Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare: O societate a achizitionat, pe baza contractului comercial, materiale de la un furnizor in suma de 1450.000 lei, inclusiv TVA de 19%, in perioada 01 ianuarie 2005 - 25 februarie 2009, ramasa in sold neachitata din lipsa capacitate de plata. Furnizorul a fost declarat in stare de faliment si urmare actiunii judecatoresti, prin sentinta ramasa definitiva si irevocabila, instanta a dispus obligarea paratului X SA la plata sumei de 800.000 lei. Diferenta de 650.000 lei nu a fost admisa pe considerentul ca suma era prescrisa. Parata X SA nu a fost declarata in stare de insolventa. Se va ajusta TVA deductibil la parata beneficiara pentru suma de 650.000 lei cu ocazia inregistrarii in contabilitate a efectelor sentintei?
Raspuns:
Din intrebarea formulata am inteles ca societatea X, in calitate de cumparator, este obligata sa achite furnizorului doar suma de 800.000 lei, inclusiv TVA. in acest caz nu trebuie efectuata ajustarea sumei TVA deduse initial la momentul achizitiei bunurilor, fiind suficienta plata sumei inscrise ca datorata de plata prin hotararea judecatoreasca definitiva si irevocabila. Plata sumei datorate se evidentiaza in contabilitate in baza extrasului de cont prin formula contabila 401 "Furnizori" = 5121 "Conturi curente la banci".
Ajustarea sumei TVA deductibile, deduse, nu trebuie efectuata nici in situatia sumei neachitate de 650.000 lei incadrata la suma prescrisa. Practic, suma prescrisa trebuie inregistrata in contabilitate prin formula contabila 401 "Furnizori" = 7588 "Alte venituri din exploatare". Suma din rulajul creditor al contului 7588 reprezinta venit impozabil si se supune impozitului pe profit.
Avand in vedere faptul ca niciuna din cele doua operatiuni (plata debitului si inregistrarea sumei prescrise) nu afecteaza TVA, valoarea acestora nu se inscrie in jurnalul pentru cumparari si nu se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 si declaratia cod 394.
In concluzie, in situatia prezentata de dvs. nu se aplica, in oglinda, prevederile art. 138 lit. b) conform carora baza de impozitare a TVA bunurilor livrate sau a serviciilor prestate se ajusteaza de catre la furnizor datorita declararii beneficiarului in faliment: "in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului.
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila".
Cartea Verde a Contabilitatii 2026
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
ChatGPT pentru contabili Ghid Practic cu prompturi si aplicatii reale
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
AJUSTARE TVA si stoc de marfa. Care e monografia si cand ajustam TVA-ul?AJUSTARE TVA deductibila. Cum procedam si care sunt implicatiile TVA?Leasing autoturism. Cum procedam la ajustarea TVA?Ajustarea TVA pentru valoarea neamortizata a unei constructii.Ce metoda de calcul aplicamAnulare din oficiu platitor de TVA. Ajustarea TVA pentru bunuri in stoc. Ce formulare trebuie depuseUltimele articole
AJUSTARE TVA vanzare autoturism. Calcul si monografie contabilaMaparea SAF-T gresita iti aduce ANAF-ul la usa. Iata cum scapi de aceasta problema o data pentru totdeaunaCreante neincasate in 2025. Deductibilitatea cheltuielilor + ajustarea TVA-uluiPlatitor de TVA de la 1 august 2025. Cota TVA aplicabila + reguli pentru ajustarea TVAAJUSTARE TVA stocuri. Ce impact are majorarea cotei TVA din august 2025Articole similare
Studiu de caz: Decontul de TVA si scoaterea din evidenta a clientilor incertiStornare servicii facturare in aprilie 2007. Cota de TVALivrare intracomunitara si marfuri lipsa pe timpul transportului. Ce regim TVA se aplica?Ajustarea TVA in cazul falimentului beneficiaruluiInchidere conturi. Regim TVA. Impozit pe profitUltimele articole
Prescriere clienti neincasati. Anulare creanta. TVA colectata neexigibilaModificari decont TVA si interpretarea corecta a legislatiei. Cum inscriem in declaratia 300 soldul TVA?Lichidator judiciar. Cifra de afaceri si ajustarea bazei. Ce proceduri se aplica pentru lichidatori?Creante neincasate. Clientul declarat inactiv. Cum isi poate recupera societatea banii?Documentar fiscal: Regimul fiscal aplicabil la scoaterea din evidenta a clientilor incertiArticole similare
Proiect MFP: plata facturilor catre asociati sau furnizori, reglementata de autoritatiMai putin de 9.000 de firme in INSOLVENTA in primele 4 luni din 2014Split TVA. Operatiuni care dau dreptul la debitarea contului de TVAAvantaje pentru intreprinderi: Comisia propune norme moderne de INSOLVENTAContract de mandat. Recuperare creanta. Ce inregistrari contabile se fac?Ultimele articole
Creante neincasate in 2025. Deductibilitatea cheltuielilor + ajustarea TVA-uluiControale ANAF: 1,96 milioane lei sume stabilite suplimentar in luna decembrie 2024SAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?ATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?SAF-T in 2024. ONG-urile nonprofit sunt obligate sa depuna D406?
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



