Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Avizul de insotire a marfii este un document important pentru firmele din domeniul transporturilor, fiindca acest act se numara printre documentele care legalizeaza deplasarile de bunuri. Vom vedea n continuarea articolului cand se foloseste mai exact documentul, ce informatii contine, dar si cat timp se pastreaza.
Ce este avizul de insotire a marfii?
Avizul de insotire a marfii este documentul financiar-contabil utilizat in principal pentru insotirea bunurilor expediate in diverse scopuri, pe parcursul transportului.
Cand se foloseste avizul de insotire?
Avizul de insotire se foloseste in urmatoarele situatii:
- cand se efectueaza transportul marfii;
- cand se intocmeste factura;
- ca dispozitie de transfer a valorilor materiale dintr-o gestiune in alta, in diferite locatii ale aceleiasi unitati;
- cand se gestioneaza stocurile, ca document de primire;
- cand sunt descarcate din gestiune bunurile cedate cu titlu gratuit (conform Ordinului 3512/2008).
Informatii obligatorii pe avizul de insotire
Informatiile obligatorii pe avizul de insotire sunt urmatoarele:
- seria si numarul avizului;
- data emiterii;
- datele de identificare ale furnizorului: denumirea societatii, adresa, CUI;
- datele de identificare ale cumparatorului: denumirea societatii, adresa, CUI;
- denumirea, cantitatea si pretul bunurilor livrate (dupa caz);
- date privind expeditia: numele delegatului, seria si numarul cartii de identitate/buletin, mijloc de transport, ora efectuarii expeditiei;
Tipuri de avize de insotire
Exista mai multe tipuri de insotire, precum: aviz de insotire a marfii, aviz de expeditie si aviz de transfer.
- Aviz de insotire a marfii
Se înregistreaza un exemplar la magazie, pentru încarcarea în gestiune a produselor, marfurilor sau altor valori materiale primite, dupa efectuarea receptiei de catre comisia de receptie si dupa consemnarea rezultatelor.
- Aviz de expeditie
Avizul de expeditie este utilizat pentru justificarea bunurilor expediate in baza unei comenzi.
- Aviz de transfer
Acesta se utilizeaza in cazul in care se face un transfer de gestiuni.
Manual de politici contabile - Stick USB
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Cum se completeaza un aviz de insotire a marfii
Completarea documentului se poate face de mai multe persoane, precum:
-o persoana din partea firmei ( reprezentant);
-gestionarul marfii;
-contabil.
Este important de mentionat ca persoana care dispune livrarea si completeaza avizul de insotire a marfii trebuie sa verifice corectitudinea datelor care au fost aprobate si mai apoi inregistrate in contabilitate in baza documentului.
Aceste date mai sunt inca o data verificate de persoana care primeste avizul de insotire al marfii transportate, adica persoana care primeste marfa.
Termenul de pastrare a avizelor
Avizul de intocmire a marfii este valabil pe durata transportului, insa pe document vor trebui trecute data si ora cand a plecat transportul.
Intervalul de timp pentru care va fi valabil documentul se va stabili totusi cu aproximatie, in functie de mijlocul de transport cu care se face transportul, dar si de distanta care urmeaza a fi parcursa.
Avizul electronic vs. avizul fizic
Avizul de insotire a marfii poate fi completat atat in varianta fizica, in doua exemplare, cat si in varianta electronica. Daca alegeti a doua varianta, cea electronica, va puteti bucura de mai multe avantaje, dintre care amintim: completarea mai rapida a documentului, arhivarea se face mai usor, etc.
Avizul de insotire a marfii se intocmeste de catre compartimentul care dispune livrarea in doua exemplare in urmatoarele situatii:
-nu exista posibilitatea emiterii facturii;
-factura se emite ulterior la montarea, instalarea, punerea în functiune;
-se transfera bunul între gestiuni dispersate teritorial ale aceleiasi entitati;
-bunul este transferat la terti pentru prelucrare, reparare;
-bunul este cedat gratuit si nu se factureaza.
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Scoaterea din gestiune a articolelor degradate. Care e regimul TVA?Produse reciclabile primite gratuit. Documente justificative. Inregistrari contabileNIR-ul. La ce serveste, in ce conditii e obligatoriu sa intocmesti un NIR si cum se intocmesteBunuri corporale trimise in UE pentru reparatii si registrul nontransferurilor. Care sunt obligatiile fiscale?Factura de achizitie care acopera 100% contravaloarea bunurilor. Cum se inregistreaza in contabilitateUltimele articole
Situatiile in care este obligatorie intocmirea NIR-uluiCod UIT. Cine trebuie sa aiba cod UIT (RO e-Transport), cum se obtine si studii de caz utileDocumente justificative in cazul achizitiilor online facute de firmeAchizitii pe baza de AVIZ DE INSOTIRE A MARFII, fara factura. Monografie contabilaEmiterea anticipata a facturii: Declararea in decontul de TVA si in Formularul 394Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"