Tags: creante vechi, creante scoase din evidenta, rectificare declaratii
Clienti foarte vechi, insemnand creante de pana in 2010, pentru care nu s-a aplicat nicio ajustare, se regasesc in balanta ca un client curent. La acest moment se intra in posesia hotararii de radiere si inchidere a procedurii insolventei. Societatea in cauza a fost platitoare de impozit profit pana la 31.12.2020, trecand la micro cu 01.01.2021.
1. Care este tratamentul fiscal si contabil al scoaterii din evidenta a clientilor la acest moment?
2. Este posibila ajustarea TVA-ului in aceasta situatie, luand in calcul vechimea creantelor mai mare de 10 ani si neajustarea lor in toata aceasta perioada?
3. Se impune rectificarea impozitului pe profit aferent perioadelor anterioare, la data pronuntarii hotararilor- nu mai vechi de 2016- avand in vedere omisiunea ajustarii si decizia actionarii la acest moment pentru scoateriea din evidenta?
Raspunsul consultantului fiscal Olga Crevelescu:
Procedura prevazuta de legea 85/2014 a fost incheiata printr-o hotarare judecatoreasca, clientul este radiat, deci puteti considera deductibila cheltuiela conform art. 25 alin. (4) lit. h) punctul 2 din Codul fiscal:
654 = 4111/4118
si anularea provizionului ramas fara obiect, daca ati avut constituite provizioane:
491 = 7814
In situatia in care clientii s-au radiat in perioadele precedente, pe seama rezultatului reportat se efectueaza corectarea erorilor contabile, conform punctului 67 alin. (2) din OMFP 1802/2014 cu modificarile si completarile ulterioare.
Societatea dumneavoastra trebuia sa reflecte in bilant situatia reala a acestor clienti. Prin urmare, trecerea pe cheltuieli a creantelor ar trebui sa afecteze rezultatul exercitiului financiar in care acele societati s-au radiat. In acest scop, opinia mea este ca, in locul contului 654 se va utiliza contul 1174 pentru persoana juridica radiata, de exemplu, in 2016.
Scoaterea din evidenta a creantelor se inregistreaza:
1174 (in loc de 654) = 4111, unde suma inregistrata in contul 1174 este cheltuiala deductibila.
sau, daca acele creante sunt inregistrate la clienti incerti (si ati constituit provizion, conform reglementarilor contabile):
1174 (in loc de 654) = 4118
si anularea provizionului ramas fara obiect, daca exista:
491 = 1174 (in loc de 7814)
Astfel, pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor in cazurile mentionate la art. 25 alin. (4) lit. h) punctele 1-6 din Codul fiscal sunt deductibile fiscal.
Intrucat procedura de faliment a debitorului a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti, cheltuiala inregistrata la scoaterea creantei din evidenta este o cheltuiala deductibila conform art. 25 alin. (4) lit. h) pct. 2 din Codul fiscal.
La anularea ajustarii, venitul inregistrat este venit neimpozabil, daca la constituire nu s-a acordat deducere (art. 23 lit.d) din Codul fiscal).
Scoaterea din evidenta a creantelor radiate in exercitiile financiare precedente afecteaza rezultatul fiscal. Prin urmare, se impune rectificarea declaratiilor de impozit pe profit.
Pentru efectuarea ajustarii tva nu va pot oferi un tratament unitar deoarece ati mentionat existenta mai multor creante ( la data pronuntarii hotararilor- nu mai vechi de 2016 ). Pentru a stabili corect tratamentul tva, pentru fiecare creanta trebuie sa analizati prevederile art. 287 lit. d) din Codul fiscal si pct. 32 alin. (6) din Normele metodologice de aplicare in forma pe care o aveau la data la care a avut loc operatiunea.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
Anaf ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ref: H.G. 571 din 30 mai 2024 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, si O.U.G. 78 din 21 iunie 2024.<br />
Intelegem din aceste 2 acte normative ca zona contigua si zona economica exclusiva a Romaniei nu mai fac parte din teritoriul vamal si fiscal al Uniunii Europene<br />
Avand in vedere serviciile realizate si lucrarile de constructii - montaj executate de societatea noastra in relatia cu OMV, in legatura cu Platforme...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Persoana fizica, Popescu, detine un imobil pe care il inchiriaza unei societati AA in care este asociat unic, platitoare de tva si impozit pe profit. AA doreste sa renoveze imobilul, iar valoarea investitiei este peste 20% din valoarea declarata la DITL a imobilului. In contextul ART.<br />
84^1 : Reguli privind stabilirea impozitului pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor care stipuleaza ca: Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a incarcat facturile emise in E-factura, avem dascarcate raspunsurile si sunt OK. O firma ne refuza inregistrarea facturilor, si plata acestora, din motivul ca xml-ul nu cuprinde "Contul IBAN".<br />
Va rog sa ne ajutati: firma respectiva, are dreptul sa refuze inregistarea facturilor din motivul ca nu cuprinde contul IBAN?<br />
Mentionez ca avem contract cu aceasta firma care nu prevede nici un "amendamet" privind e-factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<