keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Taxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare Fiscala

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Stancu Alina la 21 Oct. 2024
taxe pfa ghid complet
Tags: pfa, pfa sistem real, pfa norma de venit, cheltuieli pfa, taxare pfa

Daca vrei sa lucrezi pe cont propriu, sa iti faci singur programul si sa nu mai depinzi de un sef, poti sa iti deschizi un PFA. In acest fel te asiguri ca muncesti legal si ca platesti darile aferente la stat.

In acest articol vom vedea ce este mai exact un PFA, ce tipuri de impozitare exista pentru el, plafoane sau alte exceptii, cum se completeaza Decaratia Unica, dar si deducerile si cheltuielile in cazul PFA.

Ce este un PFA?

PFA-ul, adica persoana fizica autorizata, este forma legala sub care o persoana fizica poate desfasura individual si independent activitati economice, folosind in principal forta sa de munca.

Tipuri de impozitare pentru PFA

Exista mai multe tipuri de impozitare pentru PFA, dupa cum urmeaza:

PFA in sistem real

Daca alegi impozitarea unui PFA in sistem real, acest lucru inseamna ca impozitarea se bazeaza pe venitul net, adica venitul brut obtinut din activitatea PFA-ului din care se scad cheltuielile deductibile. Impozitul se calculeaza pe profitul real obtinut, nu pe venitul total.

PFA la norma de venit

In cazul in care alegi impozitarea unui PFA la norma de venit, acest lucru inseamna ca impozitul se calculeaza pe baza unui venit prestabilit ( adica norma de venit), stabilit de autoritati pentru anumite activitati economice, fara sa fie luat in considerare venitul real inregistrat de PFA.

Taxe PFA in sistem real

Daca ai ales deschiderea unui PFA in sistem real, ai mai multe obligatii fiscale de indeplinit precum plata impozitelor, aplicarea cotelor CAS si CASS, dar si inregistrarea si plata TVA, in anumite cazuri.

Impozit pe venit

Se aplica o cota de 10% asupra impozitului pe venit. 

CASS

Contributia la sanatate este obligatorie daca venitul net anual depaseste 6 salarii minime brute. Cota este de 10%.

CAS

Contributia la pensii este obligatorie daca venitul net anual depaseste 12 salarii minime brute pe economie. Cota standard este de 25%.

TVA

Vei avea obligatia inregistrarii in sistem TVA, doar in anumite conditii si situatii, dupa cum urmeaza:

  • daca PFA-ul depaseste plafonul anual de 300.000 lei (aproximativ 88.500 euro) din cifra de afaceri ( daca veniturile anuale sunt sub acest prag, PFA-ul nu are obligatia);
  • PFA-ul poate opta sa e inregistreze ca platitor de TVA, chiar daca nu a atins plafonul, daca considera ca are mai multe beneficii in acest fel. Un exemplu in acest sens ar fi deducerea TVA-ului pentru cheltuieli.

Taxe PFA la norma de venit


Si pentru PFA-ul la norma de venit exista mai multe taxe, precum plata impozitului pe venit, dar si a CAs-ului si CAss-ului. Reamintim ca daca PFA-ul este la norma de venit, norma va fi stabilita anual de autoritati, in functie de activitatea desfasurata si de zona geografica in care te afli.

Conditii de eligibilitate

Pentru a putea face trecerea catre impozitarea la norma de venit, trebuie sa respecti un anumit plafon stabilit pentru acest tip de impozitare, de 25.000 euro.

Pe langa cest plafon, mentionam si urmatoarele:

1. Nu toate activitatile pot fi trecute la norma de venit

 

Ministerul Finantelor Publice elaboreaza nomenclatorul activitatilor pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, care se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, in conformitate cu activitatile din Clasificarea activitatilor din economia nationala - CAEN.

Directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti au urmatoarele obligatii:

a) stabilirea nivelului normelor de venit;
b) publicarea acestora, anual, in cursul trimestrului IV al anului anterior celui in care urmeaza a se aplica.

2. Nu este obligatoriu sa optam pentru norma de venit daca avem activitatile din Nomenclator. Numai daca estimati ca activitatea va aduce un venit net (”profit”) mai mare decât norma, atunci este avantajos sa treceti la norma.

 

3. Norma nu poate fi mai mica decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la momentul stabilirii acesteia, inmultit cu 12.

Impozit pe venit

Se aplica o cota de 10% asupra normei de venit stabilite.

CASS

Se calculeaza cu 10% din norma de venit (chiar daca va realiza venituri mult mai mari sau mult mai mici decât norma);

CAS

Se calculeaza in functie de norma de venit; 25% calculata plafonat la 12, respectiv 24 de salarii minime.
 

Plafoane si exceptii

Plafoane pentru PFA:

Plafonul pentru impozitarea la norma de venit etse de 25.000 de euro.

Plafonul pentru inregistrarea in scopuri de TVA este de 300.000 de euro.

Plafonul pentru contributia la pensii (CAs) este de 12 salarii minime brute pe economie.

Plafonul pentru contributia la sanatate (CAss) este de 6 salarii minime brute pe economie.

Exista si anumite exceptii pentru PFA, dupa cum urmeaza:

-anumite venituri obtinute de PFA nu platesc impozit (aici intra persoanele care au primit subventii de la stat, ajutoarele financiare, etc);
-persoanele cu dizabilitati sau veteranii de razboi pot primi reduceri asupra impozitului;
-persoanele care lucreaza in domeniul IT pot beneficia de scutirea de la impozitul pe venit daca indeplinesc mai multe conditii.

Declaratia Unica pentru PFA

In 2024, in linii mari s-a pastrat Declaratia unica, cu urmatoarele precizari:
 

  • s-au modificat plafoanele pentru contributia la sanatate
  • Contributia la sanatate se va calcula spearat pentru PFA, respectiv celelalte tipuri de venituri nesalariale.
Pentru declaratia unica pe care o vom depune in 2024 (aferenta lui 2023), ca si pentru declaratia privind veniturile estimative din 2024, sunt aplicabile aspectele care urmeaza.

 

TERMEN - Declaratia se depune, ca si anii trecuti, astfel:
 

  • pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor in vederea declararii venitului realizat si stabilirii/definitivarii impozitului anual pe venit si a contributiilor sociale;
  • pana la data de 25 mai inclusiv a fiecarui an, pentru stabilirea si declararea impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza in fiecare an fiscal, precum si pentru declararea si stabilirea contributiilor sociale datorate;
  • pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, sub sanctiunea decaderii, in cazul exercitarii optiunii privind destinatia unei sume reprezentand pâna la 3,5% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil/câstigul net anual impozabil stabilit potrivit art. 123 alin. (3) din Codul fiscal, pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private.
  • in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului/incheierii contractului intre parti, in cazul contribuabililor care incep o activitate in cursul anului fiscal sau al celor care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare pentru care impunerea este finala si care nu au avut, pâna la acea data, obligatia depunerii declaratiei unice.

 

PENTRU CE SE DEPUNE: 
 

  • determinarea impozitului pe venit;
  • determinarea obligatiilor de plata privind asigurarile sociale (CAs/pensie), respectiv asigurarile sociale de sanatate (CAss) pentru 2024 (estimare) si 2023 (consolidare);

Declaratia se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care realizeaza, individual sau intr-o forma de asociere, venituri/pierderi din România sau/si din strainatate, care datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului fiscal. Declaratia se completeaza si se depune si de catre persoanele fizice care nu realizeaza venituri si care opteaza pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate.

 

Deduceri si cheltuieli pentru PFA

In cazul PFA-ului in sistem real, deducerile si cheltuielile sunt foarte importante, fiindca atunci cand este calculat venitul net, se poate reduce baza de impozitare. 

 Codul fiscal face referire la trei categorii de cheltuieli:

  • deductibile integral, adica acele cheltuieli care se pot scadea integral din venituri (cu consecinta scaderii impozitelor);
  • deductibile limitat, adica intr-o anumita cota/suma sau in anumite conditii (si atunci impozitul se reduce pentru partea deductibila, dar se plateste pentru suma/cota care nu e deductibila);
  • nedeductibile (care nu pot fi scazute din venituri).

Cheltuielile deductibile integral              

Principii aparent clare


In privinta deductibilitatii cheltuielilor, C. fiscal mentioneaza doar cateva principii:

a) sa fie efectuate in cadrul activitatii PFA, justificate prin documente;
b) sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;
c) sa reprezinte cheltuieli cu salariile si cele asimilate salariilor, cu exceptiile pe care le vom discuta la cheltuieli nedeductibile (spre exemplu cheltuielile cu asigurari private de sanatate peste limita a 400 de euro, despre care vom discuta mai jos);
d) sa respecte regulile privind amortizarea (discutam mai pe larg la punctul 14 de mai jos despre acest aspect);
e) cheltuielile cu primele de asigurare sa fie efectuate pentru:

1. active corporale sau necorporale din patrimoniul afacerii [intra aici si cele primite cu donatie;
2. activele ce servesc ca garantie bancara pentru creditele utilizate in desfasurarea activitatii pentru care este autorizat contribuabilul;
3. bunurile utilizate in cadrul unor contracte de inchiriere sau de leasing, potrivit clauzelor contractuale;
4. prime de asigurare pentru asigurarea de risc profesional [atentie - indiferent de suma!]


f) sa fie efectuate pentru salariati pe perioada delegarii/detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, reprezentând indemnizatiile platite acestora, precum si cheltuielile de transport si cazare;
g) sa fie efectuate pe perioada delegarii/detasarii contribuabilului care isi desfasoara activitatea individual si/sau intr-o forma de asociere, in tara si in strainatate, in scopul desfasurarii activitatii, reprezentând cheltuieli de cazare si transport.
h) sa reprezinte contributii de asigurari sociale platite la sistemele proprii de asigurari sociale si/sau contributii profesionale obligatorii platite, potrivit legii, organizatiilor profesionale din care fac parte contribuabilii;
i) sa fie efectuate in scopul desfasurarii activitatii si reglementate prin acte normative in vigoare;

j) in cazul activelor neamortizabile prevazute de Codul fiscal, cheltuielile sunt deductibile la momentul instrainarii si reprezinta pretul de cumparare sau valoarea stabilita prin expertiza tehnica la data dobandirii, dupa caz.

Sunt cheltuieli deductibile, de exemplu:

-cheltuielile cu achizitionarea de materii prime, materiale consumabile, obiecte de inventar si marfuri;
-cheltuielile cu lucrarile executate si serviciile prestate de terti;
-cheltuielile efectuate de contribuabil pentru executarea de lucrari si prestarea de servicii pentru clienti;
-chiria aferenta spatiului in care se desfasoara activitatea, cea aferenta utilajelor si altor instalatii utilizate in desfasurarea activitatii, in baza unui contract de inchiriere;
-dobanzile aferente creditelor bancare;
-cheltuielile cu comisioanele si cu alte servicii bancare;
-cheltuielile cu primele de asigurare care privesc active corporale si/sau necorporale, inclusiv pentru stocurile detinute, precum si primele de asigurare efectuate pentru asigurarea de risc profesional; etc.

 

Stancu Alina de Stancu Alina
Alina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016