Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Pentru o societate cu o factura de la furnizor (achizitie in martie 2012), platita in numerar, se observa abia in martie 2013 ca vine de la un contribuabil inactiv. Vom stabili astfel care e procedura fiscala si contabila pentru corectarea erorii.
Mentionam ca valoarea facturii este de 4.852 lei, inchiriere utilaj. De asemenea, vom vedea ce solutie exista in privinta softului contabil care, pentru D300 si jurnal cumparari, presupune stergerea efectiva a acestei facturi, in luna martie 2012.La momentul decembrie 2012 s-a intocmit bilant contabil. Conform OMFP 3.055/2009, erorile contabile se inregistreaza la momentul martie 2013, cu evidentiere in 1174, dar registrul de casa a fost intocmit consecvent, iar pentru indreptare erori materiale in privinta decontului de TVA, societatea trebuie sa prezinte la Finante registrul de TVA martie 2012 si balanta refacuta 2012.
Conform art. 11 din Codul Fiscal beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabili dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform art. 781 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita.
Furnizorii/prestatorii si beneficiarii trebuie sa verifice inainte de incheierea tranzactiilor starea clientului, respectiv a furnizorului/prestatorului consultand site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, sectiunea Informatii publice - Informatii privind agentii economici - Agenti economici inactivi sau reactivati.
Astfel, un prim aspect de verificat ar fi data la care respectivul furnizor a devenit inactiv. In cazul in care in martie 2012 furnizorul nu era inscris ca inactiv, inscrierea in Registrul operatorilor inactivi efectuandu-se ulterior acestei date nu trebuie sa faceti nici o rectificare. Daca furnizorul era inactiv la data tranzactiei (martie 2012) iar beneficiarul, dintr-o eroare, nu a tinut cont de acest aspect atunci pentru remedierea/corectarea situatiei se va proceda astfel:
Cheltuiala reprezentand plata chirie utilaj , precum si plata aferenta facturii raman inregistrate in contabilitate. Societatea a inregistrat o cheltuiala (chirie utilaj) care a fost considerata cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit aferent anului 2012. Astfel, vor trebui corectate datele declarate initial in Declaratia 101 aferenta anului 2012 prin depunerea unei Declaratii rectificative privind impozitul pe profit ,declaratie care sa contina datele corectate. Respectiva cheltuiala cu chiria, considerata nedeductibila din punct de vedere fiscal, va majora impozitul pe profit aferent anului 2012 sau va diminua pierderea fiscala declarata, in functie de rezultatul fiscal al unitatii. Nu se vor efectua inregistrari contabile.
Pentru TVA inregistrat conform facturii de achizitie a serviciilor societatea dvs. nu avea dreptul de a deduce taxa in conditiile in care furnizorul era declarat inactiv la data emiterii facturii. Pentru remedierea acestei situatii se va intocmi nota contabila de stornare astfel (presupunem ca valoarea TVA aferenta facturii este de 939 lei):

Manual de politici contabile - Stick USB

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
4426 TVA deductibil = 401 Furnizori - 939 lei (in rosu)
1174 Rezultatul reportat provenit = 401 Furnizori 939 lei (in negru).
din corectarea erorilor contabile
Suma reprezentand TVA neadmis la deducere va majora valoarea cheltuielilor nedeductibile reprezentand chirie utilaj (cea de la punctul a de mai sus) si va rectifica Declaratia 101 privind impozitul pe profit aferent anului 2012.
Pentru rectificarea TVA se vor respecta prevederile art. 156^2, alin. (3) din Codul Fiscal
conform caruia datele inscrise incorect intr-un decont de taxa se pot corecta prin decontul unei perioade fiscale ulterioare si se vor inscrie la randurile de regularizari.
In consecinta,
Veti corecta TVA neadmis la deducere prin:
Inscrierea valorilor din aceasta factura intr-un Decont TVA (300) ulterior (la data constatarii erorii, de exemplu, martie 2014), pe randurile de regularizare;
Depunerea unei Declaratii 394 rectificativa aferenta lunii martie 2012 .
Veti depune o Declaratie rectificativa (101) aferenta anului 2012 in care veti declara un nou impozit pe profit/pierdere fiscal , luand in calcul o majorare a cheltuielilor nedeductibile cu suma de 4852 lei. (TVA inclus).
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Declaratia Unica se depune pana pe data de 25 mai 2021. Modificarile fata de vechiul formularCorectare erori de calcul TVA deductibila si TVA colectataBuletin informativ: Noutati legislative cu incidenta in materia fiscalaANAF: Declaratia 390 VIES trebuie depusa. Sanctiunile se vor aplicaDan Voiculescu cere lunar reducerea TVA-ului la alimentele de bazaUltimele articole
Controale ANAF la TVA in 2025. Firmele platesc diferente daca TVA redusa nu este aplicata corectDepasire plafon TVA de 395.000 lei. Termen limita pentru solicitarea inregistrarii in scop TVACodul TVA. Completare corecta D700 pentru reactivarea luiFirma in Romania. 2 optiuni prin care va puteti inregistra in scop de TVA + completarea D700Majorare cota redusa de TVA. Lista produselor si serviciilor agricole cu TVA 11%Articole similare
Sistemul TVA la incasare, sume din contul 4428 la anularea codului de TVASocietate inregistrata in scop de TVA ca urmare a depasirii plafonului. Cum efectuam ajustarea TVA?Antrepozitul de TVAFacturarea TVA pentru achizitie intracomunitara de utilaje noi. Cum facturam?Achizitie intracomunitara fara factura. Ajustarea valorii inscrise in autofacturaUltimele articole
Leasing operational. TOT ce trebuie sa stii + o MONOGRAFIE contabila utilaCum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiE-Factura: Ce trebuie sa faca firmele care au primit facturile DUPA cele 5 zile legaleAchizitii intracomunitare. 3 exemple detaliateDeclaratia 394 in 2022. Explicatii necesare contribuabililor pentru evitarea amenzilor de pana la 14.000 leiArticole similare
Codul Fiscal: Corectarea documentelor fiscaleLegea 129/2019. Obligatiile societatilor care nu se incadreaza la entitate raportoarePrecizari Finante: Anularea inregistrarii in scopuri de TVACase de marcat electronice. Cum verificati daca sunt conectate la ANAF si daca transmit date catre serverDeclaratia 394 in 2021. Contraventii si sanctiuni. Cine NU are obligatia depunerii formularului?Ultimele articole
D394 in 2025. Cum sa completati formularul in cazul in care ati constatat ERORI contabilee-TVA. Raspunsul la Notificare NU mai e obligatoriu pana la final de 2025Achizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFDeclaratia 390. Termen limita pentru a evita ERORIle intre D390 si decontul de TVADe la executant la consultant: Cum redefineste tehnologia rolul angajatului in retailul modernArticole similare
Tratament fiscal TVA pentru prestare servicii electronice catre diversi beneficiariNotificare de conformare e-TVA. Cum se formuleaza raspunsul si pana cand se trimiteDeclarare exporturi. Cum colectam TVA?Societati cu regim mixt - deducerea TVA aferenta investitiilorRaportarea achizitiilor intracomunitare. Cum procedam privind TVA-ul?Ultimele articole
Declaratia 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si DECONTUL DE TVACifra de afaceri. TVA lunar devine OBLIGATORIU daca ai depasit 100.000 euroAchizitie intracomunitara. Tratament fiscal TVA pentru livrarile care NU se fac la data din facturaAchizitii intracomunitare. Declararea transportului in D300 si D390D300 ANAF. Cum tratezi in D300 TVA-ul fara drept de deducereArticole similare
Raportarea facturilor primite dupa depunerea decontului de TVA si a declaratiei 394Totul despre DECLARATIA 394Split TVA. Care sunt regulile de aplicare?DECLARATIA 394 in 2022. Cine NU are obligatia depunerii formularului?ANAF a facut noi precizari privind modificarile aduse Declaratiei 394. Considera ca noua varianta e una simplificataUltimele articole
DECLARATIA 394. Formularul aferent lunii august 2025 NU este inca disponibilAchizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFDECLARATIA 394: Cum completezi in mod corect autofacturileTVA in Romania pentru livrari catre clienti din afara UE. Ce trebuie sa stiiDECLARATIA 394. Cum trebuie completata D394 pentru a evita dublarea TVA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"