Tags: inventar intermitent, bilant contabil, intocmire bilant
De multe ori, firmele care folosesc metoda inventarului intermitent se confrunta cu urmatoarea situatie: contul 121 nu are valoarea reala din cauza contului 601, ceea ce face ca rezultatul care apare in contul 121 sa nu corespunda realitatii. La inchiderea lunara, pe langa 121 = 601, mai este si 301 = 601.
Asadar, ce suma se trece in contul 121, la incheierea bilantului: Suma din balanta sau rezultatul obtinut din scaderea din cheltuieli a sumei aflate in debitul contului 301?
Raspunsul specialistului
Conform reglementarilor contabile, inventarul intermitent consta in stabilirea iesirilor si inregistrarea lor in contabilitate pe baza inventarierii stocurilor la sfarsitul perioadei.
Entitatile care utilizeaza metoda inventarului intermitent trebuie sa efectueze inventarierea faptica a stocurilor conform politicilor contabile, dar nu mai tarziu de finele perioadei de raportare pentru care au de determinat obligatii fiscale. Aplicarea metodei inventarului intermitent presupune respectarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.
Metoda inventarului intermitent consta in faptul ca intrarile de stocuri nu se inregistreaza prin conturile de stocuri, ci prin conturile de cheltuieli. De asemenea, stabilirea iesirilor de stocuri se determina ca diferenta intre valoarea stocurilor initiale, la care se adauga valoarea intrarilor, si valoarea stocurilor la sfarsitul perioadei stabilite pe baza inventarului.
Vom prezenta in cele ce urmeaza un exemplu comparativ in ceea ce priveste inregistrarile contabile aferente stocurilor atat prin metoda inventarului permanent, cat si prin metoda inventarului intermitent.
La data de 01.06.2018 societatea Alfa detine in stoc materii prime, in valoare totala de 100.000 lei. In cursul lunii s-au efectuat atat operatiuni de aprovizionare, cat si de consum de materii prime, astfel:
Materii prime achizitionate de societate in cursul lunii iulie 2018: 2.450.000 lei
consumul de materii prime in cursul lunii iulie 2018: 800.000 lei
Inregistrarile contabile ce se efectueaza in conditiile utilizarii inventarului permanent si, in paralel, cele efectuate in situatia aplicarii inventarului intermitent sunt urmatoarele:
Inregistrarea soldului initial al contului 301 Materii prime asupra contului de cheltuieli 601
Cheltuieli cu materiile prime:
Inventar permanent – nu se efectueaza nicio inregistrare contabila
Inventar intermitent : 601 = 301 100.000
Achizitie materii prime de la furnizori in suma de 2.450.000 lei
Inventar permanent: 301 = 401 2.450.000
Inventar intermitent: 601 = 401 2.450.000
Consum materii prime in cursul lunii in suma de 800.000 lei:
Inventar permanent: 601 = 301 800.000
Inventar intermitent: nu se efectueaza nicio inregistrare contabila
La sfarsitul perioadei:
Inventar permanent:
a) La sfarsitul exercitiului societatea a efectuat inventarierea stocurilor, in vederea reflectarii in bilant a valorii reale a acestora.
Cu ocazia inventarierii s-au comparat valorile faptice ale stocurilor, cu cele scriptice inregistrate in contabilitate.
b) Cu privire la materiile prime comisia de inventariere a a constatat lipsuri in gestiune, astfel:
• Soldul contului inainte de inventariere: 1.650.000 lei
• Situatia faptica constatata la inventariere: 1.400.000 lei
Lipsuri in gestiune: 250.000 lei.
Inregistrarea diferentelor constatate la inventariere:
601 = 301 250.000
Inventar intermitent:
a) La sfarsitul perioadei se efectueaza inventarierea si se stabileste valoarea stocului final de materii prime, in suma de 1.400.000 lei, care se inregistreaza in contabilitate astfel:
301 = 601 1.400.000
Concluzii :
a) In cazul ambelor metode, soldul contului 301 la sfarsitul perioadei de gestiune, prezinta aceeasi valoare (1.400.000 lei).
b) Suma reflectata in debitul contului 601, reprezentand consumul de materii prime (1.050.000 lei), este aceeasi.
c) In cazul inventarului intermitent, consumul de materii prime s-a determinat la sfarsitul perioadei, astfel:
Valoare consum = Stoc initial + Valoarea intrarilor - Stoc final
Valoare consum = 100.000 lei + 2.350.000 lei - 1.400.000 = 1.050.000 lei
Aceasta suma s-a transferat in debitul contului 121 Profit si pierdere prin urmatoarea inregistrare contabila:
121 = 601 1.050.000
Astfel, la intocmirea bilatului contabil, se va prelua soldul contului 121, din care s-a scazut valoarea consumurilor de materii prime in cursul perioadei.
De asemenea, este important sa aveti in vedere ca in cazul metodei inventarului intermitent eventualele minusuri in gestiune nu se pot identifica, deoarece aceasta metoda, spre deosebire de cea a inventarului permanent, nu permite cunoasterea in orice moment a valorii stocurilor detinute de societate.
Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. 
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Completare D100
Intrebare:
Am fost sunata azi in legatura cu D100, am fost indrumata, dar nu am completat in timp ce primeam raspunsul si acum nu pot depune declaratia cu impozit pe constructii pentru ca nu pot completa scadenta si nr. de evidenta a platii. Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Documente justificative prestari servicii
Intrebare:
Ajutati-ne va rog sa clarificam ce documente sunt necesare de intocmit pentru un contract de elaborare concept productie publicitara ce ne este prestata de un furnizor si noi o facturam mai departe unei agentii de publicitate. Sunt 2 variante de colaborari:
1. Contractul contine detalii privind obiectul acestuia - ex. productie spot TV brand XXX si este specificat faptul ca materialele/productia spot are un termen specific de livrare si facturarea se va intampla la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Reinregistrare in scopuri de TVA, cod TVA anulat din oficiu
Intrebare:
SC a fost platitoare de TVA pana la data de 10.03.2012 cand a fost scoasa din oficiu de la TVA pentru inactivitate, in 30.12.2014 si-a reactivat activitatea si a fost din nou platitoare de TVA. In data de 01.02.2016 a fost iar scoasa de la TVA din oficiu cf art 316 alin 11 lit e pentru ca in perioada de 6 luni consecutiv nu a avut venituri. In perioada 01.02.2016-07.04.2021 societatea incepe sa aiba niste venituri foarte mici din arenda (in valoare totala in aceasta perioada de 4745...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Monografie joc online obtinut in colaborare cu terti
Intrebare:
Societate din Romania platitoare de impozit profit si tva, cu cod CAEN IT, va produce un joc online, care se va distribui online in baza unor abonamente. Pentru producerea acestui joc, sunt contracte cu developeri din Romania, care vor factura serviciile de prestari pentru producerea jocului, catre firma producatoare a jocului. Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila atat pentru productia jocului, cat si pentru incasarea veniturilor, in baza abonamentelor.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<