Tags: contributii cas, contributii cass, pfa
Persoana fizica autorizata (PFA) a declarat in luna iunie catre organele fiscale abilitate, faptul ca, in anul fiscal 2020, nu va obtine venituri impozabile (activitate editare reviste). Ulterior acestei declaratii, respectiv in luna septembrie 2020, devine angajatul unei unitati de invatamant, dupa sustinerea unui examen de acces in activitatea didactica.
Intrucat, pana la data de 31.12.2019 a platit obligatiile privind contributia la sanatate si pensii, ar dori sa revina si pentru cele 8 luni din anul 2020, pana la data angajarii respectiv 01.01.-31.08.2020 - sa plateasca retroactiv aceste contributii la nivelul salariului minim.
Avand in vedere aceasta optiune, reglementarile legale in vigoare ii ofera aceasta posibilitate?
Raspunsul specialistului:
In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale (CAS), aceasta se datoreaza de catre PFA autorizata pentru desfasurarea de activitati de natura celor independente care estimeaza realizarea in anul in curs de venituri nete cel putin egale cu 12 salarii de baza minime brute pe tara. Intrucat in cadrul Declaratiei unice depuse de PFA pentru anul 2020 s-au estimat venituri nete cumulate sub nivelul de 12 salarii de baza minime brute pe tara, PFA nu datoreaza aceasta contributie, dar are posibilitatea sa opteze pentru plata acesteia potrivit prevederilor art. 148 alin. (3) din Codul fiscal, completand in acest sens Declaratia unica. PFA care opteaza pentru plata CAS isi alege o valoare, reprezentand baza de calcul al CAS, cel putin egala cu 12 salarii de baza minime brute pe tara, care constituie „venitul ales”. Optiunea pentru plata CAS pentru anul curent se exercita in conditiile prevazute pentru persoanele care estimeaza ca realizeaza venituri anuale peste nivelul a 12 salarii minime brute pe tara.
In acest sens, in vederea stabilirii CAS, in Subsectiunea II.2.1 Date privind contributia de asigurari sociale (CAS) estimata se completeaza casuta de la lit. B „Obtin venituri sub plafonul minim si optez pentru plata CAS”, „Venit anual ales pentru plata CAS" neputand fi mai mic decat nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere al declaratiei.
In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS), aceasta se datoreaza pentru anul 2020 de catre PFA doar daca estimeaza realizarea de venituri nete cumulate din cele prevazute la art. 155 lit. b)-h) din Codul fiscal, cel putin egale cu 12 salarii de baza minime brute pe tara sau daca opteaza pentru plata acesteia.
Intrucat in cadrul Declaratiei unice depuse de PFA pentru anul 2020 s-au estimat venituri nete cumulate sub nivelul de 12 salarii de baza minime brute pe tara, PFA nu datoreaza aceasta contributie, dar are posibilitatea sa opteze pentru plata acesteia potrivit prevederilor art. 180 din Codul fiscal, completand in acest sens Declaratia unica in conformitate cu prevederile art. 180 din Codul fiscal.
Astfel, potrivit art. 180 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, intrucat au fost estimate pentru anul curent venituri anuale sub nivelul plafonului minim de 12 salarii minime brute pe tara, PFA are posibilitatea sa opteze pentru plata CASS. Intrucat optiunea va fi exercitata ulterior termenului legal de depunere al Declaratiei unice, PFA va datora CASS, potrivit art. 180 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, la o baza de calcul echivalenta cu valoarea salariului de baza minim brut pe tara in vigoare la termenul legal de depunere a Declaratiei unice, inmultita cu numarul de luni ramase pana la termenul legal de depunere a Declaratiei unice, inclusiv luna in care se depune declaratia.
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
In acest sens, PFA va trebui sa rectifice Declaratia unica deja depusa si sa completeze in cadrul Subsectiunii II.2.2 Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) estimata casuta de la lit. B "Obtin venituri sub plafonul minim si optez pentru plata CASS". Stabilirea CASS datorate in acest caz se face dupa formula: CASS = 10 % x nr. luni x salariul minim, in care „nr. luni” este numarul de luni ramase pana la termenul legal de depunere a Declaratiei unice de regularizare prevazuta la art. 122 din Codul fiscal, inclusiv luna in care se depune declaratia, daca declaratia se depune dupa termenul legal de depunere.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intreprinderi legate, detineri parti sociale sot, sotie
Intrebare:
O persoana fizica A detine 100% un SRL X platitor de impozit micro si 100% un SRL Y platitor de impozit pe profit cu CA cumulata sub 100.000 eur in 2026. Daca pana la 31.12.2026, asociat unic in SRL Y devine sotia lui A, in anul 2027 cele 2 SRL mai sunt considerate afiliate si mai au obligatia de la cumula CA? Poate astfel SRL X sa ramana platitor de impozit micro cu CA individuala sub 100.000 EUR?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inregistrare in scopuri de tva. Societate nerezidenta
Intrebare:
Societate din Cipru,in VIES, fara sediu permanent in Romania, fara angajati in Romania, solicita inregistrarea directa in scopuri de TVA in Romania pentru urmatoarele operatiuni:
1. - cumpara marfa din Grecia, o aduce in Romania intr-un centru logistic (aici are contract incheiat cu un operator logistic din Romania+contract de inchiriere depozit, care desface paletii de marfa si pregateste comenzile pentru clienti din Ukraina) si de aici marfa pleaca spre...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustare TVA si provizion pentru client in faliment
Intrebare:
Am constituit provizion pentru un client rau platnic, factura in valoare de 78000 lei, provizion 23000. Avem solutia pe scurt: Admite cererea de trecere in faliment in procedura generala a debitoarei. Cum procedam cu ajustarea TVA si impozit profit aferente facturii de 78000 lei, TVA 19%? Constituirea provizionului se face la valoarea fara Tva? Factura de ajustare tva se transmite in E-factrua? Difera momentul ajustarii tva de momentul trecerii pe cheltuieli?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Prestare servicii reparatie barja catre un beneficiar din Serbia
Intrebare:
Prestari servicii reparatii barja catre beneficiar din Serbia. Regim TVA "Obligatii declarative"
Societate din Romania inregistrata in scopuri de tva presteaza servicii de reparatii barje in Romania catre o persoana impozabila din Serbia. Facturarea se face fara TVA (cota TVA NIV "neimpozabil in Romania"), deoarece se realizeaza o prestare de servicii neimpozabile in Romania conform art. 278 alin. (2), locul prestarii fiind considerat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Investitii la un spatiu luat in comodat
Intrebare:
Societatea are mai multe puncte de lucru cu obiect secundar de activitate ,,Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata", conform Cod CAEN 5520, Alte servicii de cazare Cod CAEN 5590, autorizate si clasificate si a efectuat la unul dintre punctele de lucru o investitie in construirea unei piscine ptr obt de venituri. Mentionam ca nu se percepe taxa ptr intrare la piscina, ea deserveste doar clientii cazati la pensiune. Acest sediu functioneaza in baza...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<