Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In urmatoarea analiza, avem situatia in care, la sfarsitul lunii iulie, firma respectiva depaseste plafonul de 220.000 ron si trebuie sa treaca la platitor de TVA. In termen de 10 zile trebuie dus dosarul la Administratie. Ce se intampla cu marfa aflata in stoc si cea aflata in custodie? Cum se calculeaza din punct de vedere al TVA-ului?
Dupa depasirea plafonului de 220.000 lei, de la data de 31.07.2014, societatea va avea obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA pana pe data de 10 august 2015, inclusiv, la organul fiscal competent, urmand a deveni platitor de TVA incepand cu data de 1 septembrie 2015. Deci, in luna august 2015, facturile se vor emite fara TVA, urmand a fi emise cu TVA dupa data de 1 septembrie 2015.
Dupa inregistrarea in scopuri de TVA, societatea va avea dreptul sa ajusteze suma TVA deductibila aferenta stocului de marfa, activelor fixe, bunurilor de capital si serviciilor neconsumate (chirii achitate in avans, abonamente, etc.) la data de 31 august 2015 deoarece este indeplinita conditia de exercitare a dreptului de deducere a TVA reglementata prin art. 145 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal conform careia "Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
operatiuni taxabile;"
Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la alin. (4) al art. 145 din Codul fiscal "In conditiile stabilite prin norme se acorda dreptul de deducere a taxei pentru achizitiile efectuate de o persoana impozabila inainte de inregistrarea acesteia in scopuri de TVA..." si cu cele prevazute la punctul 45 din Normele de aplicare ale acestui articol alin. (1) – (3).
La punctul 45 din Normele de aplicare alin. (3) se fac urmatorele precizari:
" In cazul micilor intreprinderi care au aplicat regimul special de scutire in conformitate cu prevederile art. 152 din Codul fiscal si care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, taxa pentru achizitii efectuate inainte de inregistrare se deduce potrivit prevederilor pct. 61 alin. (10) - (12) si pct. 62 alin. (5) - (7)."
Exercitarea dreptului de deducere dupa inregistrarea TVA este cunoscuta sub denumirea de ajustare a taxei in beneficiul persoanei impozabile si se efectueaza conform prevederilor:
ChatGPT pentru contabili Ghid Practic cu prompturi si aplicatii reale
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
art. 148 si pct. 53 din normele de aplicare ale Codului fiscal pentru servicii, marfuri si mijloace fixe care nu sunt de natura bunurilor de capital
art. 149 si pct. 54 din normele de aplicare ale acestui articol pentru bunurile de capital.
In ceea ce priveste marfa aflata in custodie la terti se efectueaza o inventariere pentru stabilirea marfurilor aflate in stoc la 31 august 2015, pentru stabilirea TVA de dedus in favoarea societatii.
Pentru marfurile aflate in custodie la terti se fac urmatorele inregistrari contabile:
357 "Marfuri in costodie la terti" = 371 "Marfuri" storno (minus) si ulterior:
357 "Marfuri in costodie la terti" = 371 "Marfuri" (la pret fara TVA);
In cazul marfurilor in stoc, ajustarea TVA se efectueaza prin formula contabila:
4426 "TVA deductibila" = 371 "Marfuri" .
Suma TVA deductibila ajustata, efectuata pe baza listelor de inventariere a bunurilor si a serviciilor existente in stoc/stoc se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari, cu semnul plus si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la:
randul 30 "Regularizari taxa dedusa" pentru ajustarea TVA efectuata conform art. 148;
randul 31 denumit "Ajustari conform pro-rata/ajustari pentru bunurile de capital" pentru ajustarea TVA efectuata conform art. 149.
In cazul bunurilor de capital, ajustarea astfel efectuata trebuie evidentiata fiscal in registrul bunurilor de capital, obligatie reglementata prin art. 149 alin. (6) din Codul fiscal "Persoana impozabila trebuie sa pastreze o situatie a bunurilor de capital care fac obiectul ajustarii taxei deductibile, care sa permita controlul taxei deductibile si al ajustarilor efectuate. Aceasta situatie trebuie pastrata pe o perioada care incepe in momentul la care taxa aferenta achizitiei bunului de capital devine exigibila si se incheie la 5 ani dupa expirarea perioadei in care se poate solicita ajustarea deducerii. Orice alte inregistrari, documente si jurnale privind bunurile de capital trebuie pastrate pentru aceeasi perioada."
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu, consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Locuinta de serviciu. AJUSTARE TVAVanzare auto. Cum se face ajustarea TVA in cazul vanzarii unui autoturism dedus cu 50%Deducere TVA pentru achizitie intracomunitara de marfuriPFA. AJUSTARE TVA in caz de scoatere din evidenteAjustarea TVA clienti incerti. Raportare in D300 si D394. Monografie contabilaUltimele articole
AJUSTARE TVA vanzare autoturism. Calcul si monografie contabilaMaparea SAF-T gresita iti aduce ANAF-ul la usa. Iata cum scapi de aceasta problema o data pentru totdeaunaCreante neincasate in 2025. Deductibilitatea cheltuielilor + ajustarea TVA-uluiPlatitor de TVA de la 1 august 2025. Cota TVA aplicabila + reguli pentru ajustarea TVAAJUSTARE TVA stocuri. Ce impact are majorarea cotei TVA din august 2025Articole similare
Cum determinam exigibilitatea TVA pentru facturi neincasate?TVA in cazul platilor efectuate in numele si contul clientuluiCheltuieli petrecere Craciun. Ce tratament fiscal si contabil aplicam cheltuielilor?Netransmiterea unui cod de TVA nu e o conditie obligatorie pentru scutirea TVA pentru o livrare intracomunitara. Decizie CJEOrdonanta trenulet 2026. Modificari privind sistemele e-FACTURA si e-TVAUltimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de FACTURAre si obligatiile ambelor partiDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o FACTURA de achizitie neinregistrataFACTURA de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o reFACTURAre intra in sfera TVAFACTURA abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Articole similare
Noile modificari TVA: cum se aplica noul pragStudiu de caz: Import de bunuriCe declaratii depunem la Fisc pana la 25 iulie?Parlamentul a adoptat legea: Patronii vor putea retrage bani din firme de mai multe ori pe an, sub forma de dividendeCand descoperim operatiunile asimilate unei livrari de bunuri?Ultimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Ce documente noi puteti transmite electronic in 2017?Infiintarea grupului fiscal unic. Normele actuale din 2013Din 31 martie 2022 platile eronate ale persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent se vor returna platitorilorNou: Procedura obtinerii certificatului de atestare fiscalaGHID: Declarare modificari dupa inregistrarea fiscala a persoanelor fizice care desfasoara activitati independente sau exercita profesii libereUltimele articole
Pentru depunerea formularului 395 platitorul trebuie sa detina un certificat calificat, eliberat in conditiile Legii nr. 455/2001Furnizorii de servicii postale vor declara serviciile de trimitere contra ramburs prin F395. Instructiuni de completareMaterial ANAF: Cum se face inregistrarea in SPV a persoanelor fizice si ce servicii au la dispozitie contribuabiliiCe documente trebuie sa contina dosarul solicitarii de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contibuabililor?Procedura de restituire a impozitului pe dividende rezultat din regularizarea anuala a dividendelor distribuite partial in cursul anuluiArticole similare
Servicii intracomunitare prestate de PFA. Cum procedeaza cand isi reia activitatea, dupa activitate suspendata?TVA Intracomunitar: ghidul completProtocol in 2013: Ce tratament fiscal aplicam pentru TVA si impozitul pe profitFormularul 307 pentru 2014. Sumele rezultate din ajustarea, corectia ajustarilor sau regularizarea TVACum procedam la achizitia intracomunitara de servicii de firma neinregistrata in ROI?Ultimele articole
Vanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Jurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreDeclaratia Intrastat pentru ACHIZITII din UE se raporteaza in luna facturii sau in luna receptiei marfii?TVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corectInregistrarea in scopuri de TVA: ce TVA poate fi dedusa retroactiv si cum se ajusteaza taxa pentru stocuri si mijloace fixe
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



