Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In conformitate cu prevederile Reglementarilor contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009, pct. 189, creantele incerte se inregistreaza distinct in contabilitate (contul 4118 "Clienti incerti sau in litigiu" sau in conturi analitice ale conturilor de creante, pentru alte creante decat clientii). In scopul prezentarii in situatiile financiare anuale, creantele se evalueaza la valoarea probabila de incasat. Atunci cand se estimeaza ca o creanta nu se va incasa integral, in contabilitate se inregistreaza ajustari pentru depreciere, la nivelul sumei care nu se mai poate recupera.
La determinarea profitului impozabil provizioanele sunt deductibile in limitele si conditiile reglementate de art. 22 din Coodul fiscal.
In baza prevederilor art. 21 alin. (4) lit. o) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 22 din aceasta lege, precum si pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, in alte situatii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n).
Astfel, sunt deductibile la determinarea profitului impozabil:
- pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu pentru partea acoperita de provizion, potrivit art. 22 din Codul fiscal,
- pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, in situatiile prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n) din Codul fiscal, respectiv:
1. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
2. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
3. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
4. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul.
Pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu in alte conditii decat cele mai sus mentionate nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil.
Examen Consultant Fiscal 2026
Cartea verde a contabilitatii 2026
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata, astfel cum prevede art. 138 lit. d) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , baza de impozitare a TVA se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila.
Asadar, baza de impozitare a TVA se reduce doar in cazul falimentului beneficiarului, in baza hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila. In acest caz, in conformitate cu prevederile art. 159 alin. (2) din Codul fiscal, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus. Facturile emise nu vor fi transmise beneficiarului pentru care a fost inchisa procedura prevazuta de Legea 85/2006 privind procedura insolventei prin hotarare ramasa definitiva si irevocabila.
Autor: Irina Dumitrescu
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Anulare accesorii conform OUG nr. 69/2020. Posibilitatea de acordare a amnistiei fiscale in cazul unei inspectii fiscale in cursActualizare legislatie septembrie 2011: Modificarea si completarea Codului de Procedura Fiscala (Partea II.2)Facturi neincasate. Ajustarea negativa a bazei de impozitare TVA. Client in faliment, situatii posibileIntreprinzator debutant. Ce consecinte fiscale apar la pierderea calitatii de microintreprindere?ZOOM FISCAL: Reaua-credinta, conditie SINE QUA NON pentru atragerea raspunderii solidareUltimele articole
Legea nr. 239 din 2025: principalele masuri adoptate de pachetul 2 de masuri fiscaleCesiunea de creanta. In ce conditii poate fi dedus TVA-ul din facturiReminder! Pana pe 19 decembrie 2024 trebuie depusa D11A fost prelungit termenul pentru acordarea facilitatilor fiscale introduse prin OUG 107/2024Noua modificare asupra procedurii de aplicare a amnistiei fiscale (Ordinul 6438/2024)Articole similare
AFIR: Cererile de plata pentru toate submasurile PNDR 2020 se vor depune onlineProvizioane – cu sau fara TVA?Noutati legislatie Fiscala 06-10 octombrie 2008 - Monitorul OficialDepreciere creanta. Solutia pentru un client in insolventaProcedura scoaterii din evidenta a creantelor neincasateUltimele articole
Creante neincasate in 2025. Deductibilitatea cheltuielilor + ajustarea TVA-uluiInovatii tehnologice in sistemele POS pentru restauranteAchizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Proiect OUG. 5 modificari aduse de Finante titlului VIII Accize si alte taxe specialePrecizari ANAF referitoare la Registrul RO e-Factura optionalArticole similare
Creante fiscale. Cum se recupereaza sumele de la clienti care nu mai pot fi gasiti?PROCEDURA DE FALIMENT. Stoc de marfa. Care vor fi inregistrarile contabile?Codul Fiscal 2010 TITLUL II - Capitolul II - Calculul profitului impozabilClienti incerti si recuperare TVA. Cum procedam?Deductibilitatea si tratamentul TVA al unei creante detinute la o firma in insolventaUltimele articole
Impozitul pe profit si completarea D101. Cum sa iti gestionezi pierderile fiscaleTVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleAjustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliSAF-T: Contribuabilii care nu sunt inregistrati in scopuri de TVA transmit D406 trimestrialCreanta neincasata. Regim fiscal scoatere din evidentaArticole similare
Scoatere din evidenta platitor de TVAStudiu de caz: Iesirea din evidenta platitorilor de TVA pentru un PFAStudiu de caz: Societatea comerciala cu raspundere limitata poate solicita SCOATEREA DIN EVIDENTA platitorilor de TVANoul proiect care modifica regimul special de scutire aplicat persoanelor impozabile nou-infiintateDeclaratii cu termen la 25 aprilie. Ce obligatii avem?Ultimele articole
Vanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Retragerea din evidenta platitorilor de TVA prin optiune: Obligatia ajustarii de taxa si declaratii fiscaleFirma cu TVA la incasare. Cum sa iesiti de la plata TVA daca depasiti plafonul de 395.000 leiDeclaratia 700 trebuie depusa pentru SCOATEREA DIN EVIDENTA a CAS, CASS si CAMFirme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAArticole similare
MFP a publicat proiectul CARTA drepturilor si obligatiilor persoanei fizice supuse verificarii fiscaleCodul fiscal 2008 - Capitolul II. Alte produse accizabile - art. 207-214Procedura de ajustareConstructie imobil in vedere vanzarii catre asociat. Cum tratam cota redusa de TVA?Recuperarea pierderilor fiscale. Depunerea formularului 101Ultimele articole
Cartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaAcciza intra in baza de calcul a TVA: de ce o eroare la accize inseamna, aproape mereu, si o eroare de TVA[GHID complet] Reducerile comerciale si financiare: Reguli contabile, tratament TVA si studiu de caz[GHID] Grupul fiscal unic de TVA: cum functioneaza, cum se constituie si ce obligatii ai ca membru + STUDIU DE CAZRegimul TVA pentru dobanzile si penalitatile de neindeplinire obligatii contractuale
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



