In analiza de astazi vom vedea care este regimul fiscal in cazul unei institutii financiare neplatitoare de TVA. Concret, IFN-ul din studiul de caz de astazi are contracte de colaborare ce au drept obiect de activitate intermedierea de credite.
Conform Codului fiscal aplicabil in Romania, serviciile de intermediere sunt scutite de TVA. Exista insa parteneri cu sediul intr-o tara din UE sau din afara UE, diferita de Romania, paltitori de TVA. Cum ar trebui sa fie
factura emisa de catre partenerii din UE sau non UE: cu sau fara TVA, tinand cont de obiectul contractului (intermediere) si de mentiunile necesare in ceea ce priveste impozitul pe bunuri si servicii taxa inversa TVA (Directiva 2006112 CE) sau de alte particularitati specifice TVA?
Iata raspunsul specialistului
Pentru aplicarea unui regim fiscal corect din punctul de vedere al TVA, trebuie stabilit, intr-o prima etapa, locul prestarii serviciilor.
Conform Directivei 112/2006, locul prestarii serviciilor se stabileste astfel:
"Art. 43
In vederea aplicarii normelor referitoare la locul de prestare a serviciilor:
1.O persoana impozabila care desfasoara si activitati sau operatiuni care nu sunt considerate livrari de bunuri sau prestari de servicii impozabile in conformitate cu articolul 2 alineatul (1) este considerata persoana impozabila pentru toate serviciile care i-au fost prestate;
Secţiunea 2: Norme generale
Art. 44
Locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care acţioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana si-a stabilit sediul activitaţii sale economice. Cu toate acestea, in cazul in care aceste servicii sunt furnizate catre un sediu comercial fix al persoanei impozabile, aflat in alt loc decat sediul activitaţii sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu comercial fix. In absenta unui astfel de loc sau sediu comercial fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabila care primeste aceste servicii isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita."
Conform Codului fiscal romanesc, locul prestarii serviciilor se stabileste astfel:
"Art. 278: Locul prestarii de servicii
(1)In vederea aplicarii regulilor referitoare la locul de prestare a serviciilor:
a)o persoana impozabila care desfasoara si activitati sau operatiuni care nu sunt considerate impozabile in conformitate cu art. 268 alin. (1)-(4) este considerata persoana impozabila pentru toate serviciile care i-au fost prestate;
(2) Locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care acţioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitaţii sale economice. Daca serviciile sunt furnizate catre un sediu fix al persoanei impozabile, aflat in alt loc decat cel in care persoana isi are sediul activitaţii sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix al persoanei care primeste serviciile, in absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabila care primeste aceste servicii isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita."
De aici rezulta urmatoarele:
- societatea IFN din Romania este considerata persoana juridica impozibila, deoarece desfasoara activitati economice, chiar daca acestea sunt scutite de TVA fara drept de deducere, fiind operatiuni de natura financiar-bancara;
- locul prestarii serviciilor realizate de partenerii dvs externi catre dvs este locul unde beneficiarul (adica IFN-ul) isi are stabilit sediul activitatii economice, adica in Romania.
- operatiunea realizata de partenerii dvs externi catre dvs este impozabila in Romania (s-ar datora TVA in Romania).
Odata ce operatiunea este impozabila in Romania, urmatoarea etapa consta in stabilirea atributului acesteia de a fi taxabila (adica de a se aplica TVA in cotele prevazute la art. 291 din Codul fiscal) sau de a fi scutita (adica de a nu se aplica TVA.
Potrivit art. 268 alin. (9) din Codul fiscal, operatiunile impozabile pot fi:
a) operatiuni taxabile, pentru care se aplica cotele prevazute la art. 291 ;
b) operatiuni scutite de taxa cu drept de deducere, pentru care nu se datoreaza taxa, dar este permisa deducerea taxei datorate sau achitate pentru achizitii. in prezentul titlu aceste operatiuni sunt prevazute la art. 294 - 296 ;
c) operatiuni scutite de taxa fara drept de deducere, pentru care nu se datoreaza taxa si nu este permisa deducerea taxei datorate sau achitate pentru achizitii. in prezentul titlu aceste operatiuni sunt prevazute la art. 292 ;
e) operatiuni prevazute la lit. a) - c), care sunt scutite fara drept de deducere, fiind efectuate de intreprinderile mici care aplica regimul special de scutire prevazut la art. 310, pentru care nu se datoreaza taxa si nu este permisa deducerea taxei datorate sau achitate pentru achizitii.
f) operatiuni pentru care se aplica regimul special pentru agricultori prevazut la art. 3151.
De aici rezulta ca, desi o operatiune este impozabila in Romania, pentru a se plati TVA catre bugetul de stat roman, aceasta trebuie sa fie taxabila.
Pe de alta parte, la punctul 15 alin. (13) din normele de aplicare a art. 278 din codul fiscal se prevede:
"(13) Serviciile pentru care se aplica prevederile art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, de care beneficiaza persoane impozabile stabilite in Romania si care sunt prestate de un prestator persoana impozabila care nu este stabilit in Romania, au locul prestarii in Romania, fiind aplicabile cotele de TVA prevazute la art. 291 din Codul fiscal sau, dupa caz, scutirile de TVA prevazute la art. 292, 294, 295 sau 296 din Codul fiscal. Atunci cand prestatorul este o persoana impozabila stabilita in alt stat membru, beneficiarul persoana impozabila stabilita in Romania realizeaza o achizitie intracomunitara de servicii care se declara in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 325 din Codul fiscal, daca serviciul nu este scutit de taxa. in situatia in care beneficiarul, persoana impozabila stabilita in Romania, nu este inregistrat in scopuri de taxa si serviciul este taxabil, trebuie sa indeplineasca obligatiile specifice de inregistrare pentru achizitii intracomunitare de servicii prevazute la art. 316 sau 317 din Codul fiscal."
Asadar, trebuie analizat art. 292 din codul fiscal, care instituie anumite scutiri aplicabile unor operatiuni (servicii) pe teritoriul Romaniei.
"ART. 292 - Scutiri pentru anumite activitati de interes general si scutiri pentru alte activitati
(2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:
a) prestarile urmatoarelor servicii de natura financiar-bancara:
1. acordarea si negocierea de credite, precum si administrarea creditelor de catre persoana care le acorda;"
In Directiva 112/2006, aceste operatiuni scutite sunt prevazute la art. 135 alin. (1) lit. b):
"Art. 135
(1)Statele membre scutesc urmatoarele operaţiuni:
b)acordarea si negocierea de credite si gestionarea creditelor de catre persoana care le acorda;"
Asadar, operatiunile de acordare si negociere credite sunt scutite de TVA fara drept de deducere, daca locul acestora este situat in Romania.
Coreland toate paragrafele legale mentionate, rezulta ca serviciile care au locul in Romania si care constau in acordare si negocieri de credite sunt scutite fara drept de deducere, nu se datoreaza TVA in Romania, iar facturile emise de catre prestatori – fie acestia interni, intracomunitari sau extracomunitari – se intocmesc fara TVA.
Operatiunea nefiind taxabila in Romania, nu se mai pune problema analizarii persoanei obligate la plata taxei aici, ca urmare, nici prestatorul si nici beneficiarul nu au obligatia de a achita TVA.
In aceasta situatie, beneficiarul roman IFN primeste factura fara TVA emisa de catre prestatorii UE sau nonUE, nu calculeaza si nu plateste TVA, nu raporteaza factura in declaratia 390 si nu depune decontul special de TVA 301.
Insa, prestatorii UE trebuie informati asupra faptului ca, in Romania, activitatea de negociere credite este scutita de TVA, astfel incat acestia – fiind platitori de TVA in statul lor – sa declarare operatiunea in
decontul de TVA pe un rand corespunzator randului 3 din decontul de TVA din Romania.
Totusi, referitor la scutirea de TVA aplicabila acordarii (intermedierii acordarii) de credite, facem urmatoarea precizare.
La punctul 52 alin. (1) si (2) din normele de aplicare a art. 292 alin. (2) lit. a) din codul fiscal se prevede:
"52. (1) In sensul art. 292 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, pentru a se califica drept operatiuni scutite de taxa, serviciile externalizate trebuie sa fie servicii distincte care sa indeplineasca caracteristicile specifice si esentiale ale serviciului principal scutit de taxa. Scutirile se aplica numai in functie de natura serviciilor, si nu de statutul persoanei care le presteaza sau careia ii sunt prestate. in acest sens au fost date si deciziile Curtii Europene de Justitie: C-2/95 SDC; C-235/00 CSC; C-169/04 Abbey National. Serviciile externalizate aferente operatiunilor prevazute la art. 292 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, precum serviciile de marketing, cercetare, serviciile juridice, serviciile de contabilitate si/sau de audit nu se cuprind in sfera operatiunilor scutite de taxa.
(2) Este considerata negociere in operatiuni financiar-bancare asigurarea tuturor demersurilor necesare pentru ca cele doua parti direct implicate, respectiv clientul si prestatorul de servicii financiar-bancare, sa intre in relatie contractuala. Simpla culegere, prelucrare a datelor si furnizare a rezultatelor nu reprezinta negociere in operatiuni financiar-bancare, asa cum rezulta si din decizia Curtii Europene de Justitie in Cazul C-235/00 CSC."
Conform Deciziei in cazul Curtii Europene de Justitie C-235/2000 (CSC) in ceea ce priveste negocierea in legatura cu instrumentele financiare, trebuie avute in vedere urmatoarele aspecte:
- scopul negocierii este de a face tot ceea ce este necesar pentru ca cele doua parţi implicate sa incheie un contract, fara ca negociatorul sa aiba un interes personal in termenii contractuali;
- simpla culegere, prelucrare a datelor si furnizare a rezultatului, nu reprezinta negociere.
Fata de aceste prevederi, ANAF e emis urmatoarele precizari in vederea aplicabilitaţii scutirii de TVA: Pentru operaţiunile de negociere in acordarea de credite, este necesara o analiza de la caz la caz, astfel:
- In cazul in care potrivit prevederilor contractuale societatea prestatoare este remunerata numai daca rezultatul activitaţii se concretizeaza prin aprobarea unui dosar de credit, serviciile prestate reprezinta negociere de credite potrivit alin. (2) al pct. 52 din norme si, prin urmare, le sunt aplicabile prevederile art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 1 din Codul fiscal, referitoare la scutirea de taxa pe valoarea adaugata fara drept de deducere.
- In situatia in care potrivit prevederilor contractuale societatea prestatoare este remunerata indiferent de rezultatul activitaţii, respectiv daca urmare serviciilor prestate se aproba sau nu dosarul de credit, serviciile realizate nu reprezinta servicii de negociere de credite scutite de taxa in sensul art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 1 din Codul fiscal, fiind taxabile din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata.
Ca urmare, daca serviciile prestate de catre intermediarii dvs din UE sau nonUE se incadreaza in aceste precizari, atunci serviciile prestate de acestia, desi au locul in Romania (potrivit art. 278 alin. (2) din codul fiscal sau art. 44 din Directiva 112/2006), sunt scutite de TVA.
Daca serviciile intermediarilor nu corespund acestor precizari, atunci serviciile respective au locul in Romania (potrivit art. 278 alin. (2) din codul fiscal sau art. 44 din Directiva 112/2006) si sunt taxabile aici. Persoana obligata la plata taxei este societatea beneficiara – adica IFN-ul – conform art. 307 alin. (2) din Codul fiscal romanesc:
"ART. 307 - Persoana obligata la plata taxei pentru operatiunile taxabile din Romania
(2) Taxa este datorata de orice persoana impozabila, inclusiv de catre persoana juridica neimpozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 sau 317, care este beneficiar al serviciilor care au locul prestarii in Romania conform art. 278 alin. (2) si care sunt furnizate de catre o persoana impozabila care nu este stabilita pe teritoriul Romaniei sau nu este considerata a fi stabilita pentru respectivele prestari de servicii pe teritoriul Romaniei conform prevederilor art. 266 alin. (2), chiar daca este inregistrata in Romania conform art. 316 alin. (4) sau (6)."
In Directiva 112/2006, persoana obligata la plata taxei este desemnata conform art. 196:
"Art. 196
TVA este datorata de orice persoana impozabila sau persoana juridica neimpozabila inregistrata in scopuri de TVA si careia ii sunt prestate serviciile prevazute la articolul 44, atunci cand serviciile sunt prestate de o persoana impozabila care nu este stabilita pe teritoriul statului membru respectiv."
In situatia in care beneficiarul nu este inregistrat in scop de TVA, serviciile taxabile in Romania primite de la partenerii straini din UE constituie servicii intracomunitare, pentru care IFN-ul trebuie sa se inregistreze in scop de TVA special, conform art. 317 alin. (1) lit. c) din codul fiscal:
"ART. 317 - inregistrarea in scopuri de TVA a altor persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii
(1) Are obligatia sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, conform prezentului articol:
c) persoana impozabila care isi are stabilit sediul activitatii economice in Romania, care nu este inregistrata si nu are obligatia sa se inregistreze conform art. 316 si care nu este deja inregistrata conform lit. a), b) sau d) ori a alin. (2), daca primeste de la un prestator, persoana impozabila stabilita in alt stat membru, servicii pentru care este obligata la plata taxei in Romania conform art. 307 alin. (2), inaintea primirii serviciilor respective;"
Inregistrarea in scop de TVA speciala se realizeaza inainte de primirea serviciilor de la prestatorii din UE, prin depunerea la ANAF a formularului 091 "Declaraţie de inregistrare in scopuri de tva/ declaraţie de menţiuni a altor persoane care efectueaza achiziţii intracomunitare sau pentru servicii, precum si pentru agricultorii care efectueaza livrari intracomunitare de bunuri ", in care se bifeaza casuta de la punctul 3 al cap. I. inregistrare in scopuri de TVA.
Dupa depunerea acestui formular, IFN-ului i se elibereaza un cod fiscal valid de TVA, care trebuie transmis si prestatorilor din UE, care il vor inscrie pe facturile emise de ei.
Dupa primirea facturilor de la prestatorii UE sau nonUE, IFN trebuie sa completeze si sa depuna la organul fiscal decontul special de TVA 301, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au fost emise facturile, data pana la care trebuie sa achite si TVA aferent acestora facturi, conform art. 326 alin. (1) din codul fiscal.
TVA se inregistreaza pe cheltuiala, in corespondenta cu un cont de datorii la buget de stat si nu pe conturi specifice de TVA.
De asemenea, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au fost emise facturile de catre prestatorii din UE, beneficiarul roman – IFN – trebuie sa completeze si sa depuna la organul fiscal declaratia VIES 390, in care va raporta cu simbol S doar valoarea in lei a facturilor primite din UE (nu si nonUE).
Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Arenda in natura
Intrebare:
O societate comerciala doreste sa plateasca in cereale arenda pe anul 2022 (plata arendei nu s-a facut in 2022, deoarece arendatorul era plecat din tara si a cerut sa se mai astepte cu plata arendei). In contractul de arendare pretul arendei este 1.500 kg/ha. Suprafata totala este de 10,01 ha. Este vorba despre judetul Arad. Va rog sa imi spuneti pe ce valori se emite factura? Cat este cantitatea facturata, pretul unitar/kg, cota de TVA si cat este totalul facturii in situatia...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Majorarea capitalului social
Intrebare:
In luna noiembrie a anului 2023 societatea noastra a incasat in banca mai multe sume care reprezentau majorare capital social si prime de emisiune. Acestea au fost acordate in baza unei Hotarari a Actionarilor. In baza acestor 2 documente am inregistrat in contabilitate fara sa consultam extrasul de la Registrul Comertului majorarea capitalului social precum si primele de emisiune dupa cum urmeaza: 456=1011 cu 1000 lei, 5121=456 cu 1000 lei, 1011=1012 cu 1000 lei. Pentru primele de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<