Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Problema:Societatea noastra este persoana juridica inregistrata ca platitor de TVA si are ca obiect de activitate productia de produse chimice, produse taxabile cu drept de deducere ,pe care le ...
Problema:
Societatea noastra este persoana juridica inregistrata ca platitor de TVA si are ca obiect de activitate
productia de produse chimice, produse taxabile cu drept de deducere ,pe care le livreaza atat in tara cat si
in Comunitatea Europeana.
Mentionam ca in medie rulajul lunar al contului 4426 este de 105.000 lei, iar al contului 4427 este 112.000 lei , cifra de afaceri fiind de aproximativ 700.000 lei/luna.
1) In iunie 2001 societate a receptionat si dat in folosinta o vila-locuinta de serviciu , realizata in regie proprie in valoare de 464.000 lei,din care s-a amortizat pana in prezent 69.000 lei, valoare neamortizata 395.000 lei. Pentru aceasta constructie ,societatea a dedus TVA pe parcursul realizarii ei (1996-2001), pentru diverse prestari servicii si materiale utilizate. In 2009 societatea doreste sa vanda aceasta vila unei personae fizice cu suma de 500.000 lei. Deoarece nu este constructie noua , se incadreaza la art.141 alin.(2) lit.f din Legea 571/2003 ,vanzarea fiind scutita de TVA. Intrebare : Pentru aceasta operatiune scutita se datoreaza TVA prin ajustarea TVA-ului? Daca da, care este suma datorata, cum se calculeaza prorata si pe ce perioada?
Solutie oferita in iulie 2009 de Departamentul Consultanta Consilier TVA:
In situatia in care cladirea a fost achizitionata inainte de data aderarii si nu a suportat lucrari de modernizare si transformare in perioada 2005 – 2009, constructia respectiva poate fi considerata cladire veche pentru faptul ca a fost ocupata inainte de data aderarii. Vanzarea unor astfel de cladiri se face prin aplicarea regimului de scutire fara drept de deducere a TVA asa cum este reglementata operatiunea prin Codul fiscal la art. 141 alin. (2) lit. f), cu posibilitatea formularii optiunii de taxare. Deci inainte de a lua o decizie cu privire la aplicarea regimului de taxare, trebuie sa analizati daca nu cumva acel imobil fie se considera nou datorita lucrarilor de modernizare, transformare efectuate ulterior datei primei ocupari, fie se considera vechi, dar cu obligativitatea ajustarii pe o perioada de 5 ani. Astfel de situatii posibile care restrictioneaza incadrarea vanzarilor de cladiri in regim de scutire fara drept de deducere a TVA sunt detaliate prin art. 161 “dispozitii tranzitorii” de la alin. (1) – (14). In situatia in care pentru acele lucrari de modernizare si transformare firma dvs. si-a exercitat dreptul de deducere a TVA, in anumite conditii, vanzarea in regim de scutire impune ajustarea dreptului de deducere exercitat initial.
De retinut este faptul ca in categoria odernizarilor nu se includ lucrarile de reparatii si intretinere ale cladirii.
In cazul unei cladiri vechi achizitionate si ocupate inainte de data aderarii, vandute dupa data aderarii, ajustarea taxei deduse initial se face doar in cadrul perioadei de ajustare de 5 ani. De exemplu:
-
daca respectiva cladire a fost construita in regie proprie, a fost data in folosinta in anul 2001, dar in perioada 2005 – 2009 firma dvs. nu a efectuat lucrari de modernizare si transformare, vanzarea in anul 2009 se poate efectua prin aplicarea regimului de scutire fara drept de deducere. Deoarece perioada de ajustare a expirat in anul 2006, firma dvs. nu trebuie sa efectueze ajustarea sumei deduse initial pe parcursul construirii cladirii pana in anul 2001. Acest fapt este reglementat prin alin. (8) al art. 161 din Codul fiscal.
-
daca respectiva cladire a fost data in folosinta in anul 2001, dar firma dvs. a efectuat lucrari de modernizare si transformare dupa data aderarii, iar valoarea acestor lucrari nu depaseste 20% din valoarea constructiei, vanzarea in anul 2009 se poate efectua prin aplicarea regimului de scutire fara drept de deducere, dar cu obligatia ajustarii taxei deduse pentru astfel de lucrari. Si in aceasta situatie perioada de ajustare este limitata la 5 ani de la data ultimei modernizari sau transformari asa cum rezulta din dispozitiile tranzitorii reglementate prin art. 160, alin. (10).
In concluzie, pentru cladirile vechi delimitate in functie de criteriile reglementate prin art. 161, alin. (1) lit.
a), b) si c) perioada de ajustare este de 5 ani de la data constructiei sau de la data modernizarii sau
transformarii. Astfel, in situatia in care in perioada 2005 – 2009 s-au efectuat lucrari de modernizare si
transformare pentru cladirea data in
folosinta in anul 2001, ajustarea dreptului de deducere se face
conform prevederilor de la punctul 83 din normele metodologice de aplicare a Codul fiscal, aprobate prin
H.G. nr. 44/2004. Conform normelor, obligatia de ajustare intervine pentru bunurile imobile transformate
sau modernizate in cadrul unei perioade de 5 ani. Pentru efectuarea unei ajustari in anul 2009, suma de
ajustat se determina in doua etape, astfel:
a) se determina suma TVA aferenta fiecarui an si fiecarei luni:

Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2023

SAF-T Ghid de raportare corecta
(suma dedusa initial pentru modernizare/transformare: 5 ani) : 12 luni = TVA ajustata lunar
b) se determina suma care trebuie efectiv ajustata:
TVA ajustata lunar x nr. de luni ramase in cadrul perioadei de 5 ani = TVA ajustata.
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infoTVA.ro" si link catre
www.infotva.ro
. In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Articol adaugat in 24 iulie 2009

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
STUDIU DE CAZ: Declarare valoare facturi de ajustare clienti cu procedura de faliment inchisaSTUDIU DE CAZ: Persoana impozabila in scopuri de TVASTUDIU DE CAZ: Rambursarea TVA in cazul donatiilor de bunuriSTUDIU DE CAZ: Majorare capital social prin renuntarea la imprumuturi (dobanzi) datorate actionarilorSTUDIU DE CAZ: Ajustarea TVA in cazul vanzarii unui mijloc fix sub valoarea ramasa neamortizataUltimele articole
STUDIU DE CAZ: Corectarea facturilor dupa inspectia fiscalaTaxe si Impozite: CE este nou si MODUL in care afecteaza companiile din RomaniaSomaj tehnic VS. Reducerea timpului de lucru. STUDIU DE CAZDeclaratia beneficiarului real. Mod corect de intocmire. STUDIU DE CAZAchizitii pachete de bunuri si servicii tehnologice pentru telesalariati. STUDIU DE CAZ. OUG 132/2020Articole similare
AJUSTARE TVA pentru stocuri de marfaAJUSTARE TVA pentru bunuri lipsa, imputate. Ce cota de TVA se foloseste la ajustare?Ajustarea TVA in cazul clientilor in falimentAjustarea TVA. Cum facem declararea si virarea accesoriilor din proprie initiativa?Vanzarea unui imobil. In ce conditii ajustam TVA?Ultimele articole
GHID: Procedura inregistrarii in scopuri de TVAMasina achizitionata cu leasing financiar. In ce conditii se poate ajusta TVA-ul?Cum se calculeaza valoarea despagubirii in cazul bunurilor deteriorate in timpul transportului. Monografie contabilaAspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVA: ajustarea TVACreante fiscale. Cum se recupereaza sumele de la clienti care nu mai pot fi gasiti?Articole similare
Inregistrare facturi din anii precedenti. Deconturile de TVAA trecut un an de la majorarea TVA: a fost de bine sau de rau?MMPS: Aproape 800.000 de contracte de munca - suspendate si peste 150.000, incetateCasare utilaj achizitionat in leasing financiar. Ce implicatii fiscale apar?Procedura de achizitie serviciu website de la prestator din stat tertUltimele articole
Legea 125/2023. Cum a fost completata legea privind evaziunea fiscala din domeniul TVAPFA in regim special: Cum trebuie inscris in D390 codul de inregistrare in scopuri de TVA?Joi, 25 mai 2023, termenul de depunere a 9 declaratii fiscaleREMINDER! Pana pe 31 mai 2023 trebuie depusa Declaratia Speciala de TVAFirme care activeaza online. Cum se face incasarea valorii marfurilor vandute pe intenet?Articole similare
Declaratia 230 actualizata in 2020: Procedura privind stabilirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anualMonografia contabila pentru achizitii si livrari intracomunitare. Vezi model aiciLimitele admisibile de perisabilitate la marfuri s-ar putea modificaCine scapa de dobanzi si penalitati de intarziere?Util: Cum recuperati TVA-ul daca ati cumparat pe firma o masina din strainatate!Ultimele articole
Imobilizarile corporale. Ce documente se utilizeaza pentru evidenta lorLegea 125/2023. Cum a fost completata legea privind evaziunea fiscala din domeniul TVAMod calcul si declarare impozit pe veniturile obtinute de catre proprietar din inchirierea camerelor in scop turisticPe site-ul ANAF au fost publicate persoane juridice care inregistrau obligatii fiscale restante la 31 martie 2023PFA in regim special: Cum trebuie inscris in D390 codul de inregistrare in scopuri de TVA?
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Aplicarea corecta a cotelor de TVA. 5 studii de caz"