Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Care este tratamentul contabil care se aplica unor facturi emise si neicasate la termen, in conditiile in care clientul intra in insolventa? Aceasta este tema de analiza de la care au plecat specialistii nostri in prezentul studiu de caz.
Mai poate societatea afla de la ONRC daca a fost admisa la masa credala? Daca nu, care sunt procedurile de urmat? La sfarsitul anului 2016, in urma inventarierii creantelor, a trecut clienti neincasati la clienti incerti 4118 = 4111 si a facut ajustari cu 491 = 6814.
Raspunsul specialistului
In cazul in care societatea (cumparatorul sau vanzatorul) a confirmat soldul furnizorului/clientului pe baza “extrasului de cont”, la inventariere, termenul de 3 ani decurge incepand cu aceasta noua data, conform prevederilor art. 2541"Efectele intreruperii prescriptiei" alin. (3) "Daca intreruperea prescriptiei a avut loc prin recunoasterea dreptului de catre cel in folosul caruia curgea, va incepe sa curga o noua prescriptie de acelasi fel. "
Anularea creantei sau a datoriei se efectueaza in baza unei note contabile avand drept document justificativ rezultatele inventarierii. In acest caz, sunt aplicabile prevederile pct.328 din O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate "La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora. "
Poate fi considerat "demers legal" si declararea in stare de faliment a clientului. Acest demers intrerupe prescrierea dreptului de recuperare a creantei. Astfel, suma colectata ramane neexigibila, pana la data pronuntarii hotararii judecatoresti definitive. Dupa pronuntarea sentintei, furnizorul are dreptul sa ajusteze baza de impozitare a TVA conform prevederilor 287 “ Ajustarea bazei de impozitare”, lit. d) din Codul fiscal, in baza unei hotarari judecatoresti definitive “Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii: ....... d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Cartea Verde a Contabilitatii
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. In cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate; ”
In lipsa unei astfel de hotarari judecatoresti,in situatia in care intentioneaza sa scoata din evidenta valoarea acestor facturi neincasate, societatea respectiva este obligata sa colecteze TVA prin formula contabila:
4428V = 4427
concomitent cu:
654 = 411 "Clienti",
- anularea provizionului constituit
„Ajustari pentru deprecierea „Venituri din ajustari pentru
Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
CLIENTI NEINCASATI aflati in stare de faliment. TVA. Inregistrari contabileAjustarea TVA. Sume de recuperat si de plata mai vechi de 3 aniCe luam in considerare la suma deductibila pentru provizioanele aferente creantelor?Procedura ajustarii bazei de impozitare d.p.d.v. contabilCe regim contabil si fiscal se aplica pentru debite clienti care nu se mai pot incasa?Articole similare
Documentar fiscal: Aspecte esentiale privind emiterea facturilor fiscaleCompletare decont TVA. Care sunt implicatiile fiscale?Aplicarea sau scutirea de TVA. Bunuri in regim de consignatieTVA la incasare. Care vor fi inregistrarile contabile si tratamentul TVA?Evidenta stocurilor in cazul sistemului de comert en detailUltimele articole
Facturi netrimise prin E-Factura. Care este tratamentul fiscal pentru impozitul pe profit si TVASistemul TVA la incasare: ce este, cand si de cine poate fi aplicatNeincasare factura. Care este tratamentul fiscal al TVA-ului neexigibil?Firme care aplica TVA la incasare. Care este baza de calcul in functie de care trebuie sa treaca la regim normal de TVA?Cum poate fi modificata perioada fiscala de raportare din trimestru in luna calendaristica daca plafonul legal este depasitAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"