Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Problema:Societate de leasing persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, a prevazut intr-un contract de leasing urmatoarea clauza: in ...
Problema:
Societate de leasing persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, a prevazut intr-un contract de leasing urmatoarea clauza: in cazul neindeplinirii obligatiei de plata a oricarei sume datorate in baza contractului, utilizatorul va plati penalitati in valoarea 0,08% pe zi de intarziere din sumele datorate si taxe de somatie cuprinse intre 5 – 15 euro per somatie in plus. Utilizatrul va despagubi societatea de leasing pentru orice cheltuieli efectuate in scopul recuperarii sumelor neachitate de catre utilizator in conformitate cu prevederile contractului.
Daca pentru aceste sume societatea de leasing trebuie sa colecteze TVA?
Solutie oferita in iulie 2009:
Conform art. 137 alin. (2) din Codul fiscal, baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata pentru livrari de bunuri si prestari de servicii, cuprinde urmatoarele:
a) impozitele si taxele, daca prin lege nu se prevede altfel, cu exceptia taxei pe valoarea adaugata, daca nu sunt incluse in pretul bunurilor livrate ori al serviciilor prestate, ci sunt recuperate de la clienti prin refacturare;
b) cheltuielile accesorii, cum sunt: comisioanele, cheltuielile de ambalare, transport si asigurare, solicitate de catre furnizor/prestator cumparatorului sau beneficiarului.
Cheltuielile facturate de furnizorul de bunuri sau de prestatorul de servicii cumparatorului, chiar daca fac obiectul unui contract separat si care sunt legate de livrarile de bunuri sau de prestarile de servicii in cauza, se considera cheltuieli accesorii.
Cheltuielile accesorii respective urmeaza aceleasi reguli referitoare la locul livrarii/prestarii, cotele sau regimul aplicabil, ca si livrarea/prestarea de care sunt legate.
Conform art. 137 alin. (3) din Codul fiscal, baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata pentru livrari de bunuri si prestari de servicii, nu cuprinde urmatoarele:
a) rabaturile, remizele, risturnele, sconturile si alte reduceri de pret, acordate de furnizori direct clientilor la data exigibilitatii taxei. In acest scop in factura emisa se va consemna contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, fara taxa, iar pe un rand separat se va inscrie suma cu care este redusa baza impozabila, care se scade. Taxa pe valoarea adaugata se aplica asupra diferentei rezultate;
b) sumele reprezentand daune-interese, stabilite prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila, penalizarile si orice alte sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale, daca sunt percepute peste preturile si/sau tarifele negociate. Nu se exclud din baza de impozitare orice sume care, in fapt, reprezinta contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate;

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Operare SAGA Exemple practice si recomandari

Cartea Verde a Contabilitatii
c) dobanzile, percepute dupa data livrarii sau prestarii, pentru plati cu intarziere;
d) valoarea ambalajelor care circula intre furnizorii de marfa si clienti, prin schimb, fara facturare;
e) sumele achitate de furnizor sau prestator, in numele si in contul clientului, si care apoi se deconteaza acestuia, precum si sumele incasate in numele si in contul unei alte persoane, care sunt prezentate la pct. 19 alin. (3)-(6) din normele metodologice.
Conform art. 137 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, se exclud din baza de impozitare penalizarile si orice alte sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale, daca sunt percepute peste preturile si/sau tarifele negociate. Nu se exclud din baza de impozitare orice sume care, in fapt, reprezinta contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate. In cazul din exemplul nostru penalitatile in valoarea 0,08% pe zi de intarziere se refera la nerespecarea termenelor de plata a unor sume de bani pentru care se aplica art. 137 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal.
Avand in vedere prevederile art. 137 alin. (3) lit. b) si c) din Codul fiscal, si faptul ca prevederea din contractul de leasing se refera la incasarea de penalitati pentru plati cu intarziere (pentru nerespecarea termenelor de plata) pentru penalitatile in valoarea 0,08% pe zi de intarziere din sumele datorate sunt aplicabile prevederile art. 137 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal.
Prin urmare pentru aceste sume societatea de leasing nu trebuie sa colecteze TVA.
Dar pentru taxele de somatie cuprinse intre 5 – 15 euro per somatie in plus sunt aplicabile prevederile art. 137 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, pentru ca aceste cheltuile de regula trebuie acoperite din penalitati aplicate. Prin urmare pentru taxele de somatie se colecteaza TVA pentru ca reprezinta contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate si se cuprind in baza de impozitate a taxei pe valoarea adaugata pentru serviciile prestate de societatea de leasing catre utilizator, ca cheltuieli accesorii in conformitate cu prevederile art. 137 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal. Cheltuielile accesorii urmeaza aceleasi reguli referitoare la regimul aplicabil, ca si livrarea/prestarea de care sunt legate.
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infoTVA.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Articol adaugat in 30 iulie 2009

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Contabilitatea biletelor la ordin si a gajarii efectelor de comertTVA - Locul livrarii de bunuri - STUDIU DE CAZSTUDIU DE CAZ: Regimul fiscal in cazul activitatilor independente din strainatateSTUDIU DE CAZ: Regimul de deducere TVA in cazul unui leasing financiarInregistrarea contractului la ANAF in cazul serviciilor prestate in strainatate. STUDIU DE CAZ cu Irina DumitrescuUltimele articole
Impozit pe venit. Cine NU plateste impozit in 2025 + un STUDIU DE CAZ utilAchizitie intacomunitara de bunuri. Care este regimul fiscal TVAAnularea din oficiu a codului de TVA. Obligatii fiscale TVA pentru firmeDeclaratia 205. Cine are obligatia depunerii formularului + un STUDIU DE CAZ utilAchizitii intracomunitare sub plafon. Tratament fiscal util firmelor cu cod special de TVAArticole similare
Nou! Ministerul Finantelor vrea sa introduca o aplicatie mobila pentru sistemul RO e-FacturaGuvernul modifica Legea privind Fondul de garantare a asiguratilor. Plafonul maxim de garantare va fi majorat la 500.000 leiTitlul III Capitolul IISinteza privind regimul fiscal al unei microintreprinderiOrganizare contabilitate pentru o intreprindere individuala. Cum procedam si cum putem opta pentru contabilitate in partida dubla?Ultimele articole
Impozit minim pe cifra de afaceri. Calcul util privind noul impozit minimMasuri de sprijin pentru populatie si pentru mediul de afaceri, adoptate de GuvernTarifele politelor de asigurare obligatorie raman plafonate pana la 31 decembrie 2024Informare ITM: Clauze specifice ce pot fi prevazute in CIMASF, prin MF, propune plafonarea pretului politelor de asigurare obligatorie pana la 30 septembrie 2024Articole similare
Documentar fiscal: Declaratia 307 privind sumele rezultate din ajustarea, corectia ajustarilor sau regularizarea TVADeductibilitate cheltuieli cu combustibilul si reparatii autoAjustarea TVA pentru un autoturism neamortizat achizitionat in LEASING financiar. Cum procedam?Oficial: Ghidul de finantare a Programului Rabla Plus 2020Autoturism in LEASING. Ce tratament se aplica in ce priveste impozitul pe profit si TVA-ul?Ultimele articole
LEASING operational. TOT ce trebuie sa stii + o MONOGRAFIE contabila utilaTVA si cheltuielile auto: Cand ai deducere integralaLEASING operational autovehicul. Deductibilitate cheltuieli si TVA in acest cazAjustare TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin LEASINGAjustare pozitiva a TVA. Cum sa procedati in cadrul unui LEASING financiarArticole similare
Atentie! Cand poate fi anulata inregistrarea in scopuri de TVATransport marfa si inregistrare in scop de TVA. Ce declaratii se depun si cum factureaza societatea?Presedintele ANAF: Inspectorii Antifrauda au aplicat sanctiuni in valoare de 75 de milioane de leiCum stam la capitolul spirit antreprenorial in RomaniaAjustare TVA si vanzare apartament. Care e procedura conform noului Cod fiscal?Ultimele articole
Prestari servicii. Obligatii TVA pentru servicii online catre pers. fizice si juridice din UE si non UEComert online prin Trendyol: Obligatiile de TVA pentru PFA-uri in 2025Cota TVA majorata din august 2025. Apar modificari in cazul regimului special pentru agricultori?Care este cel mai bun Service laptop Acer si ofera reparatii rapideTVA apartament in rate. Cota TVA ramane la 5% si DUPA august 2025, in anumite conditii
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"