Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam cazul unei societati care s-a infiintat in luna aprilie 2012. Codul de platitor de TVA a fost emis in 01 iunie 2012. Din Legea 571/2003 se intelege, in cazul acestei societati, ca se poate deduce TVA -ul din facturile anterioare zilei de 1 iunie 2012 in conditiile in care se respecta art.145 - 147, 155, 153, 146. Vom stabili daca este corecta procedura de mai jos:
1. Initial, cand societatea nu e platitoare de TVA, se inregistreaza factura pe total (fara sa fie evidentiat TVA-ul).2. Dupa primirea codului de platitor de TVA , se face storno la facturi, se inregistreaza cu TVA in luna iunie si se prind in jurnalul de cumparari.
3. Se intocmeste decontul 300 pentru luna iunie si sunt prinse pe regularizari sumele aferente facturilor dinainte de 01 iunie 2012. vom stabili si la ce luna se declara facturile ulterioare zilei de 1 iunie prin declaratia 394.
Raspuns:
Cu exceptia stornarii facturilor de achizitie primite anterior lunii iunie 2012, ati inteles corect procedura de exercitare a dreptului de deducere a TVA dupa dobandirea calitatii de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA. Procedura este cunoscuta sub denumirea de ajustare a sumei TVA in beneficiul persoanei impozabile.
Determinarea sumei care poate fi deduse se face "extracontabil" fara a se storna facturile primite anterior astfel incat sa structurati fiecare factura pe cele doua elemente: baza de impozitare si TVA aferenta. Ajustarea sumei TVA se efectueaza numai pe baza inventarierii stocului de marfa si de servicii din care sa rezulte ca acestea au fost achizitionate de la platitori de TVA. Prin inventariere trebuie identificat furnizorul fiecarui bun sau prestatorul fiecarui serviciu si factura emisa, evidentiata initial in jurnalul pentru cumparari. Suma TVA care poate fi dedusa, determinata pe baza de calcule se inscrie pe un singur rand din jurnalul pentru cumparari.
Totusi, trebuie sa aveti in vedere faptul ca dreptul de deducere incepand cu data de 1 iunie 2012 se exercita numai pentru bunurile si serviciile existente in sold la data de 31 mai 2012, fara a se efectua pentru bunurile si serviciile achizitionate, dar consumate in perioada aprilie si mai 2012. Prin serviciu neconsumat se intelege, de exemplu, plata anticipata a unui serviciu de inchiriere pe o perioada mai mare de timp care acopera atat perioada anterioara inregistrarii in scopuri de TVA (aprilie, mai 2012) cat si o perioada ulterioara acesteia (iunie, iulie, august si septembrie 2012). O astfel de cheltuiala se inregistreaza initial prin debitul contului 471. In acest caz, deducerea se efectueaza pentru serviciile care urmeaza a fi decontate pe cheltuieli efective de exploatare incepand cu luna iunie 2012.
Examen Consultant Fiscal 2026
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Exercitarea dreptului de deducere se efectueaza in baza prevederilor art. 145 din Codul fiscal alin. 2 lit. a), b) si c) coroborat cu prevederile alin. 4.
Prin alineatul 4 al articolului 145, din Codul fiscal se prevede "In conditiile stabilite prin norme se acorda dreptul de deducere a taxei pentru achizitiile efectuate de o persoana impozabila inainte de inregistrarea acesteia in scopuri de TVA ".
Aceasta posibilitate este dezvoltata la punctul 45 din normele de aplicare ale acestui articol.:
"Pentru exercitarea dreptului de deducere prevazut la alin. (1) trebuie indeplinite conditiile si formalitatile prevazute la art. 145 - 147^1 din Codul fiscal . Prin exceptie de la prevederile art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, factura nu trebuie sa contina mentiunea referitoare la codul de inregistrare in scopuri de TVA pentru operatiunile efectuate inainte de inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile conform art. 153 din Codul fiscal ."
Pentru exercitarea dreptului de deducere, trebuie indeplinite urmatoarele conditii:
1) bunurile si serviciile din stoc pentru care s-a efectuat ajustarea sa fie utilizate doar pentru operatiuni care dau drept de deducere;
2) justificarea sumei deduse sa fie dovedita prin factura de achizitie sau prin alt document legal aprobat;
3) deducerea sa fie efectuata dupa inregistrare, fie in primul decont de TVA, fie intr-un decont ulterior, fara a se depasi o perioada de 5 ani consecutivi, incepand cu data de 1 ianuarie a anului care urmeaza celui in care a luat nastere dreptul de deducere.
Valoarea bazei de impozitare a TVA si suma TVA aferenta ajustarii, evidentiata in jurnalul pentru cumparari, se raportaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 30 "Regularizari taxa dedusa". Asa cum se poate constata, suma TVA pentru care se exercita dreptul de deducere a TVA si baza de impozitare a TVA nu se raporteaza la randul 22 asa cum se procedeaza in cazul achizitiilor efectuate incepand cu data inregistrarii in scopuri de TVA. De asemenea, suma TVA ajustata dupa data de 1 iunie 2012, inscrisa decontul de TVA cod 300 la randul 30 nu se raporteaza prin declaratia cod 394. Prin declaratia cod 394 urmeaza sa se raporteze doar livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate/achizitionate incepand cu data de 1 iunie 2012.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Contracte de cercetare finantate din fonduri europene. Regimul TVACe declaratii fiscale se depun la ANAF in luna iulie 2017?Declaratia 390. Achizitii intracomunitare de bunuri si serviciiNou: Indicele preturilor de consum folosit la actualizarea platilor anticipatePlasarea fortei de munca. Agentii au obligatia de a trimite catre ITM o notificare in acest sensUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Studiu de caz: Regularizarea obligatiilor vamale la import in beneficiul importatoruluiAJUSTAREA DREPTULUI DE DEDUCERE la schimbarea destinatiei autoturismului. Cum procedam?Obligatii declarative cu termen la 25 iunie. Ce formulare depunem la ANAF?Studiu de caz: Compensarea la inventarierea stocurilor si baza de impozitare TVATVA - Ajustarea bazei de impozitareUltimele articole
Transfer de active. Perspectiva impozitului pe profit si a TVAAchizitia unei intreprinderi. Tratament TVAAflati ce obligatii aveti cu termen la 27 martie pentru a nu plati amenzi!Lista ANAF: Declaratiile care se depun la 27 februarie 2017Transfer linie business. Sunt societatile obligate sa efectueze ajustari de TVA?Articole similare
Transfer de bunuri in alt stat membru. Facem preluarea in decontul de TVA?Regimul TVA aplicabil transferului de afacere. Analiza zileiTVA si PERSOANA IMPOZABILAAsociatie fara scop patrimonial. Obligatii cu privire la TVAVanzare autoturisme second hand. Care sunt implicatiile TVA?Ultimele articole
Dreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?TVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corectRegimul fiscal de TVA la inchirierea unui spatiu comercial catre un locatar (persoana juridica) din alt stat membruArticole similare
Esalonarea la plata a obligatiilor fiscaleAchizitie intracomunitara de bunuri. Cursul valutar si data inregistrarii in contabilitateLista declaratii fiscale. Ce termene exista in luna martie 2016?Atentie! OMFP 102/2016 modifica regulile din domeniul TVAAchizitii intracomunitare. 3 exemple detaliateUltimele articole
Vinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Scutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare: ce documente trebuie sa detina furnizorul pentru a nu risca colectarea TVA ulteriorDepasirea plafonului de scutire TVA. Facturarea tranzactiei prin care se depaseste plafonul si regularizarea avansurilor platite inainte de depasire plafon
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



