Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Problema:Societatea noastra este persoana juridica inregistrata ca platitor de TVA si are ca obiect de activitate productia de produse chimice, produse taxabile cu drept de deducere ,pe care le ...
Problema:
Societatea noastra este persoana juridica inregistrata ca platitor de TVA si are ca obiect de activitate
productia de produse chimice, produse taxabile cu drept de deducere ,pe care le livreaza atat in tara cat si
in Comunitatea Europeana.
Mentionam ca in medie rulajul lunar al contului 4426 este de 105.000 lei, iar al contului 4427 este 112.000 lei , cifra de afaceri fiind de aproximativ 700.000 lei/luna.
1) In iunie 2001 societate a receptionat si dat in folosinta o vila-locuinta de serviciu , realizata in regie proprie in valoare de 464.000 lei,din care s-a amortizat pana in prezent 69.000 lei, valoare neamortizata 395.000 lei. Pentru aceasta constructie ,societatea a dedus TVA pe parcursul realizarii ei (1996-2001), pentru diverse prestari servicii si materiale utilizate. In 2009 societatea doreste sa vanda aceasta vila unei personae fizice cu suma de 500.000 lei. Deoarece nu este constructie noua , se incadreaza la art.141 alin.(2) lit.f din Legea 571/2003 ,vanzarea fiind scutita de TVA. Intrebare : Pentru aceasta operatiune scutita se datoreaza TVA prin ajustarea TVA-ului? Daca da, care este suma datorata, cum se calculeaza prorata si pe ce perioada?
Solutie oferita in iulie 2009 de Departamentul Consultanta Consilier TVA:
In situatia in care cladirea a fost achizitionata inainte de data aderarii si nu a suportat lucrari de modernizare si transformare in perioada 2005 – 2009, constructia respectiva poate fi considerata cladire veche pentru faptul ca a fost ocupata inainte de data aderarii. Vanzarea unor astfel de cladiri se face prin aplicarea regimului de scutire fara drept de deducere a TVA asa cum este reglementata operatiunea prin Codul fiscal la art. 141 alin. (2) lit. f), cu posibilitatea formularii optiunii de taxare. Deci inainte de a lua o decizie cu privire la aplicarea regimului de taxare, trebuie sa analizati daca nu cumva acel imobil fie se considera nou datorita lucrarilor de modernizare, transformare efectuate ulterior datei primei ocupari, fie se considera vechi, dar cu obligativitatea ajustarii pe o perioada de 5 ani. Astfel de situatii posibile care restrictioneaza incadrarea vanzarilor de cladiri in regim de scutire fara drept de deducere a TVA sunt detaliate prin art. 161 “dispozitii tranzitorii” de la alin. (1) – (14). In situatia in care pentru acele lucrari de modernizare si transformare firma dvs. si-a exercitat dreptul de deducere a TVA, in anumite conditii, vanzarea in regim de scutire impune ajustarea dreptului de deducere exercitat initial.
De retinut este faptul ca in categoria odernizarilor nu se includ lucrarile de reparatii si intretinere ale cladirii.
In cazul unei cladiri vechi achizitionate si ocupate inainte de data aderarii, vandute dupa data aderarii, ajustarea taxei deduse initial se face doar in cadrul perioadei de ajustare de 5 ani. De exemplu:
-
daca respectiva cladire a fost construita in regie proprie, a fost data in folosinta in anul 2001, dar in perioada 2005 – 2009 firma dvs. nu a efectuat lucrari de modernizare si transformare, vanzarea in anul 2009 se poate efectua prin aplicarea regimului de scutire fara drept de deducere. Deoarece perioada de ajustare a expirat in anul 2006, firma dvs. nu trebuie sa efectueze ajustarea sumei deduse initial pe parcursul construirii cladirii pana in anul 2001. Acest fapt este reglementat prin alin. (8) al art. 161 din Codul fiscal.
-
daca respectiva cladire a fost data in folosinta in anul 2001, dar firma dvs. a efectuat lucrari de modernizare si transformare dupa data aderarii, iar valoarea acestor lucrari nu depaseste 20% din valoarea constructiei, vanzarea in anul 2009 se poate efectua prin aplicarea regimului de scutire fara drept de deducere, dar cu obligatia ajustarii taxei deduse pentru astfel de lucrari. Si in aceasta situatie perioada de ajustare este limitata la 5 ani de la data ultimei modernizari sau transformari asa cum rezulta din dispozitiile tranzitorii reglementate prin art. 160, alin. (10).
In concluzie, pentru cladirile vechi delimitate in functie de criteriile reglementate prin art. 161, alin. (1) lit.
a), b) si c) perioada de ajustare este de 5 ani de la data constructiei sau de la data modernizarii sau
transformarii. Astfel, in situatia in care in perioada 2005 – 2009 s-au efectuat lucrari de modernizare si
transformare pentru cladirea data in
folosinta in anul 2001, ajustarea dreptului de deducere se face
conform prevederilor de la punctul 83 din normele metodologice de aplicare a Codul fiscal, aprobate prin
H.G. nr. 44/2004. Conform normelor, obligatia de ajustare intervine pentru bunurile imobile transformate
sau modernizate in cadrul unei perioade de 5 ani. Pentru efectuarea unei ajustari in anul 2009, suma de
ajustat se determina in doua etape, astfel:
a) se determina suma TVA aferenta fiecarui an si fiecarei luni:

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025

Manual de politici contabile - Stick USB

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
(suma dedusa initial pentru modernizare/transformare: 5 ani) : 12 luni = TVA ajustata lunar
b) se determina suma care trebuie efectiv ajustata:
TVA ajustata lunar x nr. de luni ramase in cadrul perioadei de 5 ani = TVA ajustata.
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infoTVA.ro" si link catre
www.infotva.ro
. In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Articol adaugat in 24 iulie 2009

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
STUDIU DE CAZ: Regimul de TVA aplicat refacturarii unor servicii turisticeSomaj tehnic VS. Reducerea timpului de lucru. STUDIU DE CAZScutiri de TVA si deduceri in caz de sponsorizare. Ce trebuie sa stim daca vrem sa facem astfel de operatiuni!STUDIU DE CAZ: Marfa. Inregistrare in scopuri de TVASTUDIU DE CAZ: Inspectie tehnicaUltimele articole
Achizitie intacomunitara de bunuri. Care este regimul fiscal TVAAnularea din oficiu a codului de TVA. Obligatii fiscale TVA pentru firmeDeclaratia 205. Cine are obligatia depunerii formularului + un STUDIU DE CAZ utilAchizitii intracomunitare sub plafon. Tratament fiscal util firmelor cu cod special de TVAErori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300Articole similare
Transfer bunuri. Cand intervine obligatia ajustarii TVA?Autoturism deteriorat. Cum procedam privind neajustarea TVA si impozitarea despagubirii incasate?PFA. AJUSTARE TVA in caz de scoatere din evidenteSinteza Ordin ANAF nr. 640 privind Declaratia 307 si ajustarea TVAProvizion si AJUSTARE TVA. Cum procedam?Ultimele articole
AJUSTARE TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingTVA imobiliare. Care este regimul TVA in cazul livrarii de constructii mai vechi de 2025Platitor de TVA. Cum poate iesi de la TVA prin optiuneMijloace fixe. Ajstarea TVA in cazul casarii mijloacelor fixe + un exemplu util contribuabililorAspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVAArticole similare
Finantele returneaza TVA chiar si cu un an intarziere: Din ce in ce mai multe companii romanesti in pragul falimentului!Important pentru intreprinderile mici si mijlocii: Cum pot fi solicitate in 2014 ajutoarele de minimisCota unica ar putea fi valabila din 2015 numai pentru firmeAchizitie intracomunitara de bunuri, furnizor din stat tert. Cum se inregistreaza TVA in contabilitate?Zoom fiscal: Corectarea erorilor materiale din deconturile de TVAUltimele articole
Platitor de TVA. Termen limita pentru Declaratia privind schimbarea perioadei fiscale in MAI 2025Coduri TVA in SAF-T. Care este diferenta intre codurile 321101 si 391101?E-TVA, operational din 1 IULIE 2025. NU amanati verificarea fisierelor din SPV!PFA in domeniul IT? Atentie la codul CAEN ales si la plafonul de TVAVenituri din cedarea bunurilor. In ce conditii se face trecerea la platitor de TVA?Articole similare
Pana pe 31 decembrie 2022 vor fi disponibile 1000 de posturi suplimentare la casele teritoriale de pensiiCum s-au schimbat regulile referitoare la privatizarea societatilor comerciale in 2015?Dividende peste 24 salarii minime. Care este baza de calcul a CASS in 2023?Consecinte ale inactivitatii fiscale si conditii de reactivareValori Intrastat pentru 2012. Documentar fiscal privind livrarile intracomunitareUltimele articole
D101 in 2025. Cum trebuie completat formularul de ONG-uri. Exemplu practicPlatitor de TVA. Termen limita pentru Declaratia privind schimbarea perioadei fiscale in MAI 2025E-Transport: Pana pe 31 decembrie 2025 NU vor fi aplicate amenzi pentru lipsa GPSCoduri TVA in SAF-T. Care este diferenta intre codurile 321101 si 391101?E-TVA, operational din 1 IULIE 2025. NU amanati verificarea fisierelor din SPV!
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"