Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Pentru o societate cu o factura de la furnizor (achizitie in martie 2012), platita in numerar, se observa abia in martie 2013 ca vine de la un contribuabil inactiv. Vom stabili astfel care e procedura fiscala si contabila pentru corectarea erorii.
Mentionam ca valoarea facturii este de 4.852 lei, inchiriere utilaj. De asemenea, vom vedea ce solutie exista in privinta softului contabil care, pentru D300 si jurnal cumparari, presupune stergerea efectiva a acestei facturi, in luna martie 2012.La momentul decembrie 2012 s-a intocmit bilant contabil. Conform OMFP 3.055/2009, erorile contabile se inregistreaza la momentul martie 2013, cu evidentiere in 1174, dar registrul de casa a fost intocmit consecvent, iar pentru indreptare erori materiale in privinta decontului de TVA, societatea trebuie sa prezinte la Finante registrul de TVA martie 2012 si balanta refacuta 2012.
Conform art. 11 din Codul Fiscal beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabili dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform art. 781 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita.
Furnizorii/prestatorii si beneficiarii trebuie sa verifice inainte de incheierea tranzactiilor starea clientului, respectiv a furnizorului/prestatorului consultand site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, sectiunea Informatii publice - Informatii privind agentii economici - Agenti economici inactivi sau reactivati.
Astfel, un prim aspect de verificat ar fi data la care respectivul furnizor a devenit inactiv. In cazul in care in martie 2012 furnizorul nu era inscris ca inactiv, inscrierea in Registrul operatorilor inactivi efectuandu-se ulterior acestei date nu trebuie sa faceti nici o rectificare. Daca furnizorul era inactiv la data tranzactiei (martie 2012) iar beneficiarul, dintr-o eroare, nu a tinut cont de acest aspect atunci pentru remedierea/corectarea situatiei se va proceda astfel:
Cheltuiala reprezentand plata chirie utilaj , precum si plata aferenta facturii raman inregistrate in contabilitate. Societatea a inregistrat o cheltuiala (chirie utilaj) care a fost considerata cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit aferent anului 2012. Astfel, vor trebui corectate datele declarate initial in Declaratia 101 aferenta anului 2012 prin depunerea unei Declaratii rectificative privind impozitul pe profit ,declaratie care sa contina datele corectate. Respectiva cheltuiala cu chiria, considerata nedeductibila din punct de vedere fiscal, va majora impozitul pe profit aferent anului 2012 sau va diminua pierderea fiscala declarata, in functie de rezultatul fiscal al unitatii. Nu se vor efectua inregistrari contabile.
Pentru TVA inregistrat conform facturii de achizitie a serviciilor societatea dvs. nu avea dreptul de a deduce taxa in conditiile in care furnizorul era declarat inactiv la data emiterii facturii. Pentru remedierea acestei situatii se va intocmi nota contabila de stornare astfel (presupunem ca valoarea TVA aferenta facturii este de 939 lei):

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
4426 TVA deductibil = 401 Furnizori - 939 lei (in rosu)
1174 Rezultatul reportat provenit = 401 Furnizori 939 lei (in negru).
din corectarea erorilor contabile
Suma reprezentand TVA neadmis la deducere va majora valoarea cheltuielilor nedeductibile reprezentand chirie utilaj (cea de la punctul a de mai sus) si va rectifica Declaratia 101 privind impozitul pe profit aferent anului 2012.
Pentru rectificarea TVA se vor respecta prevederile art. 156^2, alin. (3) din Codul Fiscal
conform caruia datele inscrise incorect intr-un decont de taxa se pot corecta prin decontul unei perioade fiscale ulterioare si se vor inscrie la randurile de regularizari.
In consecinta,
Veti corecta TVA neadmis la deducere prin:
Inscrierea valorilor din aceasta factura intr-un Decont TVA (300) ulterior (la data constatarii erorii, de exemplu, martie 2014), pe randurile de regularizare;
Depunerea unei Declaratii 394 rectificativa aferenta lunii martie 2012 .
Veti depune o Declaratie rectificativa (101) aferenta anului 2012 in care veti declara un nou impozit pe profit/pierdere fiscal , luand in calcul o majorare a cheltuielilor nedeductibile cu suma de 4852 lei. (TVA inclus).
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Analiza TVA in 2014: Optiunea pentru aplicarea sistemului TVA la incasareRecuperarea taxei auto! OUG 35/2019 prevede ca cei cu datorii la stat vor primi banii integralFiscalitate: un studiu confirma pierderi de miliarde de euro din cauza deficitului de incasare a TVA-uluiSAF-T 2025: Cum incadrezi entitatile neplatitoare de TVA in D406Pana pe 20 octombrie 2022 trebuie depusa notificarea pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasareUltimele articole
Majorare TVA 2025. 3 situatii explicate de specialistAchizitie intracomunitara. 4 obligatii care NU le revin firmelor neplatitoare de TVAPlatitor de TVA. Conditii, documente si ajustare TVA pentru trecere la neplatitor de TVAMajorare TVA la locuinte. Conditii pentru masura tranzitorie 2025 - 2026 cu TVA de 9%Panourile fotovoltaice. Reguli, cote TVA si taxa de timbru verdeArticole similare
Omitere inregistrare facturi fara TVA. Cum se corecteaza situatia fiscala si contabila?Ajustare TVA stocuri la anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Cum procedam?Achizitie intracomunitara autoturism second-hand. Ce regim de taxare se aplica?Cum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiDeclaratia 394 in 2022. Explicatii necesare contribuabililor pentru evitarea amenzilor de pana la 14.000 leiUltimele articole
E-Factura: Ce trebuie sa faca firmele care au primit facturile DUPA cele 5 zile legaleAchizitii intracomunitare. 3 exemple detaliateAchizitie intracomunitara de bunuri. Pentru raportare se depune D390 daca persoanele aplica sistemul special de scutire?Obligatia de plata TVA acoperita din microgranturi. Este aceasta suma eligibila?Livrare produs pe teritoriul Romaniei. Regim fiscal TVAArticole similare
Noi masuri fiscale, adoptate de Guvern! D212 inteligenta, norme impozit micro si pe profit, sprijinirea IMM-urilorSAF-T, obligatoriu de la 1 ianuarie 2025 pentru contribuabilii mici. Ce perioada de gratie se aplicaUnde verde la CONTABILITATE fara ERORI si fara amenziLegea noului Cod fiscal si al noului Cod de procedura fiscala in dezbatere publicaCodul Fiscal: Corectarea documentelor fiscaleUltimele articole
Aplicarea TVA la incasare. Conditii, termene si ERORI frecvente in 2025SAF-T si ERORIle XML. De ce apare problema si cum o rezolviD700 in 2025. Completare D700 pentru reinregistrare in scopuri de TVAFirme care fac achizitii intracomunitare. EXEMPLU util pentru completarea D390Declaratia 390 VIES: ce este si cum se completeaza corect?Articole similare
Situatii cand TVA deductibila nu poate fi dedusaOrganizare evidenta contabila pentru intreprindere individuala (II) platitoare de TVAFactura emisa de organul de executare silitaLeasing financiar. Vanzare autoturism pentru care s-a limitat dreptul de deducere. Facem ajustarea de TVA?Studiu de caz: DECONTUL DE TVA si scoaterea din evidenta a clientilor incertiUltimele articole
Cifra de afaceri. TVA lunar devine OBLIGATORIU daca ai depasit 100.000 euroAchizitie intracomunitara. Tratament fiscal TVA pentru livrarile care NU se fac la data din facturaAchizitii intracomunitare. Declararea transportului in D300 si D390D300 ANAF. Cum tratezi in D300 TVA-ul fara drept de deducereTVA in Romania pentru livrari catre clienti din afara UE. Ce trebuie sa stiiArticole similare
Ce se intampla daca este depasit plafonul TVA de 300.000 lei o singura dataBonuri combustibil. Cum raportam in DECLARATIA 394?Bonurile fiscale nu se mai declara in Formularul 394Decont TVA cod 300 si declaratia cod 394 pentru ONG (persoana partial impozabila)De cand nu se mai declara bonurile fiscale in DECLARATIA 394?Ultimele articole
DECLARATIA 394: Cum completezi in mod corect autofacturileTVA in Romania pentru livrari catre clienti din afara UE. Ce trebuie sa stiiDECLARATIA 394. Cum trebuie completata D394 pentru a evita dublarea TVAD394 in 2024. Bonurile cu valoare mai mica de 100 euro se declara in D394?Platitor de TVA: Ce inseamna, cand si cum devii. Avantaje si dezavantaje
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"