Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


Cunoasterea regimului fiscal aplicabil livrarilor de bunuri intre state este esentiala pentru a respecta legislatia fiscala nationala si europeana, iar in acest articol vom vedea care este regimul de TVA aplicabil in cazul vanzarii unui utilaj de catre o societate comerciala din Romania catre o firma din Ucraina.
Avem cazul urmator. O societate comerciala din Romania, platitoare de TVA, vinde un utilaj catre o firma din Ucraina. Cum se face facturarea?
Cuprins
Cadrul legal regim fiscal TVA - livrarea utilajului pe teritoriul Romaniei
In situatia in care utilajul respectiv se livreaza pe teritoriul Romaniei, fara a fi exportat in Ucraina, operatiunea este taxabila in Romania, prin colectarea TVA aplicand cota standard de TVA 19%. Valoarea facturii emise, evidentiate in jurnalul pentru vanzari, se raporteaza astfel:
Din punct de vedere fiscal: prin decontul de TVA cod 300, la randul 9 alocat pentru „Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 19%”;
Din punct de vedere informativ: prin declaratia cod 394, in cartusul F alocat pentru operatiuni desfasurate cu persoane impozabile neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, stabilite in afara teritoriulului U.E.
Cadrul legal regim fiscal TVA - livrarea utilajului catre Ucraina (Export)
In situatia in care utilajul respectiv este livrat de pe teritoriul Romaniei pe teritoriul Ucrainei, operatiunea este scutita de TVA conform art. 294 alin. (1) lit. a), fiind tratata drept un export de bunuri:
„(1) Sunt scutite de taxa:
a) livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Uniunii Europene de catre furnizor sau de alta persoana in contul sau;“ Definitia exportului si a exportatorului este reglementata prin art. 1 alin. (3) lit. d), e) si f) din anexa privind INSTRUCTIUNI de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a)-i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal din O.M.F.P. nr. 103 din 22 ianuarie 2016 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a)-i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu ultima modificare efectuata prin O.M.F.P. nr. 2.148/ 2020
(3) In sensul prezentelor instructiuni: ………………
d) prin furnizor se intelege orice persoana impozabila care realizeaza o livrare de bunuri conform art. 270 din Codul fiscal, respectiv producatorul bunurilor sau proprietarul bunurilor ori persoana impozabila care actioneaza in nume propriu, dar in contul altei persoane impozabile, in sensul art. 270 alin. (2) din Codul fiscal

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor

Cartea neagra a controlului fiscal

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
e) sunt considerate exporturi livrarile de bunuri prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) si b) din Codul fiscal si acestea reprezinta livrarile de bunuri care sunt transportate de pe teritoriul Uniunii Europene, astfel cum este definit la art. 267 din Codul fiscal, in afara Uniunii Europene. Exporturile au locul livrarii in Romania conform prevederilor art. 275 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, daca transportul bunurilor incepe din Romania si se termina in afara teritoriului Uniunii Europene, indiferent daca iesirea de pe teritoriul Uniunii Europene are loc prin punctele vamale apartinand autoritatii vamale a Romaniei sau ale altui stat membru. Sunt de asemenea considerate exporturi si bunurile care sunt transportate din Romania in afara Uniunii Europene, in lipsa unei tranzactii comerciale, cum ar fi de exemplu: transportul unui stoc de bunuri din Romania intr-o tara terta in vederea efectuarii de activitati economice, livrarile de bunuri care necesita instalare realizata de furnizor sau de alta persoana in contul sau, pe teritoriul unui stat din afara Uniunii Europene;
f) exportator in sensul TVA, denumit in continuare exportator, este considerat furnizorul mentionat la lit. d), care realizeaza livrarile mentionate la lit. e), precum si persoana care transporta bunuri in afara Uniunii Europene, in lipsa unei tranzactii comerciale.“
Proceduri si documente necesare pentru justificarea exportului
Pentru justificarea exportului, furnizorul din Romania trebuie sa fie in posesia urmatoarelor documente reglementate prin art. 2 alin. (2) din O.M.F.P. nr. 103 din 22 ianuarie 2016, modificat prin O.M.F.P. nr. 2.148/2020:
factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal; certificarea incheierii operatiunii de export de catre biroul vamal de export sau, dupa caz, notificarea de export certificata de biroul vamal de export, in cazul declaratiei vamale de export pe cale electronica.
Deci, in situatia in care furnizorul detine aceste documente, pentru fiecare livrare efectuata, beneficiaza de aplicarea regimului de scutire cu drept de deducere.
Valoarea facturilor emise pentru export, evidentiate in jurnalul pentru vanzari, se raporteaza doar din punct de vedere fiscal prin decontul de TVA cod 300 la randul 14 alocat pentru „Livrari de bunuri si prestari de servicii scutite cu drept de deducere, altele decat cele de la rd. 1-3”.
In lipsa declaratiei vamale de export prin care se face dovada parasirii teritoriului comunitar, furnizorul trebuie sa aplice regimul normal de taxare prin colectarea efectiva a TVA prin factura emisa.
Codul EORI si obligatiile vamale
In alta ordine de idei, de retinut este faptul ca, inainte de efectuarea exportului, furnizorul din Romania trebuie sa obtina si codul EORI, daca nu a mai efectuat anterior alte operatiuni de export si import. Conform art. 2 lit. a) din ordinul Presedintelui Autoritatii Vamale Romane nr. 1760 din 8 august 2023 pentru aprobarea Normelor tehnice privind inregistrarea in scopuri vamale a operatorilor economici si a altor persoane :
„ a) numar EORI − numar de inregistrare si identificare a operatorilor economici si a altor persoane, definit la art. 1 pct. 18 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste normele detaliate ale anumitor dispozitii ale Codului vamal al Uniunii, cu modificarile si completarile ulterioare;“

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Refacturare amenzi, REGIM FISCAL TVARefacturare taxa pe poluare. REGIM FISCAL TVAOperatiuni neimpozabile in Romania - REGIM FISCAL TVALivrare produs pe teritoriul Romaniei. REGIM FISCAL TVATVA fara erori si ZERO amenzi! Folositi “Ghidul practic pentru determinarea corecta a locului prestarilor de servicii”Ultimele articole
TVA imobiliare. REGIM FISCAL TVA pentru vanzare constructie si teren aferentComert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UEDarea in plata. Ce inseamna si studii de caz practice cu privire la sfera de aplicare a TVALivrarea intracomunitara de bunuri - ce reprezinta si studii de caz utileREGIM FISCAL TVA pentru venituri din drepturi de autor
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"