Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva
la 06 Nov. 2018 Exclusiv
Care este tratamentul contabil care se aplica unor facturi emise si neicasate la termen, in conditiile in care clientul intra in insolventa? Aceasta este tema de analiza de la care au plecat specialistii nostri in prezentul studiu de caz.
Asadar, in anul 2015, o societate emite doua facturi de prestari servicii, una la data de 26.03.2015 si una la data de 20.11.2015, facturi care nu au fost incasate in termen. La sfarsitul anului 2016 firma debitoare intra in insolventa. Societatea cere sa se inscrie la masa credala, dar nu apare pe portalul instantei in tabel si nici nu primeste de la societatea care se ocupa de insolventa o instiintare. Atunci s-a considerat ca este suficient sa trimita cererea si sa achite taxa la timp. In buletinul procedurilor de insolventa de la ONRC societatea a vazut ca apare inainte de inscriere.
Mai poate societatea afla de la ONRC daca a fost admisa la masa credala? Daca nu, care sunt procedurile de urmat? La sfarsitul anului 2016, in urma inventarierii creantelor, a trecut clienti neincasati la clienti incerti 4118 = 4111 si a facut ajustari cu 491 = 6814.
Cand intervine prescriptia in acest caz si ce documente trebuie intocmite la final de an 2018 si ce se intampla cu TVA la incasare? Daca procesul de faliment nu se termina pana cand intervine prescriptia ce trebuie facut? Ce documente sunt de intocmit?
Raspunsul specialistului
Existenta unei creante/datorii se identifica si se stabileste intre doi parteneri (cumparator, vanzator) prin punctajul efectuat cu ocazia inventarierii anuale a patrimoniului. Termenul de prescriere a creantelor/datoriilor este de 3 ani, fiind reglementat prin legea nr. 287 din 17 iulie 2009, republicata privind Codul civil, capitolul II “Termenul prescriptiei extinctive " art. 2517 “Termenul general de 3 ani”, “Termenul prescriptiei este de 3 ani, daca legea nu prevede un alt termen“.
In cazul in care societatea (cumparatorul sau vanzatorul) a confirmat soldul furnizorului/clientului pe baza “extrasului de cont”, la inventariere, termenul de 3 ani decurge incepand cu aceasta noua data, conform prevederilor art. 2541"Efectele intreruperii prescriptiei" alin. (3) "Daca intreruperea prescriptiei a avut loc prin recunoasterea dreptului de catre cel in folosul caruia curgea, va incepe sa curga o noua prescriptie de acelasi fel. "
Anularea creantei sau a datoriei se efectueaza in baza unei note contabile avand drept document justificativ rezultatele inventarierii. In acest caz, sunt aplicabile prevederile pct.328 din O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate "La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora. "
Poate fi considerat "demers legal" si declararea in stare de faliment a clientului. Acest demers intrerupe prescrierea dreptului de recuperare a creantei. Astfel, suma colectata ramane neexigibila, pana la data pronuntarii hotararii judecatoresti definitive. Dupa pronuntarea sentintei, furnizorul are dreptul sa ajusteze baza de impozitare a TVA conform prevederilor 287 “ Ajustarea bazei de impozitare”, lit. d) din Codul fiscal, in baza unei hotarari judecatoresti definitive “Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii: ....... d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2023 varianta tiparita

Cartea neagra a controlului fiscal

Venituri din CHIRII Tratament fiscal Monografii contabile
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. In cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate; ”
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila, in cadrul termenului de prescriere.In acest caz, concomitent cu ajustarea bazei de impozitare a TVA se diminueaza suma TVA colectata neexigibila, fara ca suma TVA respectiva sa devina exigibila.
Daca furnizorul/prestatorul nu face dovada faptului ca a luat masurile necesare pentru incasarea, in cadrul termenului de prescriere de 3 ani, a contravalorii facturii emise suma TVA colectata neexigibila devine exigibila la momentul prescrierii, fara a fi permisa ajustarea bazei de impozitare a TVA.
In lipsa unei astfel de hotarari judecatoresti,in situatia in care intentioneaza sa scoata din evidenta valoarea acestor facturi neincasate, societatea respectiva este obligata sa colecteze TVA prin formula contabila:
4428V = 4427
“TVA colectata, neexigibila” “TVA colectata, exigibila”
concomitent cu:
- inregistrarea pe cheltuieli a facturii neincasate, la valoarea totala (baza de impozitare TVA si TVA aferenta), fara a fi permisa ajustarea bazei de impozitare a TVA facturata initial;
654 = 411 "Clienti",
"Pierderi din creante si debitori diversi"
(analitic "creante prescrise")
Anularea creantei dupa prescrierea acesteia se efectueaza in baza notei contabile care are drept document justificativ rezultatele inventarierii anuale a patrimoniului. In acest caz, sunt aplicabile prevederile pct. 328 din O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate "La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora”. Un demers legal se considera si declararea in insolventa a clientului conform Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa. Daca un astfel de demers juridic s-ar fi efectuat in cadrul termenului de prescriere, concomitent, trebuiau calculate si inregistrate in evidenta contabila si provizioanele aferente.
- anularea provizionului constituit
491 = 7814
„Ajustari pentru deprecierea „Venituri din ajustari pentru
creantelor clienti” deprecierea activelor circulante”
Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News
Votati articolul "Prescriere clienti neincasati. Anulare creanta. TVA colectata neexigibila":
Rating:
Nota: 4.4 din 5 din 5 voturi
Rating:
Nota: 4.4 din 5 din 5 voturi
Articole similare
Ce luam in considerare la suma deductibila pentru provizioanele aferente creantelor?Ce regim contabil si fiscal se aplica pentru debite clienti care nu se mai pot incasa?Procedura ajustarii bazei de impozitare d.p.d.v. contabilAjustarea TVA. Sume de recuperat si de plata mai vechi de 3 aniCLIENTI NEINCASATI aflati in stare de faliment. TVA. Inregistrari contabile
Mai multe articole despre clienti neincasati
Articole similare
Anulare cod TVA. Furnizor in faliment. Cum procedam?Plata TVA influentata de protocol si sponsorizareObligatii contabile si fiscale privind ajustarea TVATratament TVA. Cum gestionam vanzarea de lichidare?Jurnale TVA. Ce includem in noua structura din Jurnalul de Cumparari?Ultimele articole
Neincasare factura. Care este tratamentul fiscal al TVA-ului neexigibil?Firme care aplica TVA la incasare. Care este baza de calcul in functie de care trebuie sa treaca la regim normal de TVA?Cum poate fi modificata perioada fiscala de raportare din trimestru in luna calendaristica daca plafonul legal este depasitPFA in 2022. Cum se face trecerea de la TVA trimestrial la TVA lunarAchizitii de la persoane care aplica sistemul TVA la incasare. Cum se completeaza decontul de TVA
Mai multe articole despre TVA neexigibil

Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA in 2023!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA in 2023. Top 7 Studii de caz de actualitate"