Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In situatia de mai jos, a fost achizitionat un autoturism in octombrie 2012. La achizitie s-a dedus 50% din TVA (19.938 lei), diferenta (19.938 lei) s-a inregistrat in valoarea de intrare. Amortizare liniara pe o perioada de 4 ani, incepand cu 01.11.2012. La 31.03.2015 : valoare ramasa neamortizata = 77.536 lei, durata ramasa = 19 luni.
Pe 01 aprilie 2015 se vinde autoturismul : pret de vanzare 80.000 lei + 19.200 lei TVA 24%.In aprilie 2015 se ajusteaza in favoarea contribuabilului, TVA nededusa la achizitie, suma = 19.938 lei : 48 luni * 19 luni = 7.892 lei.
Din operatiunile prezentate, in decontul de TVA al lunii aprilie 2015 rezulta TVA de plata = 19.200 - 7.892 = 11.308 lei.
Stabilim daca s-a procedat corect, avand in vedere prevederile art.148 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal
si pct.53 alin.(2) lit.c) din Normele de aplicare.
Din detaliile furnizate, rezulta ca autoturismul respectiv este un activ corporal fix asa cum este definit prin art. 125^1 alin. (1) pct. 3 din Codul fiscal "active corporale fixe reprezinta orice activ detinut pentru a fi utilizat in productia sau livrarea de bunuri ori in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriat tertilor sau pentru scopuri administrative, daca acest activ are durata normala de utilizare mai mare de un an si valoare mai mare decat limita prevazuta prin hotarare a Guvernului sau prin prezentul titlu;". Avand in vedere ca durata normala de utilizare este mai mica de 5 ani, activul respectiv nu se incadreaza in categoria bunurilor de capital reglementate prin art. 149 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal
"bunurile de capital reprezinta toate activele corporale fixe, definite la art. 125^1 alin. (1) pct. 3…..; nu sunt considerate bunuri de capital activele corporale fixe amortizabile a caror durata normala de utilizare stabilita pentru amortizarea fiscala este mai mica de 5 ani;….".
Pentru ajustarea in beneficiul persoanei impozabile care utilizeaza bunul pentru realizarea de operatiuni taxabile, sunt aplicabile prevederile art. 148 alin. (1) lit. a), mentionate de dvs., coroborate cu prevederile pct. 53 alin. (3) din normele de aplicare ale acestui articol "In situatiile prevazute la alin. (2), taxa nededusa aferenta …… activelor corporale fixe, altele decat cele care sunt considerate bunuri de capital conform art. 149 din Codul fiscal
, …….se ajusteaza la data la care intervine evenimentul care genereaza ajustarea, pentru taxa deductibila, respectiv pentru taxa care a fost platita furnizorului/prestatorului, iar in cazul activelor corporale fixe se aplica si prevederile alin. (14). …… Daca apar si alte evenimente care genereaza ajustarea TVA pana la data platii TVA, in favoarea statului sau in favoarea persoanei impozabile, in cazul activelor corporale fixe amortizabile, suma taxei de dedus se determina in functie de valoarea ramasa neamortizata la data fiecarui eveniment care genereaza ajustarea taxei…"
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
Examen Consultant Fiscal 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Pentru a dovedi ca suma TVA deductibila a fost ajustata la valoare ramasa neamortizata a activului corporale fix, va propun urmatoarele calcule care conduc la acelasi rezultat obtinut de dvs.:
valoare intrare, exclusiv TVA: 166.150 lei;
TVA deductibila 39.876 lei;
TVA dedusa 39.876 x 50% = 19.938 lei;
valoare activ 166.150 + 19.938 = 186.088 lei (in acest caz, suma TVA limitata la deducere reprezinta 10,7142% din valoarea activului);
rata lunara de amortizare 186.088 lei : 48 luni = 3.876,83 lei;
valoare amortizata 3.876,83 lei x 29 luni = 112.428 lei;
valoare neamortizata 186.088 – 112.428 = 73.660 lei;
TVA de ajustat 73.660 lei x 10,7142% = 7.892 lei.
Suma de 7.892 lei se evidentiaza cu semnul plus in jurnalul pentru cumparari aferent lunii aprilie 2015 si se raporteaza corespunzator prin decontul de TVA cod 300 aferent lunii aprilie 2015 la randul 30 "Regularizari taxa dedusa".
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
ANAF anunta penalizari pentru neplata la termen, nedeclararea sau declararea incorecta a obligatiilor fiscale. Descarca brosura!Se mareste considerabil din 2016 termenul pentru rambursarea TVA. Ce alte modificari sunt incluse in Noul Cod de Procedura Fiscala?TVA. Regimul special de scutire pentru intreprinderile miciAsigurare impotriva insolventei - Studiu de cazSistemul TVA la incasare: inregistrarea platii la cursul valutar al furnizorului si la data platiiUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Cum tratam contabil diferentele TVA ca urmare a unui control fiscal?Achizitie de servicii intracomunitare cu TVA. Inregistrare factura cu TVA din UKDeclaratia privind sumele rezultate din ajustarea TVA, cod 307Intreprindere individuala si achizitii de bunuri second-hand. Care va fi tratamentul TVA?TVA - Inregistrarea contabila a avansurilorUltimele articole
Primul DECONT de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de DECONTare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAFactura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAJurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreArticole similare
Regimul TVA pentru achizitiile de mijloace de transport second-handAchizitie AUTOTURISM din alt stat UE cu TVA. Consideram achizitie intracomunitara?Legea nr. 239 din 2025: principalele masuri adoptate de pachetul 2 de masuri fiscaleRestructurare. Cheltuielile cu amortizarea masinilorAUTOTURISM utilizat de intreprindere individuala. Cum stabilim deducerea TVA si cheltuielile deductibile?Ultimele articole
TVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corectCheltuieli cu AUTOTURISMele: cand este posibila deducerea integrala a TVA-ului dintr-o factura de reparatii auto?Factura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firmaAchizitie AUTOTURISMe second hand de la persoane fizice din UE: Obligatii TVA, autofactura si documente justificativeSponsorizarea in natura - regim fiscal si TVA. Ce trebuie sa stie firma care sponsorizeaza cu bunuriArticole similare
Ce tratament fiscal aplicam pentru diferentele de pret de materie prima?TVA - Avizul de insotire a marfiiFacturare: Livrare intracomunitara de bunuriPrestator neplatitor de TVA. DezavantajeContabilitatea biletelor la ordin si a gajarii efectelor de comertUltimele articole
TVA DEDUCTIBILA. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corectCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Sumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabiliAjustarea negativa a TVA dedusa pentru un bun de capital: tratament contabil si fiscalTVA in era digitala: organizarea documentelor si corelarea fluxurilor financiare cu ajutorul QuickConta.roArticole similare
Cifra de afaceri in serviciile de piata prestate in principal intreprinderilor in luna ianuarie 2014 a scazutInformare ANAF cu privire la modificarile aduse de OUG 31/2024 impozitului pe profit, micro si TVAVanzarea mijloacelor fixe sub valoarea amortizata, tratament fiscal TVA si impozit pe profitAnularea codului de TVA in cazul suspendarii activitatii. Ce consecinte fiscale si TVA apar?Ajustare TVA pentru bunuri lipsa, imputate. Cu ce cota de TVA facem ajustarea?Ultimele articole
Ajustarea negativa a TVA dedusa pentru un bun de capital: tratament contabil si fiscalBonificatie impozit pe profit, aplicata conform OUG 153/2020. Analiza pentru 2024 si 2025Majorare cota TVA de la 1 august 2025. Trebuie AJUSTATa TVA la stocuri?PFA la norma de venit si salariat. Ce obligatii CAS si CASS are in 2025Coduri SAF-T. Codurile SAF-T in cazul operatiunilor supuse TVA la incasare
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



