Tags: amanare rate, suspendare rate, oug 37/2020, credite ipotecare, credite persoane fizice
Consultantul fiscal Ionut Jinga face o sinteza a principalelor prevederi ale OUG 37/2020 privind acordarea unor facilitati pentru creditele acordate de institutiile de credit si institutiile financiare nebancare anumitor categorii de debitori.
Intr-un raspuns oferit pentru
Portal Contabilitate - site de consultanta specializata, specialistul Ionut Jinga face o sinteza a Ordonantei de Urgenta nr. 37/2020, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 261 din 30 martie 2020. Reamintim ca OUG 37/2020 este in vigoare de luni - 30 martie 2020.
I. Suspendarea platii ratelor aferente imprumuturilor
1. Prin derogare de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile si ale Ordonantei Guvernului nr. 51/1997 privind operatiunile de leasing si societatile de leasing, obligatia de plata a ratelor scadente aferente imprumuturilor, reprezentand rate de capital, dobanzi si comisioane, acordate debitorilor de catre creditori pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se suspenda la cererea debitorului cu pana la 9 luni, dar nu mai mult de 31.12.2020.
2. Perioada maxima de creditare prevazuta in reglementarile creditorilor poate fi depasita cu o perioada egala cu durata suspendarii obligatiei de plata.
3. Pentru debitori persoane fizice pentru care prelungirea maturitatii creditelor depaseste limita de varsta prevazuta prin reglementarile creditorilor de acordare a creditelor, creditorii procedeaza la restructurarea creditelor cu incadrarea in limita de varsta.
4. De prevederile prezentei ordonante de urgenta beneficiaza debitorii care au incheiat un contract pentru obtinerea unui credit care nu a ajuns la maturitate si pentru care creditorul nu a declarat scadenta anticipata, anterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
5. Facilitatea prevazuta la pct. 1 poate fi acordata doar pentru creditele care nu inregistreaza restante la data instituirii starii de urgenta pe teritoriul Romaniei SAU debitorii au efectuat plata acestor restante pana la data solicitarii suspendarii obligatiei de plata.
6. Masura prevazuta la pct. 1 se acorda exclusiv debitorilor ale caror venituri au fost afectate direct sau indirect de situatia grava generata de pandemia COVID-19, conform normelor de aplicare a prezentei ordonante de urgenta!!!!!!!!!
7. Pentru a beneficia de suspendarea rambursarii ratelor, dobanzilor si comisioanelor, debitorii trimit creditorilor o solicitare in acest sens, in format letric sau prin posta electronica, la datele de contact precizate in contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanta oferit de creditor, cel mai tarziu pana la 45 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
In cazul in care debitorul nu poate transmite cererea prin unul dintre mijloacele enumerate mai sus, acesta o poate formula pe cale orala, prin telefon, la un numar de telefon dedicat care va fi anuntat de catre fiecare creditor pe pagina sa de internet, situatie in care creditorul are obligatia inregistrarii convorbirii.
8. Debitorul poate opta prin solicitarea transmisa creditorului sa suspende obligatia de plata a ratelor scadente aferente imprumuturilor, reprezentand rate de capital, dobanzi si comisioane, pentru o perioada cuprinsa intre o luna si noua luni, care sa nu depaseasca data de 31 decembrie 2020.
9. Creditorul analizeaza solicitarea si o aproba in conditiile prevazute in normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
10. Prelungirea duratei contractuale mentionate la pct. 1 produce efecte de la data comunicarii solicitarii de suspendare adresate creditorilor pentru solicitarile aprobate de creditori.
Important!!! Modificarea contractelor de credit se produce prin efectul legii, fara incheierea de acte aditionale. In termen de 30 de zile de la primirea solicitarii, creditorul notifica debitorului clauzele contractuale modificate pentru implementarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
II. Dobanda datorata pe perioada suspendarii platii ratelor
1. Dobanda datorata de debitori corespunzatoare sumelor scadente a caror plata este suspendata se capitalizeaza la soldul creditului existent la finele perioadei de suspendare. Capitalul astfel majorat se plateste esalonat pe durata ramasa pana la noua maturitate a creditelor, ulterior perioadei de suspendare.
2. Prin exceptie de la prevederile de mai sus, pentru creditele ipotecare!!! contractate de persoane fizice dobanda aferenta perioadei de suspendare se calculeaza potrivit prevederilor contractului de credit si reprezinta o creanta distincta si independenta in raport cu celelalte obligatii izvorate din contractul de credit. La aceasta creanta dobanda este 0% si plata de catre debitor a acestei creante se va face esalonat, in 60 de rate lunare egale, incepand cu luna imediat urmatoare incheierii perioadei de amanare.
3. Statul roman, prin Ministerul Finantelor Publice, garanteaza in procent de 100% plata dobanzii calculate aferenta creditelor ipotecare contractate de debitori persoane fizice.
III. Conditii pentru a beneficia de suspendarea rambursarii ratelor, dobanzilor si comisioanelor
Debitorii (persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, profesiile liberale si cele care se exercita in baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei, precum si persoanele juridice din contractele de credit, respectiv leasing), trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) intrerup activitatea total sau partial ca efect al deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate, si detin certificatul de situatii de urgenta!!! emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri sau detin certificatul pentru situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, prin care se constata, in baza declaratiilor pe propria raspundere a debitorilor, diminuarea veniturilor sau a incasarilor cu minimum 25% in luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie si februarie 2020 sau intreruperea partiala sau totala a activitatii ca efect al deciziilor emise de autoritatile publice competente pe perioada starii de urgenta decretate;
b) nu se afla in insolventa!!! la data solicitarii suspendarii rambursarii creditului, conform informatiilor disponibile pe pagina web a Oficiului National al Registrului Comertului.
IV. Prevederi speciale
In aplicarea prezentei ordonante de urgenta MFP elaboreaza normele de aplicare, care se aproba prin hotarare a Guvernului in termen de 15 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Refacturare servicii aferente importului de bunuri
Intrebare:
Societatea noastra primeste factura de la furnizor pentru prestari servicii (furnizorul este reprezentant vamal pentru societatea noastra si ne factureaza prestari servicii vamale, manipulare marfa in vama, transport etc. pentru achizitie marfa).
Avem urmatoarea situatie:
Societatea noastra trebuie sa refactureze aceste costuri catre furrnizorul nostru extern de la care achizitionam marfa, furnizorul este din Turcia (mai multe informatii nu detinem la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inregistrare cu intarziere factura achizitie servicii intracomunitare
Intrebare:
Va rog sa ne precizati la ce rand din decontul de tva se va evidentia valoarea serviciilor intracomunitare facturate in iulie 2025, dar inregistrate in contabilitate in septembrie 2025. La inregistrare s-a folosit taxarea inversa cu cota de 19% in vigoare la data emiterii facturii. Se vor cumula in D300 cu valoarea serviciilor purtatoare de tva 21% in randurile 7 si 7.1 sau se vor inscrie la randul 8 de regularizari? Ex: valoare servicii intracomunitare cu taxare inversa 19%=10.000...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Repartizare profit. Impozit pe dividende
Intrebare:
Profitul unei societati comerciale realizat in trimestrul IV 2025 si repartizat integral la dividende cum se va impozita din punct de vedere al impozitului pe dividende cu 10% sau cu 16% ?
Dar profitul nerepartizat aflat in contul 1171 precum si cel realizat in primele 3 trimestre ale anului 2025 pentru care adunarea generala decide repartizarea la dividende doar in luna decembrie 2025, cum se va impozita din punct de vedere al impozitului pe dividende?
Va...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Scutire TVA servicii fertilizare in vitro si diverse taxe
Intrebare:
Suntem unitate sanitara acreditata care prestam servicii de fertilizare in vitro si embriotransfer.
Daca, in considerarea prevederilor Codului Fiscal si normelor de aplicare a Codului Fiscal, serviciile enumerate sunt sau nu scutite de TVA, in special: serviciile de vitrificare si taxa anuala de crioprezervare (embrioni, sperma, ovocite).
Taxa anuala de crioprezervare sperma
Taxa crioprezervare 1 - 4 embrioni
Taxa crioprezervare...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<CIF punct de lucru
Intrebare:
Cum se procedeaza cu declararea unui punct de lucru existent care a avut sub 5 salariati, iar acum are 5 si trebuie declarat prin D60 in vederea obtinerii CIF punct de lucru? Care sunt documentele necesare, cum se transmite declaratia pe SPV?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<