Tags: marfa expirata, bunuri degradate, bilant de lichidare
Asociatul unic al unei firme careia in anul 2019 i-a fost anulat codul de inregistrare in scopuri de TVA si este platitoare de impozit pe venit, hotaraste sa inchida firma in anul 2020. La momentul deciziei, firma are un stoc de marfa (produse alimentare, dar si nealimentare), care nu mai poate fi vandut (produsele alimentare au termenul de valabilitate expirat, iar cele nealimentare sunt deteriorate si imposibil de recuperat ceva din ele).
Care este tratamentul contabil si fiscal al stocului de marfa (TVA, impozit pe venit) la bilantul de lichidare? Va multumesc!
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
Din detaliile prezentate rezulta ca la anularea din oficiu a codului de TVA societatea nu a procedat la ajustarea negativa a sumei TVA deductibile deduse la momentul achizitiei marfurilor existente in stoc conform prevederilor art. 304 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal:
" (1) In conditiile in care regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine nu se aplica, deducerea initiala se ajusteaza in urmatoarele cazuri:
........
c) persoana impozabila isi pierde sau castiga dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate."
De altfel, aceasta ajustare negativa TVA nu trebuia efectuata la anularea din oficiu a codului de TVA, aspect reglementat prin normele de aplicare ale art. 304, la pct. 78 alin. (9) "(9) In cazul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata de organele fiscale competente, conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) din Codul fiscal, nu se fac ajustari ale taxei aferente serviciilor neutilizate, bunurilor de natura stocurilor, activelor corporale fixe in curs de executie, prevazute la alin. (1), fiind supuse obligatiei de plata a TVA colectate conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal."
Prin art. 11 alin. (6) sau alin. (8) se reglementeaza obligatia colectarii TVA pentru realizarea de operatiuni taxabile sau pentru operatiuni asimilate livrarilor taxabile, cunoscute sub denumirea de "livrare catre sine".
La momentul deciziei de a lichida societatea, asociatul unic trebuie sa procedeze la inventarierea stocurilor si la consemnarea intr-un Proces verbal a constatarilor efectuate, din care sa rezulte:
• confirmarea existentei marfurilor in stoc pentru a nu exista suspiciunea ca marfurile au fost vandute sau preluate in scop personal, fara a se colecta TVA;
• termenele de garantie/valabilitate expirate in cazul marfurilor alimentare;
• degradarea fizica/deteriorarea marfurilor nealimentare, fara a fi posibila transformarea acestora in deseuri valorificabile/materiale reciclabile pentru a fi vandute ca atare unitatilor specializate (hartie, carton, material textil, cabluri, cauciuc, plastic, cioburi de sticla si sticla);
• estimarea numarului de kg. deseuri menajere, nevalorificabile;
• propunerea de scoaterea din gestiune a acestora dupa predarea stocurilor respective drept deseuri menajere care nu pot fi valorificate prin vanzare.
Este recomandabil ca predarea deseurilor menajere (nr. kg.) sa fie consemnata intr-un Proces verbal de predare – primire incheiat cu reprezentantul Serviciului Public de preluare a deseurilor din cadrul primariei locale.
Aceste formalitati sunt necesare pentru justificarea degradarii /deprecierii calitative a stocurilor de marfa pentru care nu trebuie efectuata ajustarea deducerii initiale a taxei in cazul bunurilor distruse, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila, aspect reglementat prin art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal "(2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila. In cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;"
si pct. 78 alin. (10) lit. d) din normele de aplicare ale art. 304
"In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea:
....................
d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;"
Astfel, prin aceste documente persoana impozabila trebuie sa confirme ca bunurile au fost intr-adevar distruse si predate serviciului de salubrizare deoarece, conform prevederilor pct. 78 alin. (12) din norme "Obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, revine persoanei impozabile. In situatia in care organele de inspectie fiscala nu considera suficiente dovezile furnizate de persoana impozabila, acestea pot obliga persoana respectiva sa efectueze ajustarea taxei. Conform principiului proportionalitatii, organele fiscale nu pot solicita persoanei impozabile mai mult decat ceea ce este necesar pentru dovedirea incidentului care a condus la pierderea, distrugerea sau furtul bunului, astfel incat sarcina persoanei impozabile sa nu devina practic imposibila sau extrem de dificila."
Referitor la stocurile degradate/distruse, consider ca in prima etapa,trebuie efectuata anularea adaosului comercial, daca gestiunea este organizata la preturi cu amanuntul. Astfel, pentru aducerea stocului la nivelul costului de achizitie se efectueaza inregistrarea 378 "Adaos comercial" = 371"Marfuri" si 4428 "TVA neexigibila" = 371 "Marfuri" (daca aceasta inregistrare nu s-a efectuat la momentul anularii codului de TVA).
In cea de a doua etapa, se efectueaza scoaterea din gestiune a stocurilor degradate/depreciate predate drept gunoi menajer serviciului de salubrizare locala, prin formula contabila:
607 "Cheltuieli privind marfurile", analitic distinct "marfa depreciata" sau 6588 "Alte cheltuieli de exploatare" = 371 "Marfuri".
In concluzie, pentru scoaterea din evidenta a stocului de marfa nu sunt implicatii:
• fiscale, din punct de vedere al TVA si al impozitului pe venit;

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Aceasta societate a avut in 2022 o cifra de afaceri de 1.560.078 lei, are 2 angajati cu 8 ore fiecare si platitoare pe venituri micro. In 2023 este obligata sa ramana tot cu 1% pe venituri sau poate trece la impozit pe profit? Fiind activitate de comert este mult avantajos pentru ei, avand si cheltuieli pe masura. Daca nu poate in 2023, in 2024 exista vreo sansa? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea desfasoara activitate de transport marfa, deleaga angajatii in Germania pe o anumita perioada de timp, acorda diurna de 85 EURO/zi. Va rog sa-mi comunicati modul de calcul pentru diurna impozabila/neimpozabila ce trebuie notata in D112 pentru un angajat care are un salariu brut de 3.500 lei/luna, i s-a acordat in 15.02.2023 suma de 1.275 EURO ce reprezinta diurna pentru luna ianuarie 2023, iar in data de 28.02.2023 suma de 1.360 EURO ce reprezinta diurna luna februarie, deci un total...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Un furnizor are decizie de la ANAF de anulare din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA incepand cu data de 28.02.23. In luna februarie a emis facturi cu TVA cota 19% si ni le-a dat. Precizez ca facturile au data calendaristica inainte de 28.02.23. Astazi ne-a trimis decizia, ce are data de 06.03.23, ca nu mai e platitor de TVA incepand cu 28.02.23. Este corect sa inregistram si sa deducem TVA-ul la aceste facturi in D300 pentru februarie 2023? Sau trebuie sa ii cerem sa le storneze si sa ni...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Daca o PFA, in Declaratia Unica la capitolul Venit estimat in sistem real, estimeaza un venit sub cele 12 salarii minime pe economie, prin urmare nu completeaza rubrica cu contributia de asigurari sociale, iar ulterior cand se depune Declaratia Unica cu venitul realizat se constata ca s-a depasit valoarea celor 12 salarii minime si se datoreaza CAS pentru anul anterior, aceasta plata constituie contributie la pensie chiar daca initial nu s-a optat pentru asta? Nu este similar contributiei de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O asociatie care desfasoara activitati economice de gradinita are venituri din aceste activitati care depasesc plafonul de 300.000 ron pentru TVA. Aceasta asociatie este in curs de acreditate din anul 2020 (la ARACIP - Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar). 1) Trebuie sa se inregistreze ca platitor de TVA? 2) Este scutita de plata impozitului pe profit?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societate platitoare de tva in Romania, pune la dispozitia unei firme din Germania platitoare de tva salariatii societatii. Nu doreste sa faca detasari. Doreste sa factureze in fiecare luna in functie de cate persoane are nevoie firma din Germania. Cat este de corect? Cum se inregistreaza in contabilitate factura? Cum se declara in D300 si 390? Monografie contabila? Daca se poate sa ne precizati ce cod CAEN avem obligatia sa autorizam? Ce alte obligatii avem in aceasta situatie?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<