keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Impozitare PFA: 3 studii de caz utile pentru contribuabili

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 04 Aug. 2023
Impozitare PFA: 3 studii de caz utile pentru contribuabili
Tags: pfa, impozitare pfa, cas si cass

In acest articol vom prezenta 3 studii de caz utile contribuabililor inregistrati ca PFA. Ce impozite se aplica in 2023, dar si care este cota pentru CAS si CASS, vedeti in randurile care urmeaza.

Impozitare PFA

 

Speta 1. PFA cu salariat si norma de venit ajustata. Obligatii de plata impozit pe venit, CAS si CASS

 

 UN PFA cu obiect de activitate 8553 doreste sa plateasca impozitul la norma de venit. Norma de venit in acest domeniu in judetul nostru este 35.200 lei. Mentionez ca titularul PFA-ului este profesor, angajat cu norma intreaga la scoala.
 

Sunteti PFA/II/IF? Un consultant a identificat pentru dvs. portite legislative care va ajuta sa castigati mai mult, in conditii de haos fiscal si legislativ! Parcurgeti fara intarziere editia 2023 a lucrarii PFA/II/IF. Taxe, impozite, deduceri, click AICI«

 


Exista ceva exceptie pentru persoanele care sunt angajate cu norma intreaga, si au si PFA, ca sa plateasca impozitul pe venit la jumatate din norma de venit?

Adica in loc de 35200 x 10% = 3520 lei sa plateasca 35200 : 2 = 17.600 lei 17.600 x 10% = 1.760 lei impozit de platit.


Care este suma de la norma de venit (norma intreaga, sau norma redusa la jumatate) care se socoteste plafon pentru contributie la sanatate? Daca se pune norma intreaga, de 35.200lei este peste plafonul de 6 salarii minime pe economie ( 6 x 3000 = 18.000 lei ) si in cazul asta, trebuie sa plateasca si contributia la sanatate (18.000 x 10% = 1800 lei) ...daca se considera norma redusa in valoare de 17.600 lei, este sub plafon si in cazul asta nu mai trebuie sa plateasca contributie la sanatate....care varianta este corecta? Ce suma trebuie luata in considerare la sanatate? Norma intreaga, sau norma redusa? Va multumesc!

 


Raspuns:

Potrivit art. 69 alin. (10) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, Contribuabilii pot ajusta normele anuale de venit de la alin. (4) in declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice. Ajustarea normelor anuale de venit se realizeaza de catre contribuabil prin aplicarea coeficientilor de corectie publicati de catre Directiile generale regionale ale finantelor publice, respectiv a municipiului Bucuresti, asupra normelor anuale de venit.

Potrivit pct. (8) alin. (7) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, (...) Corectarea normelor de venit pentru contribuabilii care au si calitatea de salariat sau isi pierd aceasta calitate se face incepand cu luna urmatoare incheierii/desfacerii contractului individual de munca.

Intrucat titularul PFA-ului are si calitatea de salariat in anul 2023, impozitul se recalculeaza la norma ajustata, respectiv la suma de 17.600 lei (35.200 lei x 50%), astfel: 17.600 lei x 10% = 1.760 lei.

Se datoreaza CAS si CASS numai daca norma de venit dupa ajustare este superioara plafonului de 12/24 salarii minime brute pentru CAS si 6/12/24 salarii minime brute pentru CASS. La stabilirea plafonului pentru CAS si CASS (in functie de care se stabileste daca PFA datoreaza contributia de asigurari sociale) se ia in calcul norma de venit rezultata dupa ajustare.

Referitor la CAS, potrivit art. 148 alin. (1), (2) si (4) sunt urmatoarele prevederi, (1) Persoanele fizice care realizeaza venituri din activitatile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b1), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale la o baza de calcul stabilita potrivit alin. (4), daca estimeaza pentru anul curent venituri nete a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120.
(2) Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara sau de cel putin 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, se efectueaza prin cumularea veniturilor nete si/sau a normelor anuale de venit din activitati independente determinate potrivit art. 68 si 69, a venitului brut realizat in baza contractelor de activitate sportiva potrivit art. 681, precum si a veniturilor nete din drepturi de proprietate intelectuala determinate potrivit art. 72 si 73, care se estimeaza a se realiza in anul curent. (...)
(4) Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul persoanelor care realizeaza veniturile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b1), o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat:
Sunteti PFA/II/IF? Un consultant a identificat pentru dvs. portite legislative care va ajuta sa castigati mai mult, in conditii de haos fiscal si legislativ! Parcurgeti fara intarziere editia 2023 a lucrarii PFA/II/IF. Taxe, impozite, deduceri, click AICI«
a) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara;

In cazul mentionat, intrucat norma de venit ajustata este inferioara plafonului de 12 salarii minime brute pe tara, respectiv de 36.000 lei (3.000 lei x 12), persoana fizica nu datoreaza CAS.

Referitor la CASS, potrivit art. 170 alin. (2) lit. a) si alin. (3) din legea sus-mentionata,
(2) Incadrarea in plafonul anual de cel putin 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, se efectueaza prin cumularea veniturilor prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h), dupa cum urmeaza:

a) venitul net/brut sau norma de venit din activitati independente, stabilite potrivit art. 68, 681 si 69, dupa caz; (...)

(4) Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h) o reprezinta:
a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.

Asadar, persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, daca norma de venit din activitati independente se incadrarea in plafonul anual de cel putin 6/12/24 salarii minime brute pe tara.

In cazul mentionat, intrucat norma de venit ajustata este inferioara plafonului de 6 salarii minime brute pe tara, respectiv de 18.000 lei (3.000 lei x 6), persoana fizica nu datoreaza CASS.

 

Speta 2. Impozitare PFA in cazul incasarii unui microgrant

 

 

Un PFA cu norma de venit care, in cursul anului 2022, a incasat un microgrant in valoare de 2.000 euro conform OUG 130/ 2020. Suma de 2.000 euro a stat la baza unor achizitii de mijloace fixe/obiecte de inventar. Aceasta suma se va lua in considerare la stabilirea impozitului pe venit aferent anului 2022?


Raspuns: 

Potrivit art. 62 lit. u) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, In intelesul impozitului pe venit, urmatoarele venituri nu sunt impozabile: (...)
u) subventiile primite pentru achizitionarea de bunuri, daca subventiile sunt acordate in conformitate cu legislatia in vigoare;

Astfel, micrograntul este asimilat subventiei, fiind o finantare nerambursabila, iar aceasta incasare constituie venit neimpozabil.

Referitor la cheltuielile aferente acestor venituri, potrivit art. 68 alin. (7) lit. b) din acelasi act normativ, Nu sunt cheltuieli deductibile: (...) b) cheltuielile corespunzatoare veniturilor neimpozabile ale caror surse se afla pe teritoriul Romaniei sau in strainatate; (...).

Asadar, nu sunt cheltuieli deductibile achizitiile care sunt finantate din subventii care nu sunt impozabile.

Incasarea micrograntului se inregistreaza in registrul Jurnal de Incasari si Plati la data incasarii, conform extrasului bancar. De asemenea, platile efectuate din microgrant se inregistreaza in RJIP la data extrasului bancar.

Prin urmare, venitul din micrograntul de 2.000 euro este venit neimpozabil, iar cheltuielile aferente acestuia este nedeductibil la calculul impozitului pe venit, efectul fiscal fiind zero.

 

Speta 3. Obligatii fiscale de plata si declarative privind venituri din activitati independente


Pentru un IT-ist cu PFA, cod CAEN 6202, care presteaza servicii, facturand catre Iordania, care sunt obligatiile declarative si de plata?


Raspuns: 

In cazul analizat, avand in vedere informatiile furnizate in cuprinsul intrebarii, urmeaza a fi incidente prevederile art. 59 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, potrivit carora, persoanele fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania, datoreaza impozit pe venit potrivit Titlului IV din Codul fiscal pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei.
Veniturile din activitati independente sunt supuse impozitului pe venit stabilit in cota de 10% asupra venitului net anual impozabil determinat pe baza normelor de venit anual stabilite in conditiile art. 69 din Codul fiscal sau in sistem real conform art. 68 din Codul fiscal, conform optiunii exprimate de PFA.
Intrucat codul CAEN 6202 Activitati de consultanta in tehnologia informatiei este inclus in Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, activitati desfasurate de contribuabilii care realizeaza venituri din activitati de productie, comert, prestari de servicii aprobat prin OMFP 925/2017, PFA poate determina venitul net anual pe baza normelor de venit de la locul desfasurarii activitatii sau poate opta in conditiile art.  din Codul fiscal pentru determinarea venitului net in sistem real, in conditiile reglementate de art. 69 1 din Codul fiscal.
Sunteti PFA/II/IF? Un consultant a identificat pentru dvs. portite legislative care va ajuta sa castigati mai mult, in conditii de haos fiscal si legislativ! Parcurgeti fara intarziere editia 2023 a lucrarii PFA/II/IF. Taxe, impozite, deduceri, click AICI«
 
Pentru veniturile din activitati independente pentru care venitul net anual se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, la determinarea venitului net anual impozabil, contribuabilul stabileste:
a) venitul net anual recalculat/pierderea neta recalculata pe fiecare sursa din categoriile de venituri prevazute, prin deducerea din venitul net anual, determinat in sistem real, a pierderilor fiscale reportate;
b) venitul net anual impozabil care se determina prin insumarea tuturor veniturilor nete anuale, recalculate, prevazute la lit. a), din care se deduce contributia de asigurari sociale datorata potrivit prevederilor titlului V - Contributii sociale obligatorii.
 
In ceea ce priveste regimul de impunere al veniturilor din activitati independente realizate de persoana fizica, trebuie analizate si implicatiile fiscale privind identificarea sursei veniturilor, din Romania sau din strainatate. In acest sens, pentru veniturile realizate ca urmare a activitatii prestate, persoana va trebui sa stabileasca daca acestea sunt considerate ca fiind obtinute din Romania sau daca sunt obtinute din strainatate. Pentru a realiza aceasta departajare, va trebui sa se raporteze la prevederile art. 67 1 din Codul fiscal care defineste veniturile din Romania. Astfel, „veniturile obtinute din activitati independente desfasurate in Romania, potrivit legii, se considera ca fiind obtinute din Romania, indiferent daca sunt primite din Romania sau din strainatate”.
PFA realizeaza insa venituri din activitati independente din strainatate daca desfasoara activitate independenta in strainatate, daca dispune spre exemplu de un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea, respectiv daca dispune de un sediu permanent in strainatate de unde presteaza activitatea independenta. Asa cum se precizeaza si la art. 8 alin. (9) din Codul fiscal, sediul permanent al unei persoane fizice se considera a fi baza fixa.
 
De asemenea, art. 130 din Codul fiscal statueaza faptul ca veniturile realizate din strainatate sunt impozabile in Romania prin aplicarea cotelor de impozit asupra bazei de calcul determinate dupa regulile proprii fiecarei categorii de venit, in functie de natura acestuia.
Precizam ca potrivit art. 130 alin. (3 1) din Codul fiscal,
in situatia in care venitul net anual in Romania se determina pe baza normei de venit, pentru veniturile obtinute din strainatate de natura celor obtinute din Romania, venitul net anual obtinut in statul strain se determina in conformitate cu regulile prevazute la art. 68 din Codul fiscal sau se raporteaza la venitul brut obtinut din statul strain, dupa caz.
 
In plus, potrivit alin. (3) al art. 130, pentru veniturile obtinute din strainatate de natura celor obtinute din Romania si neimpozabile/scutite in conformitate cu prevederile Titlului IV – Impozitul pe venit se aplica acelasi tratament fiscal ca si pentru cele obtinute din Romania.
In acest sens, persoana fizica va datora impozitul pe venit in cota de 10% aplicata la venitul net anual din activitati independente.
 
Asadar, primirea de venituri din strainatate intrucat persoana fizica are o relatie contractuala cu un client din strainatate nu conduce la realizarea de venituri din strainatate daca activitatea este desfasurata in Romania, insa daca si activitatea este desfasurata in strainatate, activitatea fiind prestata in Iordania, persoana fizica detinand si un cod de identificare fiscala obtinut pe un sediu social declarat in Iordania, veniturile din activitati independente vor fi considerate a fi realizate din strainatate, respectiv din Iordania.
Sunteti PFA/II/IF? Un consultant a identificat pentru dvs. portite legislative care va ajuta sa castigati mai mult, in conditii de haos fiscal si legislativ! Parcurgeti fara intarziere editia 2023 a lucrarii PFA/II/IF. Taxe, impozite, deduceri, click AICI«
 
Potrivit prevederilor art. 15 paragraful 1 si 2 din Conventia pentru evitarea dublei impuneri incheiata intre Romania si Iordania si ratificata prin Decret 215/1984, „1. Veniturile realizate de un rezident al unui stat contractant din exercitarea pe cont propriu a unei profesii libere sau a altor activitati independente cu caracter analog sunt impozabile numai in acel stat, daca rezidentul nu dispune pentru exercitarea activitatii sale de o baza fixa la dispozitia sa in celalalt stat contractant.
Daca dispune de o astfel de baza fixa, veniturile pot fi impuse in celalalt stat contractant, dar numai in masura in care acestea sint atribuibile acelei baze fixe.
2. Expresia profesii libere cuprinde, in special, activitatile independente de ordin stiintific, literar, artistic, educativ sau pedagogic, precum si exercitarea independente a profesiunii de medic, avocat, inginer, arhitect, dentist si contabil.”.
 
In ceea ce priveste contributiile sociale obligatorii, PFA care nu mai realizeaza si alte venturi in afara celor din activitati independente va datora CAS in cota de 25% si CASS in cota de 10%, astfel:
- potrivit art. 148 alin. (4) din Codul fiscal, baza anuala de calcul al CAS la care va fi aplicata cota de 25% o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat:
a) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice – Capitolul II, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice – Capitolul II, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara;
Asa cum este reglementat si de art. 148 alin. (2) din Codul fiscal, incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara sau de cel putin 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unica – Capitolul II pentru partea CAS estimata, in functie de care se calculeaza CAS, se efectueaza prin raportarea normei anuale de venit din activitati independente determinate potrivit 69 din Codul fiscal sau venitul net anual din activitati independente determinat conform art. 68 din Codul fiscal, la transele de venit de mai sus.
 
- potrivit art. 170 alin. (4) din Codul fiscal, baza anuala de calcul al CASS la care va fi aplicata cota de 10% o reprezinta:
a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice – Capitolul II, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice – Capitolul II, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice – Capitolul II, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.
Incadrarea in plafonul anual de cel putin 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice – Capitolul II pentru partea CASS estimata, se efectueaza in conformitate cu dispozitiile art. 170 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, prin raportarea normei de venit din activitati independente, stabilite potrivit art. 69 sau venitul net anual din activitati independente determinat conform art. 68 din Codul fiscal, la transele de venit de mai sus.
 
Prin urmare, pentru stabilirea obligatiilor privind impozitul pe venit, CAS si CASS, relevanta este norma de venit anual stabilita conform art. 69 din Codul fiscal sau venitul net anual din activitati independent determinat in sistem real conform art. 68 din Codul fiscal.
In ceea ce priveste contributiile sociale obligatorii, incadrarea in plafonul anual de cel putin 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice – Capitolul II pentru CAS/CASS estimate, se efectueaza in functie de norma de venit/venitul net anual din activitati independente si transele de venit corespunzatoare bazei de calcul al contributiilor.
 
Obligatiile declarative constau in depunerea Declaratiei unice care se depune:
- pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor in vederea declararii venitului realizat si stabilirii/definitivarii impozitului anual pe venit si a contributiilor sociale (Capitolul I), dupa caz;
- pana la data de 25 mai inclusiv a fiecarui an, pentru stabilirea si declararea impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza in fiecare an fiscal, precum si pentru declararea si stabilirea contributiilor sociale datorate (Capitolul II).
 
Plata impozitului anual datorat pentru venitul anual impozabil se efectueaza la bugetul de stat, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.
Termenul de plata a CAS si CASS este pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui pentru care se datoreaza contributiile.

 

Sunteti PFA/II/IF? Un consultant a identificat pentru dvs. portite legislative care va ajuta sa castigati mai mult, in conditii de haos fiscal si legislativ! Parcurgeti fara intarziere editia 2023 a lucrarii PFA/II/IF. Taxe, impozite, deduceri, click AICI«

 

 

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016