Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Pentru o societate cu o factura de la furnizor (achizitie in martie 2012), platita in numerar, se observa abia in martie 2013 ca vine de la un contribuabil inactiv. Vom stabili astfel care e procedura fiscala si contabila pentru corectarea erorii.
Mentionam ca valoarea facturii este de 4.852 lei, inchiriere utilaj. De asemenea, vom vedea ce solutie exista in privinta softului contabil care, pentru D300 si jurnal cumparari, presupune stergerea efectiva a acestei facturi, in luna martie 2012.La momentul decembrie 2012 s-a intocmit bilant contabil. Conform OMFP 3.055/2009, erorile contabile se inregistreaza la momentul martie 2013, cu evidentiere in 1174, dar registrul de casa a fost intocmit consecvent, iar pentru indreptare erori materiale in privinta decontului de TVA, societatea trebuie sa prezinte la Finante registrul de TVA martie 2012 si balanta refacuta 2012.
Conform art. 11 din Codul Fiscal beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabili dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform art. 781 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita.
Furnizorii/prestatorii si beneficiarii trebuie sa verifice inainte de incheierea tranzactiilor starea clientului, respectiv a furnizorului/prestatorului consultand site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, sectiunea Informatii publice - Informatii privind agentii economici - Agenti economici inactivi sau reactivati.
Astfel, un prim aspect de verificat ar fi data la care respectivul furnizor a devenit inactiv. In cazul in care in martie 2012 furnizorul nu era inscris ca inactiv, inscrierea in Registrul operatorilor inactivi efectuandu-se ulterior acestei date nu trebuie sa faceti nici o rectificare. Daca furnizorul era inactiv la data tranzactiei (martie 2012) iar beneficiarul, dintr-o eroare, nu a tinut cont de acest aspect atunci pentru remedierea/corectarea situatiei se va proceda astfel:
Cheltuiala reprezentand plata chirie utilaj , precum si plata aferenta facturii raman inregistrate in contabilitate. Societatea a inregistrat o cheltuiala (chirie utilaj) care a fost considerata cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit aferent anului 2012. Astfel, vor trebui corectate datele declarate initial in Declaratia 101 aferenta anului 2012 prin depunerea unei Declaratii rectificative privind impozitul pe profit ,declaratie care sa contina datele corectate. Respectiva cheltuiala cu chiria, considerata nedeductibila din punct de vedere fiscal, va majora impozitul pe profit aferent anului 2012 sau va diminua pierderea fiscala declarata, in functie de rezultatul fiscal al unitatii. Nu se vor efectua inregistrari contabile.
Pentru TVA inregistrat conform facturii de achizitie a serviciilor societatea dvs. nu avea dreptul de a deduce taxa in conditiile in care furnizorul era declarat inactiv la data emiterii facturii. Pentru remedierea acestei situatii se va intocmi nota contabila de stornare astfel (presupunem ca valoarea TVA aferenta facturii este de 939 lei):
Cartea Verde a Contabilitatii
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Manual de politici contabile - Stick USB
4426 TVA deductibil = 401 Furnizori - 939 lei (in rosu)
1174 Rezultatul reportat provenit = 401 Furnizori 939 lei (in negru).
din corectarea erorilor contabile
Suma reprezentand TVA neadmis la deducere va majora valoarea cheltuielilor nedeductibile reprezentand chirie utilaj (cea de la punctul a de mai sus) si va rectifica Declaratia 101 privind impozitul pe profit aferent anului 2012.
Pentru rectificarea TVA se vor respecta prevederile art. 156^2, alin. (3) din Codul Fiscal
conform caruia datele inscrise incorect intr-un decont de taxa se pot corecta prin decontul unei perioade fiscale ulterioare si se vor inscrie la randurile de regularizari.
In consecinta,
Veti corecta TVA neadmis la deducere prin:
Inscrierea valorilor din aceasta factura intr-un Decont TVA (300) ulterior (la data constatarii erorii, de exemplu, martie 2014), pe randurile de regularizare;
Depunerea unei Declaratii 394 rectificativa aferenta lunii martie 2012 .
Veti depune o Declaratie rectificativa (101) aferenta anului 2012 in care veti declara un nou impozit pe profit/pierdere fiscal , luand in calcul o majorare a cheltuielilor nedeductibile cu suma de 4852 lei. (TVA inclus).
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Noul formular 394, valabil de la 1 iulie 2016. Cine il depune?Prevederi grupul fiscal unic. Implementare, proceduri, normeDecont TVA completat si transmis eronat. Cum se poate corecta procedura?Achizitii intracomunitare de bunuri. Cum procedam declararea in D 390 si D 300?Noi formulare pentru indemnizatia de somaj tehnic (Ordinul 1705/2020 si Ordinul 1706/2020)Ultimele articole
Redobandirea codului de TVA dupa anulare. Ce trebuie sa stiiVineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESDe la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciControale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVANoutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAArticole similare
Achizitie servicii lucrari montaj utilaj. Ce tratament fiscal TVA se aplica?Exercitarea dreptului de deducere TVA aferenta unei achizitii anterioare inregistrarii in scopuri de TVAScutirea de TVA in cazul livrarilor intracomunitare - Documente justificative necesare incepand din 2020Studiu de caz: In ce conditii este posibila deducerea TVA-ului prin facturare?Sistemul TVA la incasare. Raportarea sumei TVA deductibile care nu poate fi dedusa. Cum procedam?Ultimele articole
Cum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiE-Factura: Ce trebuie sa faca firmele care au primit facturile DUPA cele 5 zile legaleAchizitii intracomunitare. 3 exemple detaliateDeclaratia 394 in 2022. Explicatii necesare contribuabililor pentru evitarea amenzilor de pana la 14.000 leiAchizitie intracomunitara de bunuri. Pentru raportare se depune D390 daca persoanele aplica sistemul special de scutire?Articole similare
Raportarea facturilor primite dupa depunerea decontului de TVA si a declaratiei 394Facturi fara drept de deducere in decontul de tvaEntitati care au obligatia raportarii catre ONPCSB. Cand se depune declaratia privind spalarea banilor?Restituire avans marfa in numerarNoutati legislatie fiscala 7-11 iunie - Monitorul OficialUltimele articole
Situatii financiare interimare. In cazul unor ERORI pot fi rectificate?Din 1 ianuarie 2025 contribuabilii mici vor avea OBLIGATIA de a depune D406 SAF-TCe OBLIGATII au persoanele care utilizeaza sistemul E-TVA, implementat din 1 august 2024Declaratia Unica 2025. Doua schimbari majore, adoptate de Guvern!Declaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareArticole similare
Achizitie intracomunitara de bunuri. Tratament fiscal TVAStudiu de caz: Societate neinregistrata in scop de TVA. Achizitii intracomunitare de bunuri si achizitii de servicii intracomunitarePunct de lucru pe teritoriul comunitar. Cum tratam d.p.d.v. al TVA achizitia de materiale din Romania?Nontransfer intracomunitar de bunuri. Ce implicatii fiscale exista?Regularizare facturi de avans emise de parteneri din UE. Cum declaram in VIES si DECONTUL DE TVA?Ultimele articole
Comert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UEMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVACe OBLIGATII au persoanele care utilizeaza sistemul E-TVA, implementat din 1 august 2024E-TVA: Firme care inregistreaza diferente justificate intre D300 si decontul precompletat. Cum trebuie sa procedezeGrup fiscal. Cine are obligatia de a raspunde la Notificarea de conformare e-TVAArticole similare
Factura cu TVA de la o persoana neinregistrata in scopuri de TVA. CorectiiStudiu de caz: Decontul de TVA. DECLARATIA 394 (partea a II-a)Ajustarea TVA in cazul clientilor in falimentCorectarea declaratiilor 394. Ce procedura aplicam si ce amenzi riscam?DECLARATIA 394: Cine depune D394, termen depunere, instructiuniUltimele articole
Ce se intampla daca este depasit plafonul TVA de 300.000 lei o singura dataD394 in 2024. Bonurile cu valoare mai mica de 100 euro se declara in D394?Platitor de TVA: Ce inseamna, cand si cum devii. Avantaje si dezavantajeDECLARATIA 394. Contractele de sponsorizare se declara in acest formular?DECLARATIA 394 in 2022. Cine NU are obligatia depunerii formularului?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"