Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Conform prevederilor art. 6 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
Actele normative care au reglementat in timp deductibilitatea cheltuielilor rezultate din bonurile fiscale au fost:
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Conform prevederilor art. 1 din OUG nr. 28/1999 operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale. Acestia au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparatele de marcat electronice fiscale si sa le predea clientilor. La solicitarea clientilor, utilizatorii pot elibera acestora si factura fiscala.
Hotararea Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora, precum si toate ordinele ministrului economiei si finantelor care au fost emise avand ca temei legal hotararea mai sus mentionata, cum au fost:
- OMFP 1714/2005 privind aplicarea prevederilor HG 831/1997,
- OMFP 293/2006 pentru modificarea OMFP 1714/2005 privind aplicarea prevederilor HG 831/1997.
In OMFP 293/2006 se prevedea ca bonurile fiscale emise de aparatele de marcat electronice fiscale (bonul fiscal emis de aparatul de marcat fiscal utilizat in activitatea de taximetrie, bonul fiscal care atesta plata prin cardurile bancare, bonul fiscal a carui valoare totala era de pana la 100 lei inclusiv), erau considerate documente care stateau la baza inregistrarii in contabilitate a cheltuielilor.
Alineatul (2) al articolului 1 din Ordinul ministrului finantelor publice 1.714/2005 privind aplicarea prevederilor HG 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora, a fost modificat de prevederile OMFP 293/2006 in sensul ca, prin exceptie de la regula generala, urmatoarele documente de achizitii puteau fi utilizate pentru inregistrarile in contabilitate:
Cartea Verde a impozitului pe profit
Ghidul practic al contabilitatii in 2026 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
a) bonul fiscal emis conform OUG 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile ulterioare, utilizat pentru justificarea taxei pe valoarea adaugata aferente carburantilor auto achizitionati in vederea desfasurarii activitatii, daca era stampilat si avea inscrise denumirea cumparatorului si numarul de inmatriculare al autovehiculului;
b) bonul fiscal emis de aparatul de marcat fiscal utilizat in activitatea de taximetrie, in conformitate cu prevederile Legii 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) bonul fiscal emis conform OUG 28/1999, insotit de documentul care atesta plata prin cardurile bancare ale societatilor comerciale;
d) bonul fiscal emis conform OUG 28/1999, a carui valoare totala era de pana la suma de 100 lei (RON) inclusiv, daca era stampilat si avea inscrise denumirea cumparatorului, codul unic de inregistrare al acestuia sau codul numeric, in cazul persoanelor fizice care desfasurau activitati independente.
Hotararea Guvernului nr. 105/2009 privind abrogarea HG 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora, care a abrogat inclusiv toate ordinele date in aplicarea H.G. nr. 831/1997.
Ca urmare a acestor modificari, trebuie avute in vedere urmatoarele:
- bonurile fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale in baza OUG 28/1999 sunt documente care atesta efectuarea platii si se anexeaza la registrul de casa,
- inregistrarea in contabilitate a bunurilor achizitionate sau a cheltuielilor efectuate si achitate pe baza de bon fiscal (cu numerar sau card bancar), se poate efectua daca:
a) bonul fiscal are atasata si factura
b) justificarea cheltuielilor efectuate se face fie prin documente care atesta intrarea in gestiune a bunurilor achizitionate, fie cu alte documente, cum sunt: ordin de deplasare, decont de cheltuieli, la care se anexeaza bonul fiscal.
Cu exceptia facturii care este emisa de furnizor, celelalte forme de documente justificative trebuie sa fie semnate de persoana care aproba efectuarea acestor cheltuieli si avizate de persoana care aproba efectuarea acestor cheltuieli.
De retinut este faptul ca nu mai exista limita valorica deductibila de 100 lei (prevazuta de OMFP 293/2006
Ordinul de deplasare (delegatie), in tara sau in exterior, semnat de toate persoanele autorizate din societate si confirmate de cele din societatea unde s-a efectuat deplasarea, se intocmeste ori de cate ori persoana delegata este trimisa sa efectueze deplasarea (si nu numai in scopul achizitionarii de produse din localitatea unde societatea isi are sediul).
In ceea ce priveste inregistrarea bonurilor fiscale emise conform OUG 28/1999 in jurnalele de cumparari, aceasta operatiune se poate face automat in functie de programul de contabilitate utilizat. Taxa aferenta nu este insa deductibila deoarece documentul in baza caruia s-a inregistrat nu asigura toate informatiile impuse de OMEF 3512/2008 si de Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Restituire bursa privata indexata cu indicele de inflatieVenituri din chirii. Declaratii fiscale 2018Deductibilitate cheltuieli administrare, sponsorizareCompletare declaratie unica, pentru veniturile realizate din mai multe sursePFA. Deducere cheltuieli cu autoturismul, fara intocmire foi de parcursUltimele articole
CHELTUIELI DEDUCTIBILE si limita de 5% la impozit. Se aplica pentru fiecare cheltuiala in parte?CHELTUIELI DEDUCTIBILE. Deductibilitate cheltuieli AUTO daca masina are regim mixtCheltuielile deductibile. In cazul unui PFA, cheltuielile cu cazarea si masa pot fi deductibile?Ce trebuie sa stiti despre deductibilitatea TVA la cheltuielile pentru teambuildingTVA si cheltuielile auto: Cand ai deducere integralaArticole similare
Calcul plafon microintreprindere. Ce regim fiscal se aplica?Regim TVA pentru exportul de bunuri si PRESTARI SERVICII intr-un stat non-UEIesire din evidenta platitorilor de TVA. Cum facem inregistrarea speciala in scop de TVA si in ROI?Inregistrare in scopuri de TVA prin optiune. Organizarea contabilitatiiDeclaratia 204 se depune de asocierile fara personalitate juridica pana la 15 martie 2017!Ultimele articole
Impozit pe venituri din alte surse. Cota aplicabila + conditii de incadrarePlatitor de TVA. Cum sa emiteti facturile DUPA ce ati facut inregistrarea in scop de TVAPRESTARI SERVICII. Obligatii TVA pentru servicii online catre pers. fizice si juridice din UE si non UENeplatitor de TVA. Cand si cum devine platitor de TVA daca depaseste plafonulControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleArticole similare
Achizitie combustibil de pe teritoriul comunitar. Restituirea prin formularul cod 318. Care e procedura?Peste 65000 de contribuabili au scapat de sanctiuni datorita Legii PreveniriiAparate de marcat: facilitati, obligatii si termene. Raspunsuri de la specialistii ANAF la cele mai importante intrebariIncasare numerar de la persoane juridice: Cand nu este obligatorie emiterea bonului fiscal? (raspuns oficial ANAF)In ce conditii cumparatorul poate refuza plata daca nu a primit bon fiscalUltimele articole
Se pot inregistra facturile si bonurile fiscale pe un furnizor generic, in loc de furnizorul real? Ce riscuri exista?Decont precompletat RO e-TVA si BONURI FISCALE: cum tratezi diferenteleSAF-T in 2025. Cum se face declararea facturilor emise cu codul 751Control ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleTVA deductibil. Cum se deduc bonurile fiscale de combustibil
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



