Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Pentru a plati administratorul firmei (persoana fizica nerezidenta) in fiecare luna, vom vedea ce documente trebuie intocmite, ce taxe sunt datorate, unde se face inregistrarea fiscala si unde se raporteaza.
1. Potrivit Legii societatilor nr. 31/1990, in cazul societatilor pe actiuni, administratorii societatilor pe actiuni sunt desemnati de catre adunarea generala ordinara a actionarilor, cu exceptia primilor administratori, care sunt numiti prin actul constitutiv (art. 137 indice 1 alin. (1) din Legea 31/1990), iar in cazul societatilor cu raspundere limitata, societatea este administrata de unul sau mai multi administratori, asociati sau neasociati, numiti prin actul constitutiv sau de adunarea generala (art. 197 din Legea 31/1990).
Conform art. 7 si 8 din Legea nr. 31/1990, actul constitutiv cuprinde si asociatii care reprezinta si administreaza societatea sau administratorii neasociati, datele lor de identificare, puterile ce li s-au conferit si daca ei urmeaza sa le exercite impreuna sau separat, in cazul societatii in nume colectiv, in comandita simpla sau cu raspundere limitata, si datele de identificare a primilor membri ai consiliului de administratie, puterile conferite administratorilor, clauze privind conducerea, administrarea, functionarea si controlul gestiunii societatii de catre organele statutare, numarul membrilor consiliului de administratie sau modul de stabilire a acestui numar, in cazul societatii pe actiuni sau in comandita pe actiuni.
Orice modificare prevederilor din actul constitutiv referitoare la administrarea societatii astfel cum sunt mentionate mai sus necesita depunerea la registrul comertului a actul modificator si a textului complet al actului constitutiv, actualizat cu toate modificarile, care vor fi inregistrate in temeiul hotararii judecatorului-delegat. Precizam ca actul constitutiv poate fi modificat prin hotarare a adunarii generale ori a Consiliului de administratie, respectiv directoratului.
In conformitate cu prevederile art. 72 din Legea societatilor comerciale nr. 31/1990 obligatiile si raspunderea administratorilor sunt reglementate de dispozitiile referitoare la mandat si de cele special prevazute in aceast act normativ. Potrivit art. 197 din Legea 31/1990, societatea este administrata de unul sau mai multi administratori, asociati sau neasociati, numiti prin actul constitutiv sau de adunarea generala.
De asemenea, potrivit art. 77 alin. (1) din acelasi act normativ, care se aplica si societatilor cu raspundere limitata, asociatii care reprezinta majoritatea absoluta a capitalului social pot alege unul sau mai multi administratori dintre ei, fixandu-le puterile, durata insarcinarii si eventuala lor remuneratie, afara numai daca prin actul constitutiv nu se dispune altfel.
Avand in vedere dispozitiile dreptului comun in materia contractului de mandat si in special art. 2010 alin. (1) din noul Cod civil, mandatul dat pentru acte de exercitare a unei activitati profesionale se prezuma a fi cu titlu oneros. Asadar, adunarea generala desemneaza membrii consiliului de administratie stabilindu-le nu numai drepturile si obligatiile, dar si eventuala remuneratie cuvenita, daca este cazul, si conditiile in care aceasta se acorda. Aceste elemente referitoare la remuneratie pot fi stabilite direct in actul de desemnare sau in cuprinsul contractului de mandat incheiat distinct.

Examen Consultant Fiscal 2025

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
2. Inregistrarea fiscala este in sarcina societatii in cazul in care societatea nu este platitor de Impozit pe venitul din salarii si pe venituri asimilate salariilor si contributii sociale obligatorii, prin completarea formularului 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica (OMFP 35/2014). In conditiile in care societatea este platitoare de impozit pe veniturile din salarii, nu are nici o alta obligatie, in raport cu organele fiscale, de declarare sau de inregistrarea a desemnarii administratorului.
Inregistrarea persoanelor fizice nerezidente, in schimb, are ca temei alin. (1) lit. e) al art. 72 din Codul de procedura fiscala. Astfel, orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. Codul de identificare fiscala este in cazul persoanelor fizice care nu detin cod numeric personal, numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal. Atribuirea codului de identificare fiscala se face de catre organul fiscal din cadrul ANAF, pe baza declaratiei de inregistrare fiscala depuse de aceste persoane sau la solicitarea platitorului de venit. Astfel, prin exceptie de la regula generala de solicitare a numarului de identificare fiscala, pentru persoanele fizice nerezidente care realizeaza numai venituri supuse regulilor de impunere la sursa, iar impozitul retinut este final, atribuirea codului de identificare fiscala se poate face de organul fiscal la solicitarea platitorului de venit.
3. In temeiul art. 115 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal, veniturile reprezentand remuneratii primite de nerezidenti ce au calitatea de administrator al unei persoane juridice romane, stabilite potrivit actului constitutiv al societatii sau stabilite de adunarea generala a actionarilor, sunt considerate venituri impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate.
Din coroborarea prevederilor art. 116 alin. (3) lit. a) din Codul fiscalcu cele ale pct. 9 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 116 din Codul fiscal, rezulta ca impunerea si declararea veniturilor ce reprezinta remuneratii primite de persoanele fizice nerezidente pentru activitatea desfasurata in calitate de administrator se realizeaza prin aplicarea dispozitiilor Titlului III din Codul fiscal.
Veniturile obtinute in aceasta calitate sunt impozabile in mod similar veniturilor de natura salariala, iar persoana juridica romana care efectueaza plata remuneratiei/indemnizatiei are obligatia retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila asupra bazei de calcul determinata in conformitate cu prevederile art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, astfel cum se dispune prin art. 116 alin. 3 lit. a) din Codul fiscal.
In raport cu persoanele fizice nerezidente, Codul fiscal le considera contribuabilii ai sistemelor de asigurari sociale, potrivit art. 296 indice 3 lit. a) si b), atat pe cele rezidente, cat si pe cele nerezidente, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, daca realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, cum este si cazul remuneratiei acordate administratorului societatii. Prin instrumente juridice internationale se intelege regulamentele comunitare privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, precum si acordurile si conventiile in domeniul securitatii sociale la care Romania este parte.
Astfel remuneratia administratorilor indiferent daca sunt administratori ai societatilor comerciale, companiilor/societatilor nationale si regiilor autonome, desemnati/numiti in conditiile legii este tratata drept venit care intra in baza de calcul a contributiilor sociale obligatorii, potrivit art. 296 indice 4 alin. (1) lit. e) si art. 296 indice 5 din Codul fiscal fiind exceptata in mod expres de la plata contributiei de asigurari pentru somaj (ambele componente), potrivit art. 296 indice 16 lit. c1) din Codul fiscal, contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, potrivit art. 296 indice 16 lit. d1) din Codul fiscal si a contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, potrivit art. 296 indice 16 lit. f) din Codul fiscal. Sunt datorate prin urmare, sub rezerva aplicarii prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, contributia de asigurari sociale (ambele componente), contributia de asigurari sociale de sanatate (ambele componente) si contributia pentru concedii si indemnizatii.
4. Pentru veniturile platite, de natura celor asimilate salariilor, pentru care s-au retinut impozitul pe salarii si contributiile sociale aferente, dupa caz, obligatiile fiscale sunt raportate in cursul anului prin formularul 112 - Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (OMFP/MMFPS/MS 1045/2084/793/2012).
Precizam de asemenea, necesitatea completarii formularului 205 - Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa, pe beneficiari de venit, pana in ultima zi a lunii februarie a anului urmator celui de calcul si retinere a impozitului pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor in conformitate cu prevederile art. 93 din Codul fiscal.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Marti, 20 decembrie 2022, termenul de depunere a declaratiilor pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasareCum s-a modificat profitul impozabil al sediilor permanente in RomaniaTVA pentru servicii intracomunitareZoom fiscal: Inregistrarea fiscala conform noului Cod de procedura fiscalaContract de know-how. Ce impozit si contributii se platesc?Ultimele articole
Schimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna. Pana cand se depune D700Plafoane fiscale valabile in anul 2025, pentru aplicarea TVA, in lei si in valutaPerioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriTVA la incasare in 2025. Cum se face INTRAREA sau IESIREA din sistemFormularele de INREGISTRARE FISCALA vor fi MODIFICATE, in conditiile aparitiei a doua impozite noiArticole similare
Contract de comision cu o PFA NEREZIDENTA. Taxe si impoziteCodul fiscal 2011 - Titlul VAnaliza societati distincte: Tratament fiscal cheltuieli reprezentareDrept de autor obtinut de la o persoana fizica. Ce contributii retinem?Obligatii fiscale pentru plata persoanelor fizice nerezidenteUltimele articole
Inregistrare in scopuri de TVA 2023. Spete si studii de caz utileCalendar ANAF: Obligatii fiscale pentru contribuabili in luna AUGUST 2023Calendar ANAF: Obligatii fiscale pentru luna IULIE 2023Persoanele nerezidente sunt obligate sa declare si sa plateasca contributia la Fondul de Tranzitie Energetica, conform OUG 119/2022Implicatii fiscale privind desfasurarea de activitati cu cod CAEN 5610 si 5630Articole similare
Modificari aduse Codului fiscal prin OG 4/2015Ce impozite, CONTRIBUTII si amenzi putem plati cu cardul la ANAF? Lista completaNoutati legislative cu explicatii oferite de autoritatile din domeniu. Ce acte normative sunt importante?Legea 172/2020. Decontarea cheltuielilor de transport, cazare si masa in cazul deplasarilorExista un termen limita pentru depunerea solicitarii regimului derogatoriu?Ultimele articole
Salariu minim pe economie. Conditii pentru a beneficia de cei 300 lei netaxabiliPFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Facilitatea privind neimpozitarea sumei de 300 lei in 2025. Exemplu util contribuabililorFacilitatile fiscale pentru constructii, eliminate in 2025Salariati cu mai multe CIM. 4 aspecte importanteArticole similare
Comertul online si arhivarea facturilor in format electronicSa muriti bine!Mai putine declaratii la Fisc din 2015Cheltuieli deplasare nejustificate. Tratament fiscalPFA si venituri din criptomonede. Obligatii de plata CAS si CASS in 2024Ultimele articole
Piata muncii si impactul TVA asupra SALARIIlor si beneficiilorPFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Facilitatea privind neimpozitarea sumei de 300 lei in 2025. Exemplu util contribuabililorFacilitatile fiscale pentru constructii, eliminate in 2025Majorare salariu minim in 2025. Noutati importante pentru angajatoriArticole similare
Declaratia Unica in 2024. ANAF a publicat un GHID util contribuabililorTrecerea de la impozit pe venitul microintreprinderilor la impozit pe profit. Noutati pe care trebuie sa le stie toate firmeleCum se face trecerea de la impozitul pe profit la impozitul pe veniturile microintreprinderilorMONOGRAFII contabile pentru SRL-uri: compensatia la energia electrica (OUG 118/2021) si reducerea la pretul benzinei (OUG 106/2022)Impozitul pe dividende. Cum calculam obligatiile de plata?Ultimele articole
Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorAnularea din oficiu a codului de TVA. Obligatii fiscale TVA pentru firmeD101 si D101 grup fiscal. Formularele au fost modificate prin Ordinul 206/2025Erori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300D205 in 2025. Precizari ANAF privind noua DECLARATIE informativa 205
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"