Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Studiu de caz: Bonurile fiscale

de Infotva.ro la 10 Iul. 2009
Tags: tva, bonuri fiscale

Intrebare:1) In perioada 01.01.2009-30.01.2009 TVA-ul aferent oricaror bonuri fiscale cu valoare mai mica de 100 RON este deductibil? sau numai pentru bonurile de combustibil ? Am citit pe forum ...

Intrebare:

1) In perioada 01.01.2009-30.01.2009 TVA-ul aferent oricaror bonuri fiscale cu valoare mai mica de 100 RON este deductibil? sau numai pentru bonurile de combustibil ? Am citit pe forum conta.ro ca OG 293/2006 a fost abrogat de HG 105/18.02.2009 si ca incepand din data de 20.02.2009 nu se mai deduce TVA-ul aferent de pe bonurile fiscale pentru ca acestea nu sunt considerate documente justificative?
 
2) Deci O.G. 293/2006 a fost abrogata sau mai este in vigoare?
 
Raspuns oferit in iunie 2009:
 Hotararea Guvernului nr. 831 din 2 decembrie 1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora a fost abrogata in  doua “etape”:

  • la inceput, prin articolul 5 din Legea nr. 343 din 17 iulie 2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, punctul 7, au fost abrogate doar prevederile referitoare la:
    • factura fiscala (cod 14-4-10/A);
    • factura (cod 14-4-10/aA);
    • avizul de insotire a marfii 
    • Agricultura. Noutati fiscal-contabile. Monografii contabile specifice
      Agricultura. Noutati fiscal-contabile. Monografii contabile specifice

      Vezi detalii

      Examenul de consultant fiscal. Grile si temeiuri legale 2019
      Examenul de consultant fiscal. Grile si temeiuri legale 2019

      Vezi detalii

      Planul de Conturi General. Functiunea si corespondenta conturilor 2019
      Planul de Conturi General. Functiunea si corespondenta conturilor 2019

      Vezi detalii

      orice alte prevederi referitoare la facturi si facturi fiscale tipizate, cu regim special. (cod 14-3-6A). 

Aceste prevederi au intrat in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2007. Cu toate acestea, prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.226 din 27 decembrie 2006, publicat in M.Of. nr. 1056 din 30 decembrie 2006, s-a permis utilizarea in continuare a unor astfel de formulare existente in stoc la data de 31.12.2006. 

  • ulterior, prin Hotararea Guvernului nr. 105 din 18 februarie 2009, printr-un articol unic,   Hotararea Guvernului nr. 831/1997 a fost abrogata in totalitate. De fapt, in lipsa unei abrogari,  in perioada 1 ianuarie 2007 – 03.03.2009, se poate spune ca prevederile referitoare la urmatoa-rele formularelor tipizate, comune pe economie, cu regim special de tiparire, inseriere si numerotare au fost in vigoare:
    1.  Aviz de insotire a marfii (cod 14-3-6/A)
    2. Chitanta  (cod 14-4-1)
    3. Chitanta fiscala (cod 14-4-2)
    4. Bon de comanda-chitanta (T.V.A.)  (cod 14-4-11) 
    5. Bon de comanda-chitanta  (cod 14-4-11/a) 
    6. Fisa de magazie a formularelor cu regim special (cod 14-3-8/b)           

Prin O.M.E.F. nr. 2.226 din 27 decembrie 2006 privind utilizarea unor formulare financiar-contabile de catre persoanele prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, prin articolul 2, alineatul 2 s-a dat dezlegare pentru utilizarea dupa data de 1 ianuarie 2007 a unor astfel de formulare existente in stoc la data de 31 decembrie 2006, pana la epuizarea stocului. Altfel spus, prin Hotararea Guvernului nr. 105 din 18 februarie 2009 astfel de formulare nu mai pot fi utilizate chiar daca acestea exista in stoc. 

Pana la emiterea H.G. nr. 105/2009, bonurile emise de casele de marcat electronice fiscale au reprezentat documente justificative doar pentru completarea registrului de casa in vederea justificarii numerarului cheltuit.

Acest fapt a fost reglementat prin  articolul 1, alineatul 2 din O.M.F.P. nr.  1714 din 14 noiembrie 2005 privind aplicarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 831/1997 publicat in M.Of. nr. 1042 din 23 noiembrie 2005. Acest ordin a fost modificat prin O.M.F.P. nr.  293 din 22 februarie 2006, publicat in M.Of. nr. 194 din  1 martie 2006.

Asa cum rezulta din articolul 1, alineatul 3 din O.M.F.P. nr. 1.714 din 14 noiembrie 2005  pentru bonuri fiscale cu o valoare mai mare de 100 lei, cumparatorii de bunuri sau beneficiarii prestarilor de servicii trebuiau sa solicite furnizorilor si prestatorilor emiterea de facturi completate cu toate informatiile impuse de legislatia fiscala. Dupa data de 1 ianuarie 2007, informatiile obligatorii au fost  cele impuse de Codul fiscal la articolul 155, alineatul 5.

Solicitarea emiterii de facturi pentru cumparaturile decontate prin case de marcat este permisa prin articolul 155, alineatul 7 prin care se face precizarea ca este scutita de emiterea facturilor desfasurarea urmatoarele activitati, cu exceptia cazului in care beneficiarul solicita factura:

  • transportul persoanelor cu taximetre;
  • transportul persoanelor pe baza biletelor de calatorie sau a abonamentelor;
  • livrarile de bunuri prin magazinele de comert cu amanuntul si prestarile de servicii catre populatie, consemnate in documente, fara nominalizarea cumparatorului;
  • livrarile de bunuri si prestarile de servicii consemnate in documente specifice, care contin   informatiile impuse de articolul 155,  alineatul  5.

Asa cum rezulta din reglementarile mentionate, incepand cu data de 1 ianuarie 2006, bonurile fiscale au fost utilizate doar ca documente de inregistrare a platilor in Registrul de casa, fara a reprezenta documente justificative de inregistrare a cheltuielilor in evidenta fiscala sau de exercitare a dreptului de deducere a TVA.

Exceptie de la aceste reguli au facut bonurile emise de casele de marcat eliberate pentru aprovizionarea cu combustibil auto. 

Bonul fiscal emis la vanzarea carburantilor auto a fost si este in continuare document justificativ de exercitare a dreptului de deducere a TVA numai in situatia in care combustibilul respectiv este utilizat pentru desfasurarea activitatii economice autorizate, indiferent de faptul ca valoarea carburantilor este sub sau peste 100 lei. 

Incepand cu data de 1 mai 2009, odata cu aparitia O.U.G. nr. 34/2009, trebuie avute in vedere si conditiile de limitare a dreptului de deducere a TVA si a cheltuielilor aferente combustibilului achizitionat pentru vehiculele din patrimoniu si a celor aflate in folosinta. 

In concluzie, prevederile O.M.F.P. nr. 1714 au fost valabile doar pentru perioada  1 ianuarie 2006 – 24 februarie 2009. Au ramas in vigoare prevederile cuprinse in Codul fiscal la articolul 146 alineatul 1 litera a) si normele de aplicare ale acestui articol redate la punctul 46 alineatul 2  conform caruia  deducerea taxei poate fi justificata cu bonurile fiscale emise pentru carburantii auto achizitionati. Pentru exercitarea acestui drept, bonurile respective trebuie sa stampilate si sa cuprinda informatii referitoare la  denumirea cumparatorului si numarul de inmatriculare a autovehiculului. Odata cu abrogarea H.G. nr. 831/1997 si implicit a O.M.F.P. nr. 1714, a ramas nereglementata deductibilitatea cheltuielilor cu combustibilul pentru determinarea profitului impozabil.

Prin continutul acestora, bonurile emise de casa de marcat, desi sunt denumite „bonuri fiscale” nu indeplinesc conditiile impuse unui document justificativ astfel incat cheltuielile aferente sa fie considerate deductibile d.p.d.v. fiscal. Astfel de cheltuieli pot fi considerate nedeductibile in baza prevederilor articolului 21 alineatul 4 litera f) Codul fiscal: „cheltuielile inregistrate in contabilitate, care nu au la baza un document justificativ……”.

In lipsa facturii, bonul fiscal nu reprezinta document justificativ asa cum este definit prin art. 6, alin. 2 din Legea contabilitatii nr. 82 din 24 decembrie 1991, republicata, documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit, le-au inregistrat in contabilitate, le-au vizat si aprobat.

In acest sens, o reglementare care se refera in mod expres la documentele justificative este O.M.E.F. nr. 3512 din 27 noiembrie 2008 privind documentele financiar-contabile publicat in M.Of. nr. 870 bis din 23 decembrie 2008. In acest act normativ, la anexa 1, pct. A, prin normele generale privind documentele justificative si financiar-contabile sunt enumerate elementele principale ale documentelor justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate. Aceste elemente sunt: 

  • denumirea documentului;
  • denumirea si sediul firmei sau persoanei fizice care intocmeste documentul;
  • numarul documentului si data intocmirii acestuia;
  • daca este cazul: mentionarea partilor care participa la efectuarea operatiunii economico-finan-ciare (cand este cazul);
  • continutul operatiunii economico-financiare;
  • daca este cazul: baza legala  a operatiunii;
  • datele cantitative si valorice aferente operatiunii economico-financiare efectuate;
  • numele si prenumele, inclusiv semnaturile persoanelor care: 
    • raspund de efectuarea operatiunii economico-financiare;
    • au atributii de control financiar preventiv;
    • aproba operatiunile respective;
  • orice alte elemente necesare identificarii operatiunii efectuate.

In situatia in care lipseste un astfel de element, documentul isi pierde calitatea de document justificativ. 

 Datorita acestui „gol” care s-a produs, existent in urmeaza a fi emise reglementari cu privire la documentele justificative de alta natura decat facturile reglementate prin articolul 155 din Codul fiscal si O.M.F.P. nr. 3512/2008.

 In concluzie, prin abrogarea H.G. nr. 831/1997 in baza H.G. nr. 105/2009 sunt considerate toate actele normative elaborate in aplicarea H.G. nr. 831/1997.

Raspuns oferit cu amabilitate de Departamentul Consilier TVA

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infoTVA.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Articol adaugat in 10 iulie 2009

Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Studiu de caz: Bonurile fiscale":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
Club Contabilitate

VIDEO

X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016