Tags: depasirea plafonului de tva, inregistrare platitor tva
Societate cu cod caen 8559 care depaseste plafonul de TVA. Avem obligativitatea de a trece la platitor de TVA si ce anume facturam cu TVA? Luand in considerare ca acest cod caen intra in articolul de lege prin care invatamantul, cursurile sunt scutite de TVA. Cursurile sunt Online catre persoane fizice.
Raspunsul expertului contabil Mariana Prejbeanu:
Conform prevederilor ordinului presedintelui Institutului National de Statistica nr. 337 din 20 aprilie 2007 privind actualizarea Clasificarii activitatilor din economia nationala CAEN, codul CAEN 8559 " Alte forme de invatamant n.c.a." face parte din grupa 855 "Alte forme de invatamant" din sectiunea P INVATAMANT conform Notelor explicative din CAEN 2 revizuit. Sectiunea P include invatamantul de orice nivel si pentru orice profesiune,care poate fi cu prezenta in campus sau la distanta, precum si prin radio si televiziune sau alte mijloace de comunicare.
Sectiunea include atat invatamantul asigurat de diferite institutii in sistemul scolar obisnuit, la diferitele sale niveluri, cat si invatamantul pentru adulti.
Clasa 8559 "Alte forme de invatamant n.c.a." include
-invatamantul care nu poate fi incadrat intr-unul din clasele CAEN 8510-8553;
-servicii ale conducatorilor academici;
-centre de invatamant ce ofera cursuri terapeutice;
-cursuri de verificare a cunostintelor profesionale;
-pregatirea in domeniul limbilor straine si al dobandirii abilitatilor de conversatie;
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
-instruirea in domeniul calculatoarelor.
Cursurile organizate de catre societate ar trebui sa fie acreditate drept activitate de invatamant de formare profesionala a adultilor, fiind autorizate conform prevederilor art. 58 din O.G. nr. 129 din 31 august 2000 republicata in 13.08.2014, privind formarea profesionala a adultilor.
Astfel serviciul prestat fiecarui cursant persoana fizica din Romania reprezinta operatiune scutita de TVA fara drept de deducere conform prevederilor art. 292 din Codul fiscal "Scutiri pentru anumite activitati de interes general si scutiri pentru alte activitati alin. (2) lit. f) " (1) Urmatoarele operatiuni de interes general sunt scutite de taxa: ...... f) activitatea de invatamant prevazuta in Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, formarea profesionala a adultilor, precum si prestarile de servicii si livrarile de bunuri strans legate de aceste activitati, efectuate de institutiile publice sau de alte entitati autorizate. Scutirea se acorda in conditiile prevazute in normele metodologice; "
Prevederile art. 292, alin. (2) lit. f) din Codul fiscal se completeaza cu cele din normele de aplicare ale acestui articol de la pct. 42 alin. (1) si alin. (2)
" 42. (1) Scutirea prevazuta la art. 292 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal pentru formarea profesionala a adultilor se aplica de persoanele autorizate in acest scop conform Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ....... ". Scutirea se aplica si pentru livrarea manualelor sau suporturilor de curs tiparite, daca acestea nu sunt incluse in tariful stabilit prin contract, aspect reglementat prin norme, la pct. 42 alin. (3) "(3) Scutirea prevazuta la art. 292 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal se aplica si pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii strans legate de serviciile educationale, precum vanzarea de manuale scolare, ...."
Conform art. 310 alin. (6) din Codul fiscal, persoana impozabila care aplica regimul special de scutire si a carei
cifra de afaceri, prevazuta la alin. (2), este mai mare sau egala cu plafonul de scutire prevazut la alin. (1) 300.000 lei, trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 316, in termen de 10 zile de la data atingerii ori depasirii plafonului. Data atingerii sau depasirii plafonului se considera a fi prima zi a lunii calendaristice urmatoare celei in care plafonul a fost atins ori depasit. Regimul special de scutire se aplica pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, conform art. 316.
Potrivit art. 310 alin. (2) din Codul fiscal, cifra de afaceri care serveste drept referinta pentru aplicarea plafonului de 300.000 lei este constituita din valoarea totala, exclusiv taxa in situatia persoanelor impozabile care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii efectuate de persoana impozabila in cursul unui an calendaristic, taxabile sau, dupa caz, care ar fi taxabile daca nu ar fi desfasurate de o mica intreprindere, a operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania conform art. 297 alin. (4) lit. b), a operatiunilor scutite cu drept de deducere si, daca nu sunt accesorii activitatii principale, a operatiunilor scutite fara drept de deducere prevazute la art. 292 alin. (2) lit. a), b), e) si f).
Prin exceptie, nu se cuprind in cifra de afaceri prevazuta la alin. (1), daca sunt accesorii activitatii principale, livrarile de active fixe corporale, astfel cum sunt definite la art. 266 alin. (1) pct. 3, si livrarile de active necorporale, efectuate de persoana impozabila.
Conform pct. 83 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, in sensul art. 310 alin. (2) din Codul fiscal, o operatiune este accesorie activitatii principale daca se indeplinesc cumulativ conditiile prevazute la pct. 70 alin. (4).
Operatiunile scutite fara drept de deducere prevazute la art. 292 alin. (2) lit. a), b), e) si f) din Codul fiscal nu se includ in cifra de afaceri prevazuta la art. 310 alin. (2) din Codul fiscal daca sunt accesorii activitatii principale, respectiv daca se indeplinesc cumulativ conditiile prevazute la pct. 70 alin. (4) din Norme:
a) realizarea acestei operatiuni necesita resurse tehnice limitate privind echipamentele si utilizarea de personal;
b) operatiunea nu este direct legata de activitatea principala a persoanei impozabile;
c) suma achizitiilor efectuate in scopul operatiunii si suma taxei deductibile aferente operatiunii sunt nesemnificative.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intreprinderi legate, detineri parti sociale sot, sotie
Intrebare:
O persoana fizica A detine 100% un SRL X platitor de impozit micro si 100% un SRL Y platitor de impozit pe profit cu CA cumulata sub 100.000 eur in 2026. Daca pana la 31.12.2026, asociat unic in SRL Y devine sotia lui A, in anul 2027 cele 2 SRL mai sunt considerate afiliate si mai au obligatia de la cumula CA? Poate astfel SRL X sa ramana platitor de impozit micro cu CA individuala sub 100.000 EUR?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inregistrare in scopuri de tva. Societate nerezidenta
Intrebare:
Societate din Cipru,in VIES, fara sediu permanent in Romania, fara angajati in Romania, solicita inregistrarea directa in scopuri de TVA in Romania pentru urmatoarele operatiuni:
1. - cumpara marfa din Grecia, o aduce in Romania intr-un centru logistic (aici are contract incheiat cu un operator logistic din Romania+contract de inchiriere depozit, care desface paletii de marfa si pregateste comenzile pentru clienti din Ukraina) si de aici marfa pleaca spre...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustare TVA si provizion pentru client in faliment
Intrebare:
Am constituit provizion pentru un client rau platnic, factura in valoare de 78000 lei, provizion 23000. Avem solutia pe scurt: Admite cererea de trecere in faliment in procedura generala a debitoarei. Cum procedam cu ajustarea TVA si impozit profit aferente facturii de 78000 lei, TVA 19%? Constituirea provizionului se face la valoarea fara Tva? Factura de ajustare tva se transmite in E-factrua? Difera momentul ajustarii tva de momentul trecerii pe cheltuieli?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Prestare servicii reparatie barja catre un beneficiar din Serbia
Intrebare:
Prestari servicii reparatii barja catre beneficiar din Serbia. Regim TVA "Obligatii declarative"
Societate din Romania inregistrata in scopuri de tva presteaza servicii de reparatii barje in Romania catre o persoana impozabila din Serbia. Facturarea se face fara TVA (cota TVA NIV "neimpozabil in Romania"), deoarece se realizeaza o prestare de servicii neimpozabile in Romania conform art. 278 alin. (2), locul prestarii fiind considerat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Investitii la un spatiu luat in comodat
Intrebare:
Societatea are mai multe puncte de lucru cu obiect secundar de activitate ,,Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata", conform Cod CAEN 5520, Alte servicii de cazare Cod CAEN 5590, autorizate si clasificate si a efectuat la unul dintre punctele de lucru o investitie in construirea unei piscine ptr obt de venituri. Mentionam ca nu se percepe taxa ptr intrare la piscina, ea deserveste doar clientii cazati la pensiune. Acest sediu functioneaza in baza...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<