Tags: marfa expirata, bunuri degradate, bilant de lichidare
Asociatul unic al unei firme careia in anul 2019 i-a fost anulat codul de inregistrare in scopuri de TVA si este platitoare de impozit pe venit, hotaraste sa inchida firma in anul 2020. La momentul deciziei, firma are un stoc de marfa (produse alimentare, dar si nealimentare), care nu mai poate fi vandut (produsele alimentare au termenul de valabilitate expirat, iar cele nealimentare sunt deteriorate si imposibil de recuperat ceva din ele).
Care este tratamentul contabil si fiscal al stocului de marfa (TVA, impozit pe venit) la bilantul de lichidare? Va multumesc!
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
Din detaliile prezentate rezulta ca la anularea din oficiu a codului de TVA societatea nu a procedat la ajustarea negativa a sumei TVA deductibile deduse la momentul achizitiei marfurilor existente in stoc conform prevederilor art. 304 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal:
" (1) In conditiile in care regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine nu se aplica, deducerea initiala se ajusteaza in urmatoarele cazuri:
........
c) persoana impozabila isi pierde sau castiga dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate."
De altfel, aceasta ajustare negativa TVA nu trebuia efectuata la anularea din oficiu a codului de TVA, aspect reglementat prin normele de aplicare ale art. 304, la pct. 78 alin. (9) "(9) In cazul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata de organele fiscale competente, conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) din Codul fiscal, nu se fac ajustari ale taxei aferente serviciilor neutilizate, bunurilor de natura stocurilor, activelor corporale fixe in curs de executie, prevazute la alin. (1), fiind supuse obligatiei de plata a TVA colectate conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal."
Prin art. 11 alin. (6) sau alin. (8) se reglementeaza obligatia colectarii TVA pentru realizarea de operatiuni taxabile sau pentru operatiuni asimilate livrarilor taxabile, cunoscute sub denumirea de "livrare catre sine".
La momentul deciziei de a lichida societatea, asociatul unic trebuie sa procedeze la inventarierea stocurilor si la consemnarea intr-un Proces verbal a constatarilor efectuate, din care sa rezulte:
• confirmarea existentei marfurilor in stoc pentru a nu exista suspiciunea ca marfurile au fost vandute sau preluate in scop personal, fara a se colecta TVA;
• termenele de garantie/valabilitate expirate in cazul marfurilor alimentare;
• degradarea fizica/deteriorarea marfurilor nealimentare, fara a fi posibila transformarea acestora in deseuri valorificabile/materiale reciclabile pentru a fi vandute ca atare unitatilor specializate (hartie, carton, material textil, cabluri, cauciuc, plastic, cioburi de sticla si sticla);
• estimarea numarului de kg. deseuri menajere, nevalorificabile;
• propunerea de scoaterea din gestiune a acestora dupa predarea stocurilor respective drept deseuri menajere care nu pot fi valorificate prin vanzare.
Este recomandabil ca predarea deseurilor menajere (nr. kg.) sa fie consemnata intr-un Proces verbal de predare – primire incheiat cu reprezentantul Serviciului Public de preluare a deseurilor din cadrul primariei locale.
Aceste formalitati sunt necesare pentru justificarea degradarii /deprecierii calitative a stocurilor de marfa pentru care nu trebuie efectuata ajustarea deducerii initiale a taxei in cazul bunurilor distruse, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila, aspect reglementat prin art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal "(2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila. In cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;"
si pct. 78 alin. (10) lit. d) din normele de aplicare ale art. 304
"In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea:
....................
d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;"
Astfel, prin aceste documente persoana impozabila trebuie sa confirme ca bunurile au fost intr-adevar distruse si predate serviciului de salubrizare deoarece, conform prevederilor pct. 78 alin. (12) din norme "Obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, revine persoanei impozabile. In situatia in care organele de inspectie fiscala nu considera suficiente dovezile furnizate de persoana impozabila, acestea pot obliga persoana respectiva sa efectueze ajustarea taxei. Conform principiului proportionalitatii, organele fiscale nu pot solicita persoanei impozabile mai mult decat ceea ce este necesar pentru dovedirea incidentului care a condus la pierderea, distrugerea sau furtul bunului, astfel incat sarcina persoanei impozabile sa nu devina practic imposibila sau extrem de dificila."
Referitor la stocurile degradate/distruse, consider ca in prima etapa,trebuie efectuata anularea adaosului comercial, daca gestiunea este organizata la preturi cu amanuntul. Astfel, pentru aducerea stocului la nivelul costului de achizitie se efectueaza inregistrarea 378 "Adaos comercial" = 371"Marfuri" si 4428 "TVA neexigibila" = 371 "Marfuri" (daca aceasta inregistrare nu s-a efectuat la momentul anularii codului de TVA).
In cea de a doua etapa, se efectueaza scoaterea din gestiune a stocurilor degradate/depreciate predate drept gunoi menajer serviciului de salubrizare locala, prin formula contabila:
607 "Cheltuieli privind marfurile", analitic distinct "marfa depreciata" sau 6588 "Alte cheltuieli de exploatare" = 371 "Marfuri".
In concluzie, pentru scoaterea din evidenta a stocului de marfa nu sunt implicatii:
• fiscale, din punct de vedere al TVA si al impozitului pe venit;
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
O S.R.L. platitoare de tva trimestrial a depus cerere de lichidare voluntara cu radiere la Reg, Com in luna aprilie 2024 (etapa 1), iar radierea efectiva s-a facut in luna iulie 2024 (etapa a doua, dupa publicarea hotararii in monitorul oficial). Societatea nu a mai desfasurat activitate in anul 2024. In acest caz mai trebuie sa depuna D300 si D394 pentru trimestrul 2 /2024? Dar pentru trim 3 2024, dat fiind ca radierea efectiva a fost pe 10.07.2024?</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Avem o factura de servicii consultanta emisa de un furnizor persoana juridica cu sediul in Slovenia. O parte din serviciile de consultanta au fost prestate la sediul nostru din Romania si o alta parte a fost prestata online.<br />
Avand in vedere conventia de evitare a dublei impuneri existenta intre Romania si Slovenia, ar trebui retinut impozit la sursa pentru aceste venituri din consultanta? Ce conditii trebuie indeplinite de furnizor pentru a nu i se retine...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
O societate obiect de activitate comert cu amanuntul si engross diverse produse de imbracaminte, are un depozit pentru care plateste chirie, pentru a depozita produsele pe care le vinde engross si endetail. La sediul acestui depozit a declarat 2 puncte de lucru, unul pentru vanzare engross si unul pentru vanzare cu amanuntul. Societatea a externalizat activitatea de depozitare catre un tert, tertul se va ocupa de aceasta activitate cu salariatii acelui tert. Hala se va...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Unui furnizor i-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA. Dupa data anularii, compania noastra a primit facturi cu TVA de la acest furnizor. Conform art. 11 alin. (9) Codul Fiscal, noi nu avem voie sa deducem acel TVA, implicit inregistram facturile cu suma totala pe cheltuiala. In situatia in care furnizorul isi recapata dreptul la TVA, tot conform art. 11 Codul Fiscal noi suntem indreptatiti sa deducem TVA-ul acelor facturi emise in timpul perioadei anularii de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Ce valoare se va trece in E-Transport la marfa trimisa in UE pentru vanzare la licitatie, din moment ce nu se cunoaste pretul de vanzare la iesirea din tara a acestor marfuri?</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Detinem o microintreprindere si dorim sa stim ce cota de impozitare trebuie sa aplicam la trimestrul II. La trimestrul I am depasit cei 60.000 eur, am avut 1.173.694 lei si am aplicat 3%, acum, la trimestrul II avem o cifra de afaceri de 110.000 lei, aplicam tot 3% sau 1% deoarece suntem sub plafonul de 60.000 eur? Calculul se efectueaza trimestrial sau se ia in considerare de la inceputul anului si dupa ce se depaseste plafonul se aplica doar 3%?<br />
Multumesc anticipat!...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<