Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom analiza astazi cazul unei societati care achizitioneaza un teren impreuna cu societatea B in raport de 50%. In baza unui contract de asociere, se doreste constructia unei cladiri din care SC A detine 75%, iar SC B 25%.
Furnizorii de utilitati emit o singura factura, pentru SC A, care detine un procent mai mare. Vom stabili astfel in ce masura poate SC A sa refactureze catre SC B 25% din facturile astfel primite sau daca SC A poate trece pe numele sau toate facturile de cheltuieli, urmand ca la sfarsitul lunii sa refactureze catre SC B 25% din cheltuieli, astfel incat sa poata deduce si SC B TVA-ul.
Nota: Autorizatia de constructii este pe numele ambelor SC.
Solutia consultantului:
In opinia noastra fundamental este contabilitatea contractului de asociere, ce nu prespune refacturari ci decontari de venituri si chetuieli catre participantii la sociere.
Asocierea in participatie, este reglementata de art. 1949 - 1954 din Codul civil, adoptat prin Legea 298/2009. Contractul de asociere in participatie este contractul prin care o persoana acorda uneia sau mai multor persoane o participatie la beneficiile si pierderile uneia sau mai multor operatiuni pe care le intreprinde. Contractul se probeaza numai prin inscris.
Asocierea in participatiune nu da nastere la o noua entitate cu personalitate juridica, iar acest fapt este definitoriul pentru tratamentul TVA.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
SAF-T Ghid de raportare corecta
Din punct de vedere contabil, potrivit prevederilor stabilite de art. 265 din OMFP 3055/2009 privind contabilitatea, se va tine contabilitatea asocierii in participatiune distinct de contabilitatea celor 2 societati, pana la nivel de balanta inclusiv, fara a depune situatii financiare anuale.
La nivelul participatiunii, veniturile si cheltuielile se vor deconta lunar, catre cei 2 participanti, in baza decontului de venituri si cheltuieli, intocmit in formatul stabilit de OMFP 3512/2008 privind documentele financiar contabile.
Din punctul de vedere al TVA, prevederile de la art. 127 alin. (10) din Codul fiscal, stabilesc ca asocierea in participatiune nu conduce la o noua persoana impozabila, iar obligatiile privind calculul, declararea si plata TVA sunt in sarcina unui asociat, de obicei a liderului de asociere, daca acesta este persoana inregistrata in scopuri de TVA in Romania si se va stabilii responsabilitatea privind TVA prin contractul de asociere.
Din intrebare intelegem ca la nivelul asocierii se va realiza constructii imobilelor ce se va comercializara ulterior la clienti. Astfel consideram ca se necesita sa evidentiati costul cu realizarea acestei investitii, confom pct. 52 din OMFP 3055/2009, privind contabilitatea, ce cuprinde chetuieli directe, servicii terti, manopera si asigurari sociale aferenta personalului ce participa la efectuarea modernizarii si o cota rationala de chetuieli indirecte.
Inregistrari contabile la nivelul asocierii:
Achizitii si consum materii prime, cum ar fi var, ciment,
301 "Materii prime" = 401 "Furnizori" cu suma de 50.000 lei
601 "Cheltuieli cu materii prime " = 301 " Materii prime "
Achizitie consumabile cum ar fi amorse, adezivi, vopsele, etc
3028 "Alte materiale consumabile" = 401 "Furnizori" cu suma de 30.000 lei
6028 "Cheltuieli cu alte materiale consumabile" = 3028 "Alte materiale consumabile" cu suma de 30.000 lei
Valoarea salariilor personalului afectat constructiei este de 20.000 lei. inregistrari contabile:
641 "Cheltuieli cu salariile personalului" = 421 " Personal - salarii datorate" cu suma de 20.000 lei
645 "Cheltuieli privind asigurarile si protectia sociala" = 431 "Asigurari sociale" cu suma de 6.000 lei.
628 "Cheltuieli cu serviciile efectuate de terti " = 401 " Furnizori "
Urmand procedura de determinare a costului de productie, observam ca se vor include in costul de productie cheltuiielile cu aplicare si turnarea betonului, al varului, amorsele, vopselele si salariile muncitorilor direct productivi, inclusiv asigurari sociale.
Realizarea constructiilor :
331 "Produse finite" = 711 "Venituri aferente costului de productie"
Nota: Prin OMFP 3512/2009 privind contabilitatea s-a stabilit ca realizarea de constructii destinate comercializarii sunt contabilizate ca stocuri.
Exemplificam cu realizarea unui venit din vanzare marfa si a cheltuielicu marfa la nivelul participatiunii si transferul catre asociati.
In contabilitatea participatiunii:
4111 " Clienti " = 707 "Venituri din marfuri "
607 " Cheltuieli cu marfurile "= 371 " Marfuri "
Transfer lunar al veniturilor si chetuielilor la asociati, conform procentului stabilit contractual "
707 "Venituri din marfuri " = 458 "Decontari in operatii din participatiune - analitic asociat"
458 "Decontari in operatii din participatiune - analitic asociat" = 607 " Cheltuieli cu marfurile "
In contabilitatea asociatilor transferul veniturilor si chetuielilor se inregistreaza astfel :
607 " Cheltuieli cu marfurile "=458 "Decontari in operatii din participatiune"
458 "Decontari in operatii din participatiune" = 707 "Venituri din marfuri "
Insa din punctul de vedere al TVA la vanzarea imobilelor noi, aceata se realizeaza pe seama unei singure persoane desemnate contractual.
In cazul in care pot aparea alte elemente concrete sau raspunsul nostru nu corespunde desfasurarii concrete a activitatii, vom suplimenta acest raspuns in functie de elementele pe care dvs le veti comunica si de stadiu de desfasurare a activitatii.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
OPANAF 2201 – Numarul de evidenta a platiiANAF ramburseaza TVA in valoare de 1,4 miliarde de leiSplit TVA. Cum se poate renunta la sistemObligatii tert poprit. Ce consecinte apar daca sumele nu sunt virate la stat?Raportarea achizitiilor intracomunitare de bunuri sau servicii. D301 si D390 VIESUltimele articole
Depasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVASAF-T, obligatoriu de la 1 ianuarie 2025 pentru contribuabilii mici. Ce perioada de gratie se aplicaE-Factura in 2025. Ce noutati se aplica pentru E-Factura in acest anCum se face trecerea de la TVA trimestrial la TVA lunar in 2025Controale ANAF: 1,96 milioane lei sume stabilite suplimentar in luna decembrie 2024Articole similare
Prestari servicii. Avansuri facturate. Cifra de afaceri depasire plafon TVAOrdinul 103/2016 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de TVA pentru unele operatiuni din noul Cod fiscalRovinieta. DEDUCERE TVACe tratament fiscal aplicam pentru avansul la o achizitie auto nefinalizata?Gabriel Jinga si Gabriel Gheorghe vin la Poiana Brasov, 27 - 29 noiembrie la Smeinarul National de Fiscalitate si ContabilitateUltimele articole
Depasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVACum se face trecerea de la TVA trimestrial la TVA lunar in 2025Distrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?Cum a fost modificat Codul Fiscal prin OUG 138/2024. Schimbarile se aplica din 1 ianuarie 2025Facturi fiscale in contextul e-TVA. Cum trebuie emiseArticole similare
Decontarea cheltuielilor cu utilitatile pentru sediu fiscal inchirat de la o persoana fizicaGhidul contabilului din firmele de transport si logisticaBaza de calcul fond cultural la impresarul artistic. Cum gestionam?Subventii pentru motorina. INREGISTRARI CONTABILE si impozitareCum gestionam o achizitie intracomunitara cu marfa livrata la client final?Ultimele articole
Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVARegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaE-Factura: Ce INREGISTRARI CONTABILE sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Care este procedura corecta pentru gestionarea returului de marfa si restituirea banilorArticole similare
Evaluare obiecte de inventar achizitionate pe factura cu discount suta la suta. Cum facem inregistrarile?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"