Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


Tot mai multe firme aleg leasingul operational ca solutie de mobilitate pe termen lung, beneficiind nu doar de acces facil la autoturisme, ci si de servicii integrate (revizii, asigurari, taxe). Insa atunci cand vine vorba de deductibilitatea cheltuielilor si a TVA, lucrurile se complica. Acest articol ofera un ghid practic despre cum se aplica deducerile in cazul leasingului operational pentru autovehicule, ce conditii trebuie indeplinite, cand este necesara intocmirea foilor de parcurs si ce riscuri pot aparea in cazul unui control fiscal.
Avem cazul acesta. Intentionez sa achizitionez pe firma Formula Eco prin leasing operational o masina (bmw seria 5, masina noua, valoarea ei este de aprox 100.000 euro tva inclus) pe o perioada de 3-5 ani. Cat % se deduce din rata leasing-ului? TVA-ul aferent ratei si avansului se recupereaza 50% sau 100%?
Este necesar sa fac foi de parcurs ca si administrator in cazul acestei masini pentru a deduce 100% TVA? Exista o aplicatie/program (excel) prin care se pot face fise de consum sau un model anume? In cazul unui control de la ANAF, cum se verifica ca datele trecute in fise sunt reale?
Cuprins
Ce este leasingul operational
Leasingul operational este o forma de inchiriere pe termen lung, accesibila atat persoanelor fizice, cat si companiilor, prin care poti utiliza una sau mai multe masini fara a fi nevoie sa le achiti integral. Practic, firma de leasing pastreaza dreptul de proprietate asupra autovehiculului, insa iti ofera dreptul de utilizare pe durata contractului.
Pe langa utilizarea propriu-zisa a masinii, pachetul de leasing operational include, de regula, si servicii suplimentare precum: impozitul auto, asigurarile obligatorii si facultative, reviziile periodice, reparatiile si alte costuri administrative. Astfel, ai la dispozitie o solutie completa de mobilitate, fara grija costurilor neprevazute legate de intretinerea masinii.
Pentru mai multe detalii despre acest tip de leasing, click pe ACEST articol»
Cum este incheiat contractul de leasing operational
Conform art. 7 pct. 8 din Codul fiscal:
“contract de leasing operational - orice contract de leasing incheiat intre locator si locatar, care transfera locatarului riscurile si beneficiile dreptului de proprietate, mai putin riscul de valorificare a bunului la valoarea reziduala, si care nu indeplineste niciuna dintre conditiile prevazute la pct. 7 lit. b)-e); riscul de valorificare a bunului la valoarea reziduala exista atunci cand optiunea de cumparare nu este exercitata la inceputul contractului sau cand contractul de leasing prevede expres restituirea bunului la momentul expirarii contractului;”

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Examen Consultant Fiscal 2025
La art. 29 din Codul fiscal, se precizeaza ca in cazul leasingului financiar utilizatorul este tratat din punct de vedere fiscal ca proprietar, in timp ce, in cazul leasingului operational, locatorul are aceasta calitate.
Deductibilitate cheltuieli in cazul leasingului operational
Amortizarea bunului care face obiectul unui contract de leasing se face de catre locator, in cazul leasingului operational, cheltuielile fiind deductibile la calculul impozitului pe profit, potrivit art. 28 alin. (14) din Codul fiscal, in limita a 1.500 lei/luna.
In cazul leasingului operational locatarul deduce chiria (rata de leasing), potrivit prevederilor prezentului titlu.
Potrivit prevederilor din OG 51/1997, prezenta ordonanta se aplica operatiunilor de leasing prin care o parte, denumita locator/finantator, transmite pentru o perioada determinata dreptul de folosinta asupra unui bun, al carui proprietar este, celeilalte parti, denumita locatar/utilizator, la solicitarea acesteia, contra unei plati periodice, denumita rata de leasing, iar la sfarsitul perioadei de leasing locatorul/finantatorul se obliga sa respecte dreptul de optiune al locatarului/utilizatorului de a cumpara bunul, de a prelungi contractul de leasing fara a schimba natura leasingului ori de a inceta raporturile contractuale.
Prin urmare autovehiculul pentru care societatea are un leasing operational se afla in folosinta contribuabilului, astfel ca potrivit prevederilor de la art. 25 (3) lit. l ) din Codul fiscal , sunt deductibile limitat in cota de 50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, cu o masa totala maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului.
La pct. 16 din Normele Metodologice se arata ca in sensul prevederilor art. 25 alin. (3) lit. l) din Codul fiscal, regulile de deducere, termenii si expresiile utilizate, conditiile in care vehiculele rutiere motorizate, supuse limitarii fiscale, sunt cele prevazute la pct. 68 din normele metodologice date in aplicarea art. 298 al titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Codul fiscal.
In cadrul cheltuielilor aferente vehiculelor rutiere motorizate supuse limitarii fiscale se cuprind cheltuielile direct atribuibile unui vehicul, cum sunt: impozitele locale, asigurarea obligatorie de raspundere civila auto, inspectiile tehnice periodice, rovinieta, chiriile, partea nedeductibila din taxa pe valoarea adaugata, dobanzile, comisioanele, diferentele de curs valutar inregistrate ca urmare a derularii altor contracte decat cele de leasing.
Cand se aplica limitarea dreptului de deducere a TVA
Din punct de vedere al TVA se aplica prevederile de la art. 298 din Codul fiscal , respectiv limitarea la 50% a dreptului de deducere a taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate si a taxei aferente cheltuielilor legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile, in cazul in care vehiculele nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice.
Potrivit prevederilor de la pct.68(1) din Normele metodologice, in aplicarea art. 298 alin. (1) din Codul fiscal, prin cheltuieli legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile se intelege orice cheltuieli direct atribuibile unui vehicul, cum sunt cheltuielile de reparatii, de intretinere, cheltuielile cu lubrifianti, cu piese de schimb, cheltuielile cu combustibilul utilizat pentru functionarea vehiculului.
Asadar, pentru rata de leasing (chirie), combustibil si alte cheltuieli direct atribuibile autovehiculului cheltuiala este deductibila in cota de 50% si TVA aferenta se deduce in cota de 50%, daca autoturismul nu este folosit doar pentru desfasurarea activitatii economice a societatii.
Cum sa deduci integral cheltuielile si TVA
Pentru a deduce integral cheltuielile si TVA-ul pentru o masina utilizata strict in interesul activitatii economice, este esential ca societatea sa poata demonstra utilizarea exclusiva a vehiculului in scopuri de afaceri. Documentele justificative, inclusiv foile de parcurs, trebuie sa respecte anumite cerinte stabilite de legislatia fiscala pentru a permite deducerea integrala.
Cerinte pentru foile de parcurs
In opinia mea, foile de parcurs trebuie intocmite astfel:
Foile de parcurs trebuie sa fie suficient de detaliate pentru a dovedi utilizarea vehiculului exclusiv in interesul activitatii economice. Pentru a fi valabile in cazul unei inspectii fiscale, foile de parcurs trebuie sa includa cel putin urmatoarele informatii:
Data si numarul foii de parcurs
Datele de identificare ale vehiculului: numar de inmatriculare, marca si modelul.
Numarul de kilometri parcursi: cu indicarea kilometrilor initiali si finali la fiecare deplasare.
Itinerarul detaliat: trebuie sa includa destinatiile exacte (ex. adrese sau localitati).
Scopul fiecarui traseu: de exemplu, vizite la clienti, furnizori, deplasari intre puncte de lucru etc.
Numele si semnatura soferului.
Necesitatea ordinului de deplasare (delegare):
Ordinul de deplasare este un document necesar doar pentru anumite deplasari si nu este obligatoriu pentru toate traseele din foaia de parcurs. Este recomandabil pentru deplasarile care implica iesirea din localitatea de resedinta a firmei si deplasarile pe distante mai mari, in special daca acestea implica eventuale cheltuieli de deplasare (diurna, cazare etc.).
Pentru trasee locale (in aceeasi localitate), un ordin de deplasare nu este, de regula, necesar.
Pentru deplasari in afara localitatii, ordinul de deplasare ar trebui sa fie anexat, indicand motivul si durata deplasarii, pentru a justifica mai bine utilizarea vehiculului in interesul firmei.
Concluzie
Prin urmare, pentru a beneficia de deducerea integrala, este esential sa:
Documentam riguros fiecare traseu efectuat prin foile de parcurs si, atunci cand e necesar, sa anexam si ordinul de deplasare.
Includem foile de parcurs informatii complete pentru a demonstra ca nu exista utilizare personala a vehiculului.
Adoptam o procedura interna prin care sa se specifice clar ca vehiculul respectiv este destinat exclusiv activitatilor firmei. Aceasta procedura poate include o decizie interna a conducerii care specifica faptul ca masina este utilizata doar in interes de afaceri.
Raspunsuri oferite in luna IUNIE 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Economist cu peste 20 de ani experienta in domeniul public si privat. Specialist in: impozitare persoane fizice, Declaratia Unica, impozit pe venit si contributii sociale, nerezidenti, TVA.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cum a fost modificat Codul Fiscal prin Legea 34/2023Contract de leasing de echipamentDecontul de TVAIncadrarea corecta a cheltuielilor deductibile limitatLEASING OPERATIONAL si financiar: Cum deducem TVA-ul si cum inregistram in contabililtate?Ultimele articole
Sistem impunere PFA. Contabilitate in sistem real sau norma de venit, ce este mai bine?Ajustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliPFA in 2023: Care sunt cheltuielile deductibile pentru PFA-uri si ce conditii trebuie sa indeplineascaMasina achizitionata cu leasing financiar. In ce conditii se poate ajusta TVA-ul?Declaratia Intrastat: Normele pentru completarea declaratiei au fost aprobate prin Ordinul 1623/2022Articole similare
Cadouri de Paste in 2025. Platiti CAS, CASS si impozit pe venit pentru aceste cheltuieli?Nedeductibilitatea cheltuielilor si TVA la bunuri declasate. Cum procedam?Sponsorizare in bunuri. DEDUCTIBILITATE CHELTUIELI si TVAStiti care cheltuieli sunt deductibile si care nu sunt, conform celor mai recente reglementari din Codul fiscal?Prime acordate anagajatilor de Craciun. Sunt deductibile aceste cheltuieli?Ultimele articole
Scoatere din gestiune stocuri. Implicatii TVA si DEDUCTIBILITATE CHELTUIELIDEDUCTIBILITATE CHELTUIELI si regim fiscal TVA pentru produsele EXPIRATEDEDUCTIBILITATE CHELTUIELI. Impozitul auto si alte aspecte fiscale relevante pentru firmeBon fiscal de peste 100 euro. Conditii pentru a putea deduce TVA-ulAutoturisme pe firma. Deductibilitatea cheltuielilor aferente este limitata la calculul impozitului pe veniturile din activitati independenteArticole similare
Contractele de leasing devin nerentabile. TVA-ul se deduce doar pe jumatate!Ce e nou in 2012 in Titlul VI privind taxa pe valoarea adaugataNeinregistrari achizitii. DEDUCTIBILITATE TVACheltuieli servicii avocat pentru reprezentare in instanta. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?DEDUCTIBILITATE TVA pentru reparatii locuinta de serviciu. Chirie suportata de angajatorUltimele articole
Bon fiscal de peste 100 euro. Conditii pentru a putea deduce TVA-ulDeducerea sumei TVA dintr-un bon fiscal. Este obligatorie solicitarea facturii?Subventii pentru HoReCa. Societatea isi poate mentine dreptul de deducere TVA?Contract de finantare cu MADR. DEDUCTIBILITATE TVADeductibilitate cheltuieli. TVA vs. impozit pe profit
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"