Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
Totul despre CREANTE: putem sa le recuperam de la o firma in insolventa sau faliment?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Prescriere clienti neincasati. Anulare creanta. TVA colectata neexigibila

de InfoTva.ro la 06 Nov. 2018 Exclusiv
Tags: prescriere incasari, clienti neincasati, tva neexigibil

Care este tratamentul contabil care se aplica unor facturi emise si neicasate la termen, in conditiile in care clientul intra in insolventa? Aceasta este tema de analiza de la care au plecat specialistii nostri in prezentul studiu de caz.

Asadar, in anul 2015, o societate emite doua facturi de prestari servicii, una la data de 26.03.2015 si una la data de 20.11.2015, facturi care nu au fost incasate in termen. La sfarsitul anului 2016 firma debitoare intra in insolventa. Societatea cere sa se inscrie la masa credala, dar nu apare pe portalul instantei in tabel si nici nu primeste de la societatea care se ocupa de insolventa o instiintare. Atunci s-a considerat ca este suficient sa trimita cererea si sa achite taxa la timp. In buletinul procedurilor de insolventa de la ONRC societatea a vazut ca apare inainte de inscriere. 

Mai poate societatea afla de la ONRC daca a fost admisa la masa credala? Daca nu, care sunt procedurile de urmat? La sfarsitul anului 2016, in urma inventarierii creantelor, a trecut clienti neincasati la clienti incerti 4118 = 4111 si a facut ajustari cu 491 = 6814. 
Cand intervine prescriptia in acest caz si ce documente trebuie intocmite la final de an 2018 si ce se intampla cu TVA la incasare? Daca procesul de faliment nu se termina pana cand intervine prescriptia ce trebuie facut? Ce documente sunt de intocmit?
 

Raspunsul specialistului

Existenta unei creante/datorii se identifica si se stabileste intre doi parteneri (cumparator, vanzator)  prin  punctajul efectuat cu ocazia inventarierii anuale a patrimoniului. Termenul  de prescriere a creantelor/datoriilor  este de 3 ani, fiind reglementat prin legea nr. 287 din 17 iulie 2009, republicata privind Codul civil, capitolul II  “Termenul prescriptiei extinctive " art. 2517  “Termenul general de 3 ani”, “Termenul prescriptiei este de 3 ani, daca legea nu prevede un alt termen“.

In cazul in care societatea (cumparatorul sau  vanzatorul) a confirmat soldul furnizorului/clientului pe baza “extrasului de cont”, la inventariere, termenul de 3 ani decurge incepand cu aceasta noua data, conform prevederilor art. 2541"Efectele intreruperii prescriptiei" alin. (3) "Daca intreruperea prescriptiei a avut loc prin recunoasterea dreptului de catre cel in folosul caruia curgea, va incepe sa curga o noua prescriptie de acelasi fel. " 

Anularea creantei sau a datoriei se efectueaza in baza unei note contabile avand drept document justificativ rezultatele inventarierii. In acest caz, sunt aplicabile prevederile pct.328 din O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate "La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora. "
Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018
Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018

Vezi detalii

 Case de marcat 2018. Ghid practic pentru contabili
Case de marcat 2018. Ghid practic pentru contabili

Vezi detalii

Impozitarea dividendelor in 2018
Impozitarea dividendelor in 2018

Vezi detalii


Poate fi considerat "demers legal" si declararea in stare de faliment a clientului. Acest demers intrerupe prescrierea dreptului de recuperare a creantei. Astfel, suma colectata ramane neexigibila, pana la data pronuntarii hotararii judecatoresti definitive. Dupa pronuntarea sentintei, furnizorul are dreptul sa ajusteze baza de impozitare a TVA conform prevederilor  287 “ Ajustarea bazei de impozitare”, lit. d) din Codul fiscal, in baza unei hotarari judecatoresti definitive “Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii: ....... d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.

Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. In cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate; ”
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila, in cadrul termenului de prescriere.In acest caz, concomitent cu ajustarea bazei de impozitare a TVA se diminueaza suma  TVA colectata neexigibila, fara ca suma TVA respectiva sa devina exigibila.
 
Daca furnizorul/prestatorul nu face dovada faptului ca a luat masurile necesare pentru incasarea, in cadrul termenului de prescriere de  3 ani, a contravalorii facturii emise suma TVA colectata neexigibila devine exigibila la momentul prescrierii, fara a fi permisa ajustarea bazei de impozitare a TVA. 

In lipsa unei astfel de hotarari judecatoresti,in situatia in care intentioneaza sa scoata din evidenta valoarea acestor facturi neincasate,  societatea respectiva este obligata sa colecteze TVA prin formula contabila:  

4428V                                             = 4427     
“TVA colectata, neexigibila”     “TVA colectata, exigibila”

concomitent cu: 
- inregistrarea pe cheltuieli a facturii neincasate, la valoarea totala (baza de impozitare TVA si TVA aferenta), fara a fi permisa ajustarea  bazei de impozitare a TVA facturata initial;

654                                                          = 411 "Clienti",
"Pierderi din creante si debitori diversi"
(analitic  "creante prescrise")    
           
Anularea creantei dupa prescrierea acesteia se efectueaza in baza  notei  contabile care are  drept document justificativ rezultatele inventarierii anuale a patrimoniului. In acest caz, sunt aplicabile prevederile pct.  328 din O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate "La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora”. Un demers legal se considera si declararea in insolventa a clientului conform Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa. Daca un astfel de demers juridic s-ar fi efectuat in cadrul termenului de prescriere, concomitent, trebuiau calculate si inregistrate in evidenta contabila si provizioanele aferente.

- anularea provizionului constituit 
491                                                            = 7814                                          

„Ajustari pentru deprecierea         „Venituri din ajustari pentru
creantelor clienti”                        deprecierea activelor circulante” 

Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Prescriere clienti neincasati. Anulare creanta. TVA colectata neexigibila":
Rating:

Nota: 4 din 5 din 3 voturi





Atentie contabili!
Totul despre CREANTE: putem sa le recuperam de la o firma in insolventa sau faliment?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special CREANTE de recuperat - cum recuperam creantele de la o firma in faliment sau insolventa?
Club Contabilitate

VIDEO

Atentie contabili!
Totul despre CREANTE: putem sa le recuperam de la o firma in insolventa sau faliment?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

CREANTE de recuperat - cum recuperam creantele de la o firma in faliment sau insolventa?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016