Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Luand in calcul cursul valutar din momentul cerut, stabilim felul in care sumele se declara corect in formularele necesare. Vom lua astfel ca exemplu o firma care primeste o factura de marfa in euro cu TVA 24%. Data receptiei marfii este 27.02.2014, data emiterii facturii este 25.02.2014.
Se inregistreaza factura astfel:
marfa = 401 100 eur* 3.3 (curs din data receptiei marfurilor) = 330 ron
4426= 401 24 eur* 3.2(curs din data emiterii facturii)
= 76.8 ron.
Vom vedea daca aceste cursuri sunt cunoscute si daca in jurnalul de cumparari baza TVA-ului ar trebui sa fie 100*3.2 (curs din data emiterii facturii)=320 ron sau 330 ron. Totodata, vom vedea ce suma se va trece in declaratia 300 si 394 ca baza impozabila.
Va puneti problema ce curs se foloseste la intocmirea NIR-ului (daca este corect sa se foloseasca acel curs BNR de la data receptiei, 27.02.2014, sau daca trebuie folosit cursul BNR din data intocmirii facturii - data 25.02.2014
Aceste aspecte se regasesc mentionate la punctele 155 si 184 alin. (4) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009:
Cartea Verde a impozitului pe profit
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2026
ChatGPT pentru contabili Ghid Practic cu prompturi si aplicatii reale
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
" 155
(1) Inregistrarea in contabilitate a intrarii stocurilor se efectueaza la data transferului riscurilor si beneficiilor.
(2) In general, datele de transfer al controlului, de transfer al proprietatii si de livrare coincid.
Totusi, pot exista decalaje de timp, de exemplu, pentru:
...
- bunuri receptionate pentru care nu s-a primit inca factura, care trebuie inregistrate in activele cumparatorului;
....
- bunuri vindute si nelivrate inca, pentru care a avut loc transferul proprietatii. De exemplu, la vinzarile cu conditia de livrare "ex-work", bunurile vindute ies din stocul vinzatorului din momentul punerii lor la dispozitia cumparatorului etc.".
si
" 184
(4) In cazul bunurilor achizitionate insotite de factura sau de aviz de insotire a marfii, urmind ca factura sa soseasca ulterior, cursul valutar utilizat la inregistrarea in contabilitate este cursul de la data receptiei bunurilor."
Asadar, in data de 25. 02.2014 se va inregistra factura, la cursul BNR valabil pentru data de 25.02.2014 prin inetrmediul contului 327 – Stocuri in curs de aprovizionare, astfel;
% = 401 396,8
327 100*3.2=320
4426 76.8
Stocuri in curs de aprovizionare", respectiv contul 327:
"(3) Sint reflectate, de asemenea, distinct in contabilitate, acele stocuri cumparate, pentru care s-au transferat riscurile si beneficiile aferente, dar care sint in curs de aprovizionare (grupa 32 "Stocuri în curs de aprovizionare" din Planul de conturi general
Ulterior la data primirii bunurilor se efectueaza inregistrearea contabila:
371 = 327 320 fara a modifica valoarea marfurilor la curs din data receptiei.
Factura aceasta va fi declarata atit in decontul de TVA 300, cit si in declaratia 394 - aferente lunii februarie 2014 vanad baza stabilita conform cursului valutar din data facturii.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Achizitie intracomunitara de bunuri. Care e data de raportare si cum inregistram?Deductibilitate cheltuieli si combustibili autoturirsm pus la dispozitie gratuit (comodat)Valoarea unei reduceri comerciale ulterioare prin credit-note. Cum declaram in decont?Impozit minim pe cifra de afaceri. Calcul util privind noul impozit minimVeniturile din anularea datoriei bancare. Cum incadram acest tip de venituri?Ultimele articole
TVA imobiliare. Cum sa aplici in 2025 cota TVA de 9% pentru precontracte incheiate in 2024Firme inactive in 2025. Cum poti deduce cheltuielile aferente perioadei de inactivitateCursul valutar. Cum sa determini cursul de schimb valutar pentru importuriMicrointreprindere in 2025. La ce CURS VALUTAR se calculeaza plafonul pentru impozit 1% sau 3%Depunere raportari contabile la 30 iunie 2024. Cum trebuie sa procedati in cazul in care apar eroriArticole similare
Credit note. Cum facem inregistrarile privind reducerea financiara si ce alte obligatii apar?Cum se face inregistrarea facturilor simplificate in jurnalul de cumparariAchizitie marfuri. Cum stabilim cursul de schimb valutar?Inregistrari contabile privind discounturile primiteAchizitie intracomunitara de bunuri. Cand intervine exigibilitatea TVA?Ultimele articole
Despagubiri pentru pierderi pe parcursul transportului. Tratament fiscal TVA si inregistrari contabileArticole similare
Colectare deseuri. Inregistrari contabileINREGISTRARE MARFA in decontul de TVA - Declaratia 300Articole similare
Perioada fiscala trimestru calendaristic. Cum determinam exigibilitatea TVA?Despre TVA: Tot ce trebuie sa stie un expert contabil!Studiu de caz: Anulare cod de inregistrare in scopuri de TVA si ajustarea sumei TVA deduseDeclaratii pe care le depunem la 25 iulie. O lista cu declaratiile cu termen-limitaD300 ANAF. Cum tratezi in D300 TVA-ul fara drept de deducereUltimele articole
Cota TVA in 2026, in functie de cand intervine faptul generator: INAINTE sau DUPA 1 august 2025DECLARATIA 300, actualizata in 2026. Au fost eliminate rubricile pentru cotele TVA de 5%, 9% si 19%Inregistrare in scopuri de TVA cu intarziere. Facturare, TVA si documente utile in 2026DECLARATIA 300. Cum sa completati decontul daca TVA de 19% a devenit exigibilDECLARATIA 300. Cum sa raportati facturile de energie in D300Articole similare
Pentru transport trebuie intocmita declaratia 390?Factura platita partial. Inregistrare in decontul de TVA si in declaratia informativaGarantii de buna executie, inregistrare in jurnal de cumparari si in decontul de TVACum declaram corect in D 394?Cum intocmim Declaratia 390 la achizitia intracomunitara a unui utilaj?Ultimele articole
Facturi netrimise prin E-Factura. Care este tratamentul fiscal pentru impozitul pe profit si TVARO e-Factura. Cum se inregistreaza facturile cu TVA in euroCum se face inregistrarea facturilor simplificate in JURNALUL DE CUMPARARITVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleTransport persoane prin Bolt. Exemplu de monografie contabila
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



