Tags: inventar intermitent, bilant contabil, intocmire bilant
De multe ori, firmele care folosesc metoda inventarului intermitent se confrunta cu urmatoarea situatie: contul 121 nu are valoarea reala din cauza contului 601, ceea ce face ca rezultatul care apare in contul 121 sa nu corespunda realitatii. La inchiderea lunara, pe langa 121 = 601, mai este si 301 = 601.
Asadar, ce suma se trece in contul 121, la incheierea bilantului: Suma din balanta sau rezultatul obtinut din scaderea din cheltuieli a sumei aflate in debitul contului 301?
Raspunsul specialistului
Conform reglementarilor contabile, inventarul intermitent consta in stabilirea iesirilor si inregistrarea lor in contabilitate pe baza inventarierii stocurilor la sfarsitul perioadei.
Entitatile care utilizeaza metoda inventarului intermitent trebuie sa efectueze inventarierea faptica a stocurilor conform politicilor contabile, dar nu mai tarziu de finele perioadei de raportare pentru care au de determinat obligatii fiscale. Aplicarea metodei inventarului intermitent presupune respectarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.
Metoda inventarului intermitent consta in faptul ca intrarile de stocuri nu se inregistreaza prin conturile de stocuri, ci prin conturile de cheltuieli. De asemenea, stabilirea iesirilor de stocuri se determina ca diferenta intre valoarea stocurilor initiale, la care se adauga valoarea intrarilor, si valoarea stocurilor la sfarsitul perioadei stabilite pe baza inventarului.
Vom prezenta in cele ce urmeaza un exemplu comparativ in ceea ce priveste inregistrarile contabile aferente stocurilor atat prin metoda inventarului permanent, cat si prin metoda inventarului intermitent.
La data de 01.06.2018 societatea Alfa detine in stoc materii prime, in valoare totala de 100.000 lei. In cursul lunii s-au efectuat atat operatiuni de aprovizionare, cat si de consum de materii prime, astfel:
Materii prime achizitionate de societate in cursul lunii iulie 2018: 2.450.000 lei
consumul de materii prime in cursul lunii iulie 2018: 800.000 lei
Inregistrarile contabile ce se efectueaza in conditiile utilizarii inventarului permanent si, in paralel, cele efectuate in situatia aplicarii inventarului intermitent sunt urmatoarele:
Inregistrarea soldului initial al contului 301 Materii prime asupra contului de cheltuieli 601
Cheltuieli cu materiile prime:
Inventar permanent – nu se efectueaza nicio inregistrare contabila
Inventar intermitent : 601 = 301 100.000
Achizitie materii prime de la furnizori in suma de 2.450.000 lei
Inventar permanent: 301 = 401 2.450.000
Inventar intermitent: 601 = 401 2.450.000
Consum materii prime in cursul lunii in suma de 800.000 lei:
Inventar permanent: 601 = 301 800.000
Inventar intermitent: nu se efectueaza nicio inregistrare contabila
La sfarsitul perioadei:
Inventar permanent:
a) La sfarsitul exercitiului societatea a efectuat inventarierea stocurilor, in vederea reflectarii in bilant a valorii reale a acestora.
Cu ocazia inventarierii s-au comparat valorile faptice ale stocurilor, cu cele scriptice inregistrate in contabilitate.
b) Cu privire la materiile prime comisia de inventariere a a constatat lipsuri in gestiune, astfel:
• Soldul contului inainte de inventariere: 1.650.000 lei
• Situatia faptica constatata la inventariere: 1.400.000 lei
Lipsuri in gestiune: 250.000 lei.
Inregistrarea diferentelor constatate la inventariere:
601 = 301 250.000
Inventar intermitent:
a) La sfarsitul perioadei se efectueaza inventarierea si se stabileste valoarea stocului final de materii prime, in suma de 1.400.000 lei, care se inregistreaza in contabilitate astfel:
301 = 601 1.400.000
Concluzii :
a) In cazul ambelor metode, soldul contului 301 la sfarsitul perioadei de gestiune, prezinta aceeasi valoare (1.400.000 lei).
b) Suma reflectata in debitul contului 601, reprezentand consumul de materii prime (1.050.000 lei), este aceeasi.
c) In cazul inventarului intermitent, consumul de materii prime s-a determinat la sfarsitul perioadei, astfel:
Valoare consum = Stoc initial + Valoarea intrarilor - Stoc final
Valoare consum = 100.000 lei + 2.350.000 lei - 1.400.000 = 1.050.000 lei
Aceasta suma s-a transferat in debitul contului 121 Profit si pierdere prin urmatoarea inregistrare contabila:
121 = 601 1.050.000
Astfel, la intocmirea bilatului contabil, se va prelua soldul contului 121, din care s-a scazut valoarea consumurilor de materii prime in cursul perioadei.
De asemenea, este important sa aveti in vedere ca in cazul metodei inventarului intermitent eventualele minusuri in gestiune nu se pot identifica, deoarece aceasta metoda, spre deosebire de cea a inventarului permanent, nu permite cunoasterea in orice moment a valorii stocurilor detinute de societate.
Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. 
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Promotii vanzare produse 1+1 acordate prin distribuitori
Intrebare:
O societate comerciala hotaraste printr-o decizie interna a administratorilor, implementarea unei promotii de 1+1 gratis pentru stimularea vanzarii.
Acesta promotie este implementata cu ajutorul distribuitorilor in sensul in care produsele pleaca de la societatea comerciala la distribuitori care ulterior ofera clientilor finali, persoane fizice un produs gratuit la unul cumparat.
Care este monografia contabila, documentele fiscale necesare, regim...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inregistari decizie de impunere
Intrebare:
In urma unui control fiscal s-a ajuns la concluzia ca am incadrat gresit niste mijloace fixe, ce nu se incadreaza la subgrupa 2.1 sau clasa 2.2.9 din catalogul mijloacelor fixe si nu beneficiaza de facilitatea privind profitul reinvestit.
Inregistrarile facute de mine sunt urmatoarele:
1171 = 4411 78.770 impozit pe profit stabilit suplimentat conf Dec Impunere
4411 = 5121 78.770 plata impozitului pe profit
129 = 1061 -78.770...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plafoane grad de indatorare. Cursul valutar utilizat
Intrebare:
O companie platitoare de impozit pe profit care are imprumuturi de la grup ce curs de schimb are trebui sa ia in considerare la aplicarea art 40.2 alin (4) din Codul Fiscal unde se specifica: Cursul de schimb utilizat pentru determinarea echivalentul in lei a plafoanelor respective este cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru ultima zi a trimestrului/anului fiscal.
Cursul pentru ultima zi este cursul publicat in ultima zi sau cel valabil in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cota TVA aplicabila livrare imobil
Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu un raspuns concret:
Speta este vanzarea unui imobil tip casa 120 mp suprafata utila; valoarea 735000 lei (148.704 000 euro) pret cu TVA calculat de 5%.
In cazul unei promisiuni de vanzare facuta in 2022 si cu un avans achitat la acel moment de 25%.
Vanzarea imobilului se va face in luna iulie 2025.
Intrebarea este: care este cota de TVA corecta de calculat la accest moment, in iunie 2025? Se incadreaza la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura si bon fiscal, bransamete de apa si canalizare
Intrebare:
Un ONG, care are si activitate economica, face bransamente de apa si canalizare, si la persoane fizice, pe baza de contract si factura, cod factura 751, incasarile facandu-se pana acum cu casa de marcat, pe baza bonului, dar Finantele inregistreaza aceste bonuri ca venituri si TVA, dubland astfel suma TVA-ului si ne vin notificari. Intrebarea este daca putem sa emitem la persoanele fizice chitanta de incasare in locul bonului. Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<