Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Problema:Societatea noastra este persoana juridica inregistrata ca platitor de TVA si are ca obiect de activitate productia de produse chimice, produse taxabile cu drept de deducere ,pe care le ...
Problema:
Societatea noastra este persoana juridica inregistrata ca platitor de TVA si are ca obiect de activitate
productia de produse chimice, produse taxabile cu drept de deducere ,pe care le livreaza atat in tara cat si
in Comunitatea Europeana.
Mentionam ca in medie rulajul lunar al contului 4426 este de 105.000 lei, iar al contului 4427 este 112.000 lei , cifra de afaceri fiind de aproximativ 700.000 lei/luna.
1) In iunie 2001 societate a receptionat si dat in folosinta o vila-locuinta de serviciu , realizata in regie proprie in valoare de 464.000 lei,din care s-a amortizat pana in prezent 69.000 lei, valoare neamortizata 395.000 lei. Pentru aceasta constructie ,societatea a dedus TVA pe parcursul realizarii ei (1996-2001), pentru diverse prestari servicii si materiale utilizate. In 2009 societatea doreste sa vanda aceasta vila unei personae fizice cu suma de 500.000 lei. Deoarece nu este constructie noua , se incadreaza la art.141 alin.(2) lit.f din Legea 571/2003 ,vanzarea fiind scutita de TVA. Intrebare : Pentru aceasta operatiune scutita se datoreaza TVA prin ajustarea TVA-ului? Daca da, care este suma datorata, cum se calculeaza prorata si pe ce perioada?
Solutie oferita in iulie 2009 de Departamentul Consultanta Consilier TVA:
In situatia in care cladirea a fost achizitionata inainte de data aderarii si nu a suportat lucrari de modernizare si transformare in perioada 2005 – 2009, constructia respectiva poate fi considerata cladire veche pentru faptul ca a fost ocupata inainte de data aderarii. Vanzarea unor astfel de cladiri se face prin aplicarea regimului de scutire fara drept de deducere a TVA asa cum este reglementata operatiunea prin Codul fiscal la art. 141 alin. (2) lit. f), cu posibilitatea formularii optiunii de taxare. Deci inainte de a lua o decizie cu privire la aplicarea regimului de taxare, trebuie sa analizati daca nu cumva acel imobil fie se considera nou datorita lucrarilor de modernizare, transformare efectuate ulterior datei primei ocupari, fie se considera vechi, dar cu obligativitatea ajustarii pe o perioada de 5 ani. Astfel de situatii posibile care restrictioneaza incadrarea vanzarilor de cladiri in regim de scutire fara drept de deducere a TVA sunt detaliate prin art. 161 “dispozitii tranzitorii” de la alin. (1) – (14). In situatia in care pentru acele lucrari de modernizare si transformare firma dvs. si-a exercitat dreptul de deducere a TVA, in anumite conditii, vanzarea in regim de scutire impune ajustarea dreptului de deducere exercitat initial.
De retinut este faptul ca in categoria odernizarilor nu se includ lucrarile de reparatii si intretinere ale cladirii.
In cazul unei cladiri vechi achizitionate si ocupate inainte de data aderarii, vandute dupa data aderarii, ajustarea taxei deduse initial se face doar in cadrul perioadei de ajustare de 5 ani. De exemplu:
-
daca respectiva cladire a fost construita in regie proprie, a fost data in folosinta in anul 2001, dar in perioada 2005 – 2009 firma dvs. nu a efectuat lucrari de modernizare si transformare, vanzarea in anul 2009 se poate efectua prin aplicarea regimului de scutire fara drept de deducere. Deoarece perioada de ajustare a expirat in anul 2006, firma dvs. nu trebuie sa efectueze ajustarea sumei deduse initial pe parcursul construirii cladirii pana in anul 2001. Acest fapt este reglementat prin alin. (8) al art. 161 din Codul fiscal.
-
daca respectiva cladire a fost data in folosinta in anul 2001, dar firma dvs. a efectuat lucrari de modernizare si transformare dupa data aderarii, iar valoarea acestor lucrari nu depaseste 20% din valoarea constructiei, vanzarea in anul 2009 se poate efectua prin aplicarea regimului de scutire fara drept de deducere, dar cu obligatia ajustarii taxei deduse pentru astfel de lucrari. Si in aceasta situatie perioada de ajustare este limitata la 5 ani de la data ultimei modernizari sau transformari asa cum rezulta din dispozitiile tranzitorii reglementate prin art. 160, alin. (10).
In concluzie, pentru cladirile vechi delimitate in functie de criteriile reglementate prin art. 161, alin. (1) lit. a), b) si c) perioada de ajustare este de 5 ani de la data constructiei sau de la data modernizarii sau transformarii. Astfel, in situatia in care in perioada 2005 – 2009 s-au efectuat lucrari de modernizare si transformare pentru cladirea data in folosinta in anul 2001, ajustarea dreptului de deducere se face conform prevederilor de la punctul 83 din normele metodologice de aplicare a Codul fiscal, aprobate prin H.G. nr. 44/2004. Conform normelor, obligatia de ajustare intervine pentru bunurile imobile transformate sau modernizate in cadrul unei perioade de 5 ani. Pentru efectuarea unei ajustari in anul 2009, suma de ajustat se determina in doua etape, astfel:
a) se determina suma TVA aferenta fiecarui an si fiecarei luni:
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
(suma dedusa initial pentru modernizare/transformare: 5 ani) : 12 luni = TVA ajustata lunar
b) se determina suma care trebuie efectiv ajustata:
TVA ajustata lunar x nr. de luni ramase in cadrul perioadei de 5 ani = TVA ajustata.
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infoTVA.ro" si link catre
www.infotva.ro
. In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Articol adaugat in 24 iulie 2009
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
STUDIU DE CAZ: Scutirea TVA a serviciilor legate de exportSTUDIU DE CAZ - Operatiuni intracomunitare. Inregistrari contabileConditii anulare dobanzi, penalitati si alte accesorii. STUDIU DE CAZDin secretele delegarii si detasarii...STUDIU DE CAZ: Ajustarea TVA in cazul vanzarii unui mijloc fix sub valoarea ramasa neamortizataUltimele articole
Situatii financiare. Cine are dreptul sa semneze situatiile financiareFacturi emise cu TVA zero. Acestea se declara in D394? Sau nu se declara deloc?Angajamentul de plata. Model, cine il intocmeste si spete utileSTUDIU DE CAZ: Corectarea facturilor dupa inspectia fiscalaTaxe si Impozite: CE este nou si MODUL in care afecteaza companiile din RomaniaArticole similare
Cum se realizeaza ajustarea pozitiva a TVA dupa inregistrareAmenajare spatiu inchiriat si cedat. Cum calculam ajustarea sumei TVA deduse?Comercializarea en detail de produse alimentare perisabile. Tratamentul TVAAjustarea TVA – contracte de leasingAspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVAUltimele articole
Leasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziAJUSTARE TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliGHID: Procedura inregistrarii in scopuri de TVAMasina achizitionata cu leasing financiar. In ce conditii se poate ajusta TVA-ul?Articole similare
TVA locuinte 2024: Studii de caz utileTVA ar putea fi redus la 20 la suta inainte de 2016!Servicii pentru beneficiar din stat tert. Ce tratament fiscal referitor la TVA se aplica?Noutati declaratii: Formularele 088 si 098 incepand cu data de 3 august 2015E-Factura: Este obligatorie facturarea in sistem catre persoane fizice neinregistrate in scopuri de TVA?Ultimele articole
Facturile simplificate B2B si B2C trebuie transmise in E-Factura din 2025. Care sunt exceptiileE-Factura in 2025: 5 modificari importante aduse de FinanteAchizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Cum vor fi modificate incepand cu anul 2025 sistemele E-Factura, E-TVA, E-TransportE-TVA: Ar putea fi PROROGATA pana la 1 iulie 2025 obligatia de transmitere a verificarii diferentelor la RO e-TVAArticole similare
Cheltuielile cu sponsorizarea si calcul impozit pe profit. Cand poate o firma sa faca sponsorizari?Prestari servicii intracomunitare. Termene limita pentru facturare, obligatii fiscale si contabileExigibilitatea pentru livrari intracomunitare de bunuri, scutite de TVA si pentru achizitiile intracomunitareNoul buletin ANAF: Ce acte normative importante au fost publicate recent?Cine sustine o cofinantare de 85 la suta in zonele slab dezvoltateUltimele articole
Alocatiile de stat pentru copii cresc de la 1 ianuarie 2025!Situatii financiare anuale. De cand exista obligatia de a fi depuse EXCLUSIV electronicNOUTATE! Balanta de verificare trebuie intocmita lunar, conform OUG 138/2024Afirmatii eronate aparute in presa privind aplicarea OUG 107/2024. Care este pozitia ANAFFacturile simplificate B2B si B2C trebuie transmise in E-Factura din 2025. Care sunt exceptiileAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"