Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Valabil la 29.08.2011 - In ceea ce priveste achizitia intracomunitara de bunuri, exista mai multe situatii care implica o serie de obligatii declarative. Astfel, se va da ca exemplu o societate din Romania inregistrata in scopuri de TVA care urmeaza sa achizitioneze dintr-o tara membra UE anumite bunuri in scopul comercializarii acestora pe piata romaneasca. De aceea, vor fi redate etapele pe care le va urma operatorul (inregistrarea in ROI, comunicarea si solicitarea codului valid de TVA furnizorului intracomunitar), fiind facute mentiuni si cu privire la obligatiile declarative si modul de inregistrare al TVA la achizitia intracomunitara si la livrarea pe teritoriul tarii noastre.
Societatea din Romania are urmatoarele obligatii:a) Sa se inregistreze in Registrul Operatorilor intracomunitari inainte de efectuarea achizitiei conform art. 158^2 din Codul fiscal sub sanctiunea invalidarii codului de inregistrare fiscala in scopuri de TVA pentru aceasta achizitie daca nu exista inregistrarea.
Conform art. 158 ^1 alin. (4) din Codul fiscal, se depune la organul fiscal teritorial prin registratura sau prin posta cu confirmare de primire o cerere de inregistrare in ROI - formularul (095) a carui model si continut este aprobat prin OANAF 2101/2010, cu modificarile ulterioare, impreuna cu certificatul cazerului judiciar al fiecarui asociat sau in cazul societatilor comerciale pe actiuni cu certificatul de cazier judiciar al adminstratorilor. Certificatele de cazier judiciar trebuie eliberate de autoritatile competente din Romania.
Termenul legal de solutionare al cererii de inregistrare in ROI este de 10 zile calendaristice de la data inregistrarii cererii, fiind stabilit la art. 158 (prim) din Codul fiscal. Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala, in cazul in care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania, sunt obligate sa depuna Declaratia de mentiuni 092 privind schimbarea perioadei fiscale potrivit OPANAF 1165/2009.
In baza datei exigibilitatii TVA declarate prin formularul 092, organul fiscal competent schimba vectorul fiscal din trimestru calendaristic in luna calendaristica incepand cu unul din urmatoarele termene:
- cu data de 1 a primei luni din trimestru, daca exigibilitatea taxei intervine in aceasta prima luna a trimestrului respectiv;
- cu data de 1 a celei de a treia luni din trimestru, daca exigibilitatea taxei intervine in a doua luna a respectivului trimestru.
b) Potrivit art. 150 alin. (6) coroborat cu art. 157 alin. (2) din Codul fiscal, societatea plateste TVA prin metoda taxarii inverse, (4426 " TVA deductibil" = 4427 "TVA colectat"), ce este considerata la nivel comunitar plata TVA la data achizitiei (facturii).
Cartea verde a contabilitatii 2026
Cartea Verde a impozitului pe profit
Ghidul practic al contabilitatii in 2026 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Art. 135 alin (3) din Codul fiscal , prevede:
"(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), exigibilitatea taxei intervine la data emiterii facturii prevazute in legislatia altui stat membru la articolul echivalent art. 155 alin. (1) sau, dupa caz, la data emiterii autofacturii prevazute la art. 155 alin.(4), daca factura sau autofactura este emisa inainte de cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator".
c) Din punct de vedere declarativ, societatea inregistreaza TVA-ul atat ca TVA deductibil cat si ca TVA colectat, in decontul de TVA 300.
d) Pana pe data de 15 a lunii urmatoare achizitiei, societatea are obligatia depunerii declaratiei recapitulative privind achizitiile si livrarile intracomunitare 390, conform art. 156^4 din Codul fiscal.
e) Pentru livrarile pe teriotoriul national, societatea trebuie sa factureze cu TVA 24%, avand in vedere ca locul livrarii bunurilor este in Romania.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Regimul TVA pentru biletele de avion achizitionate prin intermediul unei agentii de turismSustinerea entitatilor non profit, a unitatilor de cult si acordarea de burse private de catre persoanele fizice care realizeaza venituri impozabile (informare ANAF)TVA - Locul livrarii de bunuri - Studiu de cazTichete cadou oferite in campanie de marketing. Cum tratam fiscal?Ajustare pozitiva a dreptului de deducere TVA (analiza)Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Obligativitatea inscrierii in Registrul Operatorilor IntracomunitariE-Factura in relatia B2C. Facturile PFA catre persoane fizice trebuie incarcate in sistem?Ecologistii vor reducerea TVA si la rechizitele si manualele scolareDeclaratia privind sumele rezultate din ajustarea TVA, cod 307Factura intocmita intr-o valuta si incasata in alta valuta | Curs valutar de schimbUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Ce declaratii fiscale au termen in septembrie 2014?Ce declaratii fiscale depunem in luna iulie 2015 la Fisc?Atentie, formularul 092 se depune pana vineri!Ce declaratii fiscale au termen in luna octombrie 2015?Ce formulare fiscale depunem in luna mai 2016 la Fisc?Ultimele articole
Portalul ANAF genereaza erori de accesare: Cum se depun declaratiileCalendar ANAF: Obligatii fiscale pentru zilele de 8 si 10 maiCalendar ANAF: Obligatii fiscale pentru 10 aprilie 2018Declaratii cu termen in noiembrie 2017. Ce formulare depuneti?Ce declaratii se depun la ANAF in decembrie 2016?Articole similare
Ce obligatii privind TVA are o societate la achizitie autoturism din UE?Examenul CECCAR 2024. Teste rezolvate, exact in genul celor care se dau la examenServicii accesorii transport pentru ACHIZITII INTRACOMUNITARE. Cum declaram in Declaratia 390 si Intrastat?Ce declaratii depunem in iulie 2013?Cum se inregistreaza in contabilitate diferentele de curs valutar?Ultimele articole
TVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corectACHIZITII INTRACOMUNITARE de bunuri receptionate dupa prelucrare in alt stat membru UE: care este tratamentul TVA aplicabil in RomaniaAcciza intra in baza de calcul a TVA: de ce o eroare la accize inseamna, aproape mereu, si o eroare de TVAObligatii la depasirea plafonului de 10.000 de euro pentru ACHIZITII INTRACOMUNITARE. Ce trebuie NEAPARAT sa stiiAchizitie intracomunitara, cod special de TVA: platesti TVA in Romania, cu D301 si D390Articole similare
Livrari intracomunitare. Inregistrare in scop de TVAPrestari servicii intracomunitare. Obligatiile declarative ale societatiiCe regim TVA se aplica pentru achizitia intracomunitara de aparatura medicala de catre un cabinetCe greseli risca sa faca o asociatie fara scop patrimonial la o achizitie intracomunitaraPrestari servicii intracomunitare de catre ONG. Ce obligatii fiscale apar?Ultimele articole
Intreprindere individuala si achizitii de bunuri second-hand. Care va fi tratamentul TVA?Cand suntem obligati sa ne inregistram in Registrul Operatorilor Intracomunitari?Livrare intracomunitara de bunuri. Cum tratam operatiunile aferente?Iesire din evidenta platitorilor de TVA. Cum facem inregistrarea speciala in scop de TVA si in ROI?Achizitii servicii intracomunitare ONG | E obligatorie inregistrarea TVA?
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



