keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Numirea administratorului. Ce obligatii de plata si declarative revin societatii?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 15 Apr. 2014 Exclusiv
Tags: inregistrare fiscala, nerezidenta, contributii, salarii, declaratie, administrator, numirea administratorului

Pentru a plati administratorul firmei (persoana fizica nerezidenta) in fiecare luna, vom vedea ce documente trebuie intocmite, ce taxe sunt datorate, unde se face inregistrarea fiscala si unde se raporteaza.


1. Potrivit Legii societatilor nr. 31/1990, in cazul societatilor pe actiuni, administratorii societatilor pe actiuni sunt desemnati de catre adunarea generala ordinara a actionarilor, cu exceptia primilor administratori, care sunt numiti prin actul constitutiv (art. 137 indice 1 alin. (1) din Legea 31/1990), iar in cazul societatilor cu raspundere limitata, societatea este administrata de unul sau mai multi administratori, asociati sau neasociati, numiti prin actul constitutiv sau de adunarea generala (art. 197 din Legea 31/1990).

Conform art. 7 si 8 din Legea nr. 31/1990, actul constitutiv cuprinde si asociatii care reprezinta si administreaza societatea sau administratorii neasociati, datele lor de identificare, puterile ce li s-au conferit si daca ei urmeaza sa le exercite impreuna sau separat, in cazul societatii in nume colectiv, in comandita simpla sau cu raspundere limitata, si datele de identificare a primilor membri ai consiliului de administratie, puterile conferite administratorilor, clauze privind conducerea, administrarea, functionarea si controlul gestiunii societatii de catre organele statutare, numarul membrilor consiliului de administratie sau modul de stabilire a acestui numar, in cazul societatii pe actiuni sau in comandita pe actiuni.

Orice modificare prevederilor din actul constitutiv referitoare la administrarea societatii  astfel cum sunt mentionate mai sus necesita depunerea la registrul comertului a actul modificator si a textului complet al actului constitutiv, actualizat cu toate modificarile, care vor fi inregistrate in temeiul hotararii judecatorului-delegat. Precizam ca actul constitutiv poate fi modificat prin hotarare a adunarii generale ori a Consiliului de administratie, respectiv directoratului.

In conformitate cu prevederile art. 72 din Legea societatilor comerciale nr. 31/1990 obligatiile si raspunderea administratorilor sunt reglementate de dispozitiile referitoare la mandat si de cele special prevazute in aceast act normativ. Potrivit art. 197 din Legea 31/1990, societatea este administrata de unul sau mai multi administratori, asociati sau neasociati, numiti prin actul constitutiv sau de adunarea generala.

De asemenea, potrivit art. 77 alin. (1) din acelasi act normativ, care se aplica si societatilor cu raspundere limitata, asociatii care reprezinta majoritatea absoluta a capitalului social pot alege unul sau mai multi administratori dintre ei, fixandu-le puterile, durata insarcinarii si eventuala lor remuneratie, afara numai daca prin actul constitutiv nu se dispune altfel.

Avand in vedere dispozitiile dreptului comun in materia contractului de mandat si in special art. 2010 alin. (1) din noul Cod civil, mandatul dat pentru acte de exercitare a unei activitati profesionale se prezuma a fi cu titlu oneros. Asadar, adunarea generala desemneaza membrii consiliului de administratie stabilindu-le nu numai drepturile si obligatiile, dar si eventuala remuneratie cuvenita, daca este cazul, si conditiile in care aceasta se acorda. Aceste elemente referitoare la remuneratie pot fi stabilite direct in actul de desemnare sau in cuprinsul contractului de mandat incheiat distinct.
 
2. Inregistrarea fiscala este in sarcina societatii in cazul in care societatea nu este platitor de Impozit pe venitul din salarii si pe venituri asimilate salariilor si contributii sociale obligatorii, prin completarea formularului 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica (OMFP 35/2014). In conditiile in care societatea este platitoare de impozit pe veniturile din salarii, nu are nici o alta obligatie, in raport cu organele fiscale, de declarare sau de inregistrarea a desemnarii administratorului.

Inregistrarea persoanelor fizice nerezidente, in schimb, are ca temei alin. (1) lit. e) al art. 72 din Codul de procedura fiscala. Astfel, orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. Codul de identificare fiscala este in cazul persoanelor fizice care nu detin cod numeric personal, numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal. Atribuirea codului de identificare fiscala se face de catre organul fiscal din cadrul ANAF, pe baza declaratiei de inregistrare fiscala depuse de aceste persoane sau la solicitarea platitorului de venit. Astfel, prin exceptie de la regula generala de solicitare a numarului de identificare fiscala, pentru persoanele fizice nerezidente care realizeaza numai venituri supuse regulilor de impunere la sursa, iar impozitul retinut este final, atribuirea codului de identificare fiscala se poate face de organul fiscal la solicitarea platitorului de venit.
 
3. In temeiul art. 115 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal, veniturile reprezentand remuneratii primite de nerezidenti ce au calitatea de administrator al unei persoane juridice romane, stabilite potrivit actului constitutiv al societatii sau stabilite de adunarea generala a actionarilor, sunt considerate venituri impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate.

Din coroborarea prevederilor art. 116 alin. (3) lit. a) din Codul fiscalcu cele ale pct. 9 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 116 din Codul fiscal, rezulta ca impunerea si declararea veniturilor ce reprezinta remuneratii primite de persoanele fizice nerezidente pentru activitatea desfasurata in calitate de administrator se realizeaza prin aplicarea dispozitiilor Titlului III din Codul fiscal.

Veniturile obtinute in aceasta calitate sunt impozabile in mod similar veniturilor de natura salariala, iar persoana juridica romana care efectueaza plata remuneratiei/indemnizatiei are obligatia retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila asupra bazei de calcul determinata in conformitate cu prevederile art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, astfel cum se dispune prin art. 116 alin. 3 lit. a) din Codul fiscal.

In raport cu persoanele fizice nerezidente, Codul fiscal le considera contribuabilii ai sistemelor de asigurari sociale, potrivit art. 296 indice 3 lit. a) si b), atat pe cele rezidente, cat si pe cele nerezidente, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, daca realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, cum este si cazul remuneratiei acordate administratorului societatii. Prin instrumente juridice internationale se intelege regulamentele comunitare privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, precum si acordurile si conventiile in domeniul securitatii sociale la care Romania este parte.

Astfel remuneratia administratorilor indiferent daca sunt administratori ai societatilor comerciale, companiilor/societatilor nationale si regiilor autonome, desemnati/numiti in conditiile legii este tratata drept venit care intra in baza de calcul a contributiilor sociale obligatorii, potrivit art. 296 indice 4 alin. (1) lit. e) si art. 296 indice 5 din Codul fiscal fiind exceptata in mod expres de la plata contributiei de asigurari pentru somaj (ambele componente), potrivit art. 296 indice 16 lit. c1) din Codul fiscal, contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, potrivit art. 296 indice 16 lit. d1) din Codul fiscal si a contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, potrivit art. 296 indice 16 lit. f) din Codul fiscal. Sunt datorate prin urmare, sub rezerva aplicarii prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, contributia de asigurari sociale (ambele componente), contributia de asigurari sociale de sanatate (ambele componente) si contributia pentru concedii si indemnizatii.
 
4. Pentru veniturile platite, de natura celor asimilate salariilor, pentru care s-au retinut impozitul pe salarii si contributiile sociale aferente, dupa caz, obligatiile fiscale sunt raportate in cursul anului prin formularul 112 - Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (OMFP/MMFPS/MS 1045/2084/793/2012).

Precizam de asemenea, necesitatea completarii formularului 205 - Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa, pe beneficiari de venit, pana in ultima zi a lunii februarie a anului urmator celui de calcul si retinere a impozitului pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor in conformitate cu prevederile art. 93 din Codul fiscal.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016