Tags: ajustare negativa tva, obiecte de inventar, platitor tva
In cazul iesirii de la platitori de TVA, se ajusteaza TVA dedus la achizitia de obiecte de inventar ce sunt inca in folosinta? Despre acest subiect vom vorbi in cele ce urmeaza. De asemenea, in cazul unui raspuns pozitiv, specialistul nostru ne arata si pe ce perioada se face ajustarea.
Expertul contabil Amelia Dumitras arata ca, in situatia formularii optiunii de retragere din categoria persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform prevederilor art. 310 alin. (7) din Codul fiscal, persoana impozabila are obligatia ajustarii negative a sumei TVA deductibile deduse, daca este cazul “ ...... Persoana impozabila care a solicitat scoaterea din evidenta are obligatia sa depuna ultimul decont de taxa prevazut la art. 323, indiferent de perioada fiscala aplicata conform art. 322, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA. In ultimul decont de taxa depus, persoanele impozabile au obligatia sa evidentieze valoarea rezultata ca urmare a efectuarii tuturor ajustarilor de taxa, conform prezentului titlu..”
Totusi, in situatia prezentata, avand in vedere faptul ca obiectele de inventar au fost date in folosinta prin formula contabila 603 "Cheltuieli cu materiale de natura obiectelor de inventar" = 303 "Materiale de natura obiectelor de inventar" anterior retragerii din evidenta platitorilor de TVA, fara a ramane in categoria stocurilor neutilizate, inventariate la data retragerii obtionale din evidenta platitorilor de TVA, persoana impozabila nu trebuie sa efectueze ajustarea negativa a sumei TVA deductibile deduse aferente obiectelor de inventar care se regasesc in fisa contului extrabilantier 8035 “Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta”. Practic, obiectele de inventar respective au fost date in folosinta in perioada in care persoana impozabila era
platitoare de TVA. In acest context, am in vedere prevederile pct. 83 alin. (7) lit. a) din normele de aplicare ale art. 310 conform carora persoana impozabila care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal pentru aplicarea regimului special de scutire este obligata sa ajusteze negativ, conform prevederilor art. 304 din "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital". Taxa deductibila aferenta bunurilor aflate in stoc, serviciilor neutilizate si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, in momentul trecerii la regimul de scutire
Avand in vedere faptul ca obiectele de inventar au fost date spre utilizare anterior retragerii din evidenta platitori de TVA, persoana impozabila nu isi pierde dreptul de deducere conform prevederilor art. 304 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal "In conditiile in care regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine nu se aplica, deducerea initiala se ajusteaza in urmatoarele cazuri: ……. c) persoana impozabila isi pierde sau castiga dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate." Aceste prevederi se completeaza cu cele de la pct. 78 alin. (6) din normele de aplicare ale art. 304 alin. (1) lit. c) conform carora, in cazul retragerii optionale din evidenta platitorilor de TVA, avand ca efect anularea codului de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. g) din Codul fiscal, ajustarea negativa a sumei TVA deductibile deduce se efectueaza doar pentru servicii neutilizate
"In baza art. 304 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, persoana impozabila realizeaza o ajustare pozitiva sau, dupa caz, trebuie sa efectueze o ajustare negativa a taxei deductibile in situatii precum:....
c) in cazul bunurilor/serviciilor neutilizate la data inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile care a aplicat regimul special de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal, iar, in cazul serviciilor, in cazul anularii inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile ca urmare a prevederilor art. 316 alin. (11) lit. f) si g) din Codul fiscal."

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regim tva facturare despagubiri
Intrebare:
O casa de expeditii a fost contractata de catre un client pentru efectuarea unui transport de marfuri. Casa de expeditii a livrat marfa prin intermediul unui furnizor. Respectivul furnizor a pierdut marfa. Clientul a facturat penalitatile casei de expeditii si casa de expeditii la randul sau furnizorului. Factura se emite cu tva sau nu?
Nu exista o hotarare judecatoreasca a instantei in acest sens.
Casa de expeditii si clientul sunt inregistrare in scopuri...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie din Cehia cu livrare in Ungaria
Intrebare:
O firma inregistrata in scopuri de TVA in Romania, achizitioneaza marfa de o firma inregistrata in scopuri de TVA in Cehia. Marfa se livreaza direct la clientul din Ungaria, iar firma din Romania emite factura catre acest client din Ungaria care, de asemenea, este inregistrat in scopuri de TVA. Deoarece marfa nu ajunge pe teritoriul Romaniei nu este necesar cod UIT, corect? Cum se declara aceasta achizitie in D300 si D390?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Repartizare dividende catre noii asociati
Intrebare:
Avem in contul 1171 profit nerepartizat de anul trecut. Pana la 01.07.2025 firma avea asociat unic care beneficia de 100% din dividende. De la 01.07.2025 firma mai are un asociat.
Intrebarea este daca si cel de-al doilea asociat poate ridica dividende din profitul anului trecut, cand nu era asociat in firma?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Valorificare stocuri ca deseuri
Intrebare:
Fabrica face pasii necesari pentru a se inchide. Dupa oprirea productiei au ramas stocuri de materii prime de aproximativ 10 milioane ron. Aceste materii prime au fost achizitionate atat de pe piata interna, UE, dar si importuri (tva amanare la plata).
S-a luat legatura cu furnizorii precum si cu alti producatori locali pentru a se preda aceste stocuri chiar si la un pret mai scazut, dar fara succes. Prin urmare, s-au cautat firme de reciclare pentru aceste stocuri. S-a...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Lichidare societate
Intrebare:
O firma depune la ONRC in 17.06.2025 cererea de lichidare cu dizolvare. Mentiunea este aprobata in 19.06.2025 si se ridica in data de 20.06.2025.
Va rugam sa ne spuneti care este perioada de lichidare si cand trebuie depus bilantul de lichidare?
Noi am considerat inceperea lichidarii in 17.06.2025 si finalizarea la 30.06.2025, pentru care depunem declaratiile fiscale. Multumim.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie parti sociale la alta societate
Intrebare: Societatea noastra a achizitionat parti sociale intr-o alta companie reprezentand 10% din capitalul social al societatii respective (partile sociale au fost platite catre o persoana fizica care are calitatea de asociat in societatea respectiva). Va rugam sa ne confirmati daca inregistrarile contabile de mai jos sunt corecte, iar in caz contrar va rugam sa ne spuneti care sunt cele corecte:
1. La data semnarii contractului de vanzare cumpare privind achizitia de parti sociale datat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<