Tags: marfa expirata, bunuri degradate, bilant de lichidare
Asociatul unic al unei firme careia in anul 2019 i-a fost anulat codul de inregistrare in scopuri de TVA si este platitoare de impozit pe venit, hotaraste sa inchida firma in anul 2020. La momentul deciziei, firma are un stoc de marfa (produse alimentare, dar si nealimentare), care nu mai poate fi vandut (produsele alimentare au termenul de valabilitate expirat, iar cele nealimentare sunt deteriorate si imposibil de recuperat ceva din ele).
Care este tratamentul contabil si fiscal al stocului de marfa (TVA, impozit pe venit) la bilantul de lichidare? Va multumesc!
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
Din detaliile prezentate rezulta ca la anularea din oficiu a codului de TVA societatea nu a procedat la ajustarea negativa a sumei TVA deductibile deduse la momentul achizitiei marfurilor existente in stoc conform prevederilor art. 304 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal:
" (1) In conditiile in care regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine nu se aplica, deducerea initiala se ajusteaza in urmatoarele cazuri:
........
c) persoana impozabila isi pierde sau castiga dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate."
De altfel, aceasta ajustare negativa TVA nu trebuia efectuata la anularea din oficiu a codului de TVA, aspect reglementat prin normele de aplicare ale art. 304, la pct. 78 alin. (9) "(9) In cazul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata de organele fiscale competente, conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) din Codul fiscal, nu se fac ajustari ale taxei aferente serviciilor neutilizate, bunurilor de natura stocurilor, activelor corporale fixe in curs de executie, prevazute la alin. (1), fiind supuse obligatiei de plata a TVA colectate conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal."
Prin art. 11 alin. (6) sau alin. (8) se reglementeaza obligatia colectarii TVA pentru realizarea de operatiuni taxabile sau pentru operatiuni asimilate livrarilor taxabile, cunoscute sub denumirea de "livrare catre sine".
La momentul deciziei de a lichida societatea, asociatul unic trebuie sa procedeze la inventarierea stocurilor si la consemnarea intr-un Proces verbal a constatarilor efectuate, din care sa rezulte:
• confirmarea existentei marfurilor in stoc pentru a nu exista suspiciunea ca marfurile au fost vandute sau preluate in scop personal, fara a se colecta TVA;
• termenele de garantie/valabilitate expirate in cazul marfurilor alimentare;
• degradarea fizica/deteriorarea marfurilor nealimentare, fara a fi posibila transformarea acestora in deseuri valorificabile/materiale reciclabile pentru a fi vandute ca atare unitatilor specializate (hartie, carton, material textil, cabluri, cauciuc, plastic, cioburi de sticla si sticla);
• estimarea numarului de kg. deseuri menajere, nevalorificabile;
• propunerea de scoaterea din gestiune a acestora dupa predarea stocurilor respective drept deseuri menajere care nu pot fi valorificate prin vanzare.
Este recomandabil ca predarea deseurilor menajere (nr. kg.) sa fie consemnata intr-un Proces verbal de predare – primire incheiat cu reprezentantul Serviciului Public de preluare a deseurilor din cadrul primariei locale.
Aceste formalitati sunt necesare pentru justificarea degradarii /deprecierii calitative a stocurilor de marfa pentru care nu trebuie efectuata ajustarea deducerii initiale a taxei in cazul bunurilor distruse, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila, aspect reglementat prin art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal "(2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila. In cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;"
si pct. 78 alin. (10) lit. d) din normele de aplicare ale art. 304
"In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea:
....................
d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;"
Astfel, prin aceste documente persoana impozabila trebuie sa confirme ca bunurile au fost intr-adevar distruse si predate serviciului de salubrizare deoarece, conform prevederilor pct. 78 alin. (12) din norme "Obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, revine persoanei impozabile. In situatia in care organele de inspectie fiscala nu considera suficiente dovezile furnizate de persoana impozabila, acestea pot obliga persoana respectiva sa efectueze ajustarea taxei. Conform principiului proportionalitatii, organele fiscale nu pot solicita persoanei impozabile mai mult decat ceea ce este necesar pentru dovedirea incidentului care a condus la pierderea, distrugerea sau furtul bunului, astfel incat sarcina persoanei impozabile sa nu devina practic imposibila sau extrem de dificila."
Referitor la stocurile degradate/distruse, consider ca in prima etapa,trebuie efectuata anularea adaosului comercial, daca gestiunea este organizata la preturi cu amanuntul. Astfel, pentru aducerea stocului la nivelul costului de achizitie se efectueaza inregistrarea 378 "Adaos comercial" = 371"Marfuri" si 4428 "TVA neexigibila" = 371 "Marfuri" (daca aceasta inregistrare nu s-a efectuat la momentul anularii codului de TVA).
In cea de a doua etapa, se efectueaza scoaterea din gestiune a stocurilor degradate/depreciate predate drept gunoi menajer serviciului de salubrizare locala, prin formula contabila:
607 "Cheltuieli privind marfurile", analitic distinct "marfa depreciata" sau 6588 "Alte cheltuieli de exploatare" = 371 "Marfuri".
In concluzie, pentru scoaterea din evidenta a stocului de marfa nu sunt implicatii:
• fiscale, din punct de vedere al TVA si al impozitului pe venit;

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Vanzare sub cost de achizitie
Intrebare:
Societatea care ca domeniu de activitate prelucrarea cartofilor. Anul trecut s-a cumparat samanta de cartofi, insa o parte din aceasta nu fost plantata, a ramas pe stoc si se doreste vanzarea sub cost de achizitie. Ce implicatii sunt dpdv TVA si impozit daca se vinde sub costul de achizitie?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Tichete si masa calda acordata salariatilor
Intrebare:
O societate acorda salariatilor tichete de masa conform reglementarilor legale (se retine impozit pe salarii si CASS). Suplimentar, acorda o masa calda salariatilor care doresc acest lucru, aceasta masa calda fiind tratata ca si avantaj de natura salariala si pentru care se retine impozit pe salar si contributii aferente (CAS,CASS,CAM). Aceasta masa calda este asigurata de catre un furnizor al societatii care emite factura in acest sens. Cum trebuie tratata aceasta cheltuiala la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Leasing operational. Nerezident Ungaria
Intrebare:
Firma noastra, Autonom Services SA, din Romania detine 100% din actiunile Autonom Ungaria. Autonom Ungaria are incheiat cu o firma Rondo din Sibiu un contract de leasing operational pentru o masina, pe care ei o folosesc si pentru operatiunile lor din Romania si pentru cele din Ungaria. Desi le este pus anual la dispozitie certificat de rezidenta fiscala de catre Autonom Ungaria, Rondo Romania opreste lunar 10% din valoarea facturii si o vireaza catre bugetul de stat din Ro cu titlu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Scoaterea din evidenta contabila a bunurilor donate
Intrebare:
O Societate SRL cu capital majoritar de stat intentioneaza sa doneze doua mijloace de transport (autobuze) amortizate 100% catre un Stat care nu este membru UE, un stoc de piese care se afla in gestiune (pentru autobuze) si carburant care se afla in rezervoarele autobuzelor (trebuie evaluare pentru mijloace fixe de catre un autoevalotor extern pentru a determina valoarea reziduala, aprobare AGA).
1. Care sunt pasii de urmat, monografie contabila pentru a le scoate din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Transport bunuri cu locul in Romania, beneficiar din stat tert
Intrebare:
Societatea SPEDITION S.R.L., platitoare de tva, desfasoara activitate potrivit CAEN 5229 Alte activitati anexe transporturilor.
Va rugam sa ne ajutati cu un punct de vedere cu privire la urmatoarea speta:
1. O societate din Romania (din Bistrita) exporta produse catre o firma din Liban, livrarea efectiva fiind in Gabon (Africa). Factura este emisa catre firma din Liban, fara tva. Pe factura este mentionat ca destinatarul final este o firma din Gabon.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regimul TVA al bunurilor livrate in regim de consignatie
Intrebare:
Persoana juridica romana (Consignatar) are un contract de consignatie cu o alta persoana juridica romana (Consignantul), marfurile ajung pe baza de aviz de insotire marfii in depozitul consignatarului. Intrebarea noasta catre dvs este urmatoarea: se poate efectua o singura factura de achizitie emisa de catre consignant catre consignatar pentru vanzarile efectuate de catre consignatar intr-o perioada anume de timp? Din perspectiva noastra se pune problema dreptului de proprietate...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<