Tags: ordinul 776/2022, procedura de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal
Procedura de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contribuabililor a fost recent modificata si actualizata prin Ordinul 776/2022. Ce documente trebuie sa contina dosarul?
Ordinul 776/2022 pentru aprobarea procedurilor de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare, precum si pentru modificarea altor acte normative a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 477 din 13 mai 2022.
Pentru inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal, contribuabilii depun, la organul fiscal in a carui raza teritoriala urmeaza a se stabili domiciliul fiscal, formularul 020 «Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice romane si straine care detin cod numeric personal», insotit de documente doveditoare ale informatiilor inscrise in acesta.
Copiile de pe documente se certifica pe fiecare pagina de contribuabil, pentru conformitate cu originalul.
Dosarul solicitarii de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului si cuprinde:
a) formularul 020 «Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice romane si straine care detin cod numeric personal»;
b) documentatia depusa de contribuabil;
c) decizia de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal;
d) orice alte documente emise sau primite in cadrul derularii procedurii.
PROCEDURA de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal in cazul contribuabililor supusi inregistrarii in registrul comertului
I. Dispozitii generale
1. Prezenta procedura se aplica contribuabililor care, potrivit legii, au obligatia inregistrarii in registrul comertului si care au obligatia inregistrarii/modificarii domiciliului fiscal, potrivit legii, daca:
a) se solicita inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal, de catre persoanele juridice, cu exceptia cazului in care acesta este stabilit la sediul social;
b) se solicita inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal, de catre asocierile sau entitatile fara personalitate juridica;
c) se solicita inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal de catre persoanele fizice, care desfasoara activitati economice in mod independent, autorizate potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016.
II. Inregistrarea/Modificarea domiciliului fiscal, pentru situatiile prevazute la pct. 1 lit. a) si b)
2. Competenta de administrare a contribuabililor prevazuti la pct. 1 lit. a) si b) revine, pana la finalizarea procedurii de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, organului fiscal de la ultimul domiciliu fiscal.
3. Pentru inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal, contribuabilii prevazuti la pct. 1 lit. a) si b) depun la organul fiscal in a carui raza teritoriala urmeaza a se stabili domiciliul fiscal formularul 010 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica“, avand completata sectiunea A „Date privind inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal“, insotit de documente doveditoare ale informatiilor inscrise in acesta. Copiile de pe documente se certifica pe fiecare pagina de contribuabil/platitor, pentru conformitate cu originalul.
4. Solicitarea de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se solutioneaza in termen de 15
zile lucratoare de la data depunerii formularului 010, prin emiterea Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, care se comunica contribuabilului/platitorului.
5.
(1) Formularul 010 se transmite, in maximum 3 zile lucratoare de la inregistrare, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, de catre organul fiscal prevazut la pct. 3 catre organul fiscal in a carui raza teritoriala contribuabilul are ultimul domiciliu fiscal, in vederea intocmirii formalitatilor de transfer al dosarului fiscal.
(2) Dosarul fiscal se transmite in termen de cel mult 10 zile de la primirea formularului 010 si va fi insotit de un exemplar al certificatului de atestare fiscala, precum si de fisa de evidenta pe platitor.
(3) Un exemplar al certificatului de atestare fiscala se comunica si contribuabilului de catre organul fiscal emitent.
6.
(1) La primirea dosarului fiscal, organul fiscal in a carui raza teritoriala urmeaza sa se stabileasca domiciliul fiscal emite, in termen de maximum doua zile lucratoare, Decizia de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 5a) la ordin.
(2) Decizia de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se intocmeste in 3 exemplare, se vizeaza de conducatorul compartimentului cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor si se aproba de conducatorul organului fiscal.
(3) Exemplarul Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal care se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului se semneaza de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare al directiilor generale regionale ale finantelor publice Bucuresti, Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov (aparat propriu si unitati subordonate), precum si al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili si prin prezenta procedura.
7.
(1) Un exemplar al deciziei se comunica contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedura fiscala.
(2) De la data comunicarii deciziei, competenta pentru administrarea contribuabilului revine organului fiscal de la noul domiciliu fiscal.
(3) Un exemplar al Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se transmite, insotit de o copie a documentului care atesta data comunicarii deciziei, organului fiscal de la fostul domiciliu fiscal.
(4) inregistrarea in registrul contribuabililor de la noul organ fiscal, precum si scoaterea din registrul contribuabililor de la vechiul organ fiscal se opereaza cu data comunicarii deciziei.
8. Noul organ fiscal competent emite certificatul de inregistrare in scopuri de TVA avand inscris noul domiciliu fiscal.
III. Inregistrarea/Modificarea domiciliului fiscal in cazul situatiei de la pct. 1 lit. c)
9. Organul fiscal competent pentru aplicarea procedurii de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal in cazul contribuabililor prevazuti la pct. 1 lit. c) este organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit potrivit dispozitiilor art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.
10. Contribuabilii care solicita inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal conform pct. 1 lit. c) depun la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit potrivit dispozitiilor art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala, formularul 070 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere“, avand completata sectiunea A „Date privind inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal“, insotit de documente doveditoare ale informatiilor inscrise in acesta. Copiile de pe documente se certifica pe fiecare pagina de contribuabil/platitor pentru conformitate cu originalul.
11. Solicitarea de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, dupa caz, se solutioneaza prin emiterea Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, in termen de 15 zile lucratoare de la data depunerii formularului 070.
12.
(1) Decizia de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se intocmeste in 2 exemplare, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 5a) la ordin, se vizeaza de conducatorul compartimentului cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor si se aproba de conducatorul organului fiscal.
(2) Exemplarul Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal care se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului se semneaza de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare al directiilor generale regionale ale finantelor publice Bucuresti, Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov (aparat propriu si unitati subordonate), precum si al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili si prin prezenta procedura.
(3) Un exemplar al deciziei se comunica contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedura fiscala.
13. inregistrarea in registrul contribuabililor a noului domiciliu fiscal se opereaza cu data comunicarii deciziei.
14. Organul fiscal competent emite certificatul de inregistrare in scopuri de TVA avand inscris noul domiciliu fiscal.
IV. Dispozitii finale
15. Dosarul solicitarii de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului si cuprinde:
a) formularul 010 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica“ pentru contribuabilii care se afla in una din situatiile de la pct. 1 lit. a) sau b) sau formularul 070 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere“ pentru contribuabilii care solicita inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal conform pct. 1 lit. c), dupa caz;
b) documentatia depusa de contribuabil;
c) decizia de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal;
d) orice alte documente emise sau primite in cadrul derularii procedurii.
16. Daca pe parcursul derularii procedurii contribuabilul se radiaza, compartimentul de specialitate sisteaza procedura in derulare. in acest sens se intocmeste un referat motivat, care se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.
PROCEDURA de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal in cazul contribuabililor care sunt supusi inregistrarii la organele fiscale
I. Dispozitii generale
1. Prezenta procedura se aplica contribuabililor care, potrivit legii, au obligatia inregistrarii la organul fiscal si care au obligatia inregistrarii/modificarii domiciliului fiscal, potrivit legii.
2. in sensul prezentei proceduri contribuabilii sunt:
a) persoanele juridice, asocierile si alte entitati fara personalitate juridica;
b) persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania;
c) institutiile publice;
d) persoanele fizice care desfasoara activitati economice sau exercita profesii libere, reglementate de legi speciale.
II. inregistrarea/Modificarea domiciliului fiscal pentru contribuabilii de la pct. 2 lit. a)-c)
3. Competenta de administrare a contribuabililor prevazuti la pct. 2 lit. a)-c) revine, pana la finalizarea procedurii de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, organului fiscal de la ultimul domiciliu fiscal.
4.
(1) Pentru inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal, contribuabilii prevazuti la pct. 2 lit. a)-c) depun la organul fiscal in a carui raza teritoriala urmeaza a se stabili domiciliul fiscal formularul 010 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica“, formularul 016 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/ Declaratie de radiere pentru persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania“ sau formularul 040 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru institutiile publice“, dupa caz, avand completata sectiunea A „Date privind inregistrarea/ modificarea domiciliului fiscal“, insotit de documente doveditoare ale informatiilor inscrise in acestea. Copiile de pe documente se certifica pe fiecare pagina de contribuabil/platitor pentru conformitate cu originalul.
(2) Solicitarea de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se solutioneaza in termen de 15 zile lucratoare de la data depunerii formularului 010, 016 sau 040, dupa caz, prin emiterea deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, care se comunica contribuabilului/platitorului.
5.
(1) Formularul 010, 016 sau 040, dupa caz, se transmite, in maximum 3 zile lucratoare de la inregistrare, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, de catre organul fiscal prevazut la pct. 4 alin. (1) catre organul fiscal in a carui raza teritoriala contribuabilul are ultimul domiciliu fiscal, in vederea intocmirii formalitatilor de transfer al dosarului fiscal.
(2) Dosarul fiscal se transmite in termen de cel mult 10 zile de la primirea formularului 010, 016 sau 040, dupa caz, si va fi insotit de un exemplar al certificatului de atestare fiscala, precum si de fisa de evidenta pe platitor.
(3) Un exemplar al certificatului de atestare fiscala se comunica si contribuabilului de catre organul fiscal emitent.
6. La primirea dosarului fiscal, organul fiscal in a carui raza teritoriala urmeaza sa se stabileasca domiciliul fiscal emite, in termen de maximum doua zile lucratoare, Decizia de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 5a) la ordin.
7.
(1) Decizia de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se intocmeste in 3 exemplare, se vizeaza de conducatorul compartimentului cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor si se aproba de conducatorul organului fiscal.
(2) Exemplarul Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal care se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului se semneaza de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare al directiilor generale regionale ale finantelor publice Bucuresti, Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov (aparat propriu si unitati subordonate), precum si al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili si prin prezenta procedura.
(3) Un exemplar al deciziei se comunica contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedura fiscala.
8.
(1) De la data comunicarii deciziei, competenta pentru administrarea contribuabilului revine organului fiscal de la noul domiciliu fiscal.
(2) Un exemplar al Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se transmite, insotit de o copie a documentului care atesta data comunicarii deciziei, organului fiscal de la fostul domiciliu fiscal.
(3) inregistrarea in registrul contribuabililor de la noul organ fiscal, precum si scoaterea din registrul contribuabililor de la vechiul organ fiscal se opereaza cu data comunicarii deciziei.
9. La data inregistrarii in registrul contribuabililor, noul organ fiscal emite certificatul de inregistrare fiscala/certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, avand inscris noul domiciliu fiscal.
10. Dupa primirea Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, contribuabilul se prezinta la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla noul domiciliu fiscal, preda, in vederea anularii, vechiul certificat de inregistrare fiscala/certificat de inregistrare in scopuri de TVA si il ridica pe cel nou.
III. inregistrarea/Modificarea domiciliului fiscal pentru contribuabilii de la pct. 2 lit. d)
11. Organul fiscal competent pentru aplicarea procedurii de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal in cazul contribuabililor prevazuti la pct. 2 lit. d) este organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit potrivit dispozitiilor art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.
12. Pentru inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal, contribuabilii prevazuti la pct. 2 lit. d) depun la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit potrivit dispozitiilor art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala, formularul 070 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere“, avand completata sectiunea A „Date privind inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal“, insotit de documente doveditoare ale informatiilor inscrise in acesta. Copiile de pe documente se certifica pe fiecare pagina de contribuabil/platitor pentru conformitate cu originalul.
13. Solicitarea de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, dupa caz, se solutioneaza prin emiterea Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, in termen de 15 zile lucratoare de la data depunerii formularului 070.
14.
(1) Decizia de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se intocmeste in 2 exemplare, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 5a) la ordin, se vizeaza de conducatorul compartimentului cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor si se aproba de conducatorul organului fiscal.
(2) Prevederile pct. 7 alin. (2) si (3) din prezenta procedura se aplica in mod corespunzator.
15. inregistrarea in registrul contribuabililor a noului domiciliu fiscal se opereaza cu data comunicarii deciziei.
16. La data inregistrarii in registrul contribuabililor a noului domiciliu fiscal, organul fiscal competent emite si certificatul de inregistrare fiscala/certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, avand inscris noul domiciliu fiscal.
17. Dupa primirea Deciziei de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal, contribuabilul se prezinta la organul fiscal competent, preda, in vederea anularii, vechiul certificat de inregistrare fiscala/certificat de inregistrare in scopuri de TVA si il ridica pe cel nou.
IV. Dispozitii finale
18. Dosarul solicitarii de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului si cuprinde:
a) formularul 010 „Declaratie de inregistrare fiscala/ Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica“ pentru contribuabilii prevazuti la pct. 2 lit. a), formularul 016 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania“ pentru contribuabilii prevazuti la pct. 2 lit. b), formularul 040 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru institutiile publice“ pentru contribuabilii prevazuti la pct. 2 lit. c) sau formularul 070 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere“ pentru contribuabilii prevazuti la pct. 2 lit. d), dupa caz;
b) documentatia depusa de contribuabil;
c) Decizia de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal;
d) certificatul de inregistrare fiscala anulat;
e) copia certificatului de inregistrare fiscala eliberat;
f) orice alte documente emise sau primite in cadrul derularii procedurii.
19. Daca pe parcursul derularii procedurii contribuabilul se radiaza, compartimentul de specialitate sisteaza procedura in derulare. in acest sens se intocmeste un referat motivat, care se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.
de
Ion MihaiIon Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Lipsuri la inventar. Tratament contabil
Intrebare:
Un service auto efectueaza vanzarea de piese cu adaos comercial (marfa) si tine gestiunea cantitativ valoric. La inventarierea anuala se constata lipsa unor repere. Care sunt documentele necesare pentru scoaterea din gestiune si inregistrarile contabile aferente? Mentionez ca lipsurile nu se vor a fi imputabile gestionarului.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cesiune antecontract vanzare-cumparare. Regim fiscal TVA
Intrebare:
(1) Subscrisa, societate inregistrata in scopuri de TVA in calitate de promitent-cumparator, am incheiat o promisiunea bilaterala de vanzarecumparare cu o societate la randul sau inregistrata in scopuri de TVA, avand ca obiect un apartament situat in Municipiul Brasov, aflat in prezent in curs de edificare.
(2) Pretul stabilit al imobilului a fost achitat in integralitate, cu titlu de avans, utilizand regimul de taxare inversa, conform reglementarilor aplicabile la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<