Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom stabili mai jos, pornind de la un caz concret, care sunt documentele necesare pentru justificarea scutirii de TVA pentru operatiunile de export de bunuri in situatia in care societatea va declara bunurile pentru export in baza unei autorizatii unice pentru proceduri vamale simplificate.
O societate comerciala, persoana impozabila stabilita in Germania si inregistrata direct in scopuri de TVA in Romania, intentioneaza pe viitor sa declare operatiunile de export din statele membre la nivel centralizat in Germania, in baza unei autorizatii unice pentru proceduri vamale simplificate.
In acest context, apare intrebarea daca scutirea de TVA prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, respectiv scutirea de TVA pentru livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Comunitatii de catre furnizor sau de alta persoana in contul sau, se poate justifica de catre societate cu documentele eliberate de biroul vamal din Germania la care se declara acest export. Altfel spus, daca documentele eliberate de biroul vamal din Germania sunt echivalente documentelor prevazute la art. 2 alin. (2) lit. b) din anexa 1 la OMFP 2222/2006, pe baza carora se justifica exportul de bunuri din Romania.
Totodata, se mai solicitata opinia cu privire la urmatoarele aspecte:
- posibilitatea utilizarii documentelor emise de autoritatile vamale din Germania pentru exportul de bunuri, in situatia in care persoana care trebuie sa justifice scutirea de TVA pentru livrarea bunurilor din Romania catre o tara terta nu este considerata exportator din punct de vedere vamal, formalitatile vamale fiind intocmite pe numele altei societati;
- in lipsa "notei de export" sau a "notei alternative de export", posibilitatea justificarii scutirii de TVA aferente livrarilor de bunuri la export cu alte documente, cum ar fi documentele de transport sau alte documente emise de catre o casa de expeditii, in situatia in care bunurile sunt expediate intr-o tara terta de catre respectiva casa de expeditii.
Tratament fiscal:
Avand in vedere ca procedura pe care doriti sa o implementati reprezinta o procedura vamala simplificata, ne-am adresat pentru clarificari Autoritatii Nationale a Vamilor. Aceasta institutie ne-a comunicat ca in prezent societatea nu figureaza ca titular de autorizatie unica pentru proceduri simplificate in care autoritatea vamala din Romania sa fie implicata. In situatia in care veti obtine o astfel de autorizatie in care va fi implicata si autoritatea vamala din Romania, intelegem ca procedura descrisa de dvs. este corecta, iar autoritatea vamala din Romania poate interveni in cadrul acestor operatiuni numai in cazul in care este solicitat un control fizic asupra marfurilor din partea autoritatii vamale din Germania.
![Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024](https://www.rs.ro/dbimg/product/3203-ghidul-practic-.jpg)
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
![Contabilitatea organizatiilor non-profit](https://www.rs.ro/dbimg/product/1977-contabilitatea-.png)
Contabilitatea organizatiilor non-profit
![Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024](https://www.rs.ro/dbimg/product/3020-examenul-de-acc.jpg)
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
In opinia ANV, scutirea de TVA pentru exportul de bunuri efectuat din Romania poate fi justificata cu documentele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. b) din anexa 1 la OMFP 2222/2006, sau cu documente echivalente emise de autoritatea vamala din Germania.
Prin urmare, avand in vedere opinia ANV, apreciem ca declararea bunurilor exportate din Romania la autoritatea vamala din Germania, de catre o societate care detine o autorizatie unica pentru proceduri simplificate in care autoritatea vamala din Romania sa fie implicata, nu trebuie sa afecteze aplicarea scutirii de TVA prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, in conditiile in care persoana impozabila detine documente eliberate de autoritatea vamala din Germania care certifica faptul ca bunurile au parasit teritoriul comunitar. Cu toate acestea, dorim sa atragem atentia asupra obligatiei de a respecta si dispozitiile art. 8 din Codul de procedura fiscala, aprobat prin Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora, daca la organele fiscale se depun petitii, documente justificative, certificate sau alte inscrisuri intr-o limba straina, organele fiscale vor solicita ca acestea sa fie insotite de traduceri in limba romana certificate de traducatori autorizati.
In ceea ce priveste posibilitatea utilizarii documentelor emise de autoritatile vamale din Germania pentru exportul de bunuri in situatia in care persoana care trebuie sa justifice scutirea de TVA pentru livrarea bunurilor din Romania catre o tara terta nu este considerata exportator din punct de vedere vamal, formalitatile vamale fiind intocmite pe numele altei societati, precizam ca scutirea de TVA prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal se aplica numai de catre exportator si poate fi justificata numai de catre acesta.
In ceea ce priveste posibilitatea justificarii scutirii de TVA aferente livrarilor de bunuri la export cu alte documente, cum ar fi documentele de transport sau alte documente emise de catre o casa de expeditii, in situatia in care bunurile sunt expediate intr-o tara terta de catre respectiva casa de expeditii, in lipsa "notei de export" sau a "notei alternative de export", precizam ca acest lucru nu este posibil. La art. 2 alin. (2) din anexa la OMFP 2222/2006 sunt enumerate documentele obligatorii pe care trebuie sa le detina persoana impozabila in vederea justificarii scutirii de TVA pentru exportul de bunuri, respectiv:
a) factura, [...];
b) unul dintre urmatoarele documente:
1. certificarea incheierii operatiunii de export de catre biroul vamal de export sau, dupa caz, notificarea de export certificata de biroul vamal de export, in cazul declaratiei vamale de export pe cale electronica; sau
2. exemplarul 3 al documentului administrativ unic, folosit ca declaratie de export pe suport hartie, certificat pe verso de biroul vamal de iesire;
c) documente din care sa rezulte ca transportul este realizat de furnizor ori in numele sau, cum sunt: documentul de transport, comanda de cumparare, de vanzare sau contractul, documentele de asigurare.
Prin urmare, documentele la care faceti referire sunt cele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. c) din anexa la OMFP 2222/2006, dar, totodata, pentru justificarea scutirii TVA pentru exportul de bunuri sunt necesare si documentele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. b) din anexa la OMFP 2222/2006.
Precizam ca, in conformitate cu prevederile art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, organul fiscal este indreptatit sa aprecieze, in limitele atributiilor si competentelor ce ii revin, relevanta starilor de fapt fiscale si sa adopte solutia admisa de lege, intemeiata pe constatari complete asupra tuturor imprejurarilor edificatoare in cauza.
Totodata, in virtutea rolului sau activ, potrivit art. 7 alin. (4) din acelasi act normativ, "organul fiscal este indreptatit sa examineze, din oficiu, starea de fapt, sa obtina si sa utilizeze toate informatiile si documentele necesare pentru determinarea corecta a situatiei fiscale a contribuabilului. In analiza efectuata, organul fiscal va identifica si va avea in vedere toate circumstantele edificatoare ale fiecarui caz".
Prin urmare, in conformitate cu prevederile art. 6 si 7 din OG 92/2003, organul fiscal, in virtutea rolului sau activ si a dreptului de apreciere, decide asupra felului si volumului examinarilor, in functie de circumstantele fiecarui caz in parte si de limitele prevazute de lege.
Baza legala: Ordinul ministrului finantelor publice nr 2222 / 2006 articolul 2 din anexa.
Sursa: ANAF
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
E-Transport. Firmele care lucreaza in sistem lohn sunt OBLIGATE sa declare bunurile care nu intra in categoria celor cu risc fiscal?Articole similare
TVA platita in vama. Cand se deduce TVA?Facturi completate gresit. Dispozitii legaleTVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleIn ce conditii se face deducerea TVA in 2013?Studiu de caz: Plata TVA in vama de catre transportatorUltimele articole
Tranzactii B2G. Aspecte privind transmiterea facturilor prin SPVTVA achitata in vama in baza DVI. Care va fi monografia contabila?Importul de bunuri.Cand se datoreaza TVA in Romania si cine are obligatia platiiDeducere TVA import. Cand e deductibil TVA-ul platit in vama?Achizitie de bunuri si de servicii din afara Comunitatii. Cum procedam in ce priveste TVA-ul?Articole similare
Proiect de modificare a normelor de aplicare a Codului fiscalDe la averi confiscate, la flori si seminte: ANAF, sechestru pe laleleClarificari ITM cu privire la gestionarea Registrului Electronic de Evidenta a Zilierilor. Raspunsuri la intrebari frecventeReprezentant fiscal. Cum procedam privind raportarea fiscala, informativa si statistica?Intreprindere individuala. Subventie din fonduri nerambursabile. Regim TVAUltimele articole
Ce trebuie sa stie contribuabilii care realizeaza transporturi nationale si internationale cu risc fiscal ridicatE-Transport. Trebuie confirmate transporturile dupa generarea codului UIT?Transport international de bunuri. Cine are obligatia obtinerii codului UITCodul Fiscal, modificat prin OUG 30/2024. Ce schimbari au fost aduse accizelor si altor taxe specialeIMM Plus a fost aprobat de Guvern: Bugetul de 12,5 miliarde lei va sprijini 11.500 companiiArticole similare
Noile prevederi valabile pentru formularul 602Materiale publicitare. Ce DOCUMENTE JUSTIFICATIVE sunt necesare si cum inregistram?Studiu de caz: Deducerea personalaDiurna. Care este valoarea maxima legala?Cheltuieli deductibile: tot ce trebuie sa stiiUltimele articole
Decont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, TermeneCheltuieli deplasare nejustificate. Tratament fiscalDeplasari interne si externe. DOCUMENTE JUSTIFICATIVE si legislatia in vigoare pentru E-Transport si E-FacturaFirme care acorda diurna. Angajatul poate beneficia de diurna zilnic, in zilele lucratoare ale saptamanii?TVA Intracomunitar: ghidul completArticole similare
Inchirierea unui imobil este o operatiune scutita de TVATratament TVA. Ce obligatii declarative avem la o livrare intracomunitara scutita de TVA?Ajustarea TVA-ului dedus initial, in cazul unui imobil inchiriat in regim de scutireTVA cursuri. Cum pot fi incluse in categoria celor scutite fara drept de deducere?Sub ce plafon poti deveni neplatitor de TVAUltimele articole
Export de bunuri. Care sunt documentele justificative pentru aplicarea regimului de scutireMicrointreprinderi in 2023: Venitul obtinut din creditare poate fi luat in considerare la calculul plafonului de 300.000 lei?Speta zilei. Aplicarea Legii nr. 88/2023 privind scutirea de TVAFirme in regim special de scutire care presteaza servicii electronice. Ce obligatii fiscale TVA exista?Firmele care au o cifra de afaceri anuala mai mica de 300.000 lei pot aplica scutirea de TVA![Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA](https://media.rs.ro/filemanagerraport/Info TVA/FAB cop rap231108160950.png)
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"