Tags: obligatii fiscale, obligatii fiscale de plata, activitati independente
Persoana fizica cu calitatea de salariat a realizat in perioada 2017 - 2020 si o activitate independenta, respectiv comert cu autoturisme second hand.
Intrebarea noastra este: avand in vedere ca in perioada mentionata a realizat si venituri din salarii, pentru veniturile realizate din activitatea independenta (ce nu a fost declarata la A.N.A.F.) ce taxe datoreaza? Datoreaza pentru veniturile din activitatea independenta impozit pe venit, CAS si CASS? Care este ultimul an pentru care persoana respectiva poate fi controlata de A.N.A.F. in vederea impunerii veniturilor? (ne referim la termenul de prescriptie in cazul in care persoana respectiva este supusa in acest an unui control fiscal). Va multumim!
Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu:
In masura in care persoana fizica a desfasoarat o activitate independenta cu caracter de continuitate, toate veniturile din desfasurarea activitatii respective vor reprezenta pentru persoana fizica venituri din activitati independente. Exercitarea unei activitati independente, reglementata prin art. 67 din Codul fiscal, presupune desfasurarea acesteia cu regularitate, in mod continuu, pe cont propriu si urmarind obtinerea de venituri. De asemenea, orice activitate cu scop lucrativ, constand in producerea, administrarea ori instrainarea de bunuri sau in prestarea de servicii se identifica unei activitati economice, fiind necesara reglementarea modul de de desfasurare a activitatii prin autorizarea conform OUG 44/2008 si inregistrarea fiscala a persoanei fizice.
Totodata, o activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri, care indeplineste cel putin 4 din criteriile prevazute la art. 7 pct. 3 din Codul fiscal este o activitatea independenta. In aceste conditii, desfasurarea sistematica sau continua de catre persoana fizica a unor activitati in baza unui contract civil va genera venituri din activitati independente care se vor impozita potrivit prevederilor art. 68 si urmatoarele din Cod fiscal.
Pentru a stabilii daca activitatea desfasurata de persoana fizica este una independenta, de referinta sunt prevederile art. 7 pct. 3 din Codul fiscal. Activitatea independenta este activitatea desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri, care indeplineste cel putin 4 din criteriile prevazute la art. 7 pct. 3 din Codul fiscal:
- persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;
- persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
- riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
- activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
- persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
- persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.
In ceea ce priveste prima intrebare legata de obligatiile fiscale datorate pentru veniturile din activitati independente realizate, persoana fizica datoreaza pentru anul 2017:
- impozit pe venit in cota de 16% conform art. 64 alin. (1) din Codul fiscal in vigoare in anul 2017;
Baza de calcul a impozitului pe venit este reprezentata de venitul net anual din activitati independente determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri.
- contributia individuala de asigurari sociale in cota de 10,5% conform art. 138 lit. a) si art. 150 din Codul fiscal in vigoare pentru anul 2017;
Cumularea in anul 2017 de venituri din salarii cu venituri din activitati independente nu este in masura sa excepteze persoana fizica de la plata CAS pentru veniturile din activitati independente realizate. Potrivit art. 150 din Codul fiscal in vigoare pentru anul 2017, doar persoanele fizice asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale, care nu aveau obligatia asigurarii in sistemul public de pensii potrivit legii, precum si persoanele care aveau calitatea de pensionari nu datorau contributia de asigurari sociale pentru veniturile din activitati independente. Baza lunara de calcul se stabileste ca diferenta intre venitul brut realizat si cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, exclusiv cheltuielile reprezentand contributia de asigurari sociale, raportata la numarul de luni in care a fost desfasurata activitatea. Baza lunara de calcul nu poate fi mai mica decat echivalentul reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat in vigoare in anul pentru care se efectueaza definitivarea contributiei, si nici mai mare decat echivalentul a de 5 ori acest castig;
- contributia individuala de asigurari sociale de sanatate in cota de 5,5% conform art. 156 lit. a) din Codul fiscal in vigoare pentru anul 2017.
Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care determina venitul net anual in sistem real, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate este diferenta pozitiva dintre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii independent, exclusiv cheltuielile reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate raportata la numarul de luni in care a fost desfasurata activitatea pe fiecare sursa de venit. Pentru veniturile realizate incepand cu data de 1 ianuarie 2017, baza lunara de calcul nu poate fi mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut in vigoare in anul pentru care se stabileste contributia.
Incepand cu anul 2018, ca urmare a modificarilor sistemului de impunere al veniturilor realizate de persoanele fizice, sunt datorate impozitul pe venit in cota de 10%, contributia de asigurari sociale in cota de 25% si contributia de asigurari sociale de sanatate in cota de 10%. Daca in ceea ce priveste baza de calcul al impozitului pe venit, aceasta a ramas in esenta nemodificata, in ceea ce priveste CAS si CASS, acestea nu mai sunt calculate in functie de venitul net anual realizat din activitati independente, ci in mod forfetar prin raportare la venitul ales care nu poate fi mai mic decat plafonul a 12 salarii minime brute pe tara in cazul CAS si prin raportare la acest plafon in cazul CASS, contributiile fiind datorate doar data venitul net anual depaseste plafonul a 12 salarii minime brute pe tara.
Cumularea de venituri din salarii ca urmare a calitatii de salariat cu venituri din activitati independente nu o excepteaza pe persoana fizica de la plata CAS si CASS. Astfel, pentru CAS se pastreaza exceptia de la plata CAS doar pentru persoanele fizice asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii potrivit legii, precum si pentru persoanele care au calitatea de pensionari, iar in ceea ce priveste CASS nu sunt prevazute exceptii de la plata ca urmare a detinerii si a calitatii de salariat.
In ceea ce priveste termenul de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili diferente de obligatii fiscale si accesorii urmeaza a fi avut in vedere art. 73 din Codul de procedura fiscala care stabileste la art. 110 dreptul organului fiscal se prescrie in termen de 5 ani care incepe sa curga de la data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscal.
Din perspectiva datei de la care incepe sa se calculeze termenul trebuie subliniat ca in cadrul Deciziei Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 21/2020 pronuntata cu privire la un alt tip de impozit anual s-a statuat ca termenul curge de la data stabilirii bazei impozabile si nu in raport cu data de la care se depune declaratia anuala de impunere, infirmand practica administratiei de luat in calculul termenului anul urmator celui in care au fost efectuate operatiunile generatoare de venit.
In concluzie, operatiunile efectuate in 2017 vor putea face controlul fiscal intr-un termen de 5 ani calculati incepand 1 iulie 2018, ceea ce inseamna 1 iulie 2023. Pentru stabilirea termenului urmeaza a fi avute in vedere si cauzele de intrerupere si suspendare prevazute de art. 111 din Codul de procedura fiscala.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare:
Furnizorul A din statul membru 1 (FR) a livrat bunuri catre persoana impozabila B din statul membru 2 (RO).
Bunurile sunt vandute de B (RO) pe piata locala.
In perioada de garantie, B (RO) repara bunurile vandute urmand sa recupereze costurile respective de la A (FR).
Pentru reparatiile facute in perioada de garantie, B (RO) solicita si primeste de la A (FR) o "warranty credit note" defalcata pe manopera si contravaloarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<