Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Problema:Societate de leasing persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, a prevazut intr-un contract de leasing urmatoarea clauza: in ...
Problema:
Societate de leasing persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, a prevazut intr-un contract de leasing urmatoarea clauza: in cazul neindeplinirii obligatiei de plata a oricarei sume datorate in baza contractului, utilizatorul va plati penalitati in valoarea 0,08% pe zi de intarziere din sumele datorate si taxe de somatie cuprinse intre 5 – 15 euro per somatie in plus. Utilizatrul va despagubi societatea de leasing pentru orice cheltuieli efectuate in scopul recuperarii sumelor neachitate de catre utilizator in conformitate cu prevederile contractului.
Daca pentru aceste sume societatea de leasing trebuie sa colecteze TVA?
Solutie oferita in iulie 2009:
Conform art. 137 alin. (2) din Codul fiscal, baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata pentru livrari de bunuri si prestari de servicii, cuprinde urmatoarele:
a) impozitele si taxele, daca prin lege nu se prevede altfel, cu exceptia taxei pe valoarea adaugata, daca nu sunt incluse in pretul bunurilor livrate ori al serviciilor prestate, ci sunt recuperate de la clienti prin refacturare;
b) cheltuielile accesorii, cum sunt: comisioanele, cheltuielile de ambalare, transport si asigurare, solicitate de catre furnizor/prestator cumparatorului sau beneficiarului.
Cheltuielile facturate de furnizorul de bunuri sau de prestatorul de servicii cumparatorului, chiar daca fac obiectul unui contract separat si care sunt legate de livrarile de bunuri sau de prestarile de servicii in cauza, se considera cheltuieli accesorii.
Cheltuielile accesorii respective urmeaza aceleasi reguli referitoare la locul livrarii/prestarii, cotele sau regimul aplicabil, ca si livrarea/prestarea de care sunt legate.
Conform art. 137 alin. (3) din Codul fiscal, baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata pentru livrari de bunuri si prestari de servicii, nu cuprinde urmatoarele:
a) rabaturile, remizele, risturnele, sconturile si alte reduceri de pret, acordate de furnizori direct clientilor la data exigibilitatii taxei. In acest scop in factura emisa se va consemna contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, fara taxa, iar pe un rand separat se va inscrie suma cu care este redusa baza impozabila, care se scade. Taxa pe valoarea adaugata se aplica asupra diferentei rezultate;
b) sumele reprezentand daune-interese, stabilite prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila, penalizarile si orice alte sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale, daca sunt percepute peste preturile si/sau tarifele negociate. Nu se exclud din baza de impozitare orice sume care, in fapt, reprezinta contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate;

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF

Cartea verde a Contabilitatii varianta online
c) dobanzile, percepute dupa data livrarii sau prestarii, pentru plati cu intarziere;
d) valoarea ambalajelor care circula intre furnizorii de marfa si clienti, prin schimb, fara facturare;
e) sumele achitate de furnizor sau prestator, in numele si in contul clientului, si care apoi se deconteaza acestuia, precum si sumele incasate in numele si in contul unei alte persoane, care sunt prezentate la pct. 19 alin. (3)-(6) din normele metodologice.
Conform art. 137 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, se exclud din baza de impozitare penalizarile si orice alte sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale, daca sunt percepute peste preturile si/sau tarifele negociate. Nu se exclud din baza de impozitare orice sume care, in fapt, reprezinta contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate. In cazul din exemplul nostru penalitatile in valoarea 0,08% pe zi de intarziere se refera la nerespecarea termenelor de plata a unor sume de bani pentru care se aplica art. 137 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal.
Avand in vedere prevederile art. 137 alin. (3) lit. b) si c) din Codul fiscal, si faptul ca prevederea din contractul de leasing se refera la incasarea de penalitati pentru plati cu intarziere (pentru nerespecarea termenelor de plata) pentru penalitatile in valoarea 0,08% pe zi de intarziere din sumele datorate sunt aplicabile prevederile art. 137 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal.
Prin urmare pentru aceste sume societatea de leasing nu trebuie sa colecteze TVA.
Dar pentru taxele de somatie cuprinse intre 5 – 15 euro per somatie in plus sunt aplicabile prevederile art. 137 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, pentru ca aceste cheltuile de regula trebuie acoperite din penalitati aplicate. Prin urmare pentru taxele de somatie se colecteaza TVA pentru ca reprezinta contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate si se cuprind in baza de impozitate a taxei pe valoarea adaugata pentru serviciile prestate de societatea de leasing catre utilizator, ca cheltuieli accesorii in conformitate cu prevederile art. 137 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal. Cheltuielile accesorii urmeaza aceleasi reguli referitoare la regimul aplicabil, ca si livrarea/prestarea de care sunt legate.
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infoTVA.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Articol adaugat in 30 iulie 2009

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
STUDIU DE CAZ: Notele contabile de corectie si inregistrarea de TVASTUDIU DE CAZ: Casare utilaj primit gratuit de la un partener intracomunitarSTUDIU DE CAZ: Declaratii fiscale. Ce consecinte apar in caz de nedepunere?STUDIU DE CAZ: TVA - Terenuri ConstruibileSTUDIU DE CAZ: distribuire si plata de dividende de catre o persoana juridica romana catre un nerezident persoana juridicaUltimele articole
Impozit pe venit. Cine NU plateste impozit in 2025 + un STUDIU DE CAZ utilAchizitie intacomunitara de bunuri. Care este regimul fiscal TVAAnularea din oficiu a codului de TVA. Obligatii fiscale TVA pentru firmeDeclaratia 205. Cine are obligatia depunerii formularului + un STUDIU DE CAZ utilAchizitii intracomunitare sub plafon. Tratament fiscal util firmelor cu cod special de TVAArticole similare
OUG nr. 47/2015 privind rectificarea bugetului de stat pe anul 2015 si unele masuri bugetareBunuri lipsa din gestiune, imputabile. Regim TVAASF, prin MF, propune plafonarea pretului politelor de asigurare obligatorie pana la 30 septembrie 2024 Noutati legislatie Fiscala 10-14 noiembrie 2008 - Monitorul OficialImpozitarea pe veniturile microintreprinderilor din factuarea cheltuielilor. Cum procedam corect?Ultimele articole
Impozit minim pe cifra de afaceri. Calcul util privind noul impozit minimMasuri de sprijin pentru populatie si pentru mediul de afaceri, adoptate de GuvernTarifele politelor de asigurare obligatorie raman plafonate pana la 31 decembrie 2024Informare ITM: Clauze specifice ce pot fi prevazute in CIMMonografie contabila pentru amenzile de circulatieArticole similare
Deducerea si rambursarea TVADocumente necesare scutirii de TVA pentru livrari intracomunitare in 2021Retea evazionista de 50 firme specializate. Inspectorii antifrauda au identificat un prejudiciu de peste 7,5 mil. euroLEASING operational si financiar. Norme deducere TVA si cheltuieliInformatii despre LEASINGul financiar. Cum facem inregistrarile contabile aferente TVA?Ultimele articole
LEASING. Ce cota TVA se aplica pentru contractele de LEASING financiarLEASING operational. TOT ce trebuie sa stii + o MONOGRAFIE contabila utilaTVA si cheltuielile auto: Cand ai deducere integralaLEASING operational autovehicul. Deductibilitate cheltuieli si TVA in acest cazAjustare TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin LEASINGArticole similare
Contracte de cercetare finantate din fonduri europene. Regimul TVAImprumut nerambursabil si francizor. Cum incadram un stimulent financiar la subventii si care e regimul TVA?Reziliere contract de leasing. Inregistrari contabileControlul fiscal si controlul tehnic al operatiunilor de exportANAF a aprobat in primul semestru amanarea...Ultimele articole
D406 in 2025. Cum se face raportarea in D406 daca treceti la platitor de TVATVA locuinte 2025. Pana cand putea fi aplicata cota TVA de 9% la vanzarea de locuinteTransport marfa. Cota TVA in SEPTEMBRIE 2025 pentru serviciile aferente lunii IULIECe trebuie sa stiti despre deductibilitatea TVA la cheltuielile pentru teambuildingPlafon TVA de 395.000 lei. Firmele pot solicita iesirea de la TVA daca NU depasesc plafonul?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"