Tags: inventar intermitent, bilant contabil, intocmire bilant
De multe ori, firmele care folosesc metoda inventarului intermitent se confrunta cu urmatoarea situatie: contul 121 nu are valoarea reala din cauza contului 601, ceea ce face ca rezultatul care apare in contul 121 sa nu corespunda realitatii. La inchiderea lunara, pe langa 121 = 601, mai este si 301 = 601.
Asadar, ce suma se trece in contul 121, la incheierea bilantului: Suma din balanta sau rezultatul obtinut din scaderea din cheltuieli a sumei aflate in debitul contului 301?
Raspunsul specialistului
Conform reglementarilor contabile, inventarul intermitent consta in stabilirea iesirilor si inregistrarea lor in contabilitate pe baza inventarierii stocurilor la sfarsitul perioadei.
Entitatile care utilizeaza metoda inventarului intermitent trebuie sa efectueze inventarierea faptica a stocurilor conform politicilor contabile, dar nu mai tarziu de finele perioadei de raportare pentru care au de determinat obligatii fiscale. Aplicarea metodei inventarului intermitent presupune respectarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.
Metoda inventarului intermitent consta in faptul ca intrarile de stocuri nu se inregistreaza prin conturile de stocuri, ci prin conturile de cheltuieli. De asemenea, stabilirea iesirilor de stocuri se determina ca diferenta intre valoarea stocurilor initiale, la care se adauga valoarea intrarilor, si valoarea stocurilor la sfarsitul perioadei stabilite pe baza inventarului.
Vom prezenta in cele ce urmeaza un exemplu comparativ in ceea ce priveste inregistrarile contabile aferente stocurilor atat prin metoda inventarului permanent, cat si prin metoda inventarului intermitent.
La data de 01.06.2018 societatea Alfa detine in stoc materii prime, in valoare totala de 100.000 lei. In cursul lunii s-au efectuat atat operatiuni de aprovizionare, cat si de consum de materii prime, astfel:
Materii prime achizitionate de societate in cursul lunii iulie 2018: 2.450.000 lei
consumul de materii prime in cursul lunii iulie 2018: 800.000 lei
Inregistrarile contabile ce se efectueaza in conditiile utilizarii inventarului permanent si, in paralel, cele efectuate in situatia aplicarii inventarului intermitent sunt urmatoarele:
Inregistrarea soldului initial al contului 301 Materii prime asupra contului de cheltuieli 601
Cheltuieli cu materiile prime:
Inventar permanent – nu se efectueaza nicio inregistrare contabila
Inventar intermitent : 601 = 301 100.000
Achizitie materii prime de la furnizori in suma de 2.450.000 lei
Inventar permanent: 301 = 401 2.450.000
Inventar intermitent: 601 = 401 2.450.000
Consum materii prime in cursul lunii in suma de 800.000 lei:
Inventar permanent: 601 = 301 800.000
Inventar intermitent: nu se efectueaza nicio inregistrare contabila
La sfarsitul perioadei:
Inventar permanent:
a) La sfarsitul exercitiului societatea a efectuat inventarierea stocurilor, in vederea reflectarii in bilant a valorii reale a acestora.
Cu ocazia inventarierii s-au comparat valorile faptice ale stocurilor, cu cele scriptice inregistrate in contabilitate.
b) Cu privire la materiile prime comisia de inventariere a a constatat lipsuri in gestiune, astfel:
• Soldul contului inainte de inventariere: 1.650.000 lei
• Situatia faptica constatata la inventariere: 1.400.000 lei
Lipsuri in gestiune: 250.000 lei.
Inregistrarea diferentelor constatate la inventariere:
601 = 301 250.000
Inventar intermitent:
a) La sfarsitul perioadei se efectueaza inventarierea si se stabileste valoarea stocului final de materii prime, in suma de 1.400.000 lei, care se inregistreaza in contabilitate astfel:
301 = 601 1.400.000
Concluzii :
a) In cazul ambelor metode, soldul contului 301 la sfarsitul perioadei de gestiune, prezinta aceeasi valoare (1.400.000 lei).
b) Suma reflectata in debitul contului 601, reprezentand consumul de materii prime (1.050.000 lei), este aceeasi.
c) In cazul inventarului intermitent, consumul de materii prime s-a determinat la sfarsitul perioadei, astfel:
Valoare consum = Stoc initial + Valoarea intrarilor - Stoc final
Valoare consum = 100.000 lei + 2.350.000 lei - 1.400.000 = 1.050.000 lei
Aceasta suma s-a transferat in debitul contului 121 Profit si pierdere prin urmatoarea inregistrare contabila:
121 = 601 1.050.000
Astfel, la intocmirea bilatului contabil, se va prelua soldul contului 121, din care s-a scazut valoarea consumurilor de materii prime in cursul perioadei.
De asemenea, este important sa aveti in vedere ca in cazul metodei inventarului intermitent eventualele minusuri in gestiune nu se pot identifica, deoarece aceasta metoda, spre deosebire de cea a inventarului permanent, nu permite cunoasterea in orice moment a valorii stocurilor detinute de societate.
Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. 
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Antecontracte apartamente
Intrebare:
O societate care a finalizat un complex imobiliar in anul 2023 si nu a putut incheia contracte de vanzare-cumparare pentru toate apartamentele in anii precedenti, cu ce cota de TVA poate sa faca vanzarea in anul 2025? Antecontractele au fost incheiate cu cota de 5% tva. Avand in vedere ca data procesului verbal de receptie al imobilului este in anul 2023 apartamentele pot fi considerate imobile noi, ca nu au fost utilizate sau constructii vechi intrucat au depasit termenul de 31...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Raportare facturi in scop contabil in D394
Intrebare:
Societatea noastra emite facturi de cazare si masa, catre persoane fizice, rezidente sau nerezidente, incasate cu cardul sau numerar si pentru care se emit si bonuri fiscale. Facturile se incarca in e-factura, pe cod 751, dar se declara si in declaratia 394. Din acest motiv, in fiecare luna primim notificare de conformare pentru diferente. Va rugam sa ne ajutati cu o completare corecta a declaratiei 394, pentru a evita dublarea TVA.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Impozit venituri din dobanzi persoana juridica din Cipru
Intrebare:
O Societate (A) din Cipru imprumuta o Societate (B) din Romania. Societate (A) din Cipru detine o participare de 50% in alta Societate (C) din Cipru, iar Societatea C din Cipru detine 32% din Societatea (B) din Romanaia. In conditiile prezentate, va rugam sa ne precizati daca indeplinim conditiile de la art. 223 din Codul Fiscal privind scutirea de la plata impozitului pe dobanzi platite catre Societatea (A) din Cipru.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Emitere decizii de accesorii peste termenul legal. Contestare
Intrebare:
Societatea noastra a avut un cod de TVA pentru operatiuni intracomunitare in perioada 01.01.2015 - 31.07.2018. Incepand cu data de 01.08.2018 societatea devine platitoare de TVA prin depasirea plafonului pentru intreprinderi mici, deci, cu data de 01.08.2018 se anuleaza codul de TVA pentru operatiuni intracomunitare.
Spre surpriza noastra, societatea primeste in data de 05.06.2025 prin SPV o decizie de calcul accesorii pentru obligatii fiscale accesorii aferente TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<