Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Vom analiza, mai jos, cazul unei societati care a constatat la sfarsitul anului 2012 la inventarierea stocurilor de materii prime plusuri de inventar de cca 100.000 lei si minusuri de inventar de cca 220.000 lei, din care cca 50.000 confundabile si s-au compensat cu plusuri de inventar, ramanand inca cca 170.000 lei minusuri de inventar neimputabile si plusuri de inventar de cca 50.000 lei. Aceste bunuri sunt neimputabile deoarece se incadreaza intr-un procent stabilit la nivelul societatii privind marja de eroare la darea in consum a materiilor prime, avand in vedere faptul ca acestea se introduc efectiv in fabricatie la sediul altor societati care prelucreaza aceste materiale, gestionarului nostru nefiindu-i imputabile aceste diferente. Vom stabili la ce valoare se va colecta TVA pentru bunurile lipsa la inventariere.
Solutia consultantului:
Conform Normei privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobata prin OMFP 2861/2009 , la stabilirea valorii debitului, in cazurile in care lipsurile in gestiune nu sunt considerate infractiuni, se are in vedere posibilitatea compensarii lipsurilor cu eventualele plusuri constatate, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
- sa existe riscul de confuzie intre sorturile aceluiasi bun material, din cauza asemanarii in ceea ce priveste aspectul exterior: culoare, desen, model, dimensiuni, ambalaj sau alte elemente;
- diferentele constatate in plus sau in minus sa se refere la aceeasi perioada de gestiune si la aceeasi gestiune.
Nu se admite compensarea in cazurile in care s-a facut dovada ca lipsurile constatate la inventariere provin din sustragerea sau din degradarea bunurilor respective datorata vinovatiei persoanelor care raspund de gestionarea acestor bunuri.
Listele cu sorturile de produse, marfuri, ambalaje si alte valori materiale care intrunesc conditiile de compensare datorita riscului de confuzie se aproba anual de catre administratori, ordonatorii de credite sau persoana care are obligatia gestionarii si servesc pentru uz intern in cadrul entitatilor respective.
Compensarea se face pentru cantitati egale intre plusurile si lipsurile constatate. In cazul in care cantitatile sorturilor supuse compensarii, la care s-au constatat plusuri, sunt mai mari decat cantitatile sorturilor admise la compensare, la care s-au constatat lipsuri, se va proceda la stabilirea egalitatii cantitative prin eliminarea din calcul a diferentei in plus. Aceasta eliminare se face incepand cu sorturile care au preturile unitare cele mai scazute, in ordine crescatoare.

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Cartea neagra a controlului fiscal

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
In cazul in care cantitatile sorturilor supuse compensarii, la care s-au constatat lipsuri, sunt mai mari decat cantitatile sorturilor admise la compensare, la care s-au constatat plusuri, se va proceda, de asemenea, la stabilirea egalitatii cantitative prin eliminarea din calcul a cantitatii care depaseste totalul cantitativ al plusurilor. Eliminarea se face incepand cu sorturile care au preturile unitare cele mai scazute, in ordine crescatoare.
Astfel, se admit la compensare doar acele sortimente care intrunesc conditiile de compensare datorita riscului de confuzie si care se regasesc in listele aprobate anual de catre administratori, ordonatorii de credite sau persoana care are obligatia gestionarii.
Diferentele ramase dupa compensarea efectuata in conformitate cu prevederile normei mai sus mentionate reprezinta minus, respectiv plus de inventar.
Din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata, potrivit art. 128 alin. (4) din Codul fiscal , in vigoare la 31.12.2012, sunt asimilate livrarilor de bunuri efectuate cu plata bunurile constatate lipsa din gestiune, cu exceptia celor la care se face referire la alin. (8) lit. a)-c) al acestui articol, respectiv:
a) bunurile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a unor cauze de forta majora, precum si bunurile pierdute ori furate, dovedite legal, astfel cum sunt prevazute prin norme;
b) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, precum si activele corporale fixe casate, in conditiile stabilite prin norme;
c) perisabilitatile, in limitele prevazute prin lege;
Astfel, conform prevederilor in vigoare la data de 31.12.2012, bunurile constatate lipsa din gestiune, cu exceptia celor la care se face referire la art. 128 alin. (8) lit. a)-c) sunt asimilate unei livrari de bunuri efectuata cu plata. Societatea efectueaza o livrare de bunuri catre sine pentru care are obligatia de a emite o autofactura, in conformitate cu prevederile art. 155 alin. (2) din Codul fiscal si normelor metodologice date in aplicarea acestuia. Pentru marfurile constatate lipsa din gestiune, in conformitate cu prevederile art. 137 lit. c) din Codul fiscal baza de impozitare a TVA este constituita din pretul de cumparare al bunurilor respective sau al unor bunuri similare ori, in absenta unor astfel de preturi de cumparare, pretul de cost, stabilit la data livrarii.
Pentru situatia prezentata consideram urmatoarele:
- produse constatate plus la inventar: 100.000 lei
- produse constatate minus la inventar: 220.000 lei
- produse care indeplinesc conditiile de compensare: 50.000 lei
Rezultat dupa efectuarea compensarilor conform OMFP 2861/2009 :
- produse constatate plus la inventar: 50.000 lei
- produse constatate minus la inventar: 170.000 lei
Baza de impozitare a TVA pentru livrarea catre sine: 170.000 lei
In situatia in care nu sunt indeplinite conditiile privind compensarea lipsurilor cu plusurile constatate apreciem ca societatea va colecta TVA pentru bunurile constatate minus la inventar in valoare de 220.000 lei.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Contabilitatea Institutiilor Publice, conform modificarilor de la 1 iulie 2014Contabilitate pentru PFA, de la A la Z!Contabilitatea Institutiilor Publice in 2014Articole similare
Platitor de TVA: Ce inseamna, cand si cum devii. Avantaje si dezavantajeMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAStudiu de caz: Compensarea la INVENTARIEREA STOCURILOR si baza de impozitare TVACel mai bun ghid de contabilitate pentru incepatori!Bilantul contabil pentru folosirea inventarului intermitentUltimele articole
Firme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziMarfa expirata si bunuri degradate. Bilant de lichidareStudiu de caz: Situatii problematice la inventariere si procesul-verbal de aprobareMetoda inventarului intermitentArticole similare
Majorare salariu minim la 3.300 lei. Cum se calculeaza baza CASS pentru veniturile din 2023?Factura primita cu intarziere. Cum corectam erorile de inregistrare?Proiect normativ pentru o noua Procedura de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugataCum se poate efectua deducerea TVA-ului de pe bonurile fiscaleAnulare inregistrare in scop de TVA. Suma incasata prin lichidator, descoperita ulterior. Cum procedam?Ultimele articole
Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorBon fiscal de peste 100 euro. Conditii pentru a putea deduce TVA-ulCoduri SAF-T. Codurile SAF-T in cazul operatiunilor supuse TVA la incasareImpozit pe profit. 4 exemple utile pentru calcularea impozitului si recuperarea pierderilor fiscaleErori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300Articole similare
Tratament fiscal marfuri deteriorate la o intreprindere individuala. Cum procedam?Furnizori neachitati de 5 ani. Ce consecinte apar?Studiu de caz: Deducerea TVA in cazul marfurilor degradateMarfuri constatate in plus in gestiune. Cum se va proceda pentru emiterea corecta a facturilor?Declasare bunuri materiale. Obtinere deseuri si predarea catre firme specializate. Cum procedam?Ultimele articole
Procedura de dizolvare - lichidare si radiere in cazul microinteprinderilor. Dividende bilant interimarRegimul TVA in cazul produselor expirate si degradate. Studiu de cazCulturi agricole distruse de calamitati. Regim TVACasare obiecte de inventar si mijloace fixe. Cum procedam cu procesul-verbal de casare?Studiu de caz: Minusuri si plusuri la inventar pentru o Intreprindere IndividualaArticole similare
Romania are in continuare un deficit major de colectare a TVA-uluiTrecerea in domeniul public a unor bunuri din patrimoniul persoanelor impozabile. Baza de impozitare a TVAIncasare avans. Cand colectam TVA?In ce mod inregistram un furt din productia neasigurata?TVA aferenta bunurilor acordate in cadrul actiunilor de sponsorizareUltimele articole
Contribuabili care aplica regimuri speciale. Au fost aduse modificari asupra procedurilor de colectare a TVASe utilizeaza sistemul E-Factura in cazul comertului online?COLECTARE TVA in cazul despagubirilor incasateInregistrare in scopuri de TVA. Regularizare avansuri, monografie contabilaDeducerea si colectarea TVA-ul aferent costurilor refacturate de Asociatia de proprietari
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"