Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Pentru o societate cu o factura de la furnizor (achizitie in martie 2012), platita in numerar, se observa abia in martie 2013 ca vine de la un contribuabil inactiv. Vom stabili astfel care e procedura fiscala si contabila pentru corectarea erorii.
Mentionam ca valoarea facturii este de 4.852 lei, inchiriere utilaj. De asemenea, vom vedea ce solutie exista in privinta softului contabil care, pentru D300 si jurnal cumparari, presupune stergerea efectiva a acestei facturi, in luna martie 2012.La momentul decembrie 2012 s-a intocmit bilant contabil. Conform OMFP 3.055/2009, erorile contabile se inregistreaza la momentul martie 2013, cu evidentiere in 1174, dar registrul de casa a fost intocmit consecvent, iar pentru indreptare erori materiale in privinta decontului de TVA, societatea trebuie sa prezinte la Finante registrul de TVA martie 2012 si balanta refacuta 2012.
Conform art. 11 din Codul Fiscal beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabili dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform art. 781 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita.
Furnizorii/prestatorii si beneficiarii trebuie sa verifice inainte de incheierea tranzactiilor starea clientului, respectiv a furnizorului/prestatorului consultand site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, sectiunea Informatii publice - Informatii privind agentii economici - Agenti economici inactivi sau reactivati.
Astfel, un prim aspect de verificat ar fi data la care respectivul furnizor a devenit inactiv. In cazul in care in martie 2012 furnizorul nu era inscris ca inactiv, inscrierea in Registrul operatorilor inactivi efectuandu-se ulterior acestei date nu trebuie sa faceti nici o rectificare. Daca furnizorul era inactiv la data tranzactiei (martie 2012) iar beneficiarul, dintr-o eroare, nu a tinut cont de acest aspect atunci pentru remedierea/corectarea situatiei se va proceda astfel:
Cheltuiala reprezentand plata chirie utilaj , precum si plata aferenta facturii raman inregistrate in contabilitate. Societatea a inregistrat o cheltuiala (chirie utilaj) care a fost considerata cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit aferent anului 2012. Astfel, vor trebui corectate datele declarate initial in Declaratia 101 aferenta anului 2012 prin depunerea unei Declaratii rectificative privind impozitul pe profit ,declaratie care sa contina datele corectate. Respectiva cheltuiala cu chiria, considerata nedeductibila din punct de vedere fiscal, va majora impozitul pe profit aferent anului 2012 sau va diminua pierderea fiscala declarata, in functie de rezultatul fiscal al unitatii. Nu se vor efectua inregistrari contabile.
Pentru TVA inregistrat conform facturii de achizitie a serviciilor societatea dvs. nu avea dreptul de a deduce taxa in conditiile in care furnizorul era declarat inactiv la data emiterii facturii. Pentru remedierea acestei situatii se va intocmi nota contabila de stornare astfel (presupunem ca valoarea TVA aferenta facturii este de 939 lei):

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
4426 TVA deductibil = 401 Furnizori - 939 lei (in rosu)
1174 Rezultatul reportat provenit = 401 Furnizori 939 lei (in negru).
din corectarea erorilor contabile
Suma reprezentand TVA neadmis la deducere va majora valoarea cheltuielilor nedeductibile reprezentand chirie utilaj (cea de la punctul a de mai sus) si va rectifica Declaratia 101 privind impozitul pe profit aferent anului 2012.
Pentru rectificarea TVA se vor respecta prevederile art. 156^2, alin. (3) din Codul Fiscal
conform caruia datele inscrise incorect intr-un decont de taxa se pot corecta prin decontul unei perioade fiscale ulterioare si se vor inscrie la randurile de regularizari.
In consecinta,
Veti corecta TVA neadmis la deducere prin:
Inscrierea valorilor din aceasta factura intr-un Decont TVA (300) ulterior (la data constatarii erorii, de exemplu, martie 2014), pe randurile de regularizare;
Depunerea unei Declaratii 394 rectificativa aferenta lunii martie 2012 .
Veti depune o Declaratie rectificativa (101) aferenta anului 2012 in care veti declara un nou impozit pe profit/pierdere fiscal , luand in calcul o majorare a cheltuielilor nedeductibile cu suma de 4852 lei. (TVA inclus).
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
TVA si accize, modificate prin OUG 102 din 2013. Explicatii oferite de consultantProgramul Start-Up Nation, blocat! Ministrul Economiei promite sa remedieze situatiaNoi functii ANAF. Se preia activitatea Autoritatii Nationale a Vamilor si a Garzii FinanciareIntocmire NIR si semnarea acestuia de catre administratorul unitatii. Cum facem inregistrarile in contabilitate?Declaratii cu termen la 30 aprilie. Nu uitati de decontul cu accizele!Ultimele articole
Codul TVA in 2025. EXEMPLU practic pentru obtinerea luiCota TVA de 21%. Cum sa procedati daca ati primit facturi cu TVA de 19% in luna AUGUST 2025SAGA software. Cum sa modificati cota TVA in programAi primit Notificare de conformare de la ANAF? Cum sa eviti o eventuala decizie de impunereDeclaratia 010. Pana cand o poti depune pentru a renunta la codul de TVA prin optiuneArticole similare
Ajustarea pozitiva TVA deductibil si ajustare negativa TVA dedus. Cum procedam?Achizitie bunuri din UE. Care e tratamentul fiscal?Ajustarea de TVA a stocurilor ca urmare a inregistrarii in evidenta platitorilor de TVAStudiu de caz: Obligatia importatorului la plata TVA si a taxelor vamaleSistemul TVA la incasare | Exercitarea dreptului de deducere TVAUltimele articole
Leasing operational. TOT ce trebuie sa stii + o MONOGRAFIE contabila utilaCum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiE-Factura: Ce trebuie sa faca firmele care au primit facturile DUPA cele 5 zile legaleAchizitii intracomunitare. 3 exemple detaliateDeclaratia 394 in 2022. Explicatii necesare contribuabililor pentru evitarea amenzilor de pana la 14.000 leiArticole similare
19 subiecte dificile pentru contabilii din institutiile publice in 2015!Noutati privind Declaratia 209ORDIN Nr. 3.417 din 2009 al ministrului finantelor publiceRaportari contabile semestriale depuse eronat. Se poate corecta situatia?Modificari formulare privind impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliareUltimele articole
e-TVA. Raspunsul la Notificare NU mai e obligatoriu pana la final de 2025Achizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFDeclaratia 390. Termen limita pentru a evita ERORIle intre D390 si decontul de TVADe la executant la consultant: Cum redefineste tehnologia rolul angajatului in retailul modernMajorare cota TVA de la 1 august 2025. 3 spete de interes pentru contribuabiliArticole similare
Vanzarea certificatelor verzi. Ce tratament fiscal aplicam?Emitere factura avans. Regim TVAOperatiuni de prelucrare asupra bunurilor mobile. Cum identificam corect un nontransfer?Studiu de caz: Achizitie intracomunitara de catre o societate neinregistrata in scop de TVAInregistrare in evidenta platitorilor de TVA. Care vor fi obligatiile de ajustare in favoarea societatii?Ultimele articole
Declaratia 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si DECONTUL DE TVACifra de afaceri. TVA lunar devine OBLIGATORIU daca ai depasit 100.000 euroAchizitie intracomunitara. Tratament fiscal TVA pentru livrarile care NU se fac la data din facturaAchizitii intracomunitare. Declararea transportului in D300 si D390D300 ANAF. Cum tratezi in D300 TVA-ul fara drept de deducereArticole similare
Formularul 088 nu se va mai depune de firmele care isi schimba administratorul, asociatii sau sediulAchizitia de marfuri de la o persoana fizica: Regimul fiscal si declarativ al cumpararilor de bunuri pe baza de borderouAnulare cod TVA si raportare eronata 394. Ce implicatii fiscale si amenzi apar?DECLARATIA 394 in 2022. Explicatii necesare contribuabililor pentru evitarea amenzilor de pana la 14.000 leiDepunere declaratii cu termen-limita la 25 si 30 septembrieUltimele articole
DECLARATIA 394. Formularul aferent lunii august 2025 NU este inca disponibilAchizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFDECLARATIA 394: Cum completezi in mod corect autofacturileTVA in Romania pentru livrari catre clienti din afara UE. Ce trebuie sa stiiDECLARATIA 394. Cum trebuie completata D394 pentru a evita dublarea TVA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"