Tags: marfa expirata, bunuri degradate, bilant de lichidare
Asociatul unic al unei firme careia in anul 2019 i-a fost anulat codul de inregistrare in scopuri de TVA si este platitoare de impozit pe venit, hotaraste sa inchida firma in anul 2020. La momentul deciziei, firma are un stoc de marfa (produse alimentare, dar si nealimentare), care nu mai poate fi vandut (produsele alimentare au termenul de valabilitate expirat, iar cele nealimentare sunt deteriorate si imposibil de recuperat ceva din ele).
Care este tratamentul contabil si fiscal al stocului de marfa (TVA, impozit pe venit) la bilantul de lichidare? Va multumesc!
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
Din detaliile prezentate rezulta ca la anularea din oficiu a codului de TVA societatea nu a procedat la ajustarea negativa a sumei TVA deductibile deduse la momentul achizitiei marfurilor existente in stoc conform prevederilor art. 304 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal:
" (1) In conditiile in care regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine nu se aplica, deducerea initiala se ajusteaza in urmatoarele cazuri:
........
c) persoana impozabila isi pierde sau castiga dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate."
De altfel, aceasta ajustare negativa TVA nu trebuia efectuata la anularea din oficiu a codului de TVA, aspect reglementat prin normele de aplicare ale art. 304, la pct. 78 alin. (9) "(9) In cazul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata de organele fiscale competente, conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) din Codul fiscal, nu se fac ajustari ale taxei aferente serviciilor neutilizate, bunurilor de natura stocurilor, activelor corporale fixe in curs de executie, prevazute la alin. (1), fiind supuse obligatiei de plata a TVA colectate conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal."
Prin art. 11 alin. (6) sau alin. (8) se reglementeaza obligatia colectarii TVA pentru realizarea de operatiuni taxabile sau pentru operatiuni asimilate livrarilor taxabile, cunoscute sub denumirea de "livrare catre sine".
La momentul deciziei de a lichida societatea, asociatul unic trebuie sa procedeze la inventarierea stocurilor si la consemnarea intr-un Proces verbal a constatarilor efectuate, din care sa rezulte:
• confirmarea existentei marfurilor in stoc pentru a nu exista suspiciunea ca marfurile au fost vandute sau preluate in scop personal, fara a se colecta TVA;
• termenele de garantie/valabilitate expirate in cazul marfurilor alimentare;
• degradarea fizica/deteriorarea marfurilor nealimentare, fara a fi posibila transformarea acestora in deseuri valorificabile/materiale reciclabile pentru a fi vandute ca atare unitatilor specializate (hartie, carton, material textil, cabluri, cauciuc, plastic, cioburi de sticla si sticla);
• estimarea numarului de kg. deseuri menajere, nevalorificabile;
• propunerea de scoaterea din gestiune a acestora dupa predarea stocurilor respective drept deseuri menajere care nu pot fi valorificate prin vanzare.
Este recomandabil ca predarea deseurilor menajere (nr. kg.) sa fie consemnata intr-un Proces verbal de predare – primire incheiat cu reprezentantul Serviciului Public de preluare a deseurilor din cadrul primariei locale.
Aceste formalitati sunt necesare pentru justificarea degradarii /deprecierii calitative a stocurilor de marfa pentru care nu trebuie efectuata ajustarea deducerii initiale a taxei in cazul bunurilor distruse, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila, aspect reglementat prin art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal "(2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila. In cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;"
si pct. 78 alin. (10) lit. d) din normele de aplicare ale art. 304
"In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea:
....................
d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;"
Astfel, prin aceste documente persoana impozabila trebuie sa confirme ca bunurile au fost intr-adevar distruse si predate serviciului de salubrizare deoarece, conform prevederilor pct. 78 alin. (12) din norme "Obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, revine persoanei impozabile. In situatia in care organele de inspectie fiscala nu considera suficiente dovezile furnizate de persoana impozabila, acestea pot obliga persoana respectiva sa efectueze ajustarea taxei. Conform principiului proportionalitatii, organele fiscale nu pot solicita persoanei impozabile mai mult decat ceea ce este necesar pentru dovedirea incidentului care a condus la pierderea, distrugerea sau furtul bunului, astfel incat sarcina persoanei impozabile sa nu devina practic imposibila sau extrem de dificila."
Referitor la stocurile degradate/distruse, consider ca in prima etapa,trebuie efectuata anularea adaosului comercial, daca gestiunea este organizata la preturi cu amanuntul. Astfel, pentru aducerea stocului la nivelul costului de achizitie se efectueaza inregistrarea 378 "Adaos comercial" = 371"Marfuri" si 4428 "TVA neexigibila" = 371 "Marfuri" (daca aceasta inregistrare nu s-a efectuat la momentul anularii codului de TVA).
In cea de a doua etapa, se efectueaza scoaterea din gestiune a stocurilor degradate/depreciate predate drept gunoi menajer serviciului de salubrizare locala, prin formula contabila:
607 "Cheltuieli privind marfurile", analitic distinct "marfa depreciata" sau 6588 "Alte cheltuieli de exploatare" = 371 "Marfuri".
In concluzie, pentru scoaterea din evidenta a stocului de marfa nu sunt implicatii:
• fiscale, din punct de vedere al TVA si al impozitului pe venit;
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
Anaf ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ref: H.G. 571 din 30 mai 2024 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, si O.U.G. 78 din 21 iunie 2024.<br />
Intelegem din aceste 2 acte normative ca zona contigua si zona economica exclusiva a Romaniei nu mai fac parte din teritoriul vamal si fiscal al Uniunii Europene<br />
Avand in vedere serviciile realizate si lucrarile de constructii - montaj executate de societatea noastra in relatia cu OMV, in legatura cu Platforme...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Persoana fizica, Popescu, detine un imobil pe care il inchiriaza unei societati AA in care este asociat unic, platitoare de tva si impozit pe profit. AA doreste sa renoveze imobilul, iar valoarea investitiei este peste 20% din valoarea declarata la DITL a imobilului. In contextul ART.<br />
84^1 : Reguli privind stabilirea impozitului pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor care stipuleaza ca: Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a incarcat facturile emise in E-factura, avem dascarcate raspunsurile si sunt OK. O firma ne refuza inregistrarea facturilor, si plata acestora, din motivul ca xml-ul nu cuprinde "Contul IBAN".<br />
Va rog sa ne ajutati: firma respectiva, are dreptul sa refuze inregistarea facturilor din motivul ca nu cuprinde contul IBAN?<br />
Mentionez ca avem contract cu aceasta firma care nu prevede nici un "amendamet" privind e-factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<