Tags: inventar intermitent, bilant contabil, intocmire bilant
De multe ori, firmele care folosesc metoda inventarului intermitent se confrunta cu urmatoarea situatie: contul 121 nu are valoarea reala din cauza contului 601, ceea ce face ca rezultatul care apare in contul 121 sa nu corespunda realitatii. La inchiderea lunara, pe langa 121 = 601, mai este si 301 = 601.
Asadar, ce suma se trece in contul 121, la incheierea bilantului: Suma din balanta sau rezultatul obtinut din scaderea din cheltuieli a sumei aflate in debitul contului 301?
Raspunsul specialistului
Conform reglementarilor contabile, inventarul intermitent consta in stabilirea iesirilor si inregistrarea lor in contabilitate pe baza inventarierii stocurilor la sfarsitul perioadei.
Entitatile care utilizeaza metoda inventarului intermitent trebuie sa efectueze inventarierea faptica a stocurilor conform politicilor contabile, dar nu mai tarziu de finele perioadei de raportare pentru care au de determinat obligatii fiscale. Aplicarea metodei inventarului intermitent presupune respectarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.
Metoda inventarului intermitent consta in faptul ca intrarile de stocuri nu se inregistreaza prin conturile de stocuri, ci prin conturile de cheltuieli. De asemenea, stabilirea iesirilor de stocuri se determina ca diferenta intre valoarea stocurilor initiale, la care se adauga valoarea intrarilor, si valoarea stocurilor la sfarsitul perioadei stabilite pe baza inventarului.
Vom prezenta in cele ce urmeaza un exemplu comparativ in ceea ce priveste inregistrarile contabile aferente stocurilor atat prin metoda inventarului permanent, cat si prin metoda inventarului intermitent.
La data de 01.06.2018 societatea Alfa detine in stoc materii prime, in valoare totala de 100.000 lei. In cursul lunii s-au efectuat atat operatiuni de aprovizionare, cat si de consum de materii prime, astfel:
Materii prime achizitionate de societate in cursul lunii iulie 2018: 2.450.000 lei
consumul de materii prime in cursul lunii iulie 2018: 800.000 lei
Inregistrarile contabile ce se efectueaza in conditiile utilizarii inventarului permanent si, in paralel, cele efectuate in situatia aplicarii inventarului intermitent sunt urmatoarele:
Inregistrarea soldului initial al contului 301 Materii prime asupra contului de cheltuieli 601
Cheltuieli cu materiile prime:
Inventar permanent – nu se efectueaza nicio inregistrare contabila
Inventar intermitent : 601 = 301 100.000
Achizitie materii prime de la furnizori in suma de 2.450.000 lei
Inventar permanent: 301 = 401 2.450.000
Inventar intermitent: 601 = 401 2.450.000
Consum materii prime in cursul lunii in suma de 800.000 lei:
Inventar permanent: 601 = 301 800.000
Inventar intermitent: nu se efectueaza nicio inregistrare contabila
La sfarsitul perioadei:
Inventar permanent:
a) La sfarsitul exercitiului societatea a efectuat inventarierea stocurilor, in vederea reflectarii in bilant a valorii reale a acestora.
Cu ocazia inventarierii s-au comparat valorile faptice ale stocurilor, cu cele scriptice inregistrate in contabilitate.
b) Cu privire la materiile prime comisia de inventariere a a constatat lipsuri in gestiune, astfel:
• Soldul contului inainte de inventariere: 1.650.000 lei
• Situatia faptica constatata la inventariere: 1.400.000 lei
Lipsuri in gestiune: 250.000 lei.
Inregistrarea diferentelor constatate la inventariere:
601 = 301 250.000
Inventar intermitent:
a) La sfarsitul perioadei se efectueaza inventarierea si se stabileste valoarea stocului final de materii prime, in suma de 1.400.000 lei, care se inregistreaza in contabilitate astfel:
301 = 601 1.400.000
Concluzii :
a) In cazul ambelor metode, soldul contului 301 la sfarsitul perioadei de gestiune, prezinta aceeasi valoare (1.400.000 lei).
b) Suma reflectata in debitul contului 601, reprezentand consumul de materii prime (1.050.000 lei), este aceeasi.
c) In cazul inventarului intermitent, consumul de materii prime s-a determinat la sfarsitul perioadei, astfel:
Valoare consum = Stoc initial + Valoarea intrarilor - Stoc final
Valoare consum = 100.000 lei + 2.350.000 lei - 1.400.000 = 1.050.000 lei
Aceasta suma s-a transferat in debitul contului 121 Profit si pierdere prin urmatoarea inregistrare contabila:
121 = 601 1.050.000
Astfel, la intocmirea bilatului contabil, se va prelua soldul contului 121, din care s-a scazut valoarea consumurilor de materii prime in cursul perioadei.
De asemenea, este important sa aveti in vedere ca in cazul metodei inventarului intermitent eventualele minusuri in gestiune nu se pot identifica, deoarece aceasta metoda, spre deosebire de cea a inventarului permanent, nu permite cunoasterea in orice moment a valorii stocurilor detinute de societate.
Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. 
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Vanzare produse pentru promovare online. Persoana fizica
Intrebare:
Am incheiat cu o persoana fizica, neautorizata in vreun fel, un contract de barter prin care firma noastra ii vinde un produs cu un discount de 70%, in schimbul promovarii acelui produs de catre persoana fizica respectiva, pe diverse canale mass media. Practic, barterul e la nivelul acelui discount acordat. Noi am emis factura de vanzare cu discountul inclus. Adica pretul de vanzare intreg 10000 ron (inclus TVA) MINUS 7000 (discount 70%) = 3000 rest de plata. E corect asa? Prin acel...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie garantie suplimentara
Intrebare:
Societatea "X" a achizitionat echipamente din SUA prin import definitiv in valoare de 5.000 usd necesare activitatii firmei. Aceste echipamamente au o garantie initiala de 1 an de zile. Conducerea societatii "X" doreste prelungirea garantiei echipamentelor importate cu inca 2 ani, pentru care primeste un invoice din SUA in suma de 1.000 usd pe care societatea "X" o va achita. Intrebare: Cum interpretati extinderea garantiei cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Fuziune societati
Intrebare:
In cazul fuziunii prin absorbtie, societatea A (absorbanta) si societatea B (absorbita) au aprobat proiectul de fuziune, care a fost ulterior publicat in Monitorul Oficial la data de 13.06.2025. Proiectul de fuziune a fost intocmit in baza datelor cuprinse in situatiile financiare de fuziune intocmite cu ocazia fuziunii, de cele doua societati, aferente datei de 31.03.2025. AGA societatii absorbante de aprobarea finalizarii procedurii de fuziune prin absorbtie va avea loc in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontarea ochelarilor de vedere pentru salariati. Tratament fiscal
Intrebare:
Compania imi ofera asigurare de sanatate prin care imi pot deconta pretul ochelariilor de vedere numai o data. Deoarece jobul este cel in contabilitate unde este necesar a sta in fata calculatorului cel putin 8 ore pe zi, sunt in situatia in care trebuie sa imi schimb dioptriile ochelarilor de vedere.
De la departamentul HR mi s-a comunicat ca, compania deconteaza ochelari de vedere in suma maxima de 1000 lei insa trebuie trebuie urmata urmatoarea procedura:
vezi AICI raspunsul specialistilor <<