Tags: creante vechi, creante scoase din evidenta, rectificare declaratii
Clienti foarte vechi, insemnand creante de pana in 2010, pentru care nu s-a aplicat nicio ajustare, se regasesc in balanta ca un client curent. La acest moment se intra in posesia hotararii de radiere si inchidere a procedurii insolventei. Societatea in cauza a fost platitoare de impozit profit pana la 31.12.2020, trecand la micro cu 01.01.2021.
1. Care este tratamentul fiscal si contabil al scoaterii din evidenta a clientilor la acest moment?
2. Este posibila ajustarea TVA-ului in aceasta situatie, luand in calcul vechimea creantelor mai mare de 10 ani si neajustarea lor in toata aceasta perioada?
3. Se impune rectificarea impozitului pe profit aferent perioadelor anterioare, la data pronuntarii hotararilor- nu mai vechi de 2016- avand in vedere omisiunea ajustarii si decizia actionarii la acest moment pentru scoateriea din evidenta?
Raspunsul consultantului fiscal Olga Crevelescu:
Procedura prevazuta de legea 85/2014 a fost incheiata printr-o hotarare judecatoreasca, clientul este radiat, deci puteti considera deductibila cheltuiela conform art. 25 alin. (4) lit. h) punctul 2 din Codul fiscal:
654 = 4111/4118
si anularea provizionului ramas fara obiect, daca ati avut constituite provizioane:
491 = 7814
In situatia in care clientii s-au radiat in perioadele precedente, pe seama rezultatului reportat se efectueaza corectarea erorilor contabile, conform punctului 67 alin. (2) din OMFP 1802/2014 cu modificarile si completarile ulterioare.
Societatea dumneavoastra trebuia sa reflecte in bilant situatia reala a acestor clienti. Prin urmare, trecerea pe cheltuieli a creantelor ar trebui sa afecteze rezultatul exercitiului financiar in care acele societati s-au radiat. In acest scop, opinia mea este ca, in locul contului 654 se va utiliza contul 1174 pentru persoana juridica radiata, de exemplu, in 2016.
Scoaterea din evidenta a creantelor se inregistreaza:
1174 (in loc de 654) = 4111, unde suma inregistrata in contul 1174 este cheltuiala deductibila.
sau, daca acele creante sunt inregistrate la clienti incerti (si ati constituit provizion, conform reglementarilor contabile):
1174 (in loc de 654) = 4118
si anularea provizionului ramas fara obiect, daca exista:
491 = 1174 (in loc de 7814)
Astfel, pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor in cazurile mentionate la art. 25 alin. (4) lit. h) punctele 1-6 din Codul fiscal sunt deductibile fiscal.
Intrucat procedura de faliment a debitorului a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti, cheltuiala inregistrata la scoaterea creantei din evidenta este o cheltuiala deductibila conform art. 25 alin. (4) lit. h) pct. 2 din Codul fiscal.
La anularea ajustarii, venitul inregistrat este venit neimpozabil, daca la constituire nu s-a acordat deducere (art. 23 lit.d) din Codul fiscal).
Scoaterea din evidenta a creantelor radiate in exercitiile financiare precedente afecteaza rezultatul fiscal. Prin urmare, se impune rectificarea declaratiilor de impozit pe profit.
Pentru efectuarea ajustarii tva nu va pot oferi un tratament unitar deoarece ati mentionat existenta mai multor creante ( la data pronuntarii hotararilor- nu mai vechi de 2016 ). Pentru a stabili corect tratamentul tva, pentru fiecare creanta trebuie sa analizati prevederile art. 287 lit. d) din Codul fiscal si pct. 32 alin. (6) din Normele metodologice de aplicare in forma pe care o aveau la data la care a avut loc operatiunea.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Lipsuri la inventar. Tratament contabil
Intrebare:
Un service auto efectueaza vanzarea de piese cu adaos comercial (marfa) si tine gestiunea cantitativ valoric. La inventarierea anuala se constata lipsa unor repere. Care sunt documentele necesare pentru scoaterea din gestiune si inregistrarile contabile aferente? Mentionez ca lipsurile nu se vor a fi imputabile gestionarului.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cesiune antecontract vanzare-cumparare. Regim fiscal TVA
Intrebare:
(1) Subscrisa, societate inregistrata in scopuri de TVA in calitate de promitent-cumparator, am incheiat o promisiunea bilaterala de vanzarecumparare cu o societate la randul sau inregistrata in scopuri de TVA, avand ca obiect un apartament situat in Municipiul Brasov, aflat in prezent in curs de edificare.
(2) Pretul stabilit al imobilului a fost achitat in integralitate, cu titlu de avans, utilizand regimul de taxare inversa, conform reglementarilor aplicabile la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<