Tags: taxa auto, oug 35/2019, datorii stat
Joi, 30 mai, a fost publicata, in Monitorul Oficial, Ordonanta de Urgenta a Guvernului Romaniei nr. 35/2019 pentru adoptarea unor masuri fiscal-bugetare privind acordarea unor imprumuturi din Trezoreria Statului si pentru modificarea si completarea unor acte normative. Intre altele, OUG 35/2019 prevede ca persoanele care au datorii la stat si au de recuperat fosta taxa auto isi vor primi banii integral de la stat, fara scaderea acelor datorii, cum se procedeaza in mod normal.
Aceasta masura a fost luata pentru a grabi procesul de solutionare a cererilor de restituire a sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule si “pentru evitarea constatarii de catre CJUE a neindeplinirii obligatiilor avand ca obiect rambursarea taxelor de inmatriculare a autovehiculelor de ocazie, percepute cu incalcarea dreptului UE”, dupa cum reiese din OUG 35/2019 publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 427 din 30.05.2019.
Asadar, mai jos redam un extras din OUG 35/2019, in care este stipulat faptul ca
taxa auto nu va compensa alte datorii la stat ale beneficiarului.
“(...)
Art. II. -
Dupa articolul 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 52/2017 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 644 din 7 august 2017, aprobata prin Legea nr. 258/2018, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduce un nou articol, articolul 61, cu urmatorul cuprins:
Art. 61. -
Prin derogare de la prevederile art. 167 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, restituirea sumelor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta se face fara a opera compensarea."
Mai jos redam Art 167, din Codul de porcedura fiscala din 2015, la care se face referire si pentru care cei care au de recuperat taxa auto primesc derogare:
TITLUL VII Colectarea creantelor fiscale > CAPITOLUL II Stingerea creantelor fiscale prin plata, compensare si restituire
Art. 167. - Compensarea (1) Prin compensare se sting creantele statului sau unitatilor administrativ- teritoriale ori subdiviziunilor acestora reprezentand impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului general consolidat cu creantele debitorului reprezentand sume de rambursat, de restituit sau de plata de la buget, pana la concurenta celei mai mici sume, cand ambele parti dobandesc reciproc atat calitatea de creditor, cat si pe cea de debitor, cu conditia ca respectivele creante sa fie administrate de aceeasi autoritate publica, inclusiv unitatile subordonate acesteia. Prin sume de plata de la buget se inteleg sumele pe care statul sau unitatea/subdiviziunea administrativ-teritoriala trebuie sa le plateasca unei persoane, inclusiv cele care rezulta din raporturi juridice contractuale, daca acestea sunt stabilite prin titluri executorii.
(2) Creantele debitorului se compenseaza cu obligatii datorate aceluiasi buget, urmand ca din diferenta ramasa sa fie compensate obligatiile datorate altor bugete, in mod proportional, cu respectarea conditiilor prevazute la alin. (1).
(3) Creantele fiscale rezultate din raporturi juridice vamale se compenseaza cu creantele debitorului reprezentand sume de restituit de aceeasi natura. Eventualele diferente ramase se compenseaza cu alte obligatii fiscale ale debitorului, in ordinea prevazuta la alin. (2).
(4) Daca legea nu prevede altfel, compensarea opereaza de drept la data la care creantele exista deodata, fiind deopotriva certe, lichide si exigibile.
(5) In sensul prezentului articol, creantele sunt exigibile:
a) la data scadentei, potrivit art. 154 sau 155, dupa caz;
b) la termenul prevazut de lege pentru depunerea decontului cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare, in limita sumei aprobate la rambursare prin decizia emisa de organul fiscal central, potrivit legii;
c) la data depunerii cererii de restituire, in limita sumei aprobate pentru restituire prin decizia emisa de organul fiscal central, potrivit legii, pentru cererile de restituire a accizei sau taxei pe valoarea adaugata, dupa caz, depuse potrivit Codului fiscal;
d) la data comunicarii deciziei, pentru obligatiile fiscale principale, precum si pentru obligatiile fiscale accesorii stabilite de organul fiscal competent prin decizie;
e) la data depunerii la organul fiscal a declaratiilor de impunere rectificative, pentru diferentele de obligatii fiscale principale stabilite de contribuabil/platitor in cazul in care legea prevede obligatia acestuia de a calcula cuantumul obligatiei fiscale;
f) la data comunicarii actului de individualizare a sumei, pentru obligatiile de plata de la buget;
g) la data primirii, in conditiile legii, de catre organul fiscal a titlurilor executorii emise de alte institutii, in vederea executarii silite;
h) la data nasterii dreptului la restituire pentru sumele de restituit potrivit art. 168, astfel:
1. la data platii pentru sumele achitate in plus fata de obligatiile fiscale datorate;
2. la data prevazuta de lege pentru depunerea declaratiei anuale de impozit pe profit, in cazul impozitului pe profit de restituit rezultat din regularizarea anuala, potrivit legii. Restituirea se face in limita sumei ramase dupa regularizarea impozitului anual cu platile anticipate neachitate;
3. la data emiterii deciziei de impunere anuala, in cazul impozitului pe venit de restituit rezultat din regularizarea anuala, potrivit legii. Restituirea se face in limita sumei ramase dupa regularizarea impozitului anual cu platile anticipate neachitate;
4. la data procesului-verbal de distribuire, pentru sumele ramase dupa efectuarea distribuirii prevazute la art. 258;
5. la data prevazuta de lege pentru depunerea declaratiei fiscale, in cazul sumelor de restituit rezultate din regularizarea prevazuta la art. 170;
6. la data depunerii cererii de restituire, in limita sumei aprobate pentru restituire prin decizia emisa de organul fiscal potrivit legii, pentru celelalte cazuri de sume de restituit.
(6) Creantele fiscale rezultate din cesiunea notificata potrivit prevederilor art. 28 se sting prin compensare cu obligatiile cesionarului la data notificarii cesiunii.
(7) Compensarea se constata de catre organul fiscal competent, la cererea debitorului sau din oficiu. Dispozitiile art. 165 privind ordinea stingerii datoriilor sunt aplicabile in mod corespunzator.
(8) Organul fiscal competent comunica debitorului decizia cu privire la efectuarea compensarii, in termen de 7 zile de la data efectuarii operatiunii.
(9) Se compenseaza, in conditiile prezentului articol, suma negativa a taxei pe valoarea adaugata din decontul de taxa cu optiune de rambursare depus de reprezentantul unui grup fiscal constituit potrivit Codului fiscal cu obligatiile fiscale ale membrilor grupului fiscal, in urmatoarea ordine:
a) obligatiile fiscale ale reprezentantului grupului fiscal;
b) obligatiile fiscale ale celorlalti membri ai grupului fiscal, la alegerea organului fiscal central.
(10) In cazul in care taxa pe valoarea adaugata de plata se stinge prin regularizare cu suma negativa de taxa, potrivit Codului fiscal, data stingerii taxei de plata este data prevazuta de lege pentru depunerea decontului in care s-a efectuat regularizarea.
(11) Pentru debitorii care se afla sub incidenta legislatiei privind insolventa si care depun un decont cu suma negativa de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare dupa data deschiderii procedurii insolventei, suma aprobata la rambursare se compenseaza in conditiile prezentului articol cu obligatiile fiscale nascute dupa data deschiderii procedurii insolventei.
(12) Suma negativa de taxa pe valoarea adaugata inscrisa in decontul de taxa pe valoarea adaugata aferenta perioadei fiscale anterioare datei deschiderii procedurii insolventei se compenseaza in conditiile prezentului articol cu obligatiile fiscale ale debitorului nascute anterior deschiderii procedurii.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Firma noastra detine in sold o suma, reprezentand furnizori neachitati prescrisi, documentele de intrare fiind din 2009. Intrebarea este daca putem face la 31.12.2023 inregistrarea 401=117, referindu-ne la un an care este iesit din perioada de prescriptie.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O asociatie profesionala elibereaza pentru membri duplicate documente si extrase din registrul public. Va rugam sa ne mentionati daca pentru aceste activitati e obligatorie emiterea de facturi fiscale si daca aceste activitati se incadreaza la activitatea economica.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: 3 societati comerciale cu acelasi obiect de activitate - transport rutier de marfuri - societatea X, cifra de afaceri mai mare de 500.000 euro, platitoare de impozit pe profit, asociat unic si administrator dl. TATA, societatea Y, microintreprindere, asociat unic si administrator FIUL 1 si societatea Z, microintreprindere, asociat unic si administrator FIUL 2. Deci toate cele trei societati au ca asociat unic persoane diferite, dar afiliate, tinand cont de gradul de rudenie, tata si 2 fii si au...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Va rog sa ne spuneti ce trebuie sa completam la: BT-27, 31, 35, 37 si 40 in cazul in care am completat datele reprezentantului fiscal la BT- 62,63,64,65,66,67.68 si 69? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unui contract de arenda cu o persoana juridica, la plata arendei in numerar, societatea care incaseaza suma trebuie sa emita o factura?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am emis o factura cu TVA catre un client nerezident nestabilit (din Elvetia, de exemplu), cu livrare pe teritoriul UE. Fiindca acesta avea cod fiscal invalid, am obligatia sa transmit acesta factura prin E-factura? In D394 a fost declarat pe tip de partener 4. Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<