Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul societatii din analiza urmatoare, in luna decembrie 2015 s-a finalizat o divizare partiala a societatii A (platitoare de TVA). Prin aceasta divizare s-a transferat catre societatea B (platitoare de TVA) o linie de business cu tot cu personal. Practic s-au transferat activele si pasivele aferente acestui business. Avand in vedere prevederile art. 128 alin. (7), vom vedea daca societatile A si B sunt obligate sa efectueze ajustari la TVA, cu precizarea ca societatea B continua si acum aceasta linie de business transferata.
Iata raspunsul specialistului:Din precizarile dumneavoastra, intelegem ca, in urma unei divizari partiale, societatea A inregistrata in scop de TVA a transferat catre societatea B inregistrata in scop de TVA o linie de business in scopul continuarii desfasurarii de activitate economica a acesteia.
In acest sens, art. 270 alin. (7) din noul Cod fiscal precizeaza faptul ca transferul tuturor activelor sau al unei parti a acestora, efectuat cu ocazia transferului de active sau, dupa caz, si de pasive, realizat ca urmare a altor operatiuni decat divizarea sau fuziunea, precum vanzarea sau aportul in natura la capitalul unei societati, nu constituie livrare de bunuri daca primitorul activelor este o persoana impozabila stabilita in Romania in sensul art. 266 alin. (2), in conditiile stabilite prin normele metodologice.
Transferul tuturor activelor sau al unei parti a acestora, efectuat cu ocazia divizarii sau fuziunii, nu constituie livrare de bunuri daca primitorul activelor este o persoana impozabila stabilita in Romania in sensul art. 266 alin. (2). Atat in cazul transferului tuturor activelor sau al unei parti a acestora, efectuat cu ocazia transferului de active sau, dupa caz, si de pasive, realizat ca urmare a altor operatiuni decat divizarea sau fuziunea, cat si in cazul transferului tuturor activelor sau al unei parti a acestora efectuat cu ocazia divizarii sau fuziunii, primitorul activelor este considerat a fi succesorul cedentului in ceea ce priveste ajustarea dreptului de deducere prevazuta de lege.
Normele metodologice de aplicare a art. 270 alin. (7) din Codul fiscal ofera clarificari cu privire la prevederile mentionate mai sus:
(8) Transferul de active prevazut la art. 270 alin. (7) din Codul fiscal este un transfer universal de bunuri si/sau servicii, acestea nemaifiind tratate individual, ci ca un tot unitar la persoana impozabila cedenta, indiferent daca este un transfer total sau partial de active. Se considera transfer partial de active, in sensul art. 270 alin. (7) din Codul fiscal, transferul tuturor activelor sau al unei parti din activele investite intr-o anumita ramura a activitatii economice, daca acestea constituie din punct de vedere tehnic o structura independenta, capabila sa efectueze activitati economice separate.
De asemenea, se considera ca transferul partial are loc si in cazul in care bunurile imobile in care sunt situate activele transferate de cedent nu sunt instrainate, ci realocate altor ramuri ale activitatii aflate in uzul cedentului. Simplul transfer al unor active nu garanteaza posibilitatea continuarii unei activitati economice in orice situatie. Pentru ca o operatiune sa poata fi considerata transfer de active, in sensul art. 270 alin. (7) din Codul fiscal, primitorul activelor trebuie sa faca dovada intentiei de a desfasura activitatea economica sau partea din activitatea economica care i-a fost transferata, si nu sa lichideze imediat activitatea respectiva si, dupa caz, sa vanda eventualele stocuri.
Booking & Airbnb Solutii fiscal-contabile pentru companii
Cartea Verde a Contabilitatii 2026
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Primitorul activelor are obligatia sa transmita cedentului o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte indeplinirea acestei conditii. Pentru calificarea unei activitati ca transfer de active nu este relevant daca primitorul activelor este autorizat pentru desfasurarea activitatii care i-a fost transferata sau daca are in obiectul de activitate respectiva activitate. In acest sens a fost pronuntata Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cazul C-497/01 - Zita Modes. Cerintele prevazute de prezentul alineat nu se aplica in cazul divizarii si fuziunii, care sunt in orice situatie considerate transfer de active conform art. 270 alin. (7) din Codul fiscal.
(9) Persoana impozabila care este beneficiarul transferului prevazut la alin. (7) este considerata ca fiind succesorul cedentului, indiferent daca este inregistrata in scopuri de taxa sau nu. Beneficiarul va prelua toate drepturile si obligatiile cedentului, inclusiv pe cele privind livrarile catre sine prevazute la art. 270 alin. (4) din Codul fiscal, ajustarile deducerii prevazute la art. 304 si 305 din Codul fiscal. Daca beneficiarul transferului este o persoana impozabila care nu este inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal si nu se va inregistra in scopuri de TVA ca urmare a transferului, va trebui sa plateasca la bugetul de stat suma rezultata ca urmare a ajustarilor conform art. 270 alin. (4), art. 304, 305, 306 sau 332 din Codul fiscal, dupa caz, si sa depuna in acest sens declaratia prevazuta la art. 324 alin. (8) din Codul fiscal.
Momentul de referinta pentru determinarea datei de la care incepe ajustarea taxei, in cazul bunurilor de capital, nu este data transferului, ci data obtinerii bunului de catre cedent, conform art. 305 sau 332 din Codul fiscal, dupa caz. Cedentul va trebui sa transmita cesionarului o copie de pe registrul bunurilor de capital, daca acestea sunt obtinute dupa data aderarii. Aplicarea regimului de taxare pentru transferul de active de catre persoanele impozabile nu implica anularea dreptului de deducere a taxei la beneficiar, daca operatiunile in cauza sunt taxabile prin efectul legii sau prin optiune, cu exceptia situatiei in care se constata ca tranzactia a fost taxata in scopuri fiscale.
Asadar, in cazul transferului de active catre o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, aceasta va prelua toate drepturile si obligatiile cedentului (inclusiv pe cele privind livrarile catre sine prevazute la art. 270 alin. (4) din Codul fiscal) si va fi nevoita sa efectueze ajustarile cu privire la taxa deductibila prevazute la art. 304 si 305 din Codul fiscal.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Bogdan Costea - Consultant fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
DIVIZARE cu transfer de active: Implicatiile asupra TVA de recuperat si ale ajustarii TVANorme actuale privind pierderile fiscaleTVA - Documente care evidentiaza transferul de active in cazul fuziunii sau divizariiAport de capital. In ce conditii emitem factura?Cum se face Notificarea la ANAF pentru livrarea de bunuri catre o persoana afiliata. Vanzare supusa regimului de taxare inversaUltimele articole
Din 23 iulie 2023 se aplica modificarile aduse Legii Societatilor nr. 31/1990 prin Legea 222/2023Microintreprindere in lichidare voluntara. Termenul de la care devine platitoare de impozit pe profitIn iunie vor fi lansate trei programe de sprijin financiar pentru IMM-uri: Start-up Nation, Microindustrializare si Comert si ServiciiTermen limita situatii financiare. Cand se depun documentele in cazul operatiunilor de fuziune?Declaratia F4109. Termen depunere si instructiuni de completareArticole similare
Inregistrarea in scopuri de TVA intarziat. Cum procedam?Deducerea TVA la achizitii. Invins sau invingator? CE, CAT si CUM poate fi dedusCare e regimul pierderilor fiscale in 2014?Anularea inregistrarii TVA, obligatia ajustarii sumei de TVA si reinregistrarea. Cum vom proceda?Finantele propun 4 noi programe de finantare pentru mediul de afaceriUltimele articole
Vanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Inregistrarea in scopuri de TVA: ce TVA poate fi dedusa retroactiv si cum se ajusteaza taxa pentru stocuri si mijloace fixeCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Divizare cu transfer de ACTIVE: Implicatiile asupra TVA de recuperat si ale ajustarii TVATitluri de stat FIDELIS iunie 2026: dobanzi de pana la 7,60%, venituri neimpozabile si avantaje speciale pentru donatorii de sangeArticole similare
Inregistrare la ONRC in 2024. Ce trebuie sa stie persoanele care vor sa se inregistreze in acelasi timp si in scopuri de TVATVA: Vanzari la distanta din Romania in alte state UE – precizari oficiale ANAFSponsorizare in bunuri si facturi de achizitie. Cum inregistram si care e regimul TVA?Corectarea declaratiilor 394. Ce procedura aplicam si ce amenzi riscam?Noile facilitati fiscale introduse in CODUL FISCAL. Scutiri la plata CASUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Impozitare rezerve din reevaluare. Cum se impoziteaza si cum procedeaza societatea?Proiect pentru modificarea Legii 227, privind Codul Fiscal: Regimul TVA aplicabil cupoanelor valorice cu utilizare unica sau multiplaDecontarea transportului la si de la locul de munca. 5 intrebari si raspunsuri utileDeclarare sume TVA dupa anulare cod de inregistrare. Cum procedam?Facturare servicii efectuate pe teritoriul Romaniei. Regimul TVAUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POS
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



