Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Pentru o societate cu o factura de la furnizor (achizitie in martie 2012), platita in numerar, se observa abia in martie 2013 ca vine de la un contribuabil inactiv. Vom stabili astfel care e procedura fiscala si contabila pentru corectarea erorii.
Mentionam ca valoarea facturii este de 4.852 lei, inchiriere utilaj. De asemenea, vom vedea ce solutie exista in privinta softului contabil care, pentru D300 si jurnal cumparari, presupune stergerea efectiva a acestei facturi, in luna martie 2012.La momentul decembrie 2012 s-a intocmit bilant contabil. Conform OMFP 3.055/2009, erorile contabile se inregistreaza la momentul martie 2013, cu evidentiere in 1174, dar registrul de casa a fost intocmit consecvent, iar pentru indreptare erori materiale in privinta decontului de TVA, societatea trebuie sa prezinte la Finante registrul de TVA martie 2012 si balanta refacuta 2012.
Conform art. 11 din Codul Fiscal beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabili dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform art. 781 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita.
Furnizorii/prestatorii si beneficiarii trebuie sa verifice inainte de incheierea tranzactiilor starea clientului, respectiv a furnizorului/prestatorului consultand site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, sectiunea Informatii publice - Informatii privind agentii economici - Agenti economici inactivi sau reactivati.
Astfel, un prim aspect de verificat ar fi data la care respectivul furnizor a devenit inactiv. In cazul in care in martie 2012 furnizorul nu era inscris ca inactiv, inscrierea in Registrul operatorilor inactivi efectuandu-se ulterior acestei date nu trebuie sa faceti nici o rectificare. Daca furnizorul era inactiv la data tranzactiei (martie 2012) iar beneficiarul, dintr-o eroare, nu a tinut cont de acest aspect atunci pentru remedierea/corectarea situatiei se va proceda astfel:
Cheltuiala reprezentand plata chirie utilaj , precum si plata aferenta facturii raman inregistrate in contabilitate. Societatea a inregistrat o cheltuiala (chirie utilaj) care a fost considerata cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit aferent anului 2012. Astfel, vor trebui corectate datele declarate initial in Declaratia 101 aferenta anului 2012 prin depunerea unei Declaratii rectificative privind impozitul pe profit ,declaratie care sa contina datele corectate. Respectiva cheltuiala cu chiria, considerata nedeductibila din punct de vedere fiscal, va majora impozitul pe profit aferent anului 2012 sau va diminua pierderea fiscala declarata, in functie de rezultatul fiscal al unitatii. Nu se vor efectua inregistrari contabile.
Pentru TVA inregistrat conform facturii de achizitie a serviciilor societatea dvs. nu avea dreptul de a deduce taxa in conditiile in care furnizorul era declarat inactiv la data emiterii facturii. Pentru remedierea acestei situatii se va intocmi nota contabila de stornare astfel (presupunem ca valoarea TVA aferenta facturii este de 939 lei):
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
4426 TVA deductibil = 401 Furnizori - 939 lei (in rosu)
1174 Rezultatul reportat provenit = 401 Furnizori 939 lei (in negru).
din corectarea erorilor contabile
Suma reprezentand TVA neadmis la deducere va majora valoarea cheltuielilor nedeductibile reprezentand chirie utilaj (cea de la punctul a de mai sus) si va rectifica Declaratia 101 privind impozitul pe profit aferent anului 2012.
Pentru rectificarea TVA se vor respecta prevederile art. 156^2, alin. (3) din Codul Fiscal
conform caruia datele inscrise incorect intr-un decont de taxa se pot corecta prin decontul unei perioade fiscale ulterioare si se vor inscrie la randurile de regularizari.
In consecinta,
Veti corecta TVA neadmis la deducere prin:
Inscrierea valorilor din aceasta factura intr-un Decont TVA (300) ulterior (la data constatarii erorii, de exemplu, martie 2014), pe randurile de regularizare;
Depunerea unei Declaratii 394 rectificativa aferenta lunii martie 2012 .
Veti depune o Declaratie rectificativa (101) aferenta anului 2012 in care veti declara un nou impozit pe profit/pierdere fiscal , luand in calcul o majorare a cheltuielilor nedeductibile cu suma de 4852 lei. (TVA inclus).
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Inregistrarea speciala in scop de TVA. Ce procedura e necesara pentru achizitii si livrari intracomunitare?Noul Cod de procedura fiscala va intra in vigoare la 1 ianuarie 2016. Fiti la curent cu toate noutatileDrept deducere pentru achizitii efectuate inainte de inregistrarea in scopuri de TVA. Ce tratament fiscal se aplica?Impozabile sau nu? Afla pentru ce operatiuni se plateste TVAModificarea Legii 227/2015, privind Codul Fiscal: TVA 16%, din 2020 - TVA 5% pentru produsele alimentare (proiect)Ultimele articole
e-TVA. ATENTIE maxima la Decontul precompletat TVA primit de la ANAF! Este acesta o creanta fiscala?Venituri sub plafonul de TVA. 2 conditii pentru a iesi din evidenta TVA in 2025Platitor de TVA. Cum sa emiteti facturile DUPA ce ati facut inregistrarea in scop de TVAMasini second-hand. Evaziune TVA de 29 mil. lei descoperita de DGAFFirme inactive in 2025. Cum poti deduce cheltuielile aferente perioadei de inactivitateArticole similare
Declaratia 394 in 2022. Explicatii necesare contribuabililor pentru evitarea amenzilor de pana la 14.000 leiAchizitie intracomunitara autoturism second-hand. Ce regim de taxare se aplica?Taxarea serviciilor de expertizare a bunurilor prestate de o firma stabilita in RomaniaAchizitie servicii lucrari montaj utilaj. Ce tratament fiscal TVA se aplica?Deductibilitate TVA marfa expirataUltimele articole
Leasing operational. TOT ce trebuie sa stii + o MONOGRAFIE contabila utilaCum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiE-Factura: Ce trebuie sa faca firmele care au primit facturile DUPA cele 5 zile legaleAchizitii intracomunitare. 3 exemple detaliateAchizitie intracomunitara de bunuri. Pentru raportare se depune D390 daca persoanele aplica sistemul special de scutire?Articole similare
Formularul 394. Depunere in anul 2015Impozitul pe cladiri si terenuri: 27 de cazuri practice solutionate de expertiCodul fiscal 2011 - Titlul VIInscrierea in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare de la 1 ianuarie 2013Omiterea inregistrarii facturilor. Rectificarea ERORIlor contabile si implicatiile privind impozitul pe profit si TVAUltimele articole
D394 in 2025. Cum sa completati formularul in cazul in care ati constatat ERORI contabilee-TVA. Raspunsul la Notificare NU mai e obligatoriu pana la final de 2025Achizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFDeclaratia 390. Termen limita pentru a evita ERORIle intre D390 si decontul de TVADe la executant la consultant: Cum redefineste tehnologia rolul angajatului in retailul modernArticole similare
Care e locul livrarii de bunuri cand marfa nu paraseste teritoriul romanesc?Marfa primita pe baza de aviz. Factura primita la finalul lunii cu discount si NIR. Cum procedam?Ajustarea pozitiva TVA deductibil si ajustare negativa TVA dedus. Cum procedam?TVA la achizitia unui autoturism. Cum facem decontul in 2015 la o noua vanzare?D300 in 2023. Cum se inregistreaza in formular prestarile de servicii efectuate pentru companii din tari nonUE?Ultimele articole
Declaratia 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si DECONTUL DE TVACifra de afaceri. TVA lunar devine OBLIGATORIU daca ai depasit 100.000 euroAchizitie intracomunitara. Tratament fiscal TVA pentru livrarile care NU se fac la data din facturaAchizitii intracomunitare. Declararea transportului in D300 si D390D300 ANAF. Cum tratezi in D300 TVA-ul fara drept de deducereArticole similare
DECLARATIA 394 in 2022. Explicatii necesare contribuabililor pentru evitarea amenzilor de pana la 14.000 leiDECLARATIA 394: Cum completezi in mod corect autofacturileDeducere TVA bunuri in stoc la data inregistrarii in scopuri de TVAAchizitie teren de catre PFA de la persoana fizicaPlatitor de TVA: Ce inseamna, cand si cum devii. Avantaje si dezavantajeUltimele articole
DECLARATIA 394. Formularul aferent lunii august 2025 NU este inca disponibilAchizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFTVA in Romania pentru livrari catre clienti din afara UE. Ce trebuie sa stiiDECLARATIA 394. Cum trebuie completata D394 pentru a evita dublarea TVACe se intampla daca este depasit plafonul TVA de 300.000 lei o singura data
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"




InfoTva.ro



