Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Normele de aplicare a prevederilor Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 37/2020 privind acordarea unor facilitati pentru creditele acordate de institutii de credit si institutii financiare nebancare anumitor categorii de debitori au fost publicate in Monitorul Oficial, nr. 285, din 06.04.2020. Prevederile intra in vigoare de luni, 6 aprilie.
Intr-un comunicat remis presei, sambata – 4 aprilie 2020, Ministerul Finantelor Publice (MFP) reaminteste ca bancile vor amana plata ratelor pentru toti clientii afectati de criza provocata de raspandirea COVID-19. In cazul populatiei, pentru aprobarea facilitatii, este suficienta o declaratie pe proprie raspundere in care precizeaza ca au fost afectate veniturile fata de situatia anterioara declansarii situatiei de urgenta.
Mai multe despre OUG 37/2020 cititi AICI >>
Asadar, pentru creditele ipotecare, debitorul isi poate exprima o singura data optiunea privind perioada pentru care doreste acordarea facilitatilor de suspendare la plata a ratelor scadente aferente imprumuturilor, reprezentand rate de capital, dobanzi si comisioane. Perioada pentru care poate opta debitorul este cuprinsa intre o luna si 9 luni, fara a putea depasi data de 31 decembrie 2020 – data scadentei ultimei rate ce poate fi incluse in perioada de suspendare la plata.
Creditorul aproba solicitarea debitorului care declara pe proprie raspundere ca se afla in imposibilitatea de a onora obligatiile de plata aferente creditului, ca urmare a faptului ca i-au fost afectate veniturile proprii si/sau veniturile aferente familiei debitorului, direct sau indirect, de situatia grava generata de pandemia COVID-19, fata de nivelul inregistrat anterior declararii starii de urgenta.
In normele de aplicare se precizeaza cateva cauze care vor fi luate in calcul, in cazul amanarii ratelor la creditele ipotecare, insa bancile nu trebuie sa se limiteze la acestea:
- intrarea debitorului/membrilor familiei acestuia in somaj tehnic ca efect al inchiderii/restrangerii activitatii angajatorului,
- concedierea debitorului/membrilor familiei acestuia,
- reducerea salariului debitorului/membrilor familiei acestuia,
- plasarea debitorului in carantina institutionalizata sau izolare la domiciliu,
- imbolnavirea cu COVID-19 etc.

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Manual de politici contabile - Stick USB

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Decizia de aprobare contine si numarul de rate care au fost solicitate de debitor pentru suspendarea la plata, si se comunica debitorului in format letric, prin posta electronica sau telefonic - cu inregistrarea convorbirii, in functie de optiunea exprimata de debitor.
Debitorul trebuie sa transmita solicitarea catre creditor cel mai tarziu in 45 de zile de la intrarea in vigoare a prevederilor OUG nr. 37/2020. Prevederea se aplica tuturor debitorilor, persoane fizice sau firme.
Modificarea clauzelor contractuale la creditele ipotecare se realizeaza prin notificarea clauzelor contractuale modificate, inclusiv noul grafic de rambursare a creditului si graficul de rambursare a dobanzilor esalonate, transmisa de creditor debitorului in termen de 30 de zile de la primirea solicitarii. NU se vor incheia acte aditionale si nu vor fi percepute alte costuri.
Pentru creditele ipotecare contractate de persoane fizice, dobanda aferenta perioadei de suspendare se calculeaza potrivit prevederilor contractului de credit si reprezinta o creanta distincta si independenta in raport cu celelalte obligatii izvorate din contractul de credit.
ATENTIE!
Debitorul va plati creanta reprezentand dobanda totala aferenta perioadei de suspendare la plata acordata creditelor ipotecare esalonat, incepand cu luna imediat urmatoare incheierii perioadei de suspendare, in 60 de rate lunare egale, fara perceperea de dobanda pentru aceasta componenta a creditului ipotecar. Graficul de rambursare a acestor plati se comunica in termen de 5 zile debitorilor si Fondului National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii, care garanteaza plata integrala a acestor dobanzi.
Criteriile de aprobare a solicitarii de amanare pentru persoanele fizice se mentin si in cazul celorlalte credite acordate de banci si institutii financiare nebancare. In aceste cazuri, insa, dobanda se va capitaliza la principal.
In cazul debitorilor PFA, II si IF, precum si a debitorilor care detin profesii liberale si profesii care se exercita in baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei, creditorii vor aproba daca activitatea a fost intrerupta total sau partial ca efect al deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate, cu urmatoarele urmari: restrangerea pietei de desfacere, restrangerea numarului de angajati, diminuarea numarului de furnizori etc.
In cazul celorlalte firme, bancile vor aproba amanarea la plata numai in cazul in care acestea detin certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri prin care se constata diminuarea veniturilor sau a incasarilor sale cu minimum 25% in luna martie 2020, raportat la media lunilor ianuarie si februarie 2020. De asemenea, bancile vor aproba solicitarile daca activitatea firmelor a fost intrerupta partial sau total ca efect al deciziilor emise de autoritatile publice competente pe perioada starii de urgenta decretata, cu urmatoarele urmari: restrangerea pietei de desfacere, restrangerea numarului de angajati, diminuarea numarului de furnizori s.a.
Cu exceptia creditelor ipotecare, dobanda datorata de debitori corespunzator perioadei de suspendare se capitalizeaza la soldul creditului existent la sfarsitul perioadei de suspendare, iar capitalul astfel majorat se plateste esalonat pana la noua maturitate a creditelor, sau pana la maturitatea initiala in cazul restructurarii creditelor, incepand cu luna urmatoare expirarii perioadei de suspendare, pe durata ramasa pana la noua maturitate a creditelor, sau pana la maturitatea initiala in cazul restructurarii creditelor.
ATENTIE!
Facilitatile nu se acorda firmelor care se afla in insolventa la data solicitarii suspendarii rambursarii creditului, conform informatiilor disponibile pe pagina Oficiului National al Registrului Comertului.
Extras din Normele de aplicare a prevederilor OUG 37/2020
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Bancile care refuza amanarea platii ratelor, in vizorul MFPCele mai importante 13 subiecte fiscal-contabile ale perioadei actuale!Amanarea ratelor - Principalele prevederi ale OUG 37/2020 explicate de specialistArticole similare
Monografie contabila pentru suspendarea obligatiei la plata ratelor de credit si dobanzii aferente. OUG 37/2020Amanarea ratelor - Principalele prevederi ale OUG 37/2020 explicate de specialistAchizitionare anvelope. Cum se face inregistrarea in contabilitate?Amanarea la plata a ratelor de leasing. Cum se face inregistrarea dobanzilor capitalizate conform OUG 37/2020?Emiterea Certificatelor de Urgenta a fost modificata pentru sprijinirea operatorilor economici (Informare MEEMA)Ultimele articole
Modificare norme OUG 37/2020. Noi prevederi pentru anumite categorii de debitori care solicita suspendarea platii ratelor( Proiect de Hotarare MFP)Articole similare
Se modifica legea privind acciza pentru motorina si returnarea a 4 eurocentiProrogarea termenelor de plata pentru impozitele si taxele localeCe efecte dezastruoase ar putea avea cresterea cotei uniceMasura anularii obligatiilor accesorii poate continua pana la data de 31 ianuarie 2022Cine va plati noile taxe si impozite din 2014?Ultimele articole
Facturile simplificate B2B si B2C trebuie transmise in E-Factura din 2025. Care sunt exceptiileE-Factura in 2025: 5 modificari importante aduse de FinanteModificari IMPORTANTE aduse impozitului pe profit, suplimentar si pe veniturile microSituatii financiare interimare. In cazul unor erori pot fi rectificate?Ce trebuie sa stie firmele despre sanatatea si securitatea zilierilor cu care lucreazaArticole similare
25 MAI 2017 este ultima zi pentru depunerea formularelor 200 si 201 pentru anul 2016Editorial: Statul impersonalAtentie la depunerea Declaratiei 394!Controlul fiscal dispune de noi norme. Vezi comunicatul emis de GUVERNCe trebuie sa stii despre Declaratia 112Ultimele articole
GUVERNul a aprobat sistemul REGES-ONLINE! Cat timp au la dispozitie firmele pentru a face tranzitiaRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileFacilitatile fiscale pentru constructii, eliminate in 2025Ordinul 114/2025 a modificat Procedura de restituire a TVA aferenta anumitor achizitii de bunuri si servicii efectuate de entitati nonprofitArticole similare
Comunicat de presa - NORME DE APLICARE a OUG nr. 54 din 2010Trecerea la microintreprindere incepand cu 1 februarie 2013Contract de asociere. Cum procedam cu factura si TVA-ul?Leasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAModificari NORME DE APLICARE a Codului fiscal 2012Ultimele articole
Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorCota TVA cafea. Este de 9% sau de 19% in 2025?Schimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna. Pana cand se depune D700Achizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Achizitie intracomunitara de bunuri. In ce luna trebuie cuprinsa tranzactia in D390
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"