keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Bilantul contabil pentru folosirea inventarului intermitent

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 02 Aug. 2018 Exclusiv
Tags: inventar intermitent, bilant contabil, intocmire bilant

De multe ori, firmele care folosesc metoda inventarului intermitent se confrunta cu urmatoarea situatie: contul 121 nu are valoarea reala din cauza contului 601, ceea ce face ca rezultatul care apare in contul 121 sa nu corespunda realitatii. La inchiderea lunara, pe langa 121 = 601, mai este si 301 = 601.

Asadar, ce suma se trece in contul 121, la incheierea bilantului: Suma din balanta sau rezultatul obtinut din scaderea din cheltuieli a sumei aflate in debitul contului 301?
 

Raspunsul specialistului


Conform reglementarilor contabile, inventarul intermitent consta in stabilirea iesirilor si inregistrarea lor in contabilitate pe baza inventarierii stocurilor la sfarsitul perioadei.

Entitatile care utilizeaza metoda inventarului intermitent trebuie sa efectueze inventarierea faptica a stocurilor conform politicilor contabile, dar nu mai tarziu de finele perioadei de raportare pentru care au de determinat obligatii fiscale. Aplicarea metodei inventarului intermitent presupune respectarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.

Metoda inventarului intermitent consta in faptul ca intrarile de stocuri nu se inregistreaza prin conturile de stocuri, ci prin conturile de cheltuieli. De asemenea, stabilirea iesirilor de stocuri se determina ca diferenta intre valoarea stocurilor initiale, la care se adauga valoarea intrarilor, si valoarea stocurilor la sfarsitul perioadei stabilite pe baza inventarului.
Vom prezenta in cele ce urmeaza un exemplu comparativ in ceea ce priveste inregistrarile contabile aferente stocurilor atat prin metoda inventarului permanent, cat si prin metoda inventarului intermitent.
La data de 01.06.2018 societatea Alfa detine in stoc materii prime, in valoare totala de 100.000 lei. In cursul lunii s-au efectuat atat operatiuni de aprovizionare, cat si de consum de materii prime, astfel:
 
Materii prime achizitionate de societate in cursul lunii iulie 2018: 2.450.000 lei
 
consumul de materii prime in cursul lunii iulie 2018: 800.000 lei
 
Inregistrarile contabile ce se efectueaza in conditiile utilizarii inventarului permanent si, in paralel, cele efectuate in situatia aplicarii inventarului intermitent sunt urmatoarele:
 
Inregistrarea soldului initial al contului 301 Materii prime asupra contului de cheltuieli 601 
Cheltuieli cu materiile prime:
Inventar permanent – nu se efectueaza nicio inregistrare contabila
Inventar intermitent : 601         =         301           100.000
 
Achizitie materii prime de la furnizori in suma de 2.450.000 lei
Inventar permanent: 301       =        401     2.450.000
Inventar intermitent: 601          =       401     2.450.000
 
Consum materii prime in cursul lunii in suma de 800.000 lei:
Inventar permanent: 601        =         301   800.000
Inventar intermitent: nu se efectueaza nicio inregistrare contabila
 
 La sfarsitul perioadei:
 
Inventar permanent:          
 
a) La sfarsitul exercitiului societatea a efectuat inventarierea stocurilor, in vederea reflectarii in bilant a valorii reale a acestora.
 
Cu ocazia inventarierii s-au comparat valorile faptice ale stocurilor, cu cele scriptice inregistrate in contabilitate.
 
b) Cu privire la materiile prime comisia de inventariere a a constatat lipsuri in gestiune, astfel:
 
• Soldul contului inainte de inventariere: 1.650.000 lei
• Situatia faptica constatata la inventariere: 1.400.000 lei
 
Lipsuri in gestiune: 250.000 lei.
 
Inregistrarea diferentelor constatate la inventariere:
       601      =        301            250.000
 
Inventar intermitent:
a) La sfarsitul perioadei se efectueaza inventarierea si se stabileste valoarea stocului final de materii prime, in suma de 1.400.000 lei, care se inregistreaza in contabilitate astfel:
        301         =        601         1.400.000

Concluzii :

a) In cazul ambelor metode, soldul contului 301 la sfarsitul perioadei de gestiune, prezinta aceeasi valoare (1.400.000 lei).
b) Suma reflectata in debitul contului 601, reprezentand consumul de materii prime (1.050.000 lei), este aceeasi.
c) In cazul inventarului intermitent, consumul de materii prime s-a determinat la sfarsitul perioadei, astfel:
 
Valoare consum = Stoc initial + Valoarea intrarilor - Stoc final
Valoare consum = 100.000 lei + 2.350.000 lei - 1.400.000 = 1.050.000 lei
 
Aceasta suma s-a transferat in debitul contului 121 Profit si pierdere prin urmatoarea inregistrare contabila:
                121              =                601                     1.050.000
 
Astfel, la intocmirea bilatului contabil, se va prelua soldul contului 121, din care s-a scazut valoarea consumurilor de materii prime in cursul perioadei.
 
De asemenea, este important sa aveti in vedere ca in cazul metodei inventarului intermitent eventualele minusuri in gestiune nu se pot identifica, deoarece aceasta metoda, spre deosebire de cea a inventarului permanent, nu permite cunoasterea in orice moment a valorii stocurilor detinute de societate.
 
Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016