Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva
la 21 Mar. 2013 Exclusiv
Vom analiza astazi cazul unei societati care achizitioneaza un teren impreuna cu societatea B in raport de 50%. In baza unui contract de asociere, se doreste constructia unei cladiri din care SC A detine 75%, iar SC B 25%.
Furnizorii de utilitati emit o singura factura, pentru SC A, care detine un procent mai mare. Vom stabili astfel in ce masura poate SC A sa refactureze catre SC B 25% din facturile astfel primite sau daca SC A poate trece pe numele sau toate facturile de cheltuieli, urmand ca la sfarsitul lunii sa refactureze catre SC B 25% din cheltuieli, astfel incat sa poata deduce si SC B TVA-ul.
Nota: Autorizatia de constructii este pe numele ambelor SC.
Solutia consultantului:
In opinia noastra fundamental este contabilitatea contractului de asociere, ce nu prespune refacturari ci decontari de venituri si chetuieli catre participantii la sociere.
Asocierea in participatie, este reglementata de art. 1949 - 1954 din Codul civil, adoptat prin Legea 298/2009. Contractul de asociere in participatie este contractul prin care o persoana acorda uneia sau mai multor persoane o participatie la beneficiile si pierderile uneia sau mai multor operatiuni pe care le intreprinde. Contractul se probeaza numai prin inscris.
Asocierea in participatiune nu da nastere la o noua entitate cu personalitate juridica, iar acest fapt este definitoriul pentru tratamentul TVA.

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor

Cartea neagra a controlului fiscal

SAF-T Ghid de raportare corecta
Din punct de vedere contabil, potrivit prevederilor stabilite de art. 265 din OMFP 3055/2009 privind contabilitatea, se va tine contabilitatea asocierii in participatiune distinct de contabilitatea celor 2 societati, pana la nivel de balanta inclusiv, fara a depune situatii financiare anuale.
La nivelul participatiunii, veniturile si cheltuielile se vor deconta lunar, catre cei 2 participanti, in baza decontului de venituri si cheltuieli, intocmit in formatul stabilit de OMFP 3512/2008 privind documentele financiar contabile.
Din punctul de vedere al TVA, prevederile de la art. 127 alin. (10) din Codul fiscal, stabilesc ca asocierea in participatiune nu conduce la o noua persoana impozabila, iar obligatiile privind calculul, declararea si plata TVA sunt in sarcina unui asociat, de obicei a liderului de asociere, daca acesta este persoana inregistrata in scopuri de TVA in Romania si se va stabilii responsabilitatea privind TVA prin contractul de asociere.
Din intrebare intelegem ca la nivelul asocierii se va realiza constructii imobilelor ce se va comercializara ulterior la clienti. Astfel consideram ca se necesita sa evidentiati costul cu realizarea acestei investitii, confom pct. 52 din OMFP 3055/2009, privind contabilitatea, ce cuprinde chetuieli directe, servicii terti, manopera si asigurari sociale aferenta personalului ce participa la efectuarea modernizarii si o cota rationala de chetuieli indirecte.
Inregistrari contabile la nivelul asocierii:
Achizitii si consum materii prime, cum ar fi var, ciment,
301 "Materii prime" = 401 "Furnizori" cu suma de 50.000 lei
601 "Cheltuieli cu materii prime " = 301 " Materii prime "
Achizitie consumabile cum ar fi amorse, adezivi, vopsele, etc
3028 "Alte materiale consumabile" = 401 "Furnizori" cu suma de 30.000 lei
6028 "Cheltuieli cu alte materiale consumabile" = 3028 "Alte materiale consumabile" cu suma de 30.000 lei
Valoarea salariilor personalului afectat constructiei este de 20.000 lei. inregistrari contabile:
641 "Cheltuieli cu salariile personalului" = 421 " Personal - salarii datorate" cu suma de 20.000 lei
645 "Cheltuieli privind asigurarile si protectia sociala" = 431 "Asigurari sociale" cu suma de 6.000 lei.
628 "Cheltuieli cu serviciile efectuate de terti " = 401 " Furnizori "
Urmand procedura de determinare a costului de productie, observam ca se vor include in costul de productie cheltuiielile cu aplicare si turnarea betonului, al varului, amorsele, vopselele si salariile muncitorilor direct productivi, inclusiv asigurari sociale.
Realizarea constructiilor :
331 "Produse finite" = 711 "Venituri aferente costului de productie"
Nota: Prin OMFP 3512/2009 privind contabilitatea s-a stabilit ca realizarea de constructii destinate comercializarii sunt contabilizate ca stocuri.
Exemplificam cu realizarea unui venit din vanzare marfa si a cheltuielicu marfa la nivelul participatiunii si transferul catre asociati.
In contabilitatea participatiunii:
4111 " Clienti " = 707 "Venituri din marfuri "
607 " Cheltuieli cu marfurile "= 371 " Marfuri "
Transfer lunar al veniturilor si chetuielilor la asociati, conform procentului stabilit contractual "
707 "Venituri din marfuri " = 458 "Decontari in operatii din participatiune - analitic asociat"
458 "Decontari in operatii din participatiune - analitic asociat" = 607 " Cheltuieli cu marfurile "
In contabilitatea asociatilor transferul veniturilor si chetuielilor se inregistreaza astfel :
607 " Cheltuieli cu marfurile "=458 "Decontari in operatii din participatiune"
458 "Decontari in operatii din participatiune" = 707 "Venituri din marfuri "
Insa din punctul de vedere al TVA la vanzarea imobilelor noi, aceata se realizeaza pe seama unei singure persoane desemnate contractual.
In cazul in care pot aparea alte elemente concrete sau raspunsul nostru nu corespunde desfasurarii concrete a activitatii, vom suplimenta acest raspuns in functie de elementele pe care dvs le veti comunica si de stadiu de desfasurare a activitatii.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News
Votati articolul "Asociere participatiune. Ce probleme apar la deducerea TVA-ului?":
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
ANAF: 6 Formulare modificate pentru infiintarea Registrului operatorilor intracomunitariStudiu de caz: Poate solicita rambursarea TVA o societatea comerciala cu raspundere limitataANOFM a publicat documentele necesare procedurii prevazute de Art. 6 din OUG 132/2020 – 2.500 telemuncaFormularul 097. Notificarea privind aplicarea sau incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare in 2015TVA la incasare. Care vor fi inregistrarile contabile si tratamentul TVA?Ultimele articole
Ordinul 14/2023: Din 1 aprilie facturile la gaze pot fi esalonate, la cerere, pe o perioada de minimum 3 luniSAF-T: De cand depun D406 firmele incadrate in categoria contribuabililor mijlocii din 1 ianuarie 2023?Cum se inregistreaza in contabilitate diferentele de curs valutar?PFA inregistrat in 2023. Ce obligatii fiscale are?Ghidul Monografiilor Contabile: monografiile care pun cel mai des probleme in practica in acest an
Mai multe articole despre TVA
Articole similare
Achizitie pe baza de aviz de insotire. TVA neexigibilTVA - Justificarea cu documente a operatiunilor de export - publicat in 18 martie 2008Evidentierea taxarii inverse pentru servicii intracomunitare. Inregistrare import in contabilitateCe reprezinta ajustarea de TVA si cum se face aceasta in cazul bunurilor imobile si de capital?Servicii transport - tratament TVAUltimele articole
DEDUCERE cheltuieli de sponsorizare din impozitul specificPFA inregistrat in 2023. Ce obligatii fiscale are?CAND si CUM se solicita inregistrarea in scopuri de TVAGHID: Procedura inregistrarii in scopuri de TVAAchizitii intracomunitare. 3 exemple detaliate
Mai multe articole despre deducere
Articole similare
Cesiune creanta. Aspecte contabile si fiscaleTranzactii intre persoane afiliate. Cum se aplica TVA la incasare?Achizitie de bunuri UE fara transport. Recuperam TVA?Gestiune societate. Comert cu amanuntul si comert cu ridicata al produselorAchizitii pentru care TVA nu este deductibila. Se face raportarea TVA prin formularele 300 si 394?Ultimele articole
Ghidul Monografiilor Contabile: monografiile care pun cel mai des probleme in practica in acest anAcordare abonamente sportive prin Legea 34/2023. Cum vor fi decontate de firme?INREGISTRARI CONTABILE si obligatii declarative in cazul contractelor de superficieAchizitie intracomunitara de bunuri fara factura. Tratament contabil si fiscalMONOGRAFIE contabila pentru grantul de capital de lucru IMM AGRI FOOD
Mai multe articole despre inregistrari contabile
Articole similare
Evaluare obiecte de inventar achizitionate pe factura cu discount suta la suta. Cum facem inregistrarile?
Mai multe articole despre OMFP 3512/2009

Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA in 2023!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA in 2023. Top 7 Studii de caz de actualitate"