Tags: oug 48/2021, mutarea banilor de la masura 3 la masura 2
Ordonanta de urgenta nr. 48/2021 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 130/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operational Competitivitate 2014-2020, in contextul crizei provocate de COVID-19, precum si alte masuri in domeniul fondurilor europene a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 597 din 15 iunie 2021.
Prin noul act normativ se permite realocarea sumelor de la Masura 3 la Masura 2 pentru satisfacerea tuturor cererilor de finantare eligibile depuse in acest moment.
In cadrul Masurii 2 s-au depus un numar de 22.226 cereri, in valoare de 5,25 miliarde de lei, din care 16.823 au fost deja admise.
Fondurile pentru Masura 2 au fost majorate cu 500 de milioane de euro fara acoperire anul trecut. Iar anul acesta MEAT a reusit sa realoce o parte din fonduri astfel incat numarul cererilor finantate sa ajunga pana la numarul de registru unic electronic (RUE) 9.633.
In urma transferului de fonduri permis de aceasta OUG, estimarea este ca se va ajunge cu platile la RUE 17.000.
Cererile de finantare depuse pentru granturile pentru investitii pana la data de 29 ianuarie 2021 vor fi modificate sau completate, dupa caz, si depuse pentru finantare cu respectarea criteriilor de eligibilitate stabilite la nivelul Programului operational Competitivitate 2014-2020.
Extras din OUG 48/2021:
Avand in vedere Comunicarea Comisiei privind cea de-a cincea modificare a Cadrului temporar pentru masuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei in contextul actualei epidemii de COVID-19 si modificarea anexei la Comunicarea Comisiei catre statele membre privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene in cazul asigurarii creditelor la export pe termen scurt (2021/C 34/06 C/2021/564), publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene la data de 1 februarie 2021, prin care a fost prelungita aplicabilitatea Cadrului temporar pentru masuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei in contextul actualei pandemii de COVID-19, adoptat de Comisia Europeana in data de 19 martie 2020, precum si necesitatea prelungirii aplicabilitatii schemei de ajutor de stat - Sprijin pentru IMM-uri si unele intreprinderi mari in vederea depasirii crizei economice generate de pandemia de COVID-19, instituita pana la data de 31 decembrie 2021,
In considerarea caracterului exceptional determinat de prelungirea restrictiilor la nivel national in contextul pandemiei de COVID-19, precum si nevoia de a continua sprijinul financiar pentru implementarea unor proiecte in scopul reducerii riscului substantial de recesiune si redresarii activitatilor economice,
In cadrul masurii 2 s-au depus un numar de 22.226 cereri, in valoare de 5.246.397.727 lei. Avand in vedere epuizarea bugetului, doar 3.945 contracte de finantare au putut fi semnate. in cadrul masurii 3 au fost depuse 27.736 cereri. Din cauza inexistentei unor criterii clare de departajare, peste 80% din proiecte au primit punctajul maxim, 100 din 100, ceea ce depaseste alocarea financiara aferenta acestei masuri - 207.091.094 euro din Fondul European de Dezvoltare Regionala, conform Programului operational Competitivitate. Caracterul extraordinar este dat de necesitatea unei actiuni imediate pentru a permite realocarea sumelor de la masura 3 la masura 2 pentru satisfacerea tuturor cererilor de finantare eligibile depuse in acest moment, precum si relansarea masurii 3 cu sume provenite din REACT-EU.
Avand in vedere ca elementele mai sus mentionate vizeaza interesul public si strategic, sunt o prioritate a Programului de guvernare si constituie o situatie extraordinara, a carei reglementare nu poate fi amanata, se impune adoptarea de masuri imediate pe calea ordonantei de urgenta.
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. -
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operational Competitivitate 2014-2020, in contextul crizei provocate de COVID-19, precum si alte masuri in domeniul fondurilor europene, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 705 din 6 august 2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 220/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1 alineatul (2), litera c) se abroga.
2. La articolul 2, litera i) se abroga.
3. La articolul 2, litera e) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
e) beneficiarii finali ai ajutorului de stat - IMM/microintreprinderi/PFA/CMI, organizatii neguvernamentale cu activitate economica, denumite in continuare ONG-uri cu activitate economica si sportiva, care primesc ajutorul de stat prin intermediul micrograntului/grantului pentru capital de lucru, prin incheierea unui contract de ajutor de stat cu administratorul schemei de ajutor de stat;".
4. Articolele 17-26 se abroga.
5. La articolul 27, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
(3) Bugetele pentru formele de sprijin prevazute la art. 1 alin. (2) sunt indicative si se pot reloca intre tipurile de masuri in functie de nevoile IMM-urilor si in conditiile incadrarii in alocarea totala a masurilor din prezenta ordonanta de urgenta, in limita alocarilor cu aceasta destinatie din POC, facilitatea de finantare REACT-EU sau alte fonduri externe nerambursabile, cu aplicarea prevederilor art. 30."
6. Articolul 29 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 29. -
Pe baza conventiilor bancare incheiate cu bancile, MEAT transfera, in termen de maximum 7 zile calendaristice, fondurile externe nerambursabile pe baza necesarului de fonduri transmise de banci, in contul de disponibil al bancilor. Bancile in baza conventiilor bancare, in termen de maximum 7 zile calendaristice, efectueaza platile din fonduri externe nerambursabile in conturile bancare indicate de beneficiarii finali ai ajutorului de stat de tip microgrant sau grant pentru capital de lucru, dupa caz."
7. Articolul 30 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 30. -
Valoarea contractelor de finantare care se pot incheia intre MIPE prin AM-POC si MEAT, in parteneriat AIMMAIPE si STS, este in limita valorii prevazute la art. 4 alin. (2) si art. 11 alin. (4), la care se aplica supracontractarea prevazuta la art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare."
8. Articolul 33 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 33. -
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta."
9. Anexele nr. 3 si 4 se abroga.
Art. II. -
Cererile de finantare depuse pentru granturile pentru investitii pana la data de 29 ianuarie 2021 vor fi modificate sau completate, dupa caz, si depuse pentru finantare cu respectarea criteriilor de eligibilitate stabilite la nivelul Programului operational Competitivitate 2014-2020.
Art. III. -
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operational Competitivitate 2014-2020, in contextul crizei provocate de COVID-19, precum si alte masuri in domeniul fondurilor europene, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 705 din 6 august 2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 220/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea acesteia prin lege, dandu-se textelor o noua numerotare.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Societatea cu sediul in Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, a efectuat un import de bunuri din Japonia. Transportul s-a facut pe cale maritima pana in Constanta si a fost platit de catre partenerul din Japonia, cu exceptia taxelor de depozitare a marfii in portul din Constanta, care au fost facturate de catre tramsportator, firmei din Romania. Factura emisa de catre transportator, care este o societate inregistrata in scopuri de tva in Danemarca, a fost emisa cu TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a omis depunerea declaratiei 100 aferenta trimestrului 4 2023, ce avea termen depunere 25.06.2023. Cum se poate trimite declaratia... am incercat sa o trimit in 25.07, imi apare la recipisa cu erori globale si ca nu pot fi depuse 2 declaratii cu acelasi termen de scadenta. Multumesc, astept o solutie pentru a remedia cat mai repede omisiunea.<br />
</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a infiintat o asociere in participatie intre o societate comerciala platitoare de impozit pe profit si o persoana fizica. Persoana juridica are obligatia de a tine evidenta contabila si de a face calculul impozitului pentru persoana fizica.<br />
Potrivit art. 125 (8) cod fiscal in cazul asocierilor dintre o persoana juridica contribuabil potrivit titlului II - Impozitul pe profit - si o persoana fizica sau orice alta entitate - asociere fara personalitate juridica...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
O companie cu sediul in Romania (A), vinde bunuri catre o companie din Japonia (B). Compania din Japonia (B) va factura bunurile catre o alta companie din Romania (C).<br />
Fizic bunurile nu vor parasi teritoriul national, fiind livrate de la compania A catre compania C.<br />
Cum tratam aceasta operatiune din punct de vedere al TVA, factura catre compania C din Romania fiind emisa de catre compania B din Japonia.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Conform art. 105, alin.(3) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, in situatiile in care prejudiciul nu a fost recuperat de ocolul silvic care asigura serviciile silvice sau administrarea fondului forestier, potrivit dispozitiilor OG nr. 92/2003 privind codul de procedura fiscala... acesta se recupereaza... de catre organele fiscale competente subordonate ANAF...<br />
<br />
Ce inseamna recuperarea prejudiciului potrivit OG privind codul de procedura fiscala? La ce se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Va rugam sa ne ajutati sa clarificam obligativitatea, importanta si procedura de intocmire a unui registru de intrari-iesiri in cadrul unei societati comerciale. Poate fi intocmit doar in format electronic? Pot exista consecinte de amenda in situatia in care nu sunt inregistrate chiar toate documentele emise/primite in cadrul societatii? Multumesc!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<