Un proiect editorial
marca Rentrop&Straton

Liderul informatiilor specializate din Romania
keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Intrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertul

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 28 Ian. 2025
Intrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertul
Tags: saf-t, saf-t in 2025, stocuri, firme care au ca activitate comertul

Dupa cum bine stim deja, inca din 2022 a aparut obligativitatea utilizarii SAF-T de catre contribuabilii mari, adica sistemul care vizeaza digitalizarea si automatizarea procesului de raportare a datelor financiare catre autoritatile fiscale. Pentru contribuabilii mijlocii aceasta obligatie a aparut in 2023, iar pentru cei mici abia din acest an.

Sistemul SAF-T va afecta in mod direct felul in care companiile gestioneaza evidentele contabile si stocurile, avand implicatii semnificative pentru societatile care activeaza in sectorul comertului. Acest lucru se intampla fiindca firmele vor trebui sa faca schimbari pentru a se adapta la noile cerinte. Apar modificari la nivelul inregistrarii si raportarii stocurilor, la gestionarea produselor importate sau exportate, etc..

Pentru firmele care utilizeaza aplicatii externe pentru gestionarea stocurilor si facturilor (precum Smartbill, Oblio sau FGO), se va impune o mai mare integrare a acestor sisteme cu solutiile contabile, pentru a asigura completitudinea si corectitudinea rapoartelor solicitate de autoritatile fiscale.

In acest context, doua dintre principalele intrebari pe care societatile comerciale din domeniul comertului le pot avea sunt: Cum vor trebui sa organizeze evidenta stocurilor, avand in vedere cerintele de codificare si raportare detaliata a produselor? Va fi necesar sa sincronizeze platformele de vanzare online, cum ar fi Amazon, cu aplicatii de contabilitate conforme cu legislatia romana pentru a respecta cerintele SAF-T? 

 

SAF-T IN 2025: Intrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertul

 

1. Momentan, o firma isi tine in regim propriu evidenta primara in diverse aplicatii (Smartbill, Oblio, FGO in principiu), iar noi preluam doar valoric facturile si descarcam manual 607 = 371 in baza rapoartelor primite din aplicatiile respective. Avand in vedere implementarea SAF-T, codurile statistice vor fi obligatorii, nu? Astfel ca va trebui sa preluam la nivel de stocuri in programul de contabilitate pentru a avea toate codurile statistice si toate operatiunile legate de stocuri (la bonuri de consum ma gandesc in principiu, avand in vedere ca operam manual la final de luna totalul rulajelor prin nota contabila 607 = 371).

D406 presupune sa trimiteti catre ANAF peste 800 de tipuri de date, intr-un format nefamiliar, complex, gandit in limba engleza (si limba poate fi un impediment). Si, in mod cert, dat fiind tot acest volum imens de date, va prinde bine o mana de ajutor. Daca sunteti contribuabili MICI, apelati la ACEASTA lucrare care contine toate raspunsurile de care aveti nevoie, AICI>>


2. Mai sunt si societatile care efectueaza comert pe platformele Amazon. Ele primesc anumite rapoarte si in baza lor efectuam descarcarile de marfa. Va mai fi posibil pentru acestea sa opereze la nivel de stoc doar in platforma Amazon sau va fi obligatoriu sa se sincronizeze cu o aplicatie optimizata cu legislatia din Romania in vederea generarii corecte a SAF-T?

Raspuns:

 

Conform Ordinului 1783/2021, in cazul sectiunii „Stocuri“, Declaratia informativa D406 se transmite in format electronic doar la termenul stabilit de organul fiscal central, care nu poate fi mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitarii. 

Astfel, informatiile privind „stocurile de produse“ si „productie in curs“ vor fi transmise pe baza unei solicitari specifice din partea organelor fiscale centrale, iar in functie de perioada pentru care se solicita furnizarea informatiilor privind stocurile prin fisierul standard de control fiscal (SAF-T), societatile vor furniza una sau mai multe declaratii informative cuprinzand subsectiunile din fisierul SAF-T relevante pentru „Stocuri“, separate pentru fiecare dintre lunile/trimestrele calendaristice cuprinse in perioada pentru care a fost trimisa solicitarea din partea organelor fiscale centrale.

Ca urmare, in cadrul sub-sectiunii 2.10 PhysicalStock se solicita Codul (intern) al produsului din Fisa de magazie, respectiv codul aferent clasificarea pentru import / export (daca este cazul). Totodata, in cadrul sub-sectiunii 2.9 Products, raportarea codului de produs este obligatorie, ca de altfel si Codul NC (8 cifre), care va fi raportat acolo unde este cerut conform legislatiei romane, in special in cazuri precum:

* tranzactii de import / export
* achizitii/livrari de produse alimentare supuse cotei reduse de TVA 
* miscari intracomunitare supuse raportarii intrastat.
* achizitii/livrari supuse taxei locale inversate de TVA in functie de codul NC
* tranzactiile cu produse accizabile pentru care accizele se determina pe baza codului Cod NC.
cu mentiunea ca, In cazul in care codul NC nu este aplicabil sau impus in conformitate cu legislatia romana, acesta se va completa cu valoarea 0 (zero). 

D406 presupune sa trimiteti catre ANAF peste 800 de tipuri de date, intr-un format nefamiliar, complex, gandit in limba engleza (si limba poate fi un impediment). Si, in mod cert, dat fiind tot acest volum imens de date, va prinde bine o mana de ajutor. Daca sunteti contribuabili MICI, apelati la ACEASTA lucrare care contine toate raspunsurile de care aveti nevoie, AICI>>

 

Conform documentului emis de catre ANAF (intrebari si raspunsuri specifice SAF-T): 
,,In sub-sectiunea Products se vor declara stocurile pentru care societatea organizeaza evidenta prin metodele operativ-contabila sau cantitativa-valorica: materii prime, materiale consumabile, semifabricate, produse finite, produse reziduale, produse agricole, active biologice de natura stocurilor, marfuri, ambalaje. 

Nu se vor declara informatii cu privire la obiectele de inventar in aceasta sub-sectiune, indiferent daca sunt in folosinta sau sunt in stoc. Nu este obligatorie raportarea serviciilor in sub-sectiunea Products din sectiunea MasterFiles. In masura in care societatea intretine informatiile despre serviciile prestate, poate opta sa raporteze aceste informatii in sub-sectiunea Products. 

In aceasta sub-sectiune, nu se vor declara informatii pentru stocurile pentru care se tine evidenta prin metoda global-valorica.’’.

Pe de alta parte, in cadrul sectiunii 5. Structures (raportabila in mod curent), Codul de produs este optional, completarea descrierii produselor aferente acestuia efectuandu-se textual conform sistemelor proprii.

In concluzie, in primul caz se recomanda organizarea unei evidente primare la nivelul societatii, cu generarea unor coduri interne aferente produselor comercializate si raportarea soldurilor acestora la finalul lunii sau preluarea stocurilor de produse in programul de contabilitate - raportarea SAF-T neimpunand direct folosirea unei anumite metode de evidenta a stocurilor, ci doar asigurarea unei evidente detaliate in cazul obligativitatii raportarii stocurilor.

In al doilea caz, se recomanda preluarea evidentei stocurilor intr-un program de evidenta conform cu Ordinul 1802/2014 si cu codificarea produselor in sistem NC, avand in vedere desfasurarea tranzactiilor de import-export.

 

D406 presupune sa trimiteti catre ANAF peste 800 de tipuri de date, intr-un format nefamiliar, complex, gandit in limba engleza (si limba poate fi un impediment). Si, in mod cert, dat fiind tot acest volum imens de date, va prinde bine o mana de ajutor. Daca sunteti contribuabili MICI, apelati la ACEASTA lucrare care contine toate raspunsurile de care aveti nevoie, AICI>>

 

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016