keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Lucrari bunuri imobile in strainatate. Regim fiscal TVA

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 07 Mai. 2020 Exclusiv
Tags: bunuri imobile, lucrari bunuri imobile, regim fiscal tva

O microintreprindere infiintata in 2020, neplatitoare de TVA, cu 2 salariati, cod valid VIES pentru operatiuni intracomunitare, efectueaza lucrari de vopsitorie, zugraveli si montari de geamuri. Societatea achizitioneaza o masina de taiat gresie in valoare de 2.200 euro (este singura achizitie pana la acest moment din UE) de la o societate din Germania, cu cod valid VIES, pe care o foloseste pentru lucrarile efectuate in Germania, care sunt atat pentru persoane fizice, cat si pentru societati.

Ce declaratii se depun pentru aceste operatiuni si cum se fac inregistrarile in SAGA? Pentru lucrarile efectuate catre persoane fizice trebuie sa colecteze TVA?
 
Raspunsul expertului fiscal Amelia Dumitras:
 
Prin natura sa, operatiunea reprezinta un serviciu legat direct de bunuri imobile din Germania, motiv pentru care locul prestarii se considera a fi in Germania, indiferent de faptul ca beneficiarul fiecarei lucrari este o persoana fizica (neimpozabila din punct de vedere al TVA) sau o persoana juridica (impozabila din punct de vedere al TVA).
 
Astfel, serviciul este neimpozabil in Romania, dar impozabil in Germania deoarece este legat direct de un bun imobil, fiind aplicabile prevederile exceptiei de la regula generala de taxare de la art. 278 alin. (2), exceptie reglementata prin art. 278 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal
“(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) si (3), pentru urmatoarele prestari de servicii, locul prestarii este considerat a fi:
locul unde sunt situate bunurile imobile, pentru prestarile de servicii efectuate in legatura cu bunurile imobile, ………. pentru servicii de pregatire si coordonare a lucrarilor de constructii, precum serviciile prestate de arhitecti si de societatile care asigura supravegherea pe santier; ”
 
Prevederile art. 278 alin. (4) lit. a) se completeaza cu cele de la pct. 16 alin. (2) si alin. (3) din normele de aplicare ale art. 278 alin. (4) lit. a) conform carora:
alin. (2) "Serviciile legate de bunuri imobile prevazute la art. 278 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal includ numai acele servicii care au o legatura suficient de directa cu bunul imobil in cauza. Serviciile sunt considerate ca avand o legatura suficient de directa cu bunul imobil in urmatoarele cazuri:
a) sunt derivate dintr-un bun imobil, iar respectivul bun imobil este un element constitutiv al serviciului si este central si esential pentru serviciile prestate;
b) sunt furnizate in beneficiul unui bun imobil sau vizeaza un bun imobil si au drept obiectiv modificarea caracteristicilor fizice sau a statutului juridic al respectivului bun. "
alin. (3) lit. c) sau k) "Prevederile alin. (2) se aplica in special pentru urmatoarele: …c) edificarea unei constructii pe un teren, precum si lucrarile de constructie si de demolare executate asupra unei constructii sau a unor parti ale unei constructii;
.........................
k) intretinerea, renovarea si repararea unei cladiri sau a unor parti ale unei cladiri, inclusiv lucrari de curatenie, montare de gresie si faianta, tapet si parchet;"
 
Asa cum se poate constata, in cazul lucrarilor de constructii si reparatii constructii, montare ferestre, etc. efectuate asupra unui bun imobil, exceptia prevaleaza regula generala de taxare de la art. 278 alin. (2), aspect reglementat, in mod expres, la pct. 15 alin. (1) din normele de aplicare ale acestui articol: 
"15. (1) Regulile prevazute la art. 278 alin. (2) sau (3) din Codul fiscal se aplica numai in situatia in care serviciile nu se pot incadra in niciuna dintre exceptiile prevazute la art. 278 alin. (4) - (7) din Codul fiscal. Daca serviciile pot fi incadrate in una dintre exceptiile prevazute la art. 278 alin. (4) - (7) din Codul fiscal, intotdeauna exceptia prevaleaza, nemaifiind aplicabile regulile generale stabilite la art. 278 alin. (2) si (3) din Codul fiscal."
 
Fiind o exceptie de la regula generala de taxare de la art. 278 alin. (2) conform careia locul prestarii se considera a fi locul unde este stabilit beneficiarul operatiunea nu reprezinta o prestare intracomunitara de servcii in relatia cu un beneficiar persoana impozabila din Germania deoarece locul prestarii este considerat locul unde este situat bunul imobil. Din acest motiv, prestatorului din Romania nu ii este util codul de inregistrare TVA in regim special obtinut conform prevederilor art. 317, util doar in cazul prestarilor intracomunitare de servicii. 
 
Astfel, daca pentru serviciile respective nu este obligat sa se inregistreze in scopuri de TVA la autoritatea fiscala din Germania, la facturarea serviciilor prestate nu utilizeaza codul de TVA primit conform art. 317, utilizand codul de inregistrare fiscala a societatii (c.u.i.), considerand serviciul neimpozabil in Romania. In factura emisa inscrie mentiunea "neimpozabil in Romania" si baza legala a operatiunii, respectiv Legea nr. 227/2015 art. 310 si art. 278 alin. (4) lit. a). 
 
Deci, pentru aceste servicii, prestatorul din Romania nu este obligat sa colecteze TVA pentru autoritatea fiscala din Romania din doua motive:
prestatorul se afla in regimul special de scutire conform prevederilor art. 310;
locul prestarii serviciului nu este in Romania, fiind in Germania, conform prevederilor art. 278 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal.
 
Desi aplica regimul special de scutire reglementat prin art. 310 "Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici", persoana impozabila este obligata sa organizeze, in scop TVA, evidenta fiscala a operatiunilor realizate, facturate, in baza jurnalului pentru vanzari, ca document de stabilire a momentului depasirii plafonului de scutire de 300.000 lei/an din operatiuni taxabile. Obligatia organizarii evidentei fiscal este reglementata prin art. 321 "Evidenta operatiunilor" alin. (1) "Persoanele impozabile stabilite in Romania trebuie sa tina evidente corecte si complete ale tuturor operatiunilor efectuate in desfasurarea activitatii lor economice." In plafonul de scutire de 300.000 lei/an calendarisict se include, atat valoarea serviciilor neimpozabile in Romania, facturate, cat si valoarea facturilor de avans emise in legatura cu aceste operatiuni. La depasirea acestui plafon intr-un an calendaristic, persoana impozabila este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA. 
 
Daca prestatorul din Romania ar fi obligat sa se inregistreze in scopuri de TVA in Germania, de exemplu, printr-un sediu fix, similar prevederilor art. 316 alin. (2) din Codul fiscal aplicabil in Romania, prestatorul din Romania ar datora TVA autoritatii fiscale din Germania (ar fi obligat sa colecteze TVA, indiferent de cifra de afaceri realizata in Germania), dar valoarea facturilor emise conform legislatiei fiscale din Germania nu ar intra in cifra de afaceri de 300.000 lei/an calendaristic reglementata pentru operatiunile din Romania.
 
In ceea ce priveste achizitia activului corporal fix (masina de taiat gresie) de la un magazin de specialitate din Germania, prestatorul din Romania nu are obligatii fiscale de plata si de raportare fata de autoritatea fiscala din Romania deoarece nu are loc o achizitie intracomunitara de bunuri in Romania (bunurile nu ajung pe teritoriul Romaniei), ci o achizitie locala in Germania pentru care furnizorul din Germania a colectat TVA tratand operatiunea drept o livrare locala. Suma TVA inscrisa in factura primita reintregeste costul de achizitie al mijlocului fix deoarece cumparatorul nu poate beneficia de restituirea TVA din partea autoritatii fiscale din Germania.
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016