prestate (creanta la valoarea neta).
• scoaterea creantei neincasate din evidenta contabila a creantei la valoarea neta:
654 = 4118
"Pierderi din creante" "Clienti incerti si in litigiu"
• anularea ajustarii pentru deprecierea creantei (30%):
491 = 7814
"Ajustari pentru deprecierea "Venituri din ajustari pentru
• creantelor - clienti" deprecierea activelor circulante"
In acest caz, veniturile inregistrate in creditul contului 7814 se trateaza astfel:
• 30 % sunt impozabile;
• 70 % sunt neimpozabile deoarece sunt aferente cheltuielilor nedeductibile.
Daca ajustarea negativa a bazei de impozitare a TVA a fost posibila datorita declararii in faliment a clientului, inseamna ca si cheltuiala din debitul contului 654 este deductibila deoarece se incadreaza in situatia de la pct. 2 al art. 25 alin. (4) lit. h)
“Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:
........
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;”
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Lipsuri la inventar. Tratament contabil
Intrebare:
Un service auto efectueaza vanzarea de piese cu adaos comercial (marfa) si tine gestiunea cantitativ valoric. La inventarierea anuala se constata lipsa unor repere. Care sunt documentele necesare pentru scoaterea din gestiune si inregistrarile contabile aferente? Mentionez ca lipsurile nu se vor a fi imputabile gestionarului.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cesiune antecontract vanzare-cumparare. Regim fiscal TVA
Intrebare:
(1) Subscrisa, societate inregistrata in scopuri de TVA in calitate de promitent-cumparator, am incheiat o promisiunea bilaterala de vanzarecumparare cu o societate la randul sau inregistrata in scopuri de TVA, avand ca obiect un apartament situat in Municipiul Brasov, aflat in prezent in curs de edificare.
(2) Pretul stabilit al imobilului a fost achitat in integralitate, cu titlu de avans, utilizand regimul de taxare inversa, conform reglementarilor aplicabile la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<