Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam mai jos cazul unei societati comerciale care a achizitionat de la un anumit furnizor o cantitate de apa minerala (ambalata la sticle pet) cu termen de valabilitate 12 luni de zile. Din pacate, din cauze obiective, nu s-a reusit vanzarea intregii cantitati de marfa pana la epuizarea termenului de valabilitate (care este inscriptionat direct pe produs).
In consecinta, pentru eliberarea depozitului societatii comerciale, s-a procesat - pentru o parte din stocuri - la neutralizarea stocurilor de marfa nevanduta cu termenul de valabilitate expirat (care nu mai putea fi in mod legal comercializata ca si produs alimentar), apelandu-se la un agent economic specializat, care a achitat societatii comerciale respective o anumita suma de bani, pe baza unui contract incheiat intre cele doua parti, reprezentand contravaloarea deseurilor de materiale rezultate din operatiunea de reciclare (deseuri de materiale plastice).In mod evident, suma incasata de societatea comerciala aferenta deseurilor de materiale a fost mult mai mica decat valoarea totala la pret de achizitie a marfii neutralizate.
Vom oferi raspuns urmatoarelor intrebari:
1) In ce conditii poate fi considerata deductibila in sensul Codului Fiscal cheltuiala cu marfa la scoaterea din gestiune a acestor bunuri de natura stocurilor (apa minerala cu termen de valabilitate expirat)? Ce implicatii fiscale in sensul TVA implica o astfel de operatiune?
2) Sunt impozabile veniturile obtinute de societatea comerciala din valorificarea deseurilor de materiale astfel rezultate?
3) Ce varianta legala de optimizare fiscala ar mai exista pentru a putea considera o deductibilitate integrala a cheltuielii cu marfa cu termen de valabilitate expirat corespunzator unei vanzari in pierdere in sensul O.G. 99 din 29 august 2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata?
Raspuns:
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Examen Consultant Fiscal 2025
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
In conditiile in care expira termenul de garantie, contravaloarea bunurilor in cauza este considerata cheltuiala nedeductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil. Nu reprezinta cheltuiala nedeductibila valoarea perisabilitatilor calculate in baza prevederilor HG 831/2004 publicata in M.Of. nr. 522 din 10 iunie 2004. Prin acest act normativ perisabilitatile sunt definite drept scazaminte care se produc in timpul transportului, manipularii, depozitarii si desfacerii marfurilor, determinate de procese naturale de uscare, evaporare, volatilizare etc. Perisabilitatile se calculeaza si se inregistreaza in evidenta contabila inainte de expirarea termenului de garantie a cafelei.
D.p.d.v. al impozitului pe profit, perisabilitatile sunt cheltuieli deductibile limitat in baza prevederilor art. 21 alineatul (3) litera d). Conform acestui articol, perisabilitatile sunt cheltuieli cu deductibilitate limitata in baza prevederilor H.G. nr. 831/2004. In acest caz, toate cheltuielile care depasesc limitele admise sunt nedeductibile d.p.d.v. fiscal.
Prin HG 831/2004 perisabilitatile pentru apa minerala sunt reglementate la pct. 22 din anexa nr. 1 "LIMITELE ADMISIBILE de perisabilitate pentru produse alimentare si nealimentare" . Valorile care nu se incadreaza in aceste limite reprezinta cheltuieli nedeductibile la determinarea profitului impozabil.
D.p.d.v. al TVA, perisabilitatile nu reprezinta livrare de bunuri in baza prevederilor cuprinse la articolul 128 alin. 8 litera c) din Codul fiscal . Din acest motiv, pentru perisabilitatile calculate in baza prevederilor cuprinse in HG 831/2004 pentru aprobarea Normelor privind limitele admisibile de perisabilitate la marfuri in procesul de comercializare nu se calculeaza TVA pentru ajustarea sumei TVA deduse la momentul achizitiei.
Dupa calcularea perisabilitatilor, in a doua etapa, trebuie sa aveti in vedere posibilitatea legala de scoatere din circuitul economic al apei minerale expirate astfel incat sa nu aveti obligatia colectarii TVA pentru valoarea marfurilor depreciate calitativ. Pentru a beneficia de aceste prevederi legale trebuie sa aveti in vedere articolul 128 alineatul (8) litera c) conform caruia nu reprezinta livrare de bunuri si nu se colecteaza TVA la scoaterea din gestiune a bunurilor de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate.
Sub rezerva respectarii conditiilor impuse prin Codul fiscal , operatiunea de scoatere din circuitul economic a bunurilor depreciate calitativ nu este asimilata unei livrari de bunuri astfel incat sa aveti obligatia colectarii TVA.
Deci, pentru bunurile depreciate calitativ nu exista o "limita" d.p.d.v. al legislatiei TVA asa cum exista d.p.d.v. al impozitului pe profit pentru perisabilitati. Incadrarea apei minerale la "bunuri depreciate calitativ" trebuie sa rezulte din concluziile comisiei de inventariere a bunurilor sau din constatarile oricarei comisii desemnata in acest scop pentru verificarea calitatii bunurilor destinate comercializarii.
In situatia in care se poate demonstra faptul ca bunurile respective reprezinta stocuri degradate calitativ care nu mai pot fi valorificate, contravaloarea acestora nu este considerata o livrare asimilata de bunuri daca se respecta cumulativ urmatoarele conditii reglementate prin articolul 128 alineatul 8 litera b) si prin punctul 6 din normele de aplicare a Codului fiscal , alineatul 9 de la litera a) la c):
1. bunurile nu sunt imputabile;
2. degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente. Astfel de documente pot fi reprezentate de procese-verbale de receptie, de note de intrare-receptie, liste de inventariere, certificatul de calitate si de garantie a bunurilor. Cauzele obiective pot fi reprezentate de factorii climatici, de conditiile de depozitare, de conditiile de transport, de expirarea termenului de garantie, etc.
3. se face dovada ca s-au distrus bunurile si nu mai intra in circuitul economic. Distrugerea bunurilor poate fi dovedita printr-un proces verbal de distrugere intocmit de o comisie desemnata in acest scop, pe baza de decizie, emisa de catre conducatorul firmei pe care o reprezentati. Din documentul emis de catre aceasta comisie trebuie sa rezulte si cantitatea de pet-uri rezultata, valorificata ulterior printr-o societate specializata.
Astfel, daca se respecta cumulativ aceste trei conditii, se efectueaza doar inregistrarea contabila 658 (sau 607 analitic distinct) = 371 fara a se mai colecta TVA prin emiterea unei autofacturi. Cheltuiala din debitul contului 658 este deductibila numai in limitele HG 831/2004.
Daca nu sunt respectate cele trei conditii, operatiunea se considera operatiune asimilata unei livrari de bunuri cunoscuta sub denumirea " livrare catre sine", caz in care se colecteaza TVA cel putin la nivelul sumei TVA deductibile pentru care s-a exercitat dreptul de deducere.
Operatiunea poate fi asimilata unor bunuri lipsa in gestiune care se incadreaza in prevederile articolului 128 alineatul 4, fiind asimilata unei livrari de bunuri. Pentru o astfel de operatiune la care se colecteaza TVA, firma dvs. are obligatia sa emita si autofactura ca document reglementat prin art. 155^1 din Codul fiscal , alineatul 1 si alineatul 2. Acest document trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii:
- numarul si data emiterii;
- la rubrica furnizor: numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA din Romania al firmei dvs, care a achizitionat bunul;
- la rubrica cumparator: numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA al firmei dvs.;
- denumirea si cantitatea bunurilor in cauza;
- data la care a fost stabilit prejudiciul;
- valoarea bunurilor;
- cota aplicata de taxa;
- suma TVA colectata;
- numarul de inregistrare a operatiunii in jurnalul pentru vanzari .
Cheltuielile aferente scoaterii din evidenta a marfurilor care nu mai pot fi comercializate, inclusiv suma TVA colectata, reprezinta cheltuieli nedeductibile d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil. Aceste cheltuieli se inregistreaza in debitul contului 658 "Alte cheltuieli de exploatare" prin creditul contului de marfuri (371) si, concomitent, pentru suma TVA colectata, in debitul contului 658 "Alte cheltuieli de exploatare" prin creditul contului de TVA colectata (4427).
Practic, inregistrarile contabile care se efectueaza sunt:
658 = %
371
4427
Documentul de inregistrare in evidenta contabila si fiscala (jurnalul pentru vanzari) a acestei operatiuni este autofactura, caz in care operatiunea poate fi considerata o livrare catre sine care se incadreaza in prevederile articolului 128 alineatul (4) "Sunt asimilate livrarilor de bunuri efectuate cu plata urmatoarele operatiuni:" litera d) "bunurile constatate lipsa din gestiune, cu exceptia celor la care se face referire la alin. (8) lit. a) - c).".
Veniturile obtinute de societatea comerciala din valorificarea deseurilor de materiale rezultate din distrugerea stocurilor sunt impozabile, dar nu pot fi considerate aferente cheltuielilor legate direct de contravaloarea stocurilor de marfa expirata. In alta ordine de idei, trebuie sa aveti in vedere faptul ca prevederile OG 99/ 2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata nu trebuie coroborate cu prevederile fiscale privind impozitul pe profit si TVA.
In acest sens, aduc drept argument si faptul ca verificarea vanzarilor in pierdere in conformitate cu prevederile OG 99/2000 este de competenta A.N.P.C. (Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului) spre deosebire de verificarea modului de determinare a obligatiilor de plata a TVA si a impozitului pe profit care este in competenta A.N.A.F.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Regimul TVA in cazul unei asocieri de firmeVanzare autoturism incomplet amortizat. Tratamentul fiscal al cheltuielilor si al TVAExport bunuri. Documente justificative necesare pentru aplicarea scutirii de TVACum vor IMM-urile sa se modifice Proiectul de lege pentru anularea unor obligatii fiscaleDeclarare bunuri export in baza unei autorizatii unice. Ce documente justifica scutirea de TVA?Ultimele articole
Cheltuieli deductibile. Deductibilitate cheltuieli AUTO daca masina are regim mixtBonuri de masa. Pot fi acordate si in weekend? Daca da, in ce conditii?Prestari servicii. Obligatii TVA pentru servicii online catre pers. fizice si juridice din UE si non UEVoucherele de vacanta: Reguli, Impozite, CAS si CASS in 2025Achizitie intracomunitara. TRATAMENT FISCAL TVA pentru livrarile care NU se fac la data din facturaArticole similare
Somaj Tehnic 2020 - Modelul de Cerere, Declaratie pe propria raspundere si Lista angajatilor (Ordonanta 741)In primele doua luni ale lui 2017 s-a inregistrat excedent bugetar. Ce inseamna asta pentru firme?Vanzare catre o societate declarata inactiva. Ce aspecte fiscale trebuie respectate?Tanasescu: Reducerea TVA la alimente nu presupune scaderea preturilorCand se poate refuza corectia unei facturi? Studiu de cazUltimele articole
Formularele 010, 020, 700 folosite pentru inregistrarea in scop de TVA, actualizate prin Ordinul 2420/2025Ghid ANAF 2025: TOT ce trebuie sa fie firmele despre plafonul de scutire TVA, modificat prin OG 22/2025Lichidare societate. 3 intrebari cheie despre TVA, creante si dividende la lichidaree-TVA in 2025: Model actualizat al Notificarii de conformare RO e-TVARegistrul contribuabililor inactivi ANAF: ce este, cum se ajunge pe lista si ce consecinte suntArticole similare
TVA MARFURI EXPIRATE | Societate obligata la scaderea din gestiuneArticole similare
Minusuri la inventar. Colectare TVA pentru bunurile lipsaInregistrari contabile credit note si casare produseDescarcarea de gestiune a bunurilor degradate. Ce tratament fiscal se aplica si care sunt inregistrarile contabile?Deductibilitate produse nevandabile. Deducem integral sau partial?Materiale consumabile deteriorate. Ce tratament fiscal-contabil aplicam?Ultimele articole
Sistem impunere PFA. Contabilitate in sistem real sau norma de venit, ce este mai bine?PFA in 2023: Care sunt cheltuielile deductibile pentru PFA-uri si ce conditii trebuie sa indeplineascaCum a fost modificat Codul Fiscal prin Legea 34/2023Speta zilei: Ce cheltuieli sunt deductibile in cazul unui IFMicrointreprindere. Cum se scot din gestiune bunuri nevandabile si documentele necesare in aceasta situatieArticole similare
Scaderea corecta in gestiune a stocurilor degradatePerisabilitati peste limitele maxime admise | Tratament fiscal si inregistrari contabileDeductibilitate produse nevandabile. Deducem integral sau partial?Tratament fiscal marfuri deteriorate la o intreprindere individuala. Cum procedam?Marfuri deteriorate. Ce implicatii fiscale apar in ce priveste TVA-ul si impozitul pe profit?Ultimele articole
Vanzare accelerata marfuri perisabile. Ce documente intocmim pentru a nu genera ajustare TVA la diferenta de pret?In atentia firmelor: Cum tratam perisabilitatile? Procedura inventarProduse perisabile distruse sau vandute cu pret redus. Ce implicatii fiscale apar?TVA marfuri expirate | Societate obligata la scaderea din gestiuneStudiu de caz: Deducerea TVA in cazul marfurilor degradate
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"




InfoTva.ro



